Ultra low budget, maar toch zware voeding.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ray5150

Ultra low budget, maar toch zware voeding.

Bericht door ray5150 »

Ik had behoefte aan een een extra voeding, zou zonder te mekkkeren 5 Ampere bij ongeveer 12 Volt moeten kunnen leveren.
Dan kun je dus verschillende dingen doen, de een rent naar de winkel en koopt een voeding, de ander besteld zo'n Meanwell ding op Ebay.
Er zijn ook van die malloten die een ATX voeding gaan verbouwen.

Maar ja, als je Ray heet bouw je dat gewoon zelf. :mrgreen:
Het moest vooral niet te ingewikkeld worden, niet te veel pretenties, en het hoefde er niet super netjes te zijn,
maar gewoon goed werken. zonder te veel gedoe.
Natuurlijk mocht het ook 3 x niks kosten. dus zoveel mogelijk onderdelen uit eigen vooraad gebruiken, en zo min mogelijk bijkopen.

Nou heb ik uit de sloop genoeg trafo's liggen, echter allemaal in de range van 20 tot 40 Volt AC, er zou dus iets van een regeling moeten komen om op 12 VDC uit te komen.
Nu vind ik zelf ook een regelbare stroombegrenzer erg prettig om mee te werken, dus dat was eigenlijk wel een eis.
Een beetje kortsluitvast zou ook wel prettig zijn.

Even overwogen om met een 7812KC (TO3 uitvoering) en een paar bypass torren te gaan werken.
Klinkt leuk, is goedkoop, maar niet kortsluitvast, en ook geen regelbare stroombegrenzing in huis.

Affijn, ik ben dus uitgekomen op de beroemde 723 Labvoeding van Elektuur uit 1982.
Deze is kortsluitvast, heeft een regelbare stroombegrenzer aan boord, is goedkoop te bouwen want allemaal standaard spul,
en ik heb hem al eens eerder in elkaar gezet. ook niet onbelangrijk.

Alleen dat PCB ontwerp van hun. naar huidge maatstaven nogal onpraktisch.
Allemaal axiale elco's, gelijkrichter op de PCB ook niet praktisch want ik had nog zo'n vierkant blok die je op een metalen plaat schroeft.

Dus ben ik er eens even voor gaan zitten, en dit is er uitgerold :
723 Schema.png
723 Layout.png
Potmeters en powertorren (2N3055, 4 stuks) zijn extern uitgevoerd omdat de laatste direct op koelblokken komen te zitten, aan de achterkant van de kast.
Omdat het trafo'tje voor de stuurspanning rijkelijk aan de hoge kant was heb ik er een 7812/7912 combootje bij gefrobeld.

De gelijkrichting en afvlakking voor de hoofd spanning zijn ook extern uitgevoerd, op een stukje gaatjes print.
Labvoeding.rar
(11.25 MiB) 257 keer gedownload
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 11 aug 2014, 0:57, 1 keer totaal gewijzigd.
pvanlingen

Re: Ultra low budget, maar toch zware voeding.

Bericht door pvanlingen »

Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Weer flink in de weer zo te zien en we kijken weer niet op een kilotje :lol: .
Zie nog wel wat haken en ogen :sure: ,heb zo van die slechte gewoontes :( .
De nummering is niet dezelfde als bij Elektuur, zal maar naar jou schema verwijzen verder.
R23 en R24 kunnen een draadbrug dus C11 mag weg.Is voor "bij gebruiker meten" doe je toch nooit :o .
Oppassen, de GND in de schakeling is in feite de +uit van de voeding.
C1 zou wel wat dichter bij de IC-pootjes aangesloten kunnen, niet zo'n lange omweg.
Kwalijkst voor 't laatst O:) .Misschien haal je de 5A niet, sturing voor de BD243 is erg krap.
Als de nood aan de man komt kun je de 7V ref.spanning verhogen, 12k tussen pin4 van de 723 en GND geeft 10V.
Dan moeten wel de weerstanden naar de potmeters aangepast (moeten ze toch al).
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

pvanlingen schreef:
Ik snap de hint, Paul. maar ik heb al een Proxxon voeding.
Bovendien maak ik zo'n snijder zelf wel van een figuurzaag beugel en een stuk weerstandsdraad.
Maar inderdaad, daar kan die ook voor gebruikt worden. :wink:

