Service manual Pioneer A656
Moderator: Beheerdersteam
Service manual Pioneer A656
Beste forummers,
Ik wil een Pioneer A-656 gaa opknappen door elcos / condensatoren te vervangen en mogelijk ook de trafo vervangen door een ringkern trafo.
Iemand suggesties waar ik een service manual kan vinden, voor bv eindtrap instellingen etc ?
Op Internet gaan allerlei ogenschijnlijke links naar manuals, maar het lukt me niet om die PDF uiteindelijk ook naar beneden te laden, komt alleen maar spam en reklame uit voort vooralsnog ...
Ik wil een Pioneer A-656 gaa opknappen door elcos / condensatoren te vervangen en mogelijk ook de trafo vervangen door een ringkern trafo.
Iemand suggesties waar ik een service manual kan vinden, voor bv eindtrap instellingen etc ?
Op Internet gaan allerlei ogenschijnlijke links naar manuals, maar het lukt me niet om die PDF uiteindelijk ook naar beneden te laden, komt alleen maar spam en reklame uit voort vooralsnog ...
Re: Service manual Pioneer A656
Hallikidee....
En de versie voor de MKII uitvoering :
Voor een overzicht van diverse service manual sites : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =8&t=11884
En de versie voor de MKII uitvoering :
Voor een overzicht van diverse service manual sites : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =8&t=11884
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Service manual Pioneer A656
Opknappen door alleen elco's te vervangen?Lindemans schreef:Beste forummers,
Ik wil een Pioneer A-656 gaa opknappen door elcos / condensatoren te vervangen en mogelijk ook de trafo vervangen door een ringkern trafo.
Iemand suggesties waar ik een service manual kan vinden, voor bv eindtrap instellingen etc ?
Op Internet gaan allerlei ogenschijnlijke links naar manuals, maar het lukt me niet om die PDF uiteindelijk ook naar beneden te laden, komt alleen maar spam en reklame uit voort vooralsnog ...
Oud beestje een volledige service beurt knapt ie van op.
Trafo en de grote elco's lekker laten zitten.
http://marantzforum.nl/forum/index.php/board,21.0.html wat een beetje opknappen inhoud, met plaatjes
Re: Service manual Pioneer A656
Zo oud is die nu ook weer niet, omstreeks 1990, dus rond de 25 jaar.
Trafo vervangen heeft weinig zin, je kunt beter je tijd en geld besteden aan het vinden van hoogwaardige elco's van Panasonic FM of FC, Elna Silmic of Cerafine, BC, of Nichicon Muse...
Trafo vervangen heeft weinig zin, je kunt beter je tijd en geld besteden aan het vinden van hoogwaardige elco's van Panasonic FM of FC, Elna Silmic of Cerafine, BC, of Nichicon Muse...
Re: Service manual Pioneer A656
Hier wat leuke foto's van het ding : http://www.nrpavs.co.nz/archive_1_12/So ... rA-656.htm
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Service manual Pioneer A656
Voor een elektronisch apparaat welray5150 schreef:Zo oud is die nu ook weer niet, omstreeks 1990, dus rond de 25 jaar.
Als toch de boel los gooit om elco's te vervangen doe het dan gelijk goed lijkt mij.
Re: Service manual Pioneer A656
Hm, als Lindemans het over vervangen trafo en eindtorren heeft ruikt dat verbrand
.
Maar ik kan er naast zitten en is 't ie enkel een pessimist
Anne
Maar ik kan er naast zitten en is 't ie enkel een pessimist
Anne
Re: Service manual Pioneer A656
Wat een geweldig forum met zo snel zulke goede response !
Ik haal m uit elkaar om lekker schoon te maken van binnen, mn idee was om elcootjes in de signaalweg te vervangen door betere; en de voeding wat te verbeteren, die voeding verschilt een beetje per serie en ik denk dat die van de 656 wel wat verbeterd kan worden.
