Nieuwe kasten voor CSS FR125's (+ Adire Koda8 => F.A.S.T. )

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Nieuwe kasten voor CSS FR125's (+ Adire Koda8 => F.A.S.T

Bericht door Henkjan »

Orbit_be schreef:
richard schreef:
Voor de br-pijp; twee keer 45 graden is veel beter dan één keer 90.
Ah, gek dat ik dit nooit eerder heb gehoord, sterker nog ,ik heb eigenlijk nog nooit 2 * 45° gebruikt zien worden. Instinctief lijkt hetgeen je zegt wel steek te houden, anderzijds, als de afstemming goed is, wat kan er dan beter zijn aan de een of de andere vorm van de BR pijp?
ik verwacht dat stromingsverliezen dan kleiner zullen zijn.
wat daarbij ook goed helpt is de BR pijp aan de binnenkant ook in een baffle uit laten komen (en ook afronden), dus niet de pijp los laten hangen
Orbit_be

Bericht door Orbit_be »

Ah, op die manier, nu, ik heb geopteerd voor een BR poort van 90mm, stromingsverliezen zullen dan wel meevallen vermoed ik :?:

Ben zonet weer vlijtig bezig geweest met de speakers en 70% van het dempingsmateriaal is geplaatst. Bepaald niet de leukste klus, zowel de pritex als de cloth zijn niet het eenvoudigste materiaal om netjes op maat te krijgen en van contactlijmdampen word je al helemaal niet vrolijk :-&

Ik zou de set doordgraag dit weekend spelen hebben, maar de weergoden blijven roet in het eten gooien, afwachten dus of dat gaat lukken.
Orbit_be

Bericht door Orbit_be »

Jawel, het einde is in zicht !!!

De voorbije dagen de laatste hand aan de bekabeling en demping kunnen leggen, alsook de montage van de laatste zijkant + baffle. Nadien als een bezetene geschuurd en 2 lagen satijnlak erop. Ben bijzonder tevreden over het eindresultaat, rekening houdend met de omstandigheden waarin ik heb gewerkt.

Enige foto's (matige kwaliteit gezien het enige beschikbare licht een paar trieste TL lampen zijn :hide: ):
DSC_2172.jpg
DSC_2173.jpg
DSC_2174.jpg
DSC_2176.jpg
DSC_2177.jpg
Morgen hopelijk afmonteren, of wacht ik beter nog wat langer ivm droogtijden van de contact lijm (vrijdag avond laatste aangebracht) en houtlijm (zaterdagavond laatst aangebracht)?
Orbit_be

Bericht door Orbit_be »

Ze spelen !!!

Het is uiteraard nog véél te vroeg om nu al conclusies te gaan trekken, maar het is wel duidelijk dat ik nog véél werk heb aan de afstelling. Momenteel maar snel een HP/LP ingesteld op 250 Hz @ 24dB en de output gain voor de kicks -10 dB afgesteld.

Voorlopige conclusies:

- De looks zijn dik in orde, de vriendin was heel te spreken over de afwerking 8) Foto's volgen nog zodra ik eens op tijd thuis ben zodat er nog wat natuurlijk licht te bespeuren is.
- Kwa klank klinkt het allemaal heel vertrouwd, wat op zich geen verassing is natuurlijk, 90% van het geluidsspectrum komt uit mijn vertrouwde FR125S'en.
- De MiniDSP heeft heel wat ruis geïntroduceerd :( maar niet hoorbaar tijdens muziek. Moet wel nog mijn interconnects vervangen door betere exemplaren, momenteel is het een samenraapsel van dropsnoertjes. Ook de voeding is vorlopig nog gewoon de USB poort van m'n pc, wat waarschijnlijk ook niet optimaal is. Hopelijk helpen deze ingrepen.
- Ik zit met heel eigenaardige invloeden van de kamer, op sommige plekken in de ruimte is de druk ondraaglijk.

Eerst nog maar wat uurtjes laten inspelen, het zijn tenslotte allemaal 'nieuwe' drivers. Maar dan zal er veel gemeten moeten worden en natuurlijk ook veel getest en afgesteld worden. Wat zijn zo de te doorlopen stappen om redelijk snel een goede basisafstelling te verkrijgen?
Orbit_be

Bericht door Orbit_be »

De beloofde foto's:
In volle glorie
In volle glorie
Detail FR125S, blijft toch een heel mooie unit hoor.
Detail FR125S, blijft toch een heel mooie unit hoor.
Detail afwerking, niet super, wel voldoende
Detail afwerking, niet super, wel voldoende
totaalplaatje
totaalplaatje
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

Nette set zo, veel plezier ermee.
richard

Bericht door richard »

Bart_M schreef:
Nette set zo, veel plezier ermee.
Het ziet er toch wel mooi uit. Waar heb je de knip liggen tussen het laag en de breedbander?
Orbit_be

Bericht door Orbit_be »

"Eigen stoef stinkt", maar ja, ik ben ook heel blij met het optische eindresultaat :rock: . Nu nog het geluid op een gelijkaardig niveau krijgen en ik ben helemaal blij!

