Service manual Pioneer A656

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Lindemans

Re: Service manual Pioneer A656

Bericht door Lindemans »

Bas: hoe heb jij de printen weer zo mooi schoon gekregen ?

Het is inderdaad een klusje vooral de lol, geen economische redenen om er tijd in te investeren. Ik vind die Pioneer serie een leuk setje voor relatief weinig geld nu. Via een link in het lijstje van Ray heb ik div service manuals en schemas eens bekeken, de technische verschillen zijn erg beperkt. Ik heb een goede en uiterlijk z.g.a.n. 656 op het oog voor EUR 100.

Als alternatief had ik op m lijstje staan om iets zelf te assembleren (ik zeg bewust niet "bouwen" :-) ) met ILP modules en ringkerntrafos die ik nog heb liggen. Maar als ik daar een knappe kast, volume pot en ander klein spul voor moet aanschaffen ben ik al meer kwijt.
Vanuit dat oogpunt is het nog interessanter om de kast, knoppen etc van een mooie 656 te gebruiken om daar mn zelfbouw project in onder te brengen.

Als de ILP modules het lekkerder doen dan de Pioneer, dan ga ik dat misschien nog doen ook (geen idee hoe die eindtrappen qua vergelijk zijn, kenners hier wat dat betreft ? )
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

beijert schreef:
Dat wat ik genoemd heb, de potmeter en diverse, zoniet alle schakelaars preventief vervangen.
Dan wens ik je echt heel veel succes als je vintage op die manier wil reviseren, ik vraag me dan echt af waar je de nieuwe originelen of sprekend lijkende imitatie knoppen en schakelaars vandaan gaat halen voor apparaten die uit de 70'er 80'er jaren zijn.

Relais diodes elco's transistoren en dat soort spul zal wel lukken maar knoppen en schakelaars?

Veel soorten knoppen en schakelaars gaan vaak niet of nooit stuk maar hoeven alleen fff goed schoongemaakt te worden.

Lindemans schreef:
Bas: hoe heb jij de printen weer zo mooi schoon gekregen ?
Dat doet iemand die vintage reviseert.
Ik weet wel wat van speakers maar aan apparaten ga ik niet klooien.

Ik denk dat je hier ook wel het juiste antwoord zal krijgen.
En anders deze vraag stellen op het marantz forum of in het reparatie topic aldaar rond lezen.
beijert

Bericht door beijert »

Alle soorten schakelaars zijn leverbaar, de knoppen gebruik je natuurlijk gewoon weer. Je moet het niet moeilijker maken dan het is.
Ik zeg ook niet voor niets diverse schakelaars en desnoods alle, uiteraard alleen wanneer ze aan slijtage onderhevig zijn.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

beijert schreef:
Alle soorten schakelaars zijn leverbaar, de knoppen gebruik je natuurlijk gewoon weer. Je moet het niet moeilijker maken dan het is.
Ik zeg ook niet voor niets diverse schakelaars en desnoods alle, uiteraard alleen wanneer ze aan slijtage onderhevig zijn.
Dus als alles waar we het samen al over eens waren wat voor een echte revisie noodzakelijk is ook daadwerkelijk is gedaan maar de knoppen en schakelaars niet omdat die toch nog erg goed bleken te zijn dan mogen we het wel een ''echte'' revisie noemen?

Al die marantz quadro schakelaars en volume regelaars zijn niet nieuw te verkrijgen

(wil serieuse je mening weten maar ook de plaag modus staat aan)
beijert

Bericht door beijert »

Ik denk dat je met dat soort specifieke schakelaars wel wat probleempjes zal krijgen inderdaad, helemaal als je niet zonder kan.
Anders moet je die zelf aan (laten) pakken en dat zal in de papieren lopen maar als het moet dan moet het. Ik zie daar trouwens geen aparte onderdelen inzitten die aftermarket niet te regelen zijn.

Een volumeregelaar zal wat meer te lijden hebben gehad dan een loudness knopje.
Zolang je er maar weer een apparaat leven mee kan doen.
Lindemans

Bericht door Lindemans »

Een rammelende loudness schakelaar is een makkelijke oplossing voor: beetje soldeer en 2 stukjes koperdraad van 10 mm elk ...
Plaats reactie