3-weg actief in ultra compact design

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

MarcoSQ

Re: 3-weg actief in ultra compact design

Bericht door MarcoSQ »

OK, in dat geval heb je idd waarschijnlijk al de beste krenten uit de pap gevist, met die Wavecor of Scan Speak.

CDT is overigens 1 van de zelfzame car-bedrijven die echt aan 'engineering' doet, en daarmee niet continu zijn hele lcatalogus overhoop schopt ;-). Maar van mij geen garantie, dat ze over 5 jaar nog leverbaar zijn ;-).

De CDT is nog steeds mogelijk (aan weerszijde 1), als je ene hoog zet, en de andere laag. Het is wel heel duur !, en of 'impulsgecorrigeerd' dan nog helemaal opgaat, is ook de vraag.

MOCHT je ondanks alles tóch overwegen, hierbij zijn datablad:
QES-680.pdf
(555.43 KiB) 131 keer gedownload
En een video'tje waarin je zijn uitwijking kan 'zien' (ik hoor op mijn laptop niks :lol:, maar het is een goeie indicatie dat ik niks hoor kraken ).
Die 15mm xmax one-way, is misschien niet eens zo overdreven als het leek :
Pjotr

Bericht door Pjotr »

wouter schreef:
Leuk om te zien dat iemand die in die hoek zocht in 2008 ook de Aurasound NSF8 er tussen heeft gezet, kan ik het direct vergelijken.
Ja, alleen heb je er niks aan. 1 NSF8 gaat al niet werken, laat staan 2 :roll:
Aura Sound NSF8.GIF
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Niet om het een of ander, maar is MFB niet een oplossing?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Dat werkt ook alleen maar goed als de T/S parameters een beetje geschikt zijn en de maximaal benodigde boost niet meer dan 9-10 dB is. Anders ben je nog net zover van huis.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Dat werkt ook alleen maar goed als de T/S parameters een beetje geschikt zijn en de maximaal benodigde boost niet meer dan 9-10 dB is. Anders ben je nog net zover van huis.
Dat bedoel ik niet voor deze specifieke driver maar in het algemeen: klein kastje en doorlopend laag. Dus MFB....
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Dat bedoel ik niet voor deze specifieke driver maar in het algemeen: klein kastje en doorlopend laag. Dus MFB....
Kom maar met een stel speakers die gaan passen dan.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Als je inbouwdiepte bedoelt wordt met MFB de keuze wel wat groter.......
Pjotr

Bericht door Pjotr »

MarcoSQ schreef:
MOCHT je ondanks alles tóch overwegen, hierbij zijn datablad:
QES-680.pdf
En een video'tje waarin je zijn uitwijking kan 'zien' (ik hoor op mijn laptop niks :lol:, maar het is een goeie indicatie dat ik niks hoor kraken ).
Die 15mm xmax one-way, is misschien niet eens zo overdreven als het leek :
Gaat hem ook niet worden. Niet qua diepte en niet qua T/S parameters. Misschien wel handig als je dat eerst even bekijkt...
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Het is niet helemaal fair, om me te verwijten dat ik niet goed lees.

Twee van deze drivers, in 1 gesloten behuizing van 8,7 liter, geven Qtc=0,77 en F3=80Hz.
Het doel, 30Hz, zit op -17dB. Ik neem aan (lees nergens wat het werkgebied wordt), dat ze uiteindelijk als sub worden gebruikt. Dus dat er een fors LPF overheen gaat. Hou je, gegegokt, nog max. 15dB benodigde gain over. Gegokt, want ik heb geen Excel en kan de sheet helaas niet openen.

Wat is het probleem hierbij dan ?

Daarnaast heb ik duidelijk geschreven dat ze niet inderdaad niet 'tegen elkaar' passen, maar dat je kunt spelen met de hoogte.

Ik bied alleen maar een alternatief, voor het geval Wouter echt per sé twee drivers wil gebruiken. Als dat niet gewenst is, dan kruip ik gewoon weer terug in de mand :hide: :lol: .
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Je hebt gelijk dat Wouter geen laagste doelfrequentie en Qb aangeeft in het laag maar hij noemt wel ergens een totale hoogte (voor 2 units) van 15 cm. Tot nu toe heeft ie nog niet geprotesteerd tegen wat Gerrit en ik aan sims lieten zien. En bij 2 speakers met een geventileerde middenpool, moet de lucht door de pool ook nog eens ergens heen kunnen.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Even goeie vriendjes hoor :). Wouter noemt nergens een hoogtebeperking van 15cm. WEL noemt hij een breedte van 15cm : vandaar ook het voorstel om de ene woofer laag, en de andere woofer hoog te zetten.

Dat Wouter niet protesteert, kan ook betekenen dat het hem nog niet was opgevallen.

Ik krijg nogal de indruk dat Wouter een voorkeur heeft, voor de constructie met woofers aan weerszijden. Vandaar dit voorstel, waar m.i. maar heel weinig alternatieven voor zijn.