Hopelijk morgen wat rust in huis zodat ik wat metingen kan uitvoeren. Mijn plan van aanpak dat ik in gedachte heb is:

- Polariteiten dubbel nakijken
- Speaker opstellen centraal in de leefruimte, even ver van de achtermuur als de zijwanden, op het salontafeltje, wat redelijk goed zou moeten uitkomen kwa hoogte
- Meten op +/- 75 cm, elke driver apart, ==> Moet ik dan ook met gating werken?
- Impedantiemeting van de sub om zo de afstemmingsfrequentie exact vast te stellen. Ik kan namelijk de poortlengte nog aanpassen indien de afstemming echt té fout is.
- EQ'en van de drivers apart en dan samenleggen en met de kantelfrequentie spelen.
- Huiskamer weer in origineel staat brengen en dan het geheel EQ'en inc kamerinvloeden.

Pak ik het zo wat goed aan? of bega ik stommiteiten?
Orbit_be

Bericht door Orbit_be »

Bijkomend vraagje:

Ik heb zonet gemerkt dat als ik mijn voorversterker afzet de ruis meteen 100% weg is. Op dat moment staat de miniDSP én de 2 eindvertserkers nog aan.
Voor alle duidelijkheid, mijn voorversterker ruist niet van zichzelf, ik heb die met beide eindversterkers jaren gebruikt en nooit 1 spatje ruis opgemerkt. Het moet dus in de combinatie voorversterker/miniDSP zitten. Voorlopige conclusie is dus dat beide toestellen niet ruisen, maar samen wél.

Wat kan ik gaan proberen om dit op te lossen?
meiborg

Bericht door meiborg »

Heb je goede interlinks gebruikt? Aarding?

Mvg Reinder
Orbit_be

Bericht door Orbit_be »

De boel is inderdaad momenteel aan elkaar geknoopt met low budget snoertjes, ik moet nog betere interlinks gaan bouwen. Ironisch is wel dat de enige interlink die enigszins deftig lijkt die is tussen de eindversterker en de MiniDSP.

Wat bedoel je juist met aarding?

Het niveau van ruis stijgt ook met het volume instelling van de voorversterker, daarom dat ik niet meteen denk aan storing die word opgepikt door de interlinks maar een of andere louche feedback tussen miniDSP en voorversterker.
Laatst gewijzigd door Orbit_be op za 30 aug 2014, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Zelf heb ik dit probleem wanneer ik de voorversterker met een Behringer DXC verbind, ook een DSP. Los geven de apparaten geen ruis. Bij mij is het trouwens meer ene 50Hz brom. Heb jij ruis of een brom?
Orbit_be

Bericht door Orbit_be »

Ruis en redelijk breedbandig gezien ik ze zowel uit de FR als de Sub kan horen.
Orbit_be

Bericht door Orbit_be »

:yeah: Noise probleem opgelost!

Zodra ik de miniDSP verbind met een externe voeding ipv de usb poort van mijn pc verdwijnt 90% van de ruis to op een niveau dat het echt alleen nog hoorbaar is met je oor vlak tegen de conus!

Op naar de volgende stap 8)
Orbit_be

Re: BR behuizing meten: wat is de beste aanpak?

Bericht door Orbit_be »

Voorlopig resultaat van vandaag:
overzicht 31-08-14.jpg
Legende:
- FR is gemeten op 1 m met een window van 5ms. + 1/3 octaaf smoothing
- Sub en poort zijn gemeten op 0.5cm + 1/3 octaaf smoothing

* Paars: Sub na correctie (100 hz en hoger)
* Donker groen: poort zonder correctie
* Geel: FR zonder correctie
* Donkerbauw: FR na correctie

* Lichtgroen: slordige meting op +/- 1 meter met alles samen onder begeleiding van overenthousiaste peuter. Mijn tijdslot zat erop dus hier ga ik later nog mee verder uiteraard. En tegen dan kan ik me misschien wat verder inlezen ivm de fijnere knepen van het opmeten van LF signalen.

De luistersessie die er op volgde was trouwens een groot succes. Het verschil voor en na is énorm. Wetende dat er nog ruime marge voor verbetering is ben ik bijzonder tevreden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”