Versterker zelf werkt wel nog helemaal prima, dus het is deels ook voor de lol / therapie dan technische noodzaak
Ik haal m uit elkaar om lekker schoon te maken van binnen, mn idee was om elcootjes in de signaalweg te vervangen door betere; en de voeding wat te verbeteren, die voeding verschilt een beetje per serie en ik denk dat die van de 656 wel wat verbeterd kan worden.
Versterker zelf werkt wel nog helemaal prima, dus het is deels ook voor de lol / therapie dan technische noodzaak
Re: Service manual Pioneer A656
Buitengewoon leerzaam, die link naar manuals !
Het biedt meteen de gelegenheid om de verschillende oude topmodellen van Pioneer eens te vergelijken. Wat mij betreft gaat de 757 toch even door de mand.
In marketing altijd verkocht als versterker met dubbele voeding; de mooi zichtbare 2 trafos geven de suggestie dat beide kanalen hun eigen voeding hebben. Ik heb me echter altijd afgevraagd waarom er maar 2 dikke elcos in de voeding zitten, je zou er immers dan 4 verwachten....
Niets is minder waar, de 2 trafo's zitten bij de gelijkrichtbrug al netjes aan elkaar geknoopt, en beide kanalen krijgen hun "prik" dus keurig van dezelfde voedingslijntjes
Verder valt me ook op dat bij de meetwaarden in de schemas, onder vollast de voedingsspanning van de eindtrappen ca 10 V inzakt... Dat lijkt me leiden tot een sort ingebouwde dynamiek compressor... Stevigere trafo en een paar dikkere elcos lijken me een goede upgrade.
Het biedt meteen de gelegenheid om de verschillende oude topmodellen van Pioneer eens te vergelijken. Wat mij betreft gaat de 757 toch even door de mand.
In marketing altijd verkocht als versterker met dubbele voeding; de mooi zichtbare 2 trafos geven de suggestie dat beide kanalen hun eigen voeding hebben. Ik heb me echter altijd afgevraagd waarom er maar 2 dikke elcos in de voeding zitten, je zou er immers dan 4 verwachten....
Niets is minder waar, de 2 trafo's zitten bij de gelijkrichtbrug al netjes aan elkaar geknoopt, en beide kanalen krijgen hun "prik" dus keurig van dezelfde voedingslijntjes
Verder valt me ook op dat bij de meetwaarden in de schemas, onder vollast de voedingsspanning van de eindtrappen ca 10 V inzakt... Dat lijkt me leiden tot een sort ingebouwde dynamiek compressor... Stevigere trafo en een paar dikkere elcos lijken me een goede upgrade.
Re: Service manual Pioneer A656
Pas maar op, zwaadere voeding = meer verstoken = meer koeling nodigLindemans schreef:Verder valt me ook op dat bij de meetwaarden in de schemas, onder vollast de voedingsspanning van de eindtrappen ca 10 V inzakt... Dat lijkt me leiden tot een sort ingebouwde dynamiek compressor... Stevigere trafo en een paar dikkere elcos lijken me een goede upgrade.
Zo zul je daarna alsnog de eindtorren moeten vervangen
Anne
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Service manual Pioneer A656
Alle printbanen doorlopen, je zult zien dat er componenten zijn die die niet meer zoals het hoort in de tin aan de printplaat zitten.
Tin verwarmen en wegzuigen en een nieuwe tin verbinding maken.
Tin verwarmen en wegzuigen en een nieuwe tin verbinding maken.
