Project 02: Mission Impossible

Moderator: Beheerdersteam

MarcoSQ

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door MarcoSQ »

Je bent er al bijna, hou vol, geen wanhoop :rofl: :lol: !

Je hebt nu een goede impulsmeting (ziet er geloofwaardig uit, je hebt m waarschijnlijk alleen vrij zacht gedaan).
Nu moet je nog aangeven wát je uit die impulsmeting, wilt omzetten in een Frequency Response (FR)
Normaal gesproken wil je het reflectievrije stukje. Hoe ?

Simpeler dan je denkt :).
- Zet de eerste marker ergens vlak vóórdat de impuls begint. Dat is ergens rond de 18 milliseconden in jouw meting.
Dat doe je met de linker muisknop. Deze komt niet zo heel erg nauw, als je maar zeker weet dat je het volledige begin te pakken hebt.
- Zet dan de tweede marker vlak vóór de eerste reflectie. Hij is nu niet heel zichtbaar door alle ruis (zachte meting?), maar hij lijkt bij ongeveer 21 milliseconden te zitten. Doe je met de rechter muisknop.
Deze komt wél vrij nauw : reflectie mag echt niet binnen je markers zitten, en/maar hoe verder je tweede marker naar links staat, hoe minder laag je meting kan komen.
- Markers goed ingesteld ? Druk op het knopje FR bovenaan, om de impuls om te zetten in je eerste reflectievrije (!) meting.
- (Daarna is het waarschijnlijk leuk/leerzaam als je de 2e marker tóch stiekem ná de reflectie zet, om te zien waarom je dit eigenlijk doet).

Als ik het zo zie, móét dat lukken :)!

EDIT. En aan de rechterzijde zie je 'zoom' en 'control'. Daar kun je je impuls wat mee uitvergroten, zodat je de positie van je markers wat exacter kan bepalen. Maar da's voor nu even bijzaak.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
We weten nu in ieder geval wat jou vreselijk over de rooie jaagt, W8 met Arta..... :rofl: :rofl: :rofl:
Dat jaagt mij niet over de rooie. W8 is geen probleem meer, de soundcard werkt (bewezen met LIMP).

Het is ARTA dat ik niet begrijp. En de (goedbedoelde) adviezen van mensen om op dit of dat knopje te drukken en de smoothing aan te passen en dergelijke.

Ik schrijf toch duidelijk dat deze grafiek geproduceerd wordt zonder microfoon. Je leest het goed ZONDER microfoon.

Dus heeft deze grafiek (als het er al een is) niets te maken met de weergave karakteristiek van mijn luidspreker. Als ik de versterker uit zet houdt de ruis op. Zoals te verwachten levert dat geen verschillen op. Deze grafiek wordt sowieso geproduceerd.

Ik ben nu weer door de handleiding aan het spitten, dus ik ben nog wel even zoet.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je hoort wel een meetsignaal uit de luidsprekers als je meet?
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Henkjan schreef:
je hoort wel een meetsignaal uit de luidsprekers als je meet?
Jawel, er komt de ingestelde Pink Noise uit zodra ik "Test Generator" of "Start Recording" gebruik.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

en zie je dan de input "vu meter" wat oplichten? want het lijkt er op dat er op een of andere manier niets van wat je mic op zou moeten pakken bij Arta binnenkomt. die soundkaart heeft niet toevallig zijn eigen mixer programma?
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Misschien anders samen een meetsessie doen?
Dezelfde luidspreker en jij jouw spullen en ik mijn spullen voor meten.

Het was niets voor niets dat ik Ruud vroeg hoe dan met een ander programma meten.
Ik ben al een beetje vertrouwd met Arta, maar ook ik vertrouw mijn eigen metingen niet altijd.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

pappaleo schreef:
Ik schrijf toch duidelijk dat deze grafiek geproduceerd wordt zonder microfoon. Je leest het goed ZONDER microfoon.

Dus heeft deze grafiek (als het er al een is) niets te maken met de weergave karakteristiek van mijn luidspreker. Als ik de versterker uit zet houdt de ruis op. Zoals te verwachten levert dat geen verschillen op. Deze grafiek wordt sowieso geproduceerd.

Ik ben nu weer door de handleiding aan het spitten, dus ik ben nog wel even zoet.
Zo duidelijk is het anders niet.
Dit schreef je eerder:
Of er nou een microfoon aan zit of niet, of dat de luidspreker geluid maakt of niet, maakt allemaal niets uit. De bovenstaande grafiek komt er altijd uit.

Wat doe ik nou weer verkeerd :think: :think:
Ik ging er dus vanuit, en anderen waarschijnlijk ook, dat je een frequentiemeting van de speaker probeert te maken.
Maar dit blijkt dus niet zo te zijn?
Volgens mij hebben we ook een beetje last van ruis op het forum :mrgreen: .

