philips dvd963sa voeding defect

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

philips dvd963sa voeding defect

Bericht door sander1238 »

een tijdje geleden heb ik van mede forumer motorfred een Philips dvd963sa speler gekregen/geruild.
motorfred heeft er netjes bijverteld dat hij niet wist hoelang de speler het zou blijven doen omdat deze types schijnbaar bekend staan om hun voedingsproblematiek. het internet staat vol met deze problemen en allemaal dezelfde klachten, d.w.z. hij word warm, enkele lampjes branden maar en strepen op het scherm.
zo ook de mijne helaas...

eerst de service manual:
DVD963SA_doc.pdf
(10.74 MiB) 1377 keer gedownload

ben echter zeer tevreden over de geluids-kwaliteit van het ding dat ik toch maar eens op zoek ben gegaan.

wat ik het meeste terug vind is dat de oorzaak zou liggen bij de TY72011p2 ,
datasheet.pdf
(192.34 KiB) 998 keer gedownload
deze zou in de meeste gevallen defect zijn, echter schijnt hij niet meer gemaakt te worden of peperduur te zijn.

een andere oplossing vond ik hier: http://aerowb.wordpress.com/2012/02/28/ ... cd-player/

zij vervangen de ty72011p2 door deze http://pdf.datasheetcatalog.com/datashe ... 1337-D.PDF met enige aanpassingen, zie deze pdf
dvd963sapsuppschematic2.pdf
(1.37 MiB) 408 keer gedownload
heeft iemand hier ervaring mee of inzicht of dit gaat werken???
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: philips dvd963sa voeding defect

Bericht door sander1238 »

effe zoeken sander :hide:
http://www.ebay.com/itm/1PCS-TY72011AP2 ... 56661c4068

dan nog de vraag of dit de oplossing is?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: philips dvd963sa voeding defect

Bericht door ray5150 »

Zo te zien is er in de kast ruimte genoeg voor een conventionele voeding.
(trafo+spanningsregelaars)
Welke spanningen zijn er benodigd ?
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: philips dvd963sa voeding defect

Bericht door sander1238 »

heb ik ook aan zitten denken.

+3.3V / +5V / +12V / -12V en er staat een -32V op

staat op blz 46 van de service manual
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: philips dvd963sa voeding defect

Bericht door ray5150 »

Ik zie het. ja.
Die eerste 4 spanningen zijn me wel duidelijk, het loopwerk, digitale IC's, en het analoge audio deel draaien daarop.
Kun je ook makkelijk maken met 3-poot-regelaars.
Maar wat je nou in godsnaam met -32 Volt zou moeten ? :think:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: philips dvd963sa voeding defect

Bericht door sander1238 »

Zou ik hier de low budget dac voeding voor kunnen gebruiken? Eventueel wat grotere elco's voor buffer
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: philips dvd963sa voeding defect

Bericht door ray5150 »

Dat hangt een beetje van de stromen die er lopen af.
Heb je de mogelijkheid om de stroom per voedingslijn te meten ?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: philips dvd963sa voeding defect

Bericht door sevenup »

ray5150 schreef:
Maar wat je nou in godsnaam met -32 Volt zou moeten ? :think:
Normaal wordt deze gebruikt voor display
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: philips dvd963sa voeding defect

Bericht door sander1238 »

Alleen een negatieve spanning? _32volt?
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: philips dvd963sa voeding defect

Bericht door sander1238 »

als ik het schema bekijk op blz 43 zie in idd dt dit van het display is, even zoeken hoe ik dit ga maken edit. LM337 natuurlijk
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: philips dvd963sa voeding defect

Bericht door Ah!buis »

sander1238 schreef:
Alleen een negatieve spanning? _32volt?
Die is idd voor de uitlezing.Is een vacuum geval met fluoreserende segmenten.
Ook maar 's naar die Philips knoeiboel gekeken :o ,schema voeding met sommige verwijspijlen nergens naartoe.Dan maar even naar de print kijken of het daar te vinden is , geen voedingsprint :P .
Zomaar een andere voeding gaat niet,tenzij je het uitschakelen (standby) afschaft.
Het idee van dat andere IC zou kunnen,als er niet iets anders stuk is (mosfet,source-weerstanden,...).
Wat nog kan is een schakel-IC met mosfet erin.De TOP245Y ziet er veelbelovend uit.
Anne
Bijlagen
TOP245-TopSw.pdf
(2.14 MiB) 274 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 17 aug 2014, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: philips dvd963sa voeding defect

Bericht door sander1238 »

Ah!buis schreef:
Zomaar een andere voeding gaat niet,tenzij je het uitschakelen (standby) afschaft.Anne
gewoon aan laten staan anne :bakkie: met een nelson pass versterker in huis maak ik mij daar geen zorgen meer over :mrgreen:

merk dat de STP3NC60FP (schema nr 7125) heel snel warm wordt, wat dit verklaard weet ik niet.
ray5150 schreef:
Dat hangt een beetje van de stromen die er lopen af.
Heb je de mogelijkheid om de stroom per voedingslijn te meten ?
heb ik ray,

3V3 meet 36ma
+12V meet 212ma , tijdens afspelen 450ma
-32V meet 14ma

5 volt laat zich niet meten??? als ik de multi meter er tussen zet start de speler niet op, verbind ik de draden weer door start hij gewoon op
kan dit verklaard worden
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: philips dvd963sa voeding defect

Bericht door Ah!buis »

sander1238 schreef:
merk dat de STP3NC60FP (schema nr 7125) heel snel warm wordt, wat dit verklaard weet ik niet.

heb ik ray,

3V3 meet 36ma
+12V meet 212ma , tijdens afspelen 450ma
-32V meet 14ma

5 volt laat zich niet meten??? als ik de multi meter er tussen zet start de speler niet op, verbind ik de draden weer door start hij gewoon op
kan dit verklaard worden
Die STP dinges is de schakelende mosfet, kan heet worden door kapot IC of zelf stuk of beide (een neemt de ander mee).

