Hulp bij keuze subwoofer
Moderator: Beheerdersteam
Hulp bij keuze subwoofer
Hallo forumleden allereerst zal ik mij even voorstellen: mijn naam is Bjornn van der Veen en ik woon in het midden van het land, van beroep ben ik timmerman en heb een vriendin en een zoontje van 4 jaar oud. Mijn vraag is als volgt: ter uitbreiding van mijn bestaande set ( Marantz pm5004 versterker en Focal 816 v speakers) zou ik graag een subwoofer willen gaan bouwen welke qua uiterlijk gelijk is aan de Focal sw800v. Het berekenen van de kast is geen probleem alleen waar ik maar niet uitkom is het gebruik van winisd, alle parameters die er getoond worden daar kan ik niets uithalen en snap het ook niet. Om te beginnen wil ik als versterking een plate amp met een high level input i.v.m dat mijn versterker geen appartement subwoofer uitgang heeft. Het aantal liters wat ik kan gebruiken zal tussen de 35 en 45 liter liggen en de voorkeur ligt bij een bass-reflex kist. Ik ben geen wilde luisteraar maar op zijn tijd zal hij ook wel eens harder gaan. Ik heb verschillende units bekeken maar ik word niet veel wijzer van winisd, de units die ik bekeken heb zijn de volgende: mivoc aw3000, mivoc awm124, peerless sls 263 en over de css trio 8 heb ik ook goede dingen gelezen. Ik heb geprobeerd om de mivoc aw3000 te simuleren in winisd en daar kwam ik op een kist uit van 40,7 liter en een tuning frequentie van 35,35 hz de diameter van de poort op 10 cm en de lengte op 39,9 cm. Ik zal eens proberen om de simulatie erop te krijgen en zou 1 van jullie ernaar willen kijken of dit zo gaat werken? Alvast bedankt voor de moeite groeten bjornn
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Hulp bij keuze subwoofer
Lijkt mij een nette simulatie van een basreflex speaker.
Moet de sub ook bij films mee doen of alleen muziek?
Moet de sub ook bij films mee doen of alleen muziek?
Re: Hulp bij keuze subwoofer
Hoi Bas bedankt voor de reactie, de woofer gaat hoofdzakelijk voor muziek gebruikt worden en heel af en toe op zacht volume bij een film. Hij wordt door zowel mij als mijn vriendin gebruikt en zal dus een heel brede smaak aan muziek voorbij zien komen, echter waar ik nog wel aan twijfel is de keuze van een versterker en twijfel tussen de plaat versterker van conrad:http://www.conrad.nl/nl/actieve-inbouw- ... ggest=true en een monacor:http://www.monacor.de/pdf/produkte/deta ... kelid=8941,
De eerste van conrad levert 150 watt rms aan 4 ohm en de monacor levert 300 watt rms aan 4 ohm. Vanuit de auto vond ik het altijd belangrijk om een woofer aan te sturen met meer vermogen om alles onder controle te houden maar gaat dit ook op voor thuis? omdat de voeding thuis stabieler is?
De woofer zelf is 180 watt rms aan 4 ohm dus ofwel met de ene krijgt de woofer 30 watt rms te weinig of met de andere 120 watt te veel, maar is de keuze voor de monacor niet beter omdat er genoeg reserve over is zodat de versterker zelfs op hoog volume zijn werk rustig kan doen?
alvast bedankt voor de moeite,
groeten bjornn
De eerste van conrad levert 150 watt rms aan 4 ohm en de monacor levert 300 watt rms aan 4 ohm. Vanuit de auto vond ik het altijd belangrijk om een woofer aan te sturen met meer vermogen om alles onder controle te houden maar gaat dit ook op voor thuis? omdat de voeding thuis stabieler is?
De woofer zelf is 180 watt rms aan 4 ohm dus ofwel met de ene krijgt de woofer 30 watt rms te weinig of met de andere 120 watt te veel, maar is de keuze voor de monacor niet beter omdat er genoeg reserve over is zodat de versterker zelfs op hoog volume zijn werk rustig kan doen?
alvast bedankt voor de moeite,
groeten bjornn
Re: Hulp bij keuze subwoofer
Fototje voor de duidelijkheid
ik wil hem voor 99% nabouwen alleen zitten er op het origineel een paar functie`s die ik niet kan namaken.
voor de gehele kast wil ik gebruik maken van 18+12 mdf met genoeg bracing en de glanzende panelen zwart plexiglas
voor de gehele kast wil ik gebruik maken van 18+12 mdf met genoeg bracing en de glanzende panelen zwart plexiglas
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Hulp bij keuze subwoofer
Die focal's zijn met 25cm woofer.
Wil je nagenoeg 1 op 1 nabouwen kwa grote http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... sub270.htm
Kwalitatief een zeer goed metende woofer alleen duurder dan mivoc, maar ook beter.
Een nette plate amp Hypex PSC2.400.
Om het bij mivoc te houden.
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... _awm12.htm
of
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... 10brhp.htm
Wil je nagenoeg 1 op 1 nabouwen kwa grote http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... sub270.htm
Kwalitatief een zeer goed metende woofer alleen duurder dan mivoc, maar ook beter.
