Dat snap ik, maar kan ik tegen de wanden een extra dikke laag doen ... of geeft dat weinig voordeel?wouter schreef:lijkt me alleen bedoeld voor aan de wanden!
Zomerproject: LBVS
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zomerproject: LBVS
Re: Zomerproject: LBVS
Als je al wilt experimenteren met demping zou je beter een oud synthetisch kussen uit elkaar kunnen halen en de vulling wat los in de kast kunnen stoppen.
Re: Zomerproject: LBVS
Vandaag weer een flink stuk verder gekomen.
Eenmaal bij mijn vader aangekomen stonden de kasten er al zo bij:
Mijn vader heeft de kasten met lange duvels gebraced:
De holtes voor de speakers zijn allemaal CNC gefreesd:
Alles is verstek gezaagd en gelijmd, en vervolgens rond afgewerkt:
Vervolgens was het tijd om de clothmat te snijden en vast te lijmen/nieten:
En alles zit erin:
Vervolgens was het tijd voor eten:
Na het eten hebben we de pritex alvast op maat gemaakt, en vast gezet:
En als laatste heb ik het filter in elkaar gezet:
We waren ook nog van plan om de kasten alvast dicht te lijmen. Maar omdat we geen versterker hadden kon ik de filters en speakers niet testen, en ik wou niet het risico nemen om alles al te monteren terwijl ik niet zeker wist of de filters in orde waren.
De filters en speakers heb ik vanavond geprobeerd (buiten de behuizing) ... en voor zover het mogelijk was om te oordelen was alles in orde.
Eenmaal bij mijn vader aangekomen stonden de kasten er al zo bij:
Mijn vader heeft de kasten met lange duvels gebraced:
De holtes voor de speakers zijn allemaal CNC gefreesd:
Alles is verstek gezaagd en gelijmd, en vervolgens rond afgewerkt:
Vervolgens was het tijd om de clothmat te snijden en vast te lijmen/nieten:
En alles zit erin:
Vervolgens was het tijd voor eten:
Na het eten hebben we de pritex alvast op maat gemaakt, en vast gezet:
En als laatste heb ik het filter in elkaar gezet:
We waren ook nog van plan om de kasten alvast dicht te lijmen. Maar omdat we geen versterker hadden kon ik de filters en speakers niet testen, en ik wou niet het risico nemen om alles al te monteren terwijl ik niet zeker wist of de filters in orde waren.
De filters en speakers heb ik vanavond geprobeerd (buiten de behuizing) ... en voor zover het mogelijk was om te oordelen was alles in orde.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Zomerproject: LBVS
he wat nare foto's zijn dat///
Prachtig, mooi werk dit. En fijn om te volgen, ga zo door!
Prachtig, mooi werk dit. En fijn om te volgen, ga zo door!
Re: Zomerproject: LBVS
Mooi project arvoitus! Zoals je misschien in m'n voorstelberichtje hier al hebt gelezen, ben ik nieuw hier en pas net begonnen met het sleutelen aan audio-systemen. Wat een mooie foto's van je project! Beeldmateriaal zoals de foto's die je geplaatst hebt zijn sowieso bruikbaar voor mij, zeker als het zulke mooie foto's zijn! Ben zelf dus ook een beginnend audio-bouwer en ben van plan om het ook zo goed mogelijk vast te leggen met foto's en video's. Ben bezig met een projectje voor betere audio voor m'n digitale piano. Misschien dat ik t.z.t. wel een website-je in elkaar zet, zodat mensen het project kunnen volgen. Het domein heb sinds kort al hier aangevraagd, daar zal ik dan wel naar verwijzen als ie online is, moet alleen nog even bedenken wat een goede domeinnaam is. Maar goed, leuk om je project te volgen, als je nog nieuw beeldmateriaal hebt, plaats het dan graag hier, ben erg benieuwd naar de vorderingen. Mag ik vragen wat voor camera/objectief je gebruikt? De foto's zien er haarscherp uit en met een mooie scherptediepte. 