Begrijp me niet verkeerd : ikzelf vind het ook niet het beste voorstel. Zeker niet als je prijs meeweegt : die is vrij extreem, en krijg je niet echt meerwaarde mee. Maar : binnen het wensenpakket, is het 1 van de zeer zeldzame opties.

Ik maakte trouwens een foutje : 30Hz wil je op -3dB hebben blijkbaar. Dan hoef je de CDT dus zelfs maar max. 13dB te corrigeren, zélfs als je geen zou lowpass gebruiken. Dat is prima te doen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja dat zou allemaal kunnen. Laat Wouter het zelf maar aangeven.
MarcoSQ schreef:
Ik maakte trouwens een foutje : 30Hz wil je op -3dB hebben blijkbaar. Dan hoef je de CDT dus zelfs maar max. 13dB te corrigeren, zélfs als je geen zou lowpass gebruiken. Dat is prima te doen.
"maar 13 dB"? In de praktijk is gebleken dat 9 - 10 dB echt de limiet is. Hoger heeft geen enkele zin en klinkt gewoon niet meer. Je krijgt dan zo'n bak (intermodulatie) vervorming op normaal luisterniveau dat het niet leuk meer is.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Dat kan Wouter idd prima zelf beslissen, en om de voor hém juiste beslissing te nemen, wilde ik hem deze info niet misgunnen :oops: .

Ik wil je niet teveel tegenspreken, maar ik zou het zelf niet aandurven om 10dB dé grens te noemen.
Bij mij gaat 13-14dB correctie op 20Hz iig prima, ook als die content daadwerkelijk in de muziek zit. Een extreme hoeveelheid IMD zou zeker opvallen, maar ik moet eerlijk zeggen : daar heb ik niet aan gemeten.
Ik gebruik zelfs 18dB@15Hz. Ja, bij het nut mag je vraagtekens zetten : dat doe ik ook :lol: .
(Natuurlijk begrijp ik dat 13dB, een extreem verschil is in uitwijking en vermogen. Maar of die laatste 'factor twee' nou echt de doorslag geeft ? Ik durf dat niet zo stellig te zeggen.)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dit is mooi, ik heb voor de gemoedsrust een geschikte kandidaat gevonden.

Wellicht worden de Wavecor en de impulsgecompenseerde gewoon naast elkaar in een prototype uitgeprobeerd...

Deze woofer:
http://www.daytonaudio.com/media/suppor ... csheet.pdf

Ik zie dezelfde curve als de Aurasound NSF8 4 Ohm, met 2x zoveel Xmax.

De opbouw is volgens hobby hifi 9mm en de inbouw 4mm. Dit geeft een totaal van 73 mm.
Dayton geeft een totale hoogte van 75mm, dit zal wel inclusief foam gasket zijn.

Hoe dan ook, ik ben erg benieuwd of Gerrit en Pjotr deze woofer willen simuleren :goeie:

Hobby Hifi geeft op"
Bij serieschakeling van de spreekspoel:
Re: 2x 3,6 Ohm
Le: 2,1 mH (parallel: 0,55mH)
Fs: 38 Hz
Qms: 4,7
Qes: 0,34
Qts: 0,32
Sd: 211 cm^2
Vas: 14 liter
Cms: 0,22 mm/N
Mms: 81 gram
Rms: 4,1 kg/s
BxL: 20,7 N/A

R 1kHz: 22,2 Ohm
R 10kHz: 69 Ohm
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zal vanavond even kijken Wouter. Tot hoe laag wil je eigenlijk equalisen en met welke Q-factor?

Overigens kun je in WinIsd ook zelf simuleren met een bi-quad (LT) filter plus eventueel een extra HP. In WinIsd kun je dan apart de totale filter curve plotten. Het is alleen wat meer werk om de speaker parameters in te vullen. Meer dan Fs, Qt, VAS en Sd heb je niet nodig eigenlijk voor een CB.

Misschien wel handig, kun je ook gelijk de maximale SPL bekijken die je kunt halen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dag Pjotr,

Wat mij betreft mag er een consessie gedaan worden. Een Q van 0,707 is nog steeds heel ideaal.

2x de wooferoppervlakte en impulsgecontroleert heeft namelijk 2 duidelijke voordelen.

Dit betekent dat ik een laag van ca 40Hz -3dB voldoende vindt (sterker nog, dat zou fantastisch zijn).
Daaronder mag een hoogdoorlaat het afkappen.
Ik verwacht namelijk dezelfde boost als voor de Aurasound 4 Ohm, en die zat rond 40 Hz op 9dB boost.

En wat mij betreft gaan we uit van 3,5 liter, aangezien 2 woofers toch wel veel van de 8,7 liter zullen opslokken.