@ Anne, hij draait al en heeft al 5 A geleverd. zonder krimp.
Zal vanavond even wat foto's plaatsen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
@ Anne, hij draait al en heeft al 5 A geleverd. zonder krimp.
Des te beter :D .
Misschien even vertellen waarom ik het wat bedenkelijk vind, kun je nazien of je soms op 't randje zit.
Je trekt 5A (1A / 2N3055).Spanningsval emitterweerstand(en) = 0,22V , basis->emitter 2N3055 = 0,7V , basis->emitter BD243 = 0,6V.
Samen 1,52V aan één kant van de 2k2,die aan de basis.Andere kant 2k2 zit op 7,3V van de 723.
Met 7,3-1,52=5,78V over de 2k2 geeft dat een stroom van 5,78/2,2=2,63mA die door de BD243+2N3055 5A moeten geven.
Dat is een stroomversterking van 5000/2,63=1900x .Stel 2N3055 50x en BD243 40x geeft 50x40=2000 ,dat is dus maar net-an.
Anne
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

En verbazingwekkend dat vele mensen dit ontwerp gebouwd hebben zonder problemen.......... :lol:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
En verbazingwekkend dat vele mensen dit ontwerp gebouwd hebben zonder problemen.......... :lol:
Je loopt (rijdt ?) wat te hard van stapel (ramp :lol: ) :o .Dit ontwerp is anders :? .
Het ontwerp is voor een 3A voeding, Ray wil er 5A uitpersen :D .Hoeft de stroomversterking maar 1200x te zijn.
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Nou, zo heel veel anders is dit niet, volgens het artikel kun je probleemloos uitbreiden tot 5 stuks 2N3055.
Bij hogere aantallen moet de stuurtor door een zwaardere versie vervangen worden. Ik heb onderaan in de start post de scans van het originele artikel met de bouwbeschrijving geplaatst. kun je dat even uitgebreid gaan bestuderen. jouw kennende zul je er wel het een en ander op aan te merken hebben. ik heb trouwens een BD241 gebruikt (zoals in het origineel), in het eagle schema staat welliswaar een BD243, maar dat is omdat de BD241 er niet in staat. deze is pincompatible. heb het alleen nooit gewijzigd.

Krijgen we de uitvoering van het geheel. na een strooptocht in mijn schuur had ik een kast, een stevige trafo, gelijkrichter, aflak elco's, weerstanden, condensatoren, hoofdschakelaar, powertorren, koelbokken, aansluitterminals en nog meer klein grut.
Ik hoefde alleen nog maar een fotogevoelige PCB, paar opampjes, sigaretteaansteker aansluiting, enkele kleine condensatoren, en een potmeter te bestellen.
Ik heb ook gek gedaan en van Ebay voor een knaak een kant en klare LED paneel meter gehaald. totale kosten bleven onder de 15 euro... :shock: :rofl: :rofl:

En daar komen de foto's :
IMG_0882.JPG
IMG_0885.JPG
IMG_0886.JPG
IMG_0888.JPG
IMG_0889.JPG
IMG_0890.JPG
IMG_0891.JPG
IMG_0892.JPG
IMG_0893.JPG
IMG_0894.JPG
IMG_0895.JPG
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Wat altijd een naar trekje was van een 723 was gevoeligheid voor hf. Heblang geleden ook een 723 voeding gebouwd met wat 3055 torren erachter, en gebruilkt om een hf eindtrap te voeden. Dummy load achter de eindtrap voor een goede afsluiting en weinig afstraling, toch ging de 723 op tilt en de eindtor naar de eeuwige jachtvelden. Later heb ik de 723 vervangen voor een L200 regulator. Wees hier verdacht op, houd je tlf bv eens zendend in de buurt om te kijken wat er gebeurd..
ray5150

Bericht door ray5150 »