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Zomerproject: LBVS
Ziet er allemaal goed uit hoor! Ik zou zelf wat huiverig zijn met twee soorten hout (als brace / de kast) vanwege het anders werken. Een deuvel zet wellicht in de lengte harder uit dan MDF in de breedte als het wat vochtiger wordt, en kan de kast uit elkaar duwen.
Nu bouw en meet je in de zomer, dus is het ongeveer maximaal luchtvochtig. Dat is dus een voordeel
(in de winter wordt het meestal alleen maar droger, en kleiner dus).
Nu bouw en meet je in de zomer, dus is het ongeveer maximaal luchtvochtig. Dat is dus een voordeel
Re: Zomerproject: LBVS
Bedankt voor de reacties allemaal!
@DennisD, ik gebruik een Nikon D5100 met voornamelijk een Nikon 50mm AF-S 1.8G. Voor de body voldoet een goedkoper/ouder type makkelijk, de lens doet veel qua scherpte(diepte). Voor de kabels heb ik een oude analoge 50mm lens omgedraaid op mijn body gezet. Fotografie is een andere hobby van me, dus daar heb ik al ervaring mee
@JvS, voor het bouwen van de kast volg ik volledig de methodes van mijn vader, die werkt al meer dan 40 jaar in de hout/meubel/keuken wereld. Alhoewel zijn methodes vaak anders zijn dan ik hier op dit forum zie, vertrouw ik wel erop dat het een stevig kastje wordt dat blijft staan.
@DennisD, ik gebruik een Nikon D5100 met voornamelijk een Nikon 50mm AF-S 1.8G. Voor de body voldoet een goedkoper/ouder type makkelijk, de lens doet veel qua scherpte(diepte). Voor de kabels heb ik een oude analoge 50mm lens omgedraaid op mijn body gezet. Fotografie is een andere hobby van me, dus daar heb ik al ervaring mee
@JvS, voor het bouwen van de kast volg ik volledig de methodes van mijn vader, die werkt al meer dan 40 jaar in de hout/meubel/keuken wereld. Alhoewel zijn methodes vaak anders zijn dan ik hier op dit forum zie, vertrouw ik wel erop dat het een stevig kastje wordt dat blijft staan.
Re: Zomerproject: LBVS
Zijn dit trouwens die befaamde audiofiele IKEA kussens: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/produ ... #/40072194
Zo ja, dan ga ik er één of twee aanschaffen om nog wat extra vulling in de speakers te stoppen.
Laatst hebben we nog even verder gewerkt, eerst is het filter erin geplaatst met de bekabeling: Vervolgens hebben we de behuizingen dichtgelijmd. Een aantal dagen later heeft mijn vader ze bijgefreesd en toen was het houtwerk klaar:
Zo ja, dan ga ik er één of twee aanschaffen om nog wat extra vulling in de speakers te stoppen.
Laatst hebben we nog even verder gewerkt, eerst is het filter erin geplaatst met de bekabeling: Vervolgens hebben we de behuizingen dichtgelijmd. Een aantal dagen later heeft mijn vader ze bijgefreesd en toen was het houtwerk klaar:
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Zomerproject: LBVS
Ziet er zeer fraai uit!
Als ik die lijmnaden zo zie krijg ik wel het idee dat het nauwelijks aangedrukt is geweest. Is dit met tape bij elkaar getrokken? Nu alles uitgehard is verwacht ik geen problemen hoor, maar het lijkt op lijm tussen 2 mdf panelen i.p.v. tot 1 geheel geperst.
Als ik die lijmnaden zo zie krijg ik wel het idee dat het nauwelijks aangedrukt is geweest. Is dit met tape bij elkaar getrokken? Nu alles uitgehard is verwacht ik geen problemen hoor, maar het lijkt op lijm tussen 2 mdf panelen i.p.v. tot 1 geheel geperst.