Een nette plate amp Hypex PSC2.400.
Om het bij mivoc te houden.
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... _awm12.htm
of
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... 10brhp.htm
Re: Hulp bij keuze subwoofer
Hier wat inspiratie van iemand die ook plexiglas gebruikte.
http://metku.net/index.html?path=mods/s ... /index_eng
En als je het spul netjes wil laten snijden;
http://www.laserbeest.nl/
http://metku.net/index.html?path=mods/s ... /index_eng
En als je het spul netjes wil laten snijden;
http://www.laserbeest.nl/
Re: Hulp bij keuze subwoofer
De Focals zijn eigenlijk met een 27 cm woofer, een aangepaste versie van de 27 v1. Maar achteraf is het denk ik wel beter om toch voor een kwalitatief hogere unit te gaan omdat de bouw en afwerking van de behuizing wel veel werk is en het zou jammer zijn als het resultaat toch tegen blijkt te vallen.
Budget was ook een bepalende factor maar aan de andere kant kan je het geld maar 1 keer uitgeven dus lijkt mij het verstandiger om maar even te wachten en te gaan voor de Wavecor of een Css sdx10 i.c.m een Hypex module.
Ook ben ik aan het twijfelen of het niet verstandiger is om allereerst een andere versterker te nemen met meer aansluit mogelijkheden en met meer vermogen dan de Marantz, deze levert 40 wat rms bij 8 ohm.
Ik ga eerst eens goed nadenken wat ik wil en hoe ik het wil en kom hier later op terug, bedankt voor alle input,
Groeten Bjornn.
Budget was ook een bepalende factor maar aan de andere kant kan je het geld maar 1 keer uitgeven dus lijkt mij het verstandiger om maar even te wachten en te gaan voor de Wavecor of een Css sdx10 i.c.m een Hypex module.
Ook ben ik aan het twijfelen of het niet verstandiger is om allereerst een andere versterker te nemen met meer aansluit mogelijkheden en met meer vermogen dan de Marantz, deze levert 40 wat rms bij 8 ohm.
Ik ga eerst eens goed nadenken wat ik wil en hoe ik het wil en kom hier later op terug, bedankt voor alle input,
Groeten Bjornn.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Hulp bij keuze subwoofer
Zorg ajb voor een versterker met traploze fase regeling (indien dit niet op je gewone versterker zit).
Dat is essentieel voor een goede integratie. Verder heb je een nette simulatie. Op deze manier kun je vrij goed zelf kiezen hoe hoog je de overnamefrequentie wil. Bij veel subwoofers neemt de gevoeligheid toe naarmate de crossover hoger wordt. Feitelijk schuift je -3dB frequentie dan ook omhoog. Dus moet je dat weer bijregelen etc. etc.
En je fronts, worden die afgefilterd of stop je de BR pijp dicht? Anders krijg je daar nog wel ietwat tegenwerking van rond en onder die afstemfrequentie
Dat is essentieel voor een goede integratie. Verder heb je een nette simulatie. Op deze manier kun je vrij goed zelf kiezen hoe hoog je de overnamefrequentie wil. Bij veel subwoofers neemt de gevoeligheid toe naarmate de crossover hoger wordt. Feitelijk schuift je -3dB frequentie dan ook omhoog. Dus moet je dat weer bijregelen etc. etc.
En je fronts, worden die afgefilterd of stop je de BR pijp dicht? Anders krijg je daar nog wel ietwat tegenwerking van rond en onder die afstemfrequentie
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hulp bij keuze subwoofer
de sub versterker bedoel je neem ik aan? of spaar een beetje door en koop een plate amp met DSP zoals Hypex of MiniDSP die aanbiedenwouter schreef:Zorg ajb voor een versterker met traploze fase regeling (indien dit niet op je gewone versterker zit).
Re: Hulp bij keuze subwoofer
Wouter bedankt voor je tips, netbwat Henkjan zegt ik neem aan dat je de versterker module voor de sub bedoelt?
En wat betreft het dichtstoppen van het basreflex systeem op mijn fronts: kan dit geen kwaad? Omdat de behuizing ontworpen is op basreflex? Maakt dit voor de units niet uit en verplaatst de frequentie zich dan naar een hoger aantal hz? Of is het beter om dit in of voor het filter aan te passen? Wat zijn de mogelijkheden hierin?
Maar als ik bijvoorbeeld een versterker met aparte subwoofer uitgang neem en de basspoorten van mijn fronts dichtstop, en dan een Hypex ds. 2.0 neem i.c.m een subwoofer kan ik dan het geheel mooi met elkaar samen laten werken?
Mijn Focals hebben een frequentie respons van 47hz tot 28 kHz en een low frequntie point van -6db op 39 hz, kort gezegd ben ik eigenlijk heel tevreden alleen onderin mis ik het echte laag. Kan ik dan met een traploze fase regeling de woofer het werk vanaf 46 hz over laten nemen of is het beter om de frequentie van de fronts omhoog te krijgen en dan op gehoor alles af te regelen?
