Apple Remote App

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Rednaxela
Berichten: 8
Lid geworden op: za 13 jun 2009, 6:58

Apple Remote App

Bericht door Rednaxela »

Hier en daar lees ik op dit forum berichten van zelfbouwers die iets doen met het rippen van hun cd collectie, en gaan werken met een HTPC, een NAS device, een iPod, een docking station, etc. Naar aanleiding daarvan wilde ik het volgende graag met jullie delen.

In een zoektocht voor iemand anders stuitte ik een paar maanden terug op de Apple Remote App. Simpel gezegd kun je hiermee je iPod Touch of je iPhone omtoveren tot een iTunes afstandsbediening met touchscreen. Dit loopt over je draadloze netwerk, dus de bediening kan vanuit iedere ruimte.

De Apple Remote App maakt het mogelijk om een Squeezebox Duet-achtige oplossing te creëren, maar dan gedeeltelijk met apparaten die je waarschijnlijk toch al hebt staan, zoals bijvoorbeeld de computer waarmee je downloadt en ript, en je iPod Touch of je iPhone die je hebt voor onderweg. Eerdergenoemde persoon heeft bijvoorbeeld een Mac Mini in zijn huiskamer met daarop zijn muziekcollectie, digitaal aangesloten op zijn DAC, en hij bedient het ding met zijn iPod Touch. Hier heb ik even mee kunnen spelen en je weet gewoon niet wat je meemaakt. Het is zo mooi en zo handig en zo snel en zo direct en zo goed. Je hebt letterlijk en figuurlijk je hele muziekcollectie onder handbereik.

Iedereen die er over denkt om al zijn cd's te rippen en naar zolder te doen, kan ik van harte aanbevelen om een systeem op te zetten rondom de Apple Remote App. Dat klinkt misschien een beetje 'binnenstebuiten', maar ik denk dat de ervaring die een dergelijke opstelling biedt, voor veel mensen op dit moment de missing link is in hun zoektocht naar cd-loze woonkamer hifi.

Hoe denken jullie hierover? Iemand ervaringen hiermee? Alternatieven misschien?

Groeten,

Alexander
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Ik heb dit inderdaad ook een aantal keer getest en het werkt perfect.
Je kan het nog completer maken, door bijvoorbeeld een mac mini in de kast te zetten en Apple TV aan te schaffen.

Deze op je TV aansluiten en je hebt een waanzinnig entertainment systeem met HD VOD, video playback, je volledige muziek bibliotheek etc.
je kan dan je volledige systeem aansturen met je iphone.

Nu komt mij debacle:
Ik heb geen iphone en geen minimac (wel een macbook :))
Ik ben ook niet van plan om voor deze toepassing dit alles aan te schaffen.

De Squezebox Duet vind ik erg mooi, maar een bizare prijs voor alleen audio. Ik wil echter niet mijn TV aanzetten om een muziekje af te spelen.
Mocht iemand dus een goede suggestie hebben. Alles is welkom :)

Het mooiste lijkt me op dit moment een silent PC, met een klein touch screen, (bijvoorbeeld 10" of 12").
Rednaxela
Berichten: 8
Lid geworden op: za 13 jun 2009, 6:58

Bericht door Rednaxela »

Met een Airport Express kun je een verbinding maken tussen je MacBook en je stereo, zowel digitaal als analoog. Maar ja, dan heb je wel de hele tijd je MacBook op schoot. Daar moet je zin in hebben.

Een silent PC met touchscreen zou bij mij thuis niet binnen handbereik staan, maar dat kan bij jou anders zijn. Voor mij zou dan het voordeel vervallen boven een cd'tje pakken, maar ook dat is persoonlijk. Overigens kun je op een silent PC ook iTunes draaien en dit met de Apple Remote App aansturen.

Ook de iPod Touch wordt een keer mainstream, waarschijnlijk sneller dan je denkt. Nog even en je krijgt een instappertje met een paar GB bij de havermout.
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Bericht door Ronald_1 »

Soundexcel schreef:
Mocht iemand dus een goede suggestie hebben. Alles is welkom :)
Mocht je een smartphone of PDA hebben, dan is XBMC in combinatie met deze applicatie een optie. Hiermee kun je XBMC vanaf je smartphone bedienen.