Maargoed, kun je voor alle duidelijkheid nog even aangeven:
  • Wat je precies wilt meten (frequentierespons geluidskaart of van de speaker)
  • Wat de meetsetup is / hoe alles aangesloten was tijdens de meting
  • Welke grafiek daarbij hoort.
Anders slaan alle goed bedoelde adviezen mogelijk kant nog wal.

Ik heb btw alvast de vrijheid genomen om een voorbeeld te geven van een goede impulsmeting:
1e marker (geel) op frame 290 zetten, 2e marker (rood) net voor de 1e reflectie (piekje na de impuls)
1e marker (geel) op frame 290 zetten, 2e marker (rood) net voor de 1e reflectie (piekje na de impuls)
Frequentierespons van XT25SC, time- bandwidth requirement aangevinkt om alleen te laten zien wat je daadwerkelijk meet.
Frequentierespons van XT25SC, time- bandwidth requirement aangevinkt om alleen te laten zien wat je daadwerkelijk meet.
Het 2e plaatje krijg je te voorschijn door de impulsmeting om te zetten naar een frequentierespons.
Dat doet Arta voor je wanneer je op Fr drukt (rood omcirkelt in 1e plaatje).

De reden trouwens waarom je de 1e marker op 290 moet zetten is omdat Arta bij een 1 kanaals meting dit standaard als beginpunt kiest.
Ik had het fout, bij een 1-kanaals meting ligt het referentieframe -20db ten opzichte van de impulspiek.
Kortom, gewoon de 1e marker vlak bij het begin van de impuls zetten.
Linkermuisknop = 1e marker plaatsen
Rechtermuisknop = 2e marker plaatsen

Hopelijk heb je hier iets aan, succes ermee!
Laatst gewijzigd door Chris_T op do 14 aug 2014, 3:02, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Zal vandaag voor de verandering ook maar eens met Arta gaan stoeien.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

ds23man schreef:
Zal vandaag voor de verandering ook maar eens met Arta gaan stoeien.
Lijkt mij een goed plan, ik zie je bevindingen wel verschijnen in het "ik moet even mekkeren" topic :mrgreen:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Chris_T schreef:
Maargoed, kun je voor alle duidelijkheid nog even aangeven:
  • Wat je precies wilt meten (frequentierespons geluidskaart of van de speaker)
  • Wat de meetsetup is / hoe alles aangesloten was tijdens de meting
  • Welke grafiek daarbij hoort.
Anders slaan alle goed bedoelde adviezen mogelijk kant nog wal.
Je hebt volkomen gelijk. Ik heb ook gedaan wat jij hierboven geschetst hebt, maar met een volledig verschillend resultaat.
Ik zal stap voor stap aangeven wat ik doe. Ik heb per dag maar beperkte tijd beschikbaar helaas, dus er zal qua tijd af en toe een gaatje ertussen vallen.

Ik wil een frequentiekarakteristiek van mijn units in de kast meten (ongefilterd) zodat ik die kan importeren in boxsim. Dan kan ik daarmee gaan simuleren en een filter maken, dat filter bouwen en toetsen aan de praktijk door nieuwe metingen van units met filter te maken. Door simuleren, modificeren en meten te herhalen probeer ik een goed filter te krijgen.

Ik gebruik ARTA release 1.8.2

De setup:
MI_032.~png.jpg
De soundcard is een EMU tracker pre. De versterker is één kanaal vaan een Audio Analyse class A versterker (geen commentaar AUB). De microfoon is een IBF-Akustik EMM-8 met een cinch (RCA) aansluiting en heeft 5V fantoomvoeding nodig. Deze microfoon zit op de 3,5mm jack aansluiting van de EMU tracker, waarmee gelijk de lijningangen worden uitgeschakeld. Een loopback is dus niet mogelijk.

Ik heb de calibratieprocedure, zoals beschreven in paragraaf 1.5 van de handleiding uitgevoerd. Echter zonder loopback mogelijkheid heeft dat volgens mij beperkt nut.

Op de EMU tracker zit ook nog een knopje "Direct Monitor", dat de standen Mono/Stereo/Uit heeft. Default is uit; in deze stand is er geen signaal door de koptelefoon. Ik zou niet weten of deze schakelaar invloed heeft op de meting of dat hij alleen maar de mogelijkheid biedt om met de koptelefoon mee te luisteren.

