Gisteravond heb ik de nieuwe filters afgemaakt en aangesloten:

- 3de orde filter
Nou, dat werd me na één nummer al duidelijk, dit is een filter waar ik paracetamol bij nodig heb. Bij een uithaal van een stem snerpt het midden zodanig dat mijn slapen meeresoneren. De echte karakteristiek is waarschijnlijk niet de gesimuleerde; had ik na het doornemen van
dit topic ook helemaal niet verwacht, maar dat het zo erg zou zijn....
Ik heb de fase van de tweeter omgedraaid en het werd wat rustiger, maar dat was nog niet het ei van columbus.
Dus vandaag toch maar even snel een metinkje van de hele kast met filter gemaakt:
Dit was de simulatie:
En dit is de meting van vanmorgen (een keer met minimum phase en een keer met excess phase voor wat het waard is):

- Tweeter in fase, minimum phase

- Tweeter in fase, excess phase
Nu met de tweeter in tegenfase:

- Tweeter in tegenfase, minimum phase

- Tweeter in tegenfase, excess phase
Ik heb nog een meting gedaan onder een hoek vaan 10 graden, en dan is de bult bij 11kHz plat. Boven de 16kHz keldert de respons dan snel naar beneden. Over die bult maak ik me niet al te grote zorgen.
Het is duidelijk de Mont Ventoux op 2kHz die mijn gehoor geweld aan doet. In de meting met het 12dB testfilter zat die bobbel ook, maar dan duidelijk minder geprononceerd.
Ik heb nog grafiekjes gemaakt van de woofer en tweeter los (wel gefilterd)

- Woofer gefilterd

- Tweeter gefilterd
Ik stond nog even te kijken van de sterk oplopende geluidsdruk in het laag van de tweeter. Er was hier toch iemand die van een breedbandertje een subwoofer wilde maken? Misschien is deze tweeter wat voor hem ?
Wat is die narigheid bij 2 kHz nou, zou dat echt die coax zijn? Ik moet het filter in ieder geval zodanig veranderen dat de LP sectie zo smooth mogelijk afloopt, want van die bult moeten we af.
Best wel lastige unit eigenlijk om mijn meetexperimenten mee te beginnen.
Die voorbeeldgrafiek in Boxsim helpt nou ook niet direct mee om je te motiveren. Zo strak als een lineaal. En dan die alpenetappe van die coax unit