Zie maar even, ik ben je dankbaar voor je hulp. Ik verwacht geen gelijke curve als de Wavecor, dat zou onrealistisch zijn.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

In 3,5 liter krijg ik dit plaatje:
2xNS.png
Zo laag als de Wavecor gaat dit zeker niet, voor een Fs van 40 Hz met Q=0.7 is er al 13dB boost nodig.

Heb je zelf geen MS Excel? Het invullen van de sheet stelt weinig voor.

Gerrit
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jawel Gerrit maar met een extra HP ervoor gaat het zo te zien wel. Als je de kast op 0,71 tuned en het HP filter ook zit je op een Q van 0,5 overall en op -6 dB op 40 Hz. Kan volgens mij dan nog wel lager getuned. Het ziet er i.i.g. beter uit dan de Aurasound.

Overigens is Qb van meer dan ca. 0,8 - 0,9 eigenlijk niet goed meer te equalisen. Je krijg dan behoorlijk last van de powercompressie gezien de warmte die je er in stopt. De Qb schiet daarmee omhoog waardoor je equalizing er weer aardig naast komt te zitten.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Bedankt Gerrit!

En Pjotr, inderdaad, zo zou ik het voor me zien. Alleen boosten tot de -3dB frequentie en niet met een lage Q tot 30 Hz.

Die Dayton's zien er fors belastbaar uit en we zouden eventueel die platte conus kunnen verzwaren. Elektrisch zal dit alleen weinig tot niets uitmaken verwacht ik. Een mooie Sonus Faber pasta (Extrema heeft een bekladde Audiotechnology) :yeah:

Dan even heel toevallig een update: ik heb de woofer van de infinity OVTR1 eens aan het wapperen gezet. Die slaat echt niet meer dan 7 mm per richting kant uit. Die Wavecor gaat daar dus VET overheen met 11,7mm Xmax. Echter, nadat we rustig wat sinustoontjes testten ging het mis. De woofer liep vast =;

Dat was wel te ruiken. Wat een bak zeg, gelukkig zijn die dingen zat op MP te vinden met kapotte versterkers, de schade is financieel goed te overzien. Maar heel raar, ik sloop nooit iets. Dat die versterker de woofer over de zeik krijgt is ook een beetje jammer, moet eigenlijk begrensd zijn.

Leuke is wel dat de woofer open mocht (eenmalig, wat zit dat rubber vast!) en volgens mij is dit dus ook een verzonken spreekspoel constructie. De spreekspoel is ongeveer 7 mm hoog namelijk.
DSCN7870 P.jpg
DSCN7871 P.jpg
DSCN7872 P.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het is ze te zien geen duur woofertje: Geen verlengde middenpool (wat een XBL toch ook heeft) en geen kortsluitringen te zien. Wat je er ook verder instopt, je gaat er sowieso mee op vooruit :D

Zo'n kale sinustest is wel een goede test voor de X_max. Bij 30 Hz mag je vrijwel niets horen. Bij een bepaalde uitslag ga je duidelijk de vervorming horen en nog hoger gewoon ratelen. Wel aan te bevelen om dat met bursts te doen om voortijdige rookverschijnselen te voorkomen :D Zie ook hier: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 4#p1615664 Zijn sowieso wel handige files om je uiteindelijk resultaat te beoordelen.

Alhoewel... Met het vergelijk van de Mivoc en Trio8 destijds kwamen ze kaal beide tot 12mm pp voor ze hoorbaar werden maar uiteindelijk in de kast gaat de Trio8 toch beduidend verder. Het zegt dus niet alles zonder de veerbelasting van de kast.
sevenup

Bericht door sevenup »

Ik heb nog 2 van die infinity woofers liggen mocht je ze nog willen vervangen :)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dan hierbij wat ze doen in 7L. Ik heb de waarden van HH gebruikt, die van Dayton zelf zijn niet erg consistent heb ik gemerkt.

Bij F3 = 40Hz. Q_totaal = 0,71 (zonder HP):
Dayton NS210-44_40Hz.GIF
Bij F3 van 35Hz:
Dayton NS210-44_35Hz.GIF
Die 35Hz zou nog net gaan samen met een HP. Heb hier wel 7L genomen, bij meer pakt het gunstiger uit. De curven zien er beduidend beter uit dan de Aurasound met ook een veel lagere Qb. Verbaast mij eigenlijk, 2 van dat formaat (toch samen wel een 12") in 7L.
sevenup

Bericht door sevenup »

Die infinity woofers kun je trouwens niet vervangen door iets anders. De interne versterker draait namelijk op hoge spanning rechtstreeks uit het net gelijkgericht. De woofer is iets van 32 ohm.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hier nog even de plotjes in WinIsd 2x NS210-44 in 7L met equalizing + HP op 40Hz en op 35Hz.

Responsie:
NS210-44_Response.gif
Totale filtercurve:
NS210-44_Filter.gif
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ah, je maakt er een BR van :mrgreen:

kan die HP niet lager, als een echte subsonic?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”