Ik zal later op de dag de spullen weer opstellen en stap voor stap aangeven wat ik doe. Wat is voor een test om te zien of de zaak überhaupt werkt een goede afstand van de microfoon naar de luispreker? De testlocatie is qua galm ongunstig, dus ik veronderstel dichtbij (minder dan 1 m).
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

pappaleo schreef:
Wat is voor een test om te zien of de zaak überhaupt werkt een goede afstand van de microfoon naar de luispreker? De testlocatie is qua galm ongunstig, dus ik veronderstel dichtbij (minder dan 1 m).
ik zou 1m aanhouden, dat is vrij gebruikeleijk. met een gewone afstand tot wand/vloer/plafond dan zou je de 2e puls (1e reflectie dus) in de impulsresponse goed moeten kunnen zien zodat je de 2e marker makkelijk op de juiste plek (vlak voor de 1e reflectie dus) kunt zetten
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Oke helder!

Setup is prima, zo doe ik mijn metingen ook.
Alleen die Emu Tracker Pre kan wel eens de boosdoener zijn.
Gebruik je daar toevallig Win7/8 voor?

Ik heb hem in het verleden ook gehad, maar alleen onder XP werkte het vlekkeloos.
Bij Win7 moest ik iedere keer controleren of de instellingen bij de windowsmixer hetzelfde waren (bitdiepte & samplerate).
Anders kreeg ik er geen meting uit getoverd.

Maar Arta ondersteund tegenwoordig ook asio, en de drivers daarvan werken vaak wel goed!
Zo omzeil je i.i.g. die verschrikkelijke windowsmixer uit Win7/8.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Chris_T schreef:
Oke helder!

Setup is prima, zo doe ik mijn metingen ook.
Alleen die Emu Tracker Pre kan wel eens de boosdoener zijn.
Gebruik je daar toevallig Win7/8 voor?

Ik heb hem in het verleden ook gehad, maar alleen onder XP werkte het vlekkeloos.
Bij Win7 moest ik iedere keer controleren of de instellingen bij de windowsmixer hetzelfde waren (bitdiepte & samplerate).
Anders kreeg ik er geen meting uit getoverd.

Maar Arta ondersteund tegenwoordig ook asio, en de drivers daarvan werken vaak wel goed!
Zo omzeil je i.i.g. die verschrikkelijke windowsmixer uit Win7/8.
Hoi Chris,

Nou dat gaat al een stuk beter dan gisteren.
Ik heb Win8 en ook een ASIO driver. Dat gaat wel goed. Ik heb helemaal geen last van windows mixers of wat dan ook.
ASIO Driver Win8
ASIO Driver Win8
Dit is het calibratiesetup scherm. 1536 mV gemeten als referentie. Voor de rest de calibratie van paragraaf 1.5 gevolgd.
Calibratiescherm
Calibratiescherm
Versterker aangesloten en de midrange van de CP-10X. Met "Generate" krijgen we dus pink noise te horen uit de luidspreker.
Generate test
Generate test
Microfoon geplaatst op ca 1 m afstand en op record geklikt:
Recording....
Recording....
Resultaat
Resultaat
Gisteren zag dit er dus al anders uit. Geen rechte lijn, maar een balk ruis waar je u tegen zegt. Het zou te maken kunnen hebben met de verkeerde stand van de "Direct Monitor" schakelaar.

Ik heb de markers geplaatst. Hoe kom je aan die 290? Ik heb hem vooralsnog niet in de handleiding terug kunnen vinden.
Met markers
Met markers
Als ik hem omzet naar een smoothed frequency response krijg ik dit.
Van wat ik tot nu toe gezien heb lijkt dit er nog het meest op.
Frequency response
Frequency response
Ik veronderstel dat de slingeringen van 10 dB het gevolg zijn van een ongunstige opstelling.
Ik ga het ook eens proberen in een min of meer reflectievrije zone.

Hoe kom je aan deze werkwijze? Dit lees ik in de handleiding niet 1-2-3 terug?
Nu heb ik die ook nog niet volledig bestudeerd, want dat is voor mij niet mogeijk vanaf het scherm. Hij wordt voor me afgedrukt.

Als ik een soortgelijke meting vaan de tweeter doe, volstaat dan een pink cutoff van 500Hz om te voorkomen dat de tweeter hemelwaarts gaat?

Wat er nou gisteren misging is me nog niet geheel duidelijk. In ieder geval heel erg bedankt voor de handreiking, hier kan ik wel wat mee. :dank: :dank:

Ik ga even verder experimenteren.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

De gele streep onderin het scherm geeft aan dat dat deel onbetrouwbaar is. (gemeten maar beïnvloed door de ruimte e.d.)
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

hannesie schreef:
De gele streep onderin het scherm geeft aan dat dat deel onbetrouwbaar is. (gemeten maar beïnvloed door de ruimte e.d.)
Ok, die was me nog niet opgevallen. Weet jij of het bereik daarvan automatisch wordt vastgesteld?
John P

Bericht door John P »

