Project 02: Mission Impossible

Moderator: Beheerdersteam

pappaleo
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

MarcoSQ schreef:
In jouw gefilterde sim zit een impedantiediep rond 4kHz, die ik totaal niet kan herleiden uit je filter.
Weet je 100% zeker, dat er niet ergens stiekem nog meer stukjes filter hebt staan, dan je gepost hebt ?
Nou, dat is niet zo moeilijk te herleiden. NB, het is niet mijn filter, maar een filter afgeleid van een exemplaar uit K&T
Dit is de impedantie ongefilterd:
CP-10X L Ongefilterd
CP-10X L Ongefilterd
Dit is de impedantie met een seriespoel van 1mH. Die loopt sneller op in het hoog omdat de inductie van de spoel wordt opgeteld bij de impedantie van de luidspreker:
CP-10X L  1mH seriespoel
CP-10X L 1mH seriespoel
En dit is de impedantie na toevoeging van een parallelcondensator van 3,9 µF over de woofer. Die trekt de totaalimpedantie weer omlaag, de knik ontstaat omdat de kantelpunten niet exact op dezelfde frequentie liggen:
CP-10X L  1mH serie + 3,9 µF parallel
CP-10X L 1mH serie + 3,9 µF parallel
Uiteindelijk loopt de impedantie in het hoog weer heel steil op omdat dan de inductie van de spoel de overhand krijgt op de steeds lagere impedantie van de parallel staande woofer en condensator.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

MarcoSQ schreef:
J- Bij midwoef staat 'starting at 2*Fc' aan. Dat is niet perse fout, ik probeer dit alleen uit te leggen.
Wat het vinkje doet : alle meetdata onder 2x je resonantiefrequentie negeren, en die vervangen met een simulatie op basis van Thiele/Small. Misschien heb je al in de gaten (zeg het als je dat niet snapt!) : dat kan alleen maar, als jij de absolute SPL op 1m gemeten hebt. Lees : de hoogte van jouw grafiek juist is, voor 2,83V/1m. Of dat in jouw meting klopt, kan ik niet weten. Maar het lijkt erop, dat je niet ver van de de waarheid zit. Kun je lekker zo laten,

- Bij de tweet staat datzelfde vinkje aan GOK IK. Dan is de grafiek totaan +/- 3500Hz, dus een pure simulatie obv TSP. En niet de meetdata. Dat verklaart volledig, waarom je zo weinig output hebt rond 2000Hz. (Dat was je zelf ook al opgevallen, dat dat vreemd was). Die TSP kun jij niet volledig weten, en moet je gegokt/geschat hebben.
Speculatie : je hebt EN dat vinkje aanstaan, EN een extreem kleine VAS ingevoerd.
Dat zou dit volledig verklaren. Dat vinkje MOET hier uit ! Ik hoop dat je begrijpt, waarom.
ad 1: Je hebt volkomen gelijk. Vinkje uitgezet (dit is de eerste keer dat ik iets serieus met Boxsim doe) :mrgreen:
De meting klopt qua level redelijk omdat ik in Arta met de microfooncalibratie de gevoeligheid van de microfoon zo heb ingesteld dat 90dB ook werkelijk 90dB in de grafiek was.

ad 2: Boxsim doet niks als je geen TS parameters invult; ja, een errormessage :evil: .
De Vas voor een tweeter is natuurlijk onzin, maar omdat ie geen 0 mocht zijn heb ik hem zo klein mogelijk gemaakt. De Q heb ik uit de K&T test.
Uiteraard vinkje hier ook uit.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Impedantie : Da's een duidelijk verhaal, kan kloppen. Ik heb jouw impedantiecurves niet, dus heb wat onterechte aannames moeten doen. Schrap maar van de verdachten-lijst :).

De rest : top ! Ziet de tweet er nu wel uit zoals je gemeten had ?
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Yep
Meting:
Afbeelding
Simulatie:
MI_054.png
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Dan wordt het denk ik tijd om een gefilterde meting, tegen een simulatie daarvan te leggen ? Kijken of het klopt wat je voorspelt ?
Of : wat is jouw plan, volgende stap ?
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Zo, even in de herkansing :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik heb de ARTA metingen van tweeter en woofer (eigenlijk midrange) geëxporteerd. Ik heb de adviezen gevolgd en een beschaafd timeframe genomen van 7,5ms met type 25% Hann en een smoothing van 1/12 octaaf. De PIR's die in het zip file stonden een aantal posts terug zijn gebruikt.
Woofer:
Afbeelding

Afbeelding

Tweeter:
Afbeelding

Afbeelding

De FRD bestanden zijn geimporteerd in Boxsim en ik heb de de driver gegevens aangevuld met de TS parameters en de vorm van de kast. Verder zijn er wat correcties doorgevoerd waardoor Boxsim gewoon de geimporteerde karakteristieken neemt en er niet zelf wat bij (of af) gaat zitten verzinnen. Verder heb ik de akoestische offset van tweeter en woofer weer op 16mm gezet. Dit is dus gewoon gegokt. Worst aangepast zodra het moment daar is dat ik weet hoe deze offset vast te stellen is.

