uitgangscondensatoren

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gast

uitgangscondensatoren

Bericht door Gast »

Hallo,

Ik vraag mij af wat nut is van uitgangsconsatoren, en wat het nu is om deze te overbruggen, wat gebeurd is na modificatie van mijn Denon 1450(
Niewe clock,condensatoren, opamps en trafo)

Heeft iemand hier een idee over. :roll:

Alvast bedankt,
Henk67
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Vaak worden er uitgangcondensatoren geplaatst om eventuele gelijkspanningen niet door te laten naar buiten. Dus gelijkspanningsontkoppeling dus (leuk woord voor galgje :lol: )
Ik zou er persoonlijk voor kiezen de condensator te laten zitten maar vervangen voor een MKP of MKT versie.

Maar als ik het goed lees heb je al nieuwe condensatoren geplaatst en is de uitgangcondensator weggehaalt en doorverbonden?
telefunken

Bericht door telefunken »

Edo schreef:
Vaak worden er uitgangcondensatoren geplaatst om eventuele gelijkspanningen niet door te laten naar buiten. Dus gelijkspanningsontkoppeling dus (leuk woord voor galgje :lol: )
Ik zou er persoonlijk voor kiezen de condensator te laten zitten maar vervangen voor een MKP of MKT versie.

Maar als ik het goed lees heb je al nieuwe condensatoren geplaatst en is de uitgangcondensator weggehaalt en doorverbonden?
de uitgangscondensator weghalen hoeft geen problemen te geven ,dit ligt vaak aan de versterker waar de cd-speler op aangesloten word.(zelfbouw)

maar bij een fabrieks voorversterker zit ook altijd een ingangs condensator en op de uitgang zit er weer 1.
en bij een eindversterker zit ook altijd een condenstar op de ingang.
de fabrieken gaan voor safe.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dus een uitgangscondensator kan als je een fabrieksversterker hebt er gewoon uit? geeft dit veel winst
henk67

Bericht door henk67 »

@Edo,

De oude condensatoren zijn nog aanwezig maar,deze zijn d.m.v. van een ijzer draadje overbrugt.
Ik heb het trouwens steeds over condensatoren maar het zijn elko's voor alle duidelijkheid
Enig idee welk merk condensator? :shock:

p.s. Edo het klopt gelooft wel wat je zegt over die ontkoppelingscondensatoren want er staan twee met elkaar in serie, met de +en naar elkaar toe. :idea:

bedankt alvast voor de respons,
Henk67
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

henk67 schreef:
p.s. Edo het klopt gelooft wel wat je zegt over die ontkoppelingscondensatoren want er staan twee met elkaar in serie, met de +en naar elkaar toe. :idea:
Vaak is dit een "goedkope" oplossing om geen bipolaire elco te gebruiken. Twee condensators met de plussen aan elkaar is hetzelfde maar meestal goedkoper.
henk67

Bericht door henk67 »

@Henkjan,

Of dit veel winst geeftof verlies weet ik niet omdat ongeveer 30 nieuwe condensatoren en wat opamps zijn geplaatst,daardoor weet natuurlijk niet welk onderdeel iets uit maakt.
Probeer binnenkort weer die condenstoren weer in werking krijgen even kijken wat het verschil is :)

Henk67
robert
Mede-oprichter ZBA
Contacteer:

Bericht door robert »

Van Ultranalog het volgende bericht (hij kon het niet plaatsen vanwege activeringsproblemen):

---
Ik wilde een bericht plaatsen om henkjan te waarschuwen:
maar bij een fabrieks voorversterker zit ook altijd een ingangs condensator en op de uitgang zit er weer 1. en bij een eindversterker zit ook altijd een condenstar op de ingang. de fabrieken gaan voor safe.
dus een uitgangscondensator kan als je een fabrieksversterker hebt er gewoon uit? geeft dit veel winst
Dit kan NIET zomaar en is levensgevaarlijk voor je luidsprekers! Het advies van telefunken is NIET waar en eigenlijk gewoon dom.

Probeerde te registreren maar krijg geen bevestigingsmailtje. Laat ook maar zitten dan, maar zou je bovenstaande boodschap door willen geven? Kijk altijd in de schema's van de versterker voordat je dit soort capriolen uithaalt. Het gaat misschien 100x goed, de ene keer dat het fout gaat heb je voor duizenden euros schade aangericht. Wat een ongelooflijk ondoordacht advies.

Remco
---
henk67

Bericht door henk67 »

@ Remco,

Een beetje late reactie ,maar beter laat dan nooit.
Remco, die uitgangcondensator weglaten was bij een cd speler.

Ik krijg het idee dat het jij het over een versterker hebten die modificatie was bij een cd speler.

Ik kan er natuurlijk naast zitten maar dan hoor ik het wel weer :wink:

Henk67
rms

Bericht door rms »

en waar wou je die cd speler op aansluiten...
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

rms schreef:
en waar wou je die cd speler op aansluiten...
Op een versterker waar 9 van de 10 keer ook weer een condensator zit op de ingang....
rms

Bericht door rms »

Meer 1 op de 10.

Elke misser kost je twee woofers. Plus waarschijnlijk een versterker.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Jep, als het fout gaat kun je een hoop problemen krijgen en voor hoge kosten komen te staan. Daarom gaf ik al een paar posts geleden dit advies:
Edo schreef:
rms

Bericht door rms »

Zodat de bandbreedte eraan gaat, fasedraaiing in het laag optreedt en de invloed van de impedantie van de condensator vele malen groter wordt.

Hoe lager het kantelpunt, hoe kleiner de invloed van de condensator in het signaal.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

rms schreef:
Zodat de bandbreedte eraan gaat, fasedraaiing in het laag optreedt en de invloed van de impedantie van de condensator vele malen groter wordt.

Hoe lager het kantelpunt, hoe kleiner de invloed van de condensator in het signaal.
dat gebeurt toch alleen maar als je een condensator met andere cap toepast? of laat ik nou te veel merken niet zo veel verstand van electronica te hebben :roll:
rms

Bericht door rms »

als je met 'cap' waarde bedoelt, dan ja. MKT/P hebben nu eenmaal bij dezelfde afmeting een veel kleinere waarde.
Plaats reactie