Re: Service manual Pioneer A656
Anne, ik ga de voedingsspanning niet omhoog halen, ik denk eerder aan een trafo met dikker koper op de secondaire wikkelingen, grotere elcos, en misschien zelfs i.c.m. een iets lagere voedingsspanning - maar wel zodanig dat de voeding onder belasting (ook in pieken dus) minder inzakt.Ah!buis schreef:Pas maar op, zwaadere voeding = meer verstoken = meer koeling nodigLindemans schreef:Verder valt me ook op dat bij de meetwaarden in de schemas, onder vollast de voedingsspanning van de eindtrappen ca 10 V inzakt... Dat lijkt me leiden tot een sort ingebouwde dynamiek compressor... Stevigere trafo en een paar dikkere elcos lijken me een goede upgrade.![]()
Zo zul je daarna alsnog de eindtorren moeten vervangen![]()
Anne
Re: Service manual Pioneer A656
Graag gedaan !Lindemans schreef:Wat een geweldig forum met zo snel zulke goede response !
Re: Service manual Pioneer A656
Dikkere trafo + elco's = ook steviger diodes (grotere piekstroom) !Lindemans schreef:Anne, ik ga de voedingsspanning niet omhoog halen, ik denk eerder aan een trafo met dikker koper op de secondaire wikkelingen, grotere elcos, en misschien zelfs i.c.m. een iets lagere voedingsspanning - maar wel zodanig dat de voeding onder belasting (ook in pieken dus) minder inzakt.
Met de verandering zal de warmteontwikkeling niet veranderen als je de versterker niet harder laat werken dan eerst.
Maar met de betere voeding kan ie harder en ... heter
Anne
Re: Service manual Pioneer A656
Het moet er natuurlijk ook nog inpassen, een grotere trafo en elko's zijn vaak niet te plaatsen zonder aanpassingen aan het chassis.
Re: Service manual Pioneer A656
Ik ga wel eens even puzzelen. De 656 heeft ruimte voor 2 trafos, de 757 heeft deze 2 naast elkaar staan. In de 757 voeden die elk de helft van de diodebrug, in feite staan die dus parallel...
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Service manual Pioneer A656
Als mijn mening wilt weten is een revisie leuk en goed te doen met een beetje kennis van zaken maar ook functioneel het apparaat is 25 jaar en preventieve revisie is een aanrader , maar om nu een 656 met een verkoop waarde van 50/100 euro dure ingrepen te gaan doen
en ook nog eens zonder 100% echte totale revisie kan ik echt niet volgen
De A656 staat ook onderaan de verzamelaars lader van die serie.
A717 A757 A858 de 656 staat dik eronder.
Na ingreep hoe netjes ook is de waarde van de versterker zelfs minder geworden.
De A717 is in mijn ogen de mooiste voor een zeer nette prijs in erg mooie staat te vinden, al zijn navolgers de A757 A757mk2 A777 zijn steeds verder uitgekleed de productie moest steeds goedkoper.
De A858 moeilijk te vinden, duur en super staat echt moeilijk te vinden.
Dan vraag ik me echt af wat is er mis met de versterker, niets de voeding zakt bij vollast in, dan moet je bij een ''oude'' ''goedkope'' versterker denken aan een versterker upgrade.
Is er nog een reden waarom je het wel zou kunnen doen, omdat het leuk is om het te doen, maar zonder complete revisie is het net als dure auto velgen kopen en de oude versleten banden erop plaatsen.
Neem dan een SA9500mk2 die zijn wel dubbel mono, reviseer die dan.
Of neem die van mij over, volledige revisie achter de rug alleen de potmeter wordt slecht dus met werk.
De A656 staat ook onderaan de verzamelaars lader van die serie.
A717 A757 A858 de 656 staat dik eronder.
Na ingreep hoe netjes ook is de waarde van de versterker zelfs minder geworden.
De A717 is in mijn ogen de mooiste voor een zeer nette prijs in erg mooie staat te vinden, al zijn navolgers de A757 A757mk2 A777 zijn steeds verder uitgekleed de productie moest steeds goedkoper.
De A858 moeilijk te vinden, duur en super staat echt moeilijk te vinden.
Dan vraag ik me echt af wat is er mis met de versterker, niets de voeding zakt bij vollast in, dan moet je bij een ''oude'' ''goedkope'' versterker denken aan een versterker upgrade.