Zonder filter ziet de boel er zo uit:
Simulatie zonder filter
Simulatie zonder filter
Ik heb een tekeningetje gemaakt van het filter dat er al weer een tijdje in zit:
Afbeelding

Dat geeft de volgende simulatie:
Simulatie huidige situatie
Simulatie huidige situatie

Dingetjes die mij blijven opvallen:
De baffle step blijft beginnen bij 500Hz. :wink:
Rendement van tweeter is denk ik wat aan de hoge kant. Moet misschien iets gecorrigeerd worden in Boxsim.
Laatst gewijzigd door pappaleo op do 21 aug 2014, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

MarcoSQ schreef:
Dan wordt het denk ik tijd om een gefilterde meting, tegen een simulatie daarvan te leggen ? Kijken of het klopt wat je voorspelt ?
Of : wat is jouw plan, volgende stap ?
Ho ho ho.
Jij verzint het, ik moet het ook nog eens uitvoeren.
Komt er aan.

Dit is een oude meting van twee weken terug; gemeten op 1 m hoogte, dus de vloerreflectie is eerder en om de FR te maken is de gate korter genomen.
MI_057.png
Dit is een meting van de complete luidspreker inclusief filter.
In het laag zitten er dus sowieso afwijkingen.
Verder zit er wat verschil rond de overnamefrequentie, die heel goed het gevolg kan zijn van een foutieve akoestische offset.
Naast de hoogte kan er ook een (geringe) afwijking zijn in microfoonafstand. De meting stamt tenslotte uit een andere meetsessie.
Het gaat alleen om het idee.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Ik vind de metingen die tot nu toe gedaan zijn wel een berglandschap produceren, zo boven de 2kHz.
Toch klinken de kastje helemaal niet onaangenaam, zelfs niet met het testfilter waar theoretisch weinig van klopt.
Ik denk dat de meeste narigheid rond 2500Hz wordt veroorzaakt door reflecties en diffracties rond de coax opbouw. Daar valt weinig aan te doen, vrees ik, maar zolang het een beetje aangenaam klinkt.....

Ik heb een ander filter getekend, met 3de orde hellingen, scheidingsfrequentie op 4kHz. Echt veel rustiger wordt het niet, maar wel wat rechter:
Filter 2,  3de orde
Filter 2, 3de orde
Dit is de bijbehorende simulatie:
Simulatie filter 2
Simulatie filter 2
Om de bult bij 10kHz een beetje te onderdrukken heb ik er nog een zuigkringetje achter gezet:
Filter 2 met zuigkring
Filter 2 met zuigkring
Dat geeft de volgende simulatie:
Simulatie filter 2 met zuigkring
Simulatie filter 2 met zuigkring
Ik ga dit eerst maar eens in elkaar zetten en dan luisteren en meten. Vanavond maar eens rommelen in de onderdelenbak :mrgreen:
John P

Bericht door John P »

Ik zou ook eens een meting doen iets off axis (5 graden of zo) , het kan goed zijn dat dan al een hoop gerommel weg is.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

John P schreef:
Ik zou ook eens een meting doen iets off axis (5 graden of zo) , het kan goed zijn dat dan al een hoop gerommel weg is.
Morgen is het regenachtig hier, geloof ik.
Ik ga morgen deze filters maken en dan houd ik van het weekend wel weer een meetsessie.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Leo, je bent mooi bezig!
De reden dat ik nog steeds niet met Arta werk is exact vanwege alles wat er bij komt kijken. De beginnersfase is gewoon niet aantrekkelijk. En van ICT begrijp ik toch al weinig...

Heb je die boxsim file voor pottenkijkers? Ik zou er ook wel eens mee willen pielen. Denk dan, wat als je dit.... maar om jou daar nou mee lastig te vallen ;-)
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Leo,
Ik wil niet dat je denkt dat ik druk op je zet, hoor! Ik was enkel benieuwd naar wat JIJ de logische volgende stap vond.

Een antwoord op de ' bafflestep'-opmerking zou de focus tever verleggen. Doe ik niet ivm onnodig.