Ik heb mischien wel veel vragen en eisen maar ik kan beter een vraag te veel stellen en dat ik het goed krijg dan dat ik er een te weinig stel en ik erop achteruit ga.
Groeten Bjornn
En wat betreft het dichtstoppen van het basreflex systeem op mijn fronts: kan dit geen kwaad? Omdat de behuizing ontworpen is op basreflex? Maakt dit voor de units niet uit en verplaatst de frequentie zich dan naar een hoger aantal hz? Of is het beter om dit in of voor het filter aan te passen? Wat zijn de mogelijkheden hierin?
Maar als ik bijvoorbeeld een versterker met aparte subwoofer uitgang neem en de basspoorten van mijn fronts dichtstop, en dan een Hypex ds. 2.0 neem i.c.m een subwoofer kan ik dan het geheel mooi met elkaar samen laten werken?
Mijn Focals hebben een frequentie respons van 47hz tot 28 kHz en een low frequntie point van -6db op 39 hz, kort gezegd ben ik eigenlijk heel tevreden alleen onderin mis ik het echte laag. Kan ik dan met een traploze fase regeling de woofer het werk vanaf 46 hz over laten nemen of is het beter om de frequentie van de fronts omhoog te krijgen en dan op gehoor alles af te regelen?
Ik heb mischien wel veel vragen en eisen maar ik kan beter een vraag te veel stellen en dat ik het goed krijg dan dat ik er een te weinig stel en ik erop achteruit ga.
Groeten Bjornn
Re: Hulp bij keuze subwoofer
Ik heb er over na gedacht en ik wil het op de volgende manier doen: allereerst wil ik een andere versterker met meer mogelijkheden en meer vermogen, momenteel is het budget een bepalende factor i.v.m werkloosheid.
In het budget wat me nu op dit moment past heb ik 2 receivers gevonden die mij aanspreken: de eerste is wederom een Marantz, de sr5023 welke 2x80 watt rms levert bij 8 ohm met een frequentierespons van 10 hz - 50 kHz met subwoofer uitgang.
De tweede is de Harman Kardon hk 3490, deze receiver levert 2 x120 watt rms bij 8 ohm met een frequentierespons van 20 hz- 20 kHz en ook met sub uitgang.
Waar ik nu mijn twijfels over heb is de kwaliteit van Harman Kardon ten opzichte van Marantz, qua prijs ontlopen ze elkaar niet veel en ik snap dat ikzelf beide producten moet beluisteren welke mij het beste past maar wat is bouw technisch nou een beter product? Heeft iemand ervaring met 1 van de 2 producten en weet iemand ook de pro's en contra's?
Als ik eerst eens wat meer opties en vermogen op mijn bestaande fronts heb dan kan naar mijn mening alles rustiger zijn werk doen en dan kan ik ook wat meer weg leggen voor een goede sub met versterker. De oude Marantz zet ik weg voor mijn zoontje dan kan ik tegen de tijd dat hij het wil een leuk setje speakers voor hem maken
en heeft hij een leuke versterker om mee te beginnen
Alvast bedankt voor alle tips en input,
Groeten Bjornn
In het budget wat me nu op dit moment past heb ik 2 receivers gevonden die mij aanspreken: de eerste is wederom een Marantz, de sr5023 welke 2x80 watt rms levert bij 8 ohm met een frequentierespons van 10 hz - 50 kHz met subwoofer uitgang.
De tweede is de Harman Kardon hk 3490, deze receiver levert 2 x120 watt rms bij 8 ohm met een frequentierespons van 20 hz- 20 kHz en ook met sub uitgang.
Waar ik nu mijn twijfels over heb is de kwaliteit van Harman Kardon ten opzichte van Marantz, qua prijs ontlopen ze elkaar niet veel en ik snap dat ikzelf beide producten moet beluisteren welke mij het beste past maar wat is bouw technisch nou een beter product? Heeft iemand ervaring met 1 van de 2 producten en weet iemand ook de pro's en contra's?
Als ik eerst eens wat meer opties en vermogen op mijn bestaande fronts heb dan kan naar mijn mening alles rustiger zijn werk doen en dan kan ik ook wat meer weg leggen voor een goede sub met versterker. De oude Marantz zet ik weg voor mijn zoontje dan kan ik tegen de tijd dat hij het wil een leuk setje speakers voor hem maken
Alvast bedankt voor alle tips en input,
Groeten Bjornn
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Hulp bij keuze subwoofer
Ikzelf zou een voorkeur hebben voor de Marantz, wat me echter wel opvalt is dat de Marantz 150 watt opneemt van het lichtnet wat dus een RMS van 80 watt RMS per kanaal niet geheel geloofwaardig maakt, De Harman Kardon neemt 310 watt op van het lichtnet en zou dus inderdaad 120 watt per kanaal kunnen wezen.
Re: Hulp bij keuze subwoofer
Dat was me helemaal niet opgevallen wat de Marantz opneemt, maargoed ik ga beide versterkers beluisteren en dan kijk ik welke het beste bij mij past qua geluid en gevoel.
Groeten Bjornn
Groeten Bjornn