Re: Zomerproject: LBVS
Had het niet iets verstandiger geweest om de aansluit terminals enigzins verzonken uit te voeren ?
Re: Zomerproject: LBVS
Misschien is het verstek niet helemaal zuiver geweest. Eigenlijk moet je het verstek ook iets arm zagen; geen 45° maar 45,5°. Dan sluit het altijd perfect.wouter schreef:Ziet er zeer fraai uit!
Als ik die lijmnaden zo zie krijg ik wel het idee dat het nauwelijks aangedrukt is geweest.
Maar met wat plamuur, grondverf en een strak lakje zal het vast wel goedkomen.
Re: Zomerproject: LBVS
Ligt er aan, zou kunnen als je banaanstekkers gebruikt, bij spades is verzinken niet handig.ray5150 schreef:Had het niet iets verstandiger geweest om de aansluit terminals enigzins verzonken uit te voeren ?
Re: Zomerproject: LBVS
Op zich heb je gelijk, Aad. maar je kunt ook iets fabriceren waarbij de terminals onder een hoek staan, hetzelfde principe als die zwarte kunstof plaatjes.
Of een SpeakON erin schroeven, sla je een heleboel vliegen in één klap, is alleen niet echt low-budget.
(maar ook niet zo overdreven duur als een WBT of Furutech.
)
Of een SpeakON erin schroeven, sla je een heleboel vliegen in één klap, is alleen niet echt low-budget.
(maar ook niet zo overdreven duur als een WBT of Furutech.
Re: Zomerproject: LBVS
Ik vind SpeakON wel fijn. (Is alleen wat minder universeel als je je speaker ergens mee naar toe neemt, maar hoevaak gebeurd dat?)
Re: Zomerproject: LBVS
Dan kun je altijd nog een verloop kabeltje erbij maken, een losse SpeakON stekker kost rond de twee euro, dus dat kan bruine nog wel trekken... 
Re: Zomerproject: LBVS
Het is inderdaad met tape bij elkaar getrokken en enkele klemmen. Bij één behuizing viel de plank er perfect in, maar bij de andere (volgensmij die op de foto) zat er inderdaad 1 a 2 mm ruimte aan de buitenkant. We hebben bruislijm gebruikt, dus de ruimte's zijn gelukkig wel goed gevuld.wouter schreef:Ziet er zeer fraai uit!
Als ik die lijmnaden zo zie krijg ik wel het idee dat het nauwelijks aangedrukt is geweest. Is dit met tape bij elkaar getrokken? Nu alles uitgehard is verwacht ik geen problemen hoor, maar het lijkt op lijm tussen 2 mdf panelen i.p.v. tot 1 geheel geperst.
ray5150 schreef:Had het niet iets verstandiger geweest om de aansluit terminals enigzins verzonken uit te voeren ?
Aangezien ik een P.A. achtergrond heb was ik inderdaad eerst van plan om voor speakon te gaan. Dat heb ik in verband met kosten niet gedaan (en dat speakon niet zo gebruikelijk is met HIFI systemen).ray5150 schreef:Op zich heb je gelijk, Aad. maar je kunt ook iets fabriceren waarbij de terminals onder een hoek staan, hetzelfde principe als die zwarte kunstof plaatjes.
Of een SpeakON erin schroeven, sla je een heleboel vliegen in één klap, is alleen niet echt low-budget.
(maar ook niet zo overdreven duur als een WBT of Furutech.)
Inmiddels staan ze ook al in de grondlak, en zijn er een aantal deukjes gevuld: Kan iemand nog wat commentaar geven over de IKEA kussens?
Zijn dit de goede: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/produ ... #/40072194 En heb ik er aan twee genoeg?
Laatst gewijzigd door arvoitus op di 12 aug 2014, 21:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Zomerproject: LBVS
Sorry geen ervaring mee.arvoitus schreef:
Kan iemand nog wat commentaar geven over de IKEA kussens?