Net als Wouter zeg ik : je bent goed bezig!
Wouter schreef:
De reden dat ik nog steeds niet met Arta werk is exact vanwege alles wat er bij komt kijken. De beginnersfase is gewoon niet aantrekkelijk
Dat begrijp ik. De ICT kant is niet moeilijk; je ziet hoe snel Leo op pad was. Enkele dagen. De 'akoestische' kant kan (veel) lastiger zijn, maar die is in principe niet anders, dan bij een willekeurig ander systeem
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ik wil alleen even zeggen dat ik het een superleerzaam draadje vind en de vorderingen in het ontwerp feestelijk. :)
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Ivo schreef:
Ik wil alleen even zeggen dat ik het een superleerzaam draadje vind en de vorderingen in het ontwerp feestelijk. :)
Dat vind ik hardstikke leuk om te horen.
Ik ben nu met de opbouw van het tweede testfilter bezig:
IMAG0694.jpg
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 23 aug 2014, 0:14, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

wouter schreef:
Heb je die boxsim file voor pottenkijkers? Ik zou er ook wel eens mee willen pielen. Denk dan, wat als je dit.... maar om jou daar nou mee lastig te vallen ;-)
Misschien is hij weg gevallen in de lovende opmerkingen over dit leerzame topic. Leuk toch, die wedstijd!! :proost:
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

-pardon, dit had een PB moeten zijn-
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat hoog staat zo wel een beetje erg "fris" :P
Is dit on-axis?
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Bart : Ja, dat is on-axis.

Heb je (Leo) een PB gestuurd. Ik plaats een deel ervan ook hier, omdat er mensen meelezen, en dan (de weg) naar de oplossing niet meekrijgen. Probeer het kort te houden.

Het 'single channel probleem' zal bij jou allicht een rolletje spelen.
Maar het is vermoedelijk NIET de grote veroorzaker meer.

Ik HAD achteraf eigenlijk moeten zien, dat je MINIMUM fase gebruikte. Dat kan meestal wel, maar volgens mij bij jou net niet.
Jij postte dit plaatje:
Je eigen FR+phase plaatje
Je eigen FR+phase plaatje
Dat gekke gedrag onder pakweg 6kHz, wordt gedomineerd door een reflectie. Het is niet respons van je tweeter zelf, te simpel gezegd. Je tweetermeting is door die (enorme!) reflectie geen minimumfase-apparaat, en dat maakt dat jouw minimum-fase, niet hetzelfde is als de 'echte' fase.

Normaal kun je dat wel oplossen in je bestaande PIRs, en dan je 'echte' fase gebruiken.
Maar, jouw tweeterpuls heeft twéé forse pieken, waarvan de 2e het hoogst is. Ik snap niet goed wat dat betekent, en durf niet te zeggen, wat de juiste oplossing is in single channel... :oops:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Gisteravond heb ik de nieuwe filters afgemaakt en aangesloten:
3de orde filter
3de orde filter
Nou, dat werd me na één nummer al duidelijk, dit is een filter waar ik paracetamol bij nodig heb. Bij een uithaal van een stem snerpt het midden zodanig dat mijn slapen meeresoneren. De echte karakteristiek is waarschijnlijk niet de gesimuleerde; had ik na het doornemen van dit topic ook helemaal niet verwacht, maar dat het zo erg zou zijn....

Ik heb de fase van de tweeter omgedraaid en het werd wat rustiger, maar dat was nog niet het ei van columbus.

Dus vandaag toch maar even snel een metinkje van de hele kast met filter gemaakt:

Dit was de simulatie:
Afbeelding

En dit is de meting van vanmorgen (een keer met minimum phase en een keer met excess phase voor wat het waard is):
Tweeter in fase, minimum phase
Tweeter in fase, minimum phase
Tweeter in fase, excess phase
Tweeter in fase, excess phase
Nu met de tweeter in tegenfase:
Tweeter in tegenfase, minimum phase
Tweeter in tegenfase, minimum phase
Tweeter in tegenfase, excess phase
Tweeter in tegenfase, excess phase
Ik heb nog een meting gedaan onder een hoek vaan 10 graden, en dan is de bult bij 11kHz plat. Boven de 16kHz keldert de respons dan snel naar beneden. Over die bult maak ik me niet al te grote zorgen.

Het is duidelijk de Mont Ventoux op 2kHz die mijn gehoor geweld aan doet. In de meting met het 12dB testfilter zat die bobbel ook, maar dan duidelijk minder geprononceerd.