Vermoedelijk heb je een te groot spanningsverlies bij stroommeten.

Voor de +12V wordt dezelfde gelijkrichter gebruikt als voor de +5V ,met 5V 1A zal je wel genoeg hebben.
Er is ook nog een +12Vstandby, waar heb je gemeten?
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: philips dvd963sa voeding defect

Bericht door sander1238 »

Ik heb op de 12 volt pen 4 gemeten op de 0201 stekker
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: philips dvd963sa voeding defect

Bericht door sander1238 »

in de eagle bibliotheek staat een lichte 317-337 voeding met shunt, zou de geschikt zijn om als basis te dienen voor een nieuwe voeding?
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: philips dvd963sa voeding defect

Bericht door sander1238 »

even mee gestoeid.
voeding 1.0.jpg
links pos. en neg. spanning voor 12v
rechts 5v en 3.3 volt
moet alleen nog iets voor -32v in, zit te denken aan een simpele lm337 schakeling
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: philips dvd963sa voeding defect

Bericht door sander1238 »

als trafo denk ik aan zoiets http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=13296 en dan een 6 volts draad bijwikkelen.
trafo voor -32 volt word een kleine print trafo
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: philips dvd963sa voeding defect

Bericht door Ah!buis »

Dat is wel 4x hetzelfde (wel een voor negatief maar verder ook hetzelfde).Da terwijl de stromen nogal verschillend zijn.
Voor de 3,3V en -12V zou het wel kunnen,met aangepaste weerstanden.Bij de +5 en +12 zal er wel iets van koeling aan de 317 moeten.
Om -32 met de 337 te doen ,moet ik 's nakijken.Zou wel wat krap kunnen zijn (max.spanning)
Trafo EOO ,ook nog te bekijken,zie dat nu pas.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: philips dvd963sa voeding defect

Bericht door Ah!buis »

Even bezig gehouden met zo'n aanhang-voeding.Vind het wel niet erg mooie oplossing maar ,als het werkt en er plaats voor is ,waarom niet O:) .
De stabilisatie-IC's voor +5V en +12V hebben wel wat koeling nodig, verstookt er richting 4W in.Bij de anderen stelt dat niks voor.
Deze voeding moet niet op de stekker aangesloten maar op de oorspronkelijke voeding ,bij de elco's van de verschillende spanningen.Zo werkt de standby ook weer, beter voor de uitlezing (verslijt nogal snel).
Anne

Min-voeding vervangen wegens diode over de 7812 omgekeerd :oops:
Bijlagen
PlusKant.jpg
DVD-HphV.jpg
neg2.jpg
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 27 aug 2014, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: philips dvd963sa voeding defect

Bericht door ray5150 »

Is die -32 niet met een Zenerdiode te stabiliseren, Anne ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: philips dvd963sa voeding defect

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Is die -32 niet met een Zenerdiode te stabiliseren, Anne ?
Misschien wel,20V zener vanaf -12V bijv.
Nogal wat onzekrheden, hoeveel komt er uit de trafo bij wsselend verbruik (-12V) en de -32V zal ook wel stroom trekken afhangkelijk van hoeveel segmenten branden.Met die LM337L zit je op rozen :sure: (hopelijk zonder doornen :lol: ).
En voordat je nog naar de 0µ1 na de IC's vraagt, die zijn enkel nodig om de ruis eruit te verminderen,door ze aan te sluiten op de elco van de oude voeding gebeurt dat daar al (moesten de rommel van het schakelen tegenhouden).Alleen de LM337(L) heeft wel een C aan de uitgang nodig voor z'n stabiliteit.
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: philips dvd963sa voeding defect

Bericht door sander1238 »

Dat is idd ook een mooie oplossing anne. Zodra ik wat tijd heb zal ik het eens in eagle scheppen
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: philips dvd963sa voeding defect

Bericht door sander1238 »

een gedeelte al klaar, nu de rest nog.
ic's komen rechtop op een koelplaatje te zitten en niet liggend zoals afgebeeld, heb per ongeluk de verkeerde gepakt
pcb voeding1.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: philips dvd963sa voeding defect

Bericht door Ah!buis »

Zo heb je mooi plaats over voor wat koeling :D
De min van C2 moet nog wel aan de massa .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: philips dvd963sa voeding defect

Bericht door ray5150 »

+1
Mijn gevoel zei al dat er tussen C1 en C2 iets niet pluis was.
Met het schema erbij is je bedoeling ook wat duidelijker, Sander. :wink:
Plaats reactie