Zijn dit de goede: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/produ ... #/40072194 En heb ik er aan twee genoeg?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Zomerproject: LBVS
Een setje speakon is altijd goedkoper, beter en betrouwbaarder dan welk banaangeval dan ook.
Re: Zomerproject: LBVS
A: gaaf project zo samen met je pa!
B: heel erg mooi gemaakt die kast zo. Al ben ik niet van de verstekverbindingen. En als ik ze al maak rond ik ze niet af. Zo is het grote voordeel (geen naadjes bij werkende gelakte kast) meteen weg
C: Speakon heb ik ook bij mijn refmons; nog nooit zo'n betrouwbare en makkelijke verbinding gehad. Voor mij als het kan ff geen spades of stekertje en dergelijke. EPH in Hamont heeft ze voor een zéér schappelijke prijs... Hij verkoopt ze vooral aan de vele carnavalsclubs die hun systemen op de wagens zo bedraden......
Die lvbs is echt een heerlijk ding; speelt eigenlijk alles wel goed! veel plezier met luisteren!
B: heel erg mooi gemaakt die kast zo. Al ben ik niet van de verstekverbindingen. En als ik ze al maak rond ik ze niet af. Zo is het grote voordeel (geen naadjes bij werkende gelakte kast) meteen weg
C: Speakon heb ik ook bij mijn refmons; nog nooit zo'n betrouwbare en makkelijke verbinding gehad. Voor mij als het kan ff geen spades of stekertje en dergelijke. EPH in Hamont heeft ze voor een zéér schappelijke prijs... Hij verkoopt ze vooral aan de vele carnavalsclubs die hun systemen op de wagens zo bedraden......
Die lvbs is echt een heerlijk ding; speelt eigenlijk alles wel goed! veel plezier met luisteren!
Re: Zomerproject: LBVS
Dankjewel! De keuze om ze uiteindelijk toch af te ronden is om te voorkomen dat de randen niet zo snel beschadigen. Zou jammer zijn als ik een keer met stofzuigen een keer een hoekje eraf tik.Wowly schreef:A: gaaf project zo samen met je pa!
B: heel erg mooi gemaakt die kast zo. Al ben ik niet van de verstekverbindingen. En als ik ze al maak rond ik ze niet af. Zo is het grote voordeel (geen naadjes bij werkende gelakte kast) meteen weg
C: Speakon heb ik ook bij mijn refmons; nog nooit zo'n betrouwbare en makkelijke verbinding gehad. Voor mij als het kan ff geen spades of stekertje en dergelijke. EPH in Hamont heeft ze voor een zéér schappelijke prijs... Hij verkoopt ze vooral aan de vele carnavalsclubs die hun systemen op de wagens zo bedraden......
Die lvbs is echt een heerlijk ding; speelt eigenlijk alles wel goed! veel plezier met luisteren!
Alhoewel ik een geluidstechnicus ben en speakon's een geweldige uitvinding vindt ... heb ik toch de keuze gemaakt voor banaanpluggen (kosten, uiterlijk, versterker was ook banaan, etc).
En nu we het toch over de versterker hebben, die is vandaag ook binnen gekomen:
Re: Zomerproject: LBVS
Mooie versterkers, die Muse, heb er zelf ook één
Ben benieuwd hoe dat klinkt in combinatie met de LBVS.
Ben benieuwd hoe dat klinkt in combinatie met de LBVS.
Re: Zomerproject: LBVS
Ik zat voor het eerst sinds lange tijd weer eens op dit forum te snuffelen, heel gaaf om te zien dat de LBVS nog steeds gebouwd word.
Van deze speakers ga je heel veel plezier beleven mijn LBVS staan inmiddels al een jaar of 6 te spelen en ben nog steeds heel erg tevreden.
Mooi projectje zo met je pa ga zo door !
Van deze speakers ga je heel veel plezier beleven mijn LBVS staan inmiddels al een jaar of 6 te spelen en ben nog steeds heel erg tevreden.
Mooi projectje zo met je pa ga zo door !