Ik heb nog grafiekjes gemaakt van de woofer en tweeter los (wel gefilterd)
Woofer gefilterd
Woofer gefilterd
Tweeter gefilterd
Tweeter gefilterd
Ik stond nog even te kijken van de sterk oplopende geluidsdruk in het laag van de tweeter. Er was hier toch iemand die van een breedbandertje een subwoofer wilde maken? Misschien is deze tweeter wat voor hem ? :rofl: :rofl: :rofl:

Wat is die narigheid bij 2 kHz nou, zou dat echt die coax zijn? Ik moet het filter in ieder geval zodanig veranderen dat de LP sectie zo smooth mogelijk afloopt, want van die bult moeten we af.
Best wel lastige unit eigenlijk om mijn meetexperimenten mee te beginnen.

Die voorbeeldgrafiek in Boxsim helpt nou ook niet direct mee om je te motiveren. Zo strak als een lineaal. En dan die alpenetappe van die coax unit :boos: :boos:
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Ondanks dat het resultaat nog niet zo mooi is : Jij bent goed bezig =D> !
Ik ben lui vandaag. Geen plaatjes, en niet uitgebreid gecontroleerd of klopt wat ik ga schrijven. Mag je zelf dus doen !

Dat die Mission erg uitdagend is voor een eerste keer, dat had ik lang terug al geschreven. Maar ja, dat was veel te laat, want je had ze al :lol: . Kidding aside : als je wint van zijn uitdagingen (en dat gaat jou wel lukken!), dan had je niet méér kunnen leren in die eerste keer :).
pappaleo schreef:
Wat is die narigheid bij 2 kHz nou, zou dat echt die coax zijn?
Je hébt geen (of weinig) narigheid bij 2kHz in je driver. Kijk eens op een andere manier naar het plaatje van de losse tweet. Trek eens in gedachten een horizontale lijn, van rechts naar links, dwars door je tweeter-FR heen. Die lijn laat je, ongeveer bij 2kHz, rustig aan afbuigen naar beneden. Dat ziet er uit als een normale twiet-FR, toch ? Remember : jouw fs was +/- 1700Hz. Dan verwacht je idd zo'n plaatje.

Wat er bij jou in feite gebeurt, is dat er een 'gat' valt in die tekening, tussen 2 en 5kHz. Dát is het probleem in je tweet. 1 of meer reflecties tegen 'iets' in de coax. En daardoor LIJKT er een bult bij 2k te zitten.

Mogelijk zit er nog een mini-restantje diffractierommel (van de baffle dus) ergens tussen 1-2kHz, maar die kan nooooit ZO groot zijn.

(vergeet de excess fase maar even, die ga je niet nodig hebben. En volgens mij heb je je losse FRD's, nog steeds met minimum fase geexporteerd. Kun je me vertellen of dat idd zo is ? EDIT. Ik dacht dat de onderste ARTA plaatjes, nieuwe ONgefilterde metingen waren. Excuus)
Laatst gewijzigd door MarcoSQ op za 23 aug 2014, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

MarcoSQ schreef:
Ondanks dat het resultaat nog niet zo mooi is : Jij bent goed bezig =D> !
Ik ben lui vandaag. Geen plaatjes, en niet uitgebreid gecontroleerd of klopt wat ik ga schrijven. Mag je zelf dus doen !

Dat die Mission erg uitdagend is voor een eerste keer, dat had ik lang terug al geschreven. Maar ja, dat was veel te laat, want je had ze al :lol: . Kidding aside : als je wint van zijn uitdagingen (en dat gaat jou wel lukken!), dan had je niet méér kunnen leren in die eerste keer :).
pappaleo schreef:
Je hébt geen (of weinig) narigheid bij 2kHz in je driver. Kijk eens op een andere manier naar het plaatje van de losse tweet. Trek eens in gedachten een horizontale lijn, van rechts naar links, dwars door je tweeter-FR heen. Die lijn laat je, ongeveer bij 2kHz, rustig aan afbuigen naar beneden. Dat ziet er uit als een normale twiet-FR, toch ? Remember : jouw fs was +/- 1700Hz. Dan verwacht je idd zo'n plaatje.

Wat er bij jou in feite gebeurt, is dat er een 'gat' valt in die tekening, tussen 2 en 5kHz. Dát is het probleem in je tweet. 1 of meer reflecties tegen 'iets' in de coax. En daardoor LIJKT er een bult bij 2k te zitten.

Mogelijk zit er nog een mini-restantje diffractierommel (van de baffle dus) ergens tussen 1-2kHz, maar die kan nooooit ZO groot zijn.

(vergeet de excess fase maar even, die ga je niet nodig hebben. En volgens mij heb je je losse FRD's, nog steeds met minimum fase geexporteerd. Kun je me vertellen of dat idd zo is ?)
Ik heb niks geëxporteerd, het zijn ARTA plaatjes, werkelijke metingen van hedenochtend. Alleen de bovenste is een Boxsim plaatje maar dat is dezelfde als de vorige keer.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Heej, leuk om je zo lekker bezig te zien.