XBMC kun je op een Xbox, HTPC, Mac Mini of AppleTV draaien. Als je geen HD-video af wil spelen is een AppleTV een mooie oplossing, erg compact apparaat en goedkoper dan een HTPC of Mac Mini.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Rednaxela schreef:
Met een Airport Express kun je een verbinding maken tussen je MacBook en je stereo, zowel digitaal als analoog. Maar ja, dan heb je wel de hele tijd je MacBook op schoot. Daar moet je zin in hebben.

Een silent PC met touchscreen zou bij mij thuis niet binnen handbereik staan, maar dat kan bij jou anders zijn. Voor mij zou dan het voordeel vervallen boven een cd'tje pakken, maar ook dat is persoonlijk. Overigens kun je op een silent PC ook iTunes draaien en dit met de Apple Remote App aansturen.

Ook de iPod Touch wordt een keer mainstream, waarschijnlijk sneller dan je denkt. Nog even en je krijgt een instappertje met een paar GB bij de havermout.
Ik zoek juist een systeem wat ik bij mijn stereo kan zetten, een keer op play drukken en veel plezier.
Een iPod is leuk, maar daar past niet al mijn muziek op.
Ideaal is voor mij een NAS in de kast, doosje bij de stereo en tadaa muziek.

Geen (grote) computers of laptops, geen TV aan om te zien wat er wordt afgespeeld.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Soundexcel schreef:
Rednaxela schreef:
Met een Airport Express kun je een verbinding maken tussen je MacBook en je stereo, zowel digitaal als analoog. Maar ja, dan heb je wel de hele tijd je MacBook op schoot. Daar moet je zin in hebben.

Een silent PC met touchscreen zou bij mij thuis niet binnen handbereik staan, maar dat kan bij jou anders zijn. Voor mij zou dan het voordeel vervallen boven een cd'tje pakken, maar ook dat is persoonlijk. Overigens kun je op een silent PC ook iTunes draaien en dit met de Apple Remote App aansturen.

Ook de iPod Touch wordt een keer mainstream, waarschijnlijk sneller dan je denkt. Nog even en je krijgt een instappertje met een paar GB bij de havermout.
Ik zoek juist een systeem wat ik bij mijn stereo kan zetten, een keer op play drukken en veel plezier.
Een iPod is leuk, maar daar past niet al mijn muziek op.
Ideaal is voor mij een NAS in de kast, doosje bij de stereo en tadaa muziek.

Geen (grote) computers of laptops, geen TV aan om te zien wat er wordt afgespeeld.
dat klinkt als een squeezebox icm een nas, die kun je ook met de ipod touch bedienen....

http://www.wifimedia.eu/catalog/nasnetw ... 9f860e1f61

voorlopig vind ik de beschikbare nas 'en voor squeezecenter nog te duur...
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Zou deze NAS ook werken?
http://www.netgear.com/Products/Storage ... ASDuo.aspx

Of als het helemaal goedkoop moet deze netwerk adapter samen met een USB schijfje.

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=971924
Gebruikersavatar
Twynn
Berichten: 43
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 9:07

Re: Apple Remote App

Bericht door Twynn »

Rednaxela schreef:
Hier heb ik even mee kunnen spelen en je weet gewoon niet wat je meemaakt. Het is zo mooi en zo handig en zo snel en zo direct en zo goed.
Ik heb zelf de ipod touch en mijn ervaring hiermee is dat het inderdaad wel mooi werkt, maar niet altijd even snel en direct. Nummers selecteren e.d. gaat allemaal goed, maar als er eenmaal iets speelt, en je wilt bijv. vooruit in een nummer of het volume wijzigen o.i.d. (dus voornamelijk met de sliders werken) dan heb je best kans dat er helemaal geen reactie komt of dat je de actie een aantal malen moet herhalen.