Is er nog een reden waarom je het wel zou kunnen doen, omdat het leuk is om het te doen, maar zonder complete revisie is het net als dure auto velgen kopen en de oude versleten banden erop plaatsen.
Neem dan een SA9500mk2 die zijn wel dubbel mono, reviseer die dan.
Of neem die van mij over, volledige revisie achter de rug alleen de potmeter wordt slecht dus met werk.
Re: Service manual Pioneer A656
Een volledige revisie gehad, maar niet gelijk de volume pot meegenomen... 
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Service manual Pioneer A656
Omdat ie op dat moment nagenoeg geen probleem ermee had.ray5150 schreef:Een volledige revisie gehad, maar niet gelijk de volume pot meegenomen...
Re: Service manual Pioneer A656
Dat is dan een reparatie géén volledige revisie. Meestal zie ik potmeters toch wel op het lijstje staan ongeacht het functioneren.
Hij ziet er wel weer lekker fris uit in ieder geval.
Dubbele trafo´s zou ik alleen doen als ik toevallig eenzelfde versterker zou treffen voor weinig, zoals er laatst een defecte op marktplaats te vinden was.
Hij ziet er wel weer lekker fris uit in ieder geval.
Dubbele trafo´s zou ik alleen doen als ik toevallig eenzelfde versterker zou treffen voor weinig, zoals er laatst een defecte op marktplaats te vinden was.
Re: Service manual Pioneer A656
Yup, mechanische dingen als potmeters en schakelaar gaan dan vaak in een ultrasoonbadje, of worden uit voorzorg vernieuwd. de volume pot is natuurlijk het meest gebruikte onderdeel op zo'n apparaat, en zal dus het eerste versleten zijn. begrijpelijk is dat het wat problematisch kan zijn om na een jaar of 30 nog de juiste vervangings onderdelen te kunnen vinden.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Service manual Pioneer A656
Als van alles wordt vervangen, printbanen hersteld, alles opnieuw in de soldeer, beveiliging gecontroleerd, potmeter schakelaars schoongemaakt, nieuwe transistoren etc etc is een revisie.beijert schreef:Dat is dan een reparatie géén volledige revisie. Meestal zie ik potmeters toch wel op het lijstje staan ongeacht het functioneren.
Hij ziet er wel weer lekker fris uit in ieder geval.
Dubbele trafo´s zou ik alleen doen als ik toevallig eenzelfde versterker zou treffen voor weinig, zoals er laatst een defecte op marktplaats te vinden was.
Kan me voorstellen als het geen bekend probleem is en ten tijde revisie de potmeter nog goed werkt hij blijft zitten.
Re: Service manual Pioneer A656
Dat is meer een deelrevisie, jij noemt het een volledige revisie maar dat maakt niet uit want als de potmeter goed is en het toch je eigen apparaat betreft kan je hem snel genoeg alsnog vervangen wanneer nodig.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Service manual Pioneer A656
Wat is buiten het door mij al genoemde een volledige revisie?beijert schreef:Dat is meer een deelrevisie, jij noemt het een volledige revisie maar dat maakt niet uit want als de potmeter goed is en het toch je eigen apparaat betreft kan je hem snel genoeg alsnog vervangen wanneer nodig.
Re: Service manual Pioneer A656
Dat wat ik genoemd heb, de potmeter en diverse, zoniet alle schakelaars preventief vervangen.
Het is de bedoeling dat je versterker na een revisie weer terug in nieuwstaat is (of beter).
Bij een deelrevisie pak je even wat dingen mee omdat je de boel toch open hebt liggen, vaak omdat er al problemen zijn. Gewoon een beurtje geven dus.
Het is de bedoeling dat je versterker na een revisie weer terug in nieuwstaat is (of beter).
Bij een deelrevisie pak je even wat dingen mee omdat je de boel toch open hebt liggen, vaak omdat er al problemen zijn. Gewoon een beurtje geven dus.