Alleen jammer dat sim en werkelijkheid niet overeenkomen.
Toen ik met meten begon liep ik tegen hetzelfde probleem aan en dat kwam doordat de fase van de drivers, of liever gezegde de offset informatie, totaal niet klopte.

Lastig om zo op afstand te zeggen waar het aan ligt, maar als je de metingen met minimum phase hebt geëxporteerd dan moet het vrijwel zeker aan de instellingen in Boxim liggen.
Als je de woofer, tweeter en woofer+tweeter samen opmeet (3 metingen in totaal) en de pir bestanden daarvan in de bijlage doet, dan kan ik voor je kijken wat deze offset moet zijn.
pappaleo schreef:
Ik stond nog even te kijken van de sterk oplopende geluidsdruk in het laag van de tweeter. Er was hier toch iemand die van een breedbandertje een subwoofer wilde maken? Misschien is deze tweeter wat voor hem ? :rofl: :rofl: :rofl:
Vink eens 'time-bandwith' aan, dan zie je wat je daadwerkelijk gemeten hebt ;) (heb ik trouwens al eerder genoemd).
Dat kan best wel eens de rolrand zijn die resoneert.
Met een nearfield meting weet je het zo.
Die voorbeeldgrafiek in Boxsim helpt nou ook niet direct mee om je te motiveren. Zo strak als een lineaal. En dan die alpenetappe van die coax unit :boos: :boos:
Volhouden! Je bent er echt bijna :rock:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Om uit te sluiten dat er narigheid in mijn kast zit heb ik vanmiddag nog even een open baffle meting gedaan.
Gewoon voor de lol, want ik verwacht dat eigenlijk niet.
Gaatje gezaagd in een plank van ongeveer 36*36cm en met spanbanden vastgezet.

Dit is het plaatje, de gele lijn is de open baffle FR, de groene lijn is de FR uit de meting die ik gebruikt heb voor mijn simulatie. Meetafstand wederom 1 meter, omdat het verschillende meetsessies waren kan dat zomaar 1 a 2 cm schelen.
MI_069.png
Morgen ga ik eens wat metingen doen op andere afstanden. Om een of andere reden neem ik altijd 1 meter, maar nearfield en luisterafstand (3m) moet ik natuurlijk ook eens doen.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Chris_T schreef:
Heej, leuk om je zo lekker bezig te zien.
Dank je :dank:
Chris_T schreef:
Lastig om zo op afstand te zeggen waar het aan ligt, maar als je de metingen met minimum phase hebt geëxporteerd dan moet het vrijwel zeker aan de instellingen in Boxim liggen.
Als je de woofer, tweeter en woofer+tweeter samen opmeet (3 metingen in totaal) en de pir bestanden daarvan in de bijlage doet, dan kan ik voor je kijken wat deze offset moet zijn.
Ik heb die alleen nog van een wat oudere meetsessie. maar de omstandigheden waarin deze metingen gemaakt zijn, zijn gelijk.
MI.zip
(178.75 KiB) 35 keer gedownload
Chris_T schreef:
pappaleo schreef:
Dat kan best wel eens de rolrand zijn die resoneert.
Met een nearfield meting weet je het zo.
Stom eigenlijk dat ik dat nog niet gedaan heb. :oops: :oops:

Morgen maar eens een hele berg pirretjes verzamelen :mrgreen: :mrgreen:
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Pappaleo,

Neem het niveau bij 200-300Hz als referentie en probeer de rest van de curve op dat niveau te krijgen of licht dalend richting het hoog. Dit betekend zo te zien meer bafflestep correctie en de tweeter fors zachter zetten.

EDIT: speel in Boxsim nu ook eens met de positie van de units voor/achter de baffle. Waarschijnlijk klopt het ingevoerde fase verschil niet, door de tweeter te schuiven kun je er nu voor zorgen dat simulatie en meting zo goed mogelijk op elkaar vallen. Ik moet dit zelf ook altijd doen met ATB omdat die de fase niet goed meeneemt als je losse units meet. Eventueel kun je speakerworkshop downloaden, dan kan je simulatie en meting in dezelfde grafiek zetten dan kan je perfect tunen met de positie totdat de curves zo goed mogelijk op elkaar liggen.

Daarna kun je verder gaan simuleren en zullen de simulaties en werkelijke responsie wel met elkaar kloppen omdat de fase nu correct is ingevoerd.

Groetjes Walter
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”