Nou kan het natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat in mijn testopstelling wel alles via het draadloos netwerk gaat (laptop die muziek weer van een server haalt) wat natuurlijk ook niet bevorderlijk is voor de snelheid.

Als je overigens niet met itunes wilt werken zijn er voor de iphone/ipod touch ook nog andere applicaties om windows media player of winamp te bedienen en er is ook een applicatie voor xbmc (zit je niet vast aan een windows machine) te vinden.
Rednaxela
Berichten: 8
Lid geworden op: za 13 jun 2009, 6:58

Bericht door Rednaxela »

Soundexcel schreef:
Een iPod is leuk, maar daar past niet al mijn muziek op.
Inderdaad. Zelf zou ik dus ook nooit een iPod kopen om daar al mijn muziek op te zetten. Daarentegen zou de Apple Remote functionaliteit voor mij al voldoende reden kunnen zijn om die paar honderd euro uit te trekken voor een iPod Touch, en vanuit daar verder te werken. Bijvoorbeeld met een NAS in de kast en een doosje bij de stereo.
Soundexcel schreef:
[...], geen TV aan om te zien wat er wordt afgespeeld.
Dit geldt denk ik voor veel mensen, en de Apple Remote App of de XBMC oplossing van Ronald_1 zijn hier volgens mij antwoorden op. En meer, want alles is binnen handbereik vanuit de luie stoel. Maar dat hoef ik jou (Soundexcel) niet te vertellen want je hebt het zelf ervaren. En als ik je goed begrijp is die handbereik-eis voor jou gewoon niet van belang. Interactie met het doosje zelf is voor jou al goed genoeg.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Rednaxela schreef:
Dit geldt denk ik voor veel mensen, en de Apple Remote App of de XBMC oplossing van Ronald_1 zijn hier volgens mij antwoorden op. En meer, want alles is binnen handbereik vanuit de luie stoel. Maar dat hoef ik jou (Soundexcel) niet te vertellen want je hebt het zelf ervaren. En als ik je goed begrijp is die handbereik-eis voor jou gewoon niet van belang. Interactie met het doosje zelf is voor jou al goed genoeg.
Mijn stereo installatie staat inderdaad redelijk dichtbij.
De Squeezebox Duet vind ik een prachtige oplossing. Echter heb je voor die prijs een volledige media center.

Ik heb zelf een HTC, de XBMC oplossing is inderdaad wel netjes!
Hier ga ik zeker mee aan de gang.
Een Airport express is zoals eerder gezegt niet voldoende, omdat ik een dedicated systeem zoek voor muziek en een beetje film.

Samen met een mac mini en een iphone is het wel weer prachtig :)
Rednaxela
Berichten: 8
Lid geworden op: za 13 jun 2009, 6:58

Bericht door Rednaxela »

Soundexcel schreef:
Ik heb zelf een HTC, de XBMC oplossing is inderdaad wel netjes!
Zelf heb ik een collega blij kunnen maken met deze tip. Bedankt Ronald_1! :)
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Je moet ook opletten waar je hem koopt, zit soms tot 100 euro verschil in! Ik heb hem hier weg.
Ewald
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 24 apr 2009, 18:27

Re: Apple Remote App

Bericht door Ewald »

Oud topic even ophalen.

Dit is iets waar ik al een tijdje mee bezig ben. Ik had vroeger mijn rev b Imac (266 mhz) al aan mijn versterker geknoopt omdat ik dat handiger vond dat steeds cd's te wisselen. Zeker als ik bezig was met andere hobby's zoals schilderen. Inmiddels is de Imac vervangen door een nieuwe Imac die ook dienst doet als tv voor films. ideaal, zeker ook met de simpele afstandbediening die er bij zit. Voor muziek werkt dat ook best goed alleen moet je dan al wel je afspeellijsten geordend hebben of inderdaad er nog een iphone of ipod touch bij hebben.

Als ik dus zelf straks een buizen versterker heb gebouwd komt die ook mooi aan de Imac te hangen :).
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”