Die frequentie volgt uit de grootte van het meetvenster. Duurt het langer tot de eerste reflectie dan kun je tot lagere frequentie meten. Binnen kun je er van uitgaan dat je tot 300 Hz kan meten. Wil je echt lager dan moet je naar een gymzaal of buiten uit het raam op de eerste verdieping.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

En de tweeter, allemachies wat een berglandschap :shock:
Tweeter CP-10X
Tweeter CP-10X
Laatst gewijzigd door pappaleo op wo 13 aug 2014, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Zet de smoothing ook op 1/6, net als de bas/mid. :lol:
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

:shock: :shock: :shock: Leo :yeah: :goeie: =D> !
Dit ziet er 100% uit als een impuls en FR van een klein midwoofertje, in een smalle kast, op (precies!) een meter afstand!
Can't be wrong !

Nee, de slingeringen zijn niet het resultaat van een ongunstige opstelling (de reflecties heb je weggefilterd, remember ?).
Het meest van wat je ziet, zijn reflecties tegen de coax-tweet. Off-axis zullen die wat milder worden (check maar).
Het valt mij eerlijk gezegd reuze mee.
De tweetermeting zal dit nog veel heftiger gaan hebben.
En verder de overduidelijke bafflestep <1000Hz, van het smalle kastje.
Als ik een soortgelijke meting vaan de tweeter doe, volstaat dan een pink cutoff van 500Hz om te voorkomen dat de tweeter hemelwaarts gaat?
Nee, dat is niet wat je denkt. Roze ruis heeft een -6dB/oktaaf spectrum. Onder de 'pink cutoff'-instelling wordt de ruis wit (=' recht'). Het zal je tweeter weinig/geen bescherming bieden. Rustig aan met het volume is het beste advies om de boel heel te houden.

Wat Chris bedoelt met 290 (volgens mij), wordt in de manual beter uitgelegd iin de manual op pagina 65 (het rechthoekige kader). Al vind ik daar 300 terug, en is iig voor nu ook nog niet zo belangrijk.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

hannesie schreef:
Zet de smoothing ook op 1/6, net als de bas/mid. :lol:
:rofl: :rofl: Klopt, had ik mee zitten spelen en dat blijft dus zo staan bij een nieuwe meting.
Maar ik doelde eigenlijk op dat ravijn bij 3500Hz
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Fase?
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

MarcoSQ schreef:
Nee, dat is niet wat je denkt. Roze ruis heeft een -6dB/oktaaf spectrum. Onder de 'pink cutoff'-instelling wordt de ruis wit (=' recht'). Het zal je tweeter weinig/geen bescherming bieden. Rustig aan met het volume is het beste advies om de boel heel te houden.
Toch wel. Als ik de cutoff op 500Hz zet en op Generate druk, dan hoor ik duiselijk minder laag in de ruis. Heel duidelijk wordt dat op 1000Hz
MarcoSQ schreef:
Wat Chris bedoelt met 290 (volgens mij), wordt in de manual beter uitgelegd iin de manual op pagina 65 (het rechthoekige kader). Al vind ik daar 300 terug, en is iig voor nu ook nog niet zo belangrijk.
Thanks, Ik ga weer even lezen :mrgreen:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

hannesie schreef:
Fase?
Het is een kale tweeter, ongefilterd. Maar er zit een beschermkapje of zoiets voor. Dat zal wel ook de nodige invloed hebben.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

pappaleo schreef:
MarcoSQ schreef:
Toch wel. Als ik de cutoff op 500Hz zet en op Generate druk, dan hoor ik duiselijk minder laag in de ruis. Heel duidelijk wordt dat op 1000Hz
MarcoSQ schreef:
Het geeft idd wel ietsjes ontlasting in het laag, maar niet veel en zou het zeker geen bescherming noemen (immers, roze ruis bevat relatief meer laagfrequent, dan witte ruis doet.) Nog even benadrukken dat het dus GEEN hoogdoorlaatfilter is ! Je bent niet de enige die dat denkt :).

Om duidelijker te maken wat die instelling doet, heb ik een plaatje van internet gepikt :
pinknoi3.gif
Onderste grafiek. Zo zou het er uit zien, als je pink cutoff op 10 zet.
Als die uit zou zijn, moet je die schuine grafiek naar linksboven toe, gewoon schuin doorzetten. Dat is inderdaad minder laagfrequente energie, maar NIET het wegsnijden daarvan :D !

EDIT. Wat gaat dat snel hier....Dat ravijn in je twiet bij 3,5kHz is volstrekt normaal. Is een reflectie in de midkonus of -korf, en had ik je al voorspeld als je terugleest ;-). Je ziet hem ook duidelijk zitten in de K&T test, die je hebt liggen ;-)
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Je mag de gain op je EMU wel wat opdraaien, je stuurt nu in op -60db.
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”