Dayton RS150 Mini Monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Welke de beste is kan ik je niet vertellen; ik ken ze niet allemaal. Ik kan je wel vertellen dat ik zeer tevreden ben met mijn ECM-8000. Zelfs als je de prijs buiten beschouwing laat.

Ik denk (!) dat hij boven de ~12kHz een zeer lichte afval vertoont, maar als je eenmaal zo hoog zit heft het wat mij betreft ook niet meer op de 0.5dB nauwkeurig ;-). En hij kan geen hele hoge geluidsdrukken aan; kan lastig zijn met vervormingsmetingen. Voor de rest kan ik geen negatieve eigenschappen noemen.
arjank

Bericht door arjank »

Ik gebruik nog steeds mijn setup met de terratec aureon space geluidskaart. Die heeft zeer goede specs en hiermee kan ik in Hobbybox met een samplerate van 96khz meten. Samen met deze mic http://www.content.ibf-acoustic.com/cat ... ucts_id=35 heb ik een perfect meetsysteem, voor deze rpijs kan ik niks beters kopen, samen met hobbybox 5.1 die nu nog maar 48 euro kost!
Als ik mijn metingen van de vifatxt200 tweeter vergelijk met die van HobbyHifi dan zit er geen verschil tussen.
Bukem

Bericht door Bukem »

Het valt me op dat veel forumleden idd deze combi lijken te gebruiken. Lijkt een nette combi te zijn.

Een van de dingen waarom een firewire geluidskaart met phantom powered mic preamp mij zo aanspreekt is omdat je met Fuzzmeasure (OSX) een realtime loopback kunt doen van je meetsysteem. Dat betekent dus dat je met een gecalibreerde mic een theoretisch vlak meetsysteem hebt.

Daarnaast heeft zo'n firewire geluidskaart een aantal interessante features. Die Konnekt 8 die ik aanhaalde kan als standalone DAC/preamp fungeren. Wel zo interessant...

Vandaar dat ik dus op een reguliere 48v phantom powered mic ben aangewezen.

Ik heb een professioneel Audiocontrol MP-200 meetsysteem te koop staan, deze is ook behoorlijk vlak maar ik wil graag de preamp actief corrigeren en meteen een hoogwaardige geluidskaart hebben zodat ik hoogwaardiger geluid uit de pc kan toveren.

Voordeel van de audiocontrol is wel dat het voor hogere SPL's geschikt is. Met name bij vervormingsmetingen kan dat goed van pas komen!

Zie hier: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=8350

Gr,

Bukem
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

En hoe speelt de monitor? Die Dayton 15cm lijkt me niet verkeerd!

wanneer ik naar jou tweeter metingen kijk valt me op dat de SPL-curve niet hoger komt te liggen onder een grotere hoek. Metingen onder grotere hoeken liggen onder die van kleinere, zoals het hoort geloof ik.

Bij mijn 2-wegje met een Dayton RS125 en een Seas H1212 gaat dit niet helemaal lekker. Misschien dat ik iets over het hoofd zie, maar onder een een van 45 graden is de SPL curve niet goed. Van 0 tot 30 graden wel:

Afbeelding

Afbeelding

Helaas heb ik op deze PC geen plaatje van de probleem curve (onder 45 graden) maar die laat een daling zien vanaf 1500 HZ, en een flinke bult bij 3kHz om daarna weer te dalen (lijkt wel een 2-weg met 25cm laagmidden en X-over op 2,5 kHz).

Deze stijging in geluidsdruk is zichtbaar in de donkerblauwe lijn (45 graden). De groene lijn is een meting recht van voren, de rest zit er tussen in. De kantenbreking is duidelijk zichtbaar doordat de 13cm brede kast niet afgeschuind is.

Afbeelding

Mijn vraag: tot 30 graden meet alles normaal - kan ik de slechte powerrespons/ SPL curve bij 45 graden rustig negeren? (sorry dat ik niet het plaatje erbij kan zetten)

Het gaat om een rear-speaker die vlak bij een muur komt te staan... (niet voor mijzelf)
Bukem

Bericht door Bukem »

In de loop van komende week ontvang ik mijn gecalibreerde microfoon terug. Tegen volgend weekend zal ik waarschijnlijk opnieuw wat metingen doen.

Jouw grafiek laat toch ook zien dat het hoog off-axis afvalt?

Gr,

Bukem
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Bij 3000 zit ie onder 45 graden op of net boven ref. spl

Daaronder zit ie lager, en daarna ook weer. Waarschijnlijk krijg ik om die reden gefilterd en als totale box een daling bij X-over en daarna een bult bij 3kHz. Maar das natuurlijk geen prettige bult. Het zal zo te zien door de kastvorm komen...
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Hoe staat 't met dit project? Als ik het allemaal goed zie, heb je fatsoenlijke metingen nodig! Jouw meetprogramma ken ik niet, maar ik zou het eens buiten proberen. Dan kun je (als je een beetje ruimte hebt) tot onder 200 hz betrouwbaar meten zonder al te veel reflecties. Dat scheelt een hoop!
Als je ARTA zou gaan gebruiken, kun je op dit forum meer hulp verwachten, omdat veel mensen ARTA hebben.
Bukem

Bericht door Bukem »

Hoi,

Ik moet inderdaad wat tijd vrij maken om wat metingen te kunnen gaan doen, eventueel buiten. Zodra dat gebeurd is zal ik dit topic weer updaten.

Bedankt voor jouw advies.

Gr,

Bukem
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”