En dat allemaal om een poets machientje voor de auto te kunnen laten draaien... :rofl: :rofl: :yeah: :yeah:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
En dat allemaal om een poets machientje voor de auto te kunnen laten draaien... :rofl: :rofl: :yeah: :yeah:
Dan had je het wel eenvoudiger kunnen houden, nu hou je er toch een mooie veelzijdige voeding aan over.
Fraai werk trouwens :D , vooral die koeling achterop :lol:
Dat verhaal van er wat 2N3055-ers bijzetten en een zwaardere voor de BD241 voor meer stroom gaat niet op.
De beperkende faktor is de stroom door de 2k2 aan de basis BD241 zoals ik had voorgerekend.
Eenvoudigste manier om er meer stroom uit te krijgen is die BD241 te vervangen door een darlington (bijv. BD901) dan heb je een stuk minder stuurstroom nodig.
Anne

P.S. is die trafo niet wat licht voor 5A :?
dirklammers

Bericht door dirklammers »

Ik ga even mee-reageren omdat ik ook plannen heb om die Elektuur voeding weer nieuw leven in te blazen. Inderdaad zou ik ook 5A willen gaan trekken als maximum. Dus denk ik aan 5 X 2N3055. Volgens de beschrijving van Elektuur moet dat kunnen.
Daarom vraagje aan Anne: als de stroom door R6 te laag wordt om de eindtorren via de BD241 uit te kunnen sturen, waarom dan niet gewoon een kleinere weerstand monteren ? Of denk ik nu te simpel ?

Ik begrijp dat de regeling gebaseerd is op het feit dat IC1 en IC2 de stuurspanning aan de basis van de BD241 "sinken" en zodoende de eindtorren dicht knijpen. Volgens mij is de stuurspanning vanuit de 723 niet zó hoog dat bij verkleining van R6 het sinken een probleem op gaat leveren voor de IC's 1 en 2.

Correct me if I'm wrong....

Trouwens - sorry even off-topic - ik zoek nog een schemaatje om afhankelijk van de gekozen uitgangsspanning de secundaire van de trafo te kunnen schakelen. Ik heb twee ringkernen van 18 V / 6,7 A en afhankelijk van de uitgangsspanning wil ik er daarvan 1 gebruiken of twee in serie.

Groet,

Dirk
dirklammers

Bericht door dirklammers »

O ja, en nog even de complimenten aan Ray. Weer een mooi stukje Eagle-werk om van het schema zo'n strakke print te ontwerpen. Omdat ik niet teveel af durfde te wijken van de layout van Elektuur was ik begonnen met de layout van Elektuur als voorbeeld te nemen maar dat werd een zooitje :oops:
Een eigen ontwerp kan dus geen kwaad met oog op instabiliteit o.i.d. ?

Groet,

Dirk
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Tussendoor dan even Dirk.Wordt het draadje weer langer, daar houdt Ray wel van :lol: .
R6 verkleinen geeft een kleinere versterking en een mindere stabilisatie en meer stroom uit de op-amps nodig.
Weet niet hoever je daar in kunt gaan, de data van de 741 niet nageplozen :hide:
Eenvoudiger is van pin4 van de 723 naar GND een 12k weerstand te zetten.Dan levert de 723 10V ipv de 7,3V nu.
In de voeding van ds23 zit een omschakeling van trafowikkelingen, geeft misschien een idee :wink: .
Anne
Bijlagen
ds23-3trpRel.jpg
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
P.S. is die trafo niet wat licht voor 5A :?
Valt wel mee, het is een Amroh P287. zie hier voor de data : http://www.techboek.nl/trafov50-80.html
Ik heb twee wikkelingen van 20 Volt parallel geschakeld.
dirklammers schreef:
O ja, en nog even de complimenten aan Ray. Weer een mooi stukje Eagle-werk om van het schema zo'n strakke print te ontwerpen. Omdat ik niet teveel af durfde te wijken van de layout van Elektuur was ik begonnen met de layout van Elektuur als voorbeeld te nemen maar dat werd een zooitje :oops:
Een eigen ontwerp kan dus geen kwaad met oog op instabiliteit o.i.d. ?
Dank je, zo vreselijk nauw luister het niet, het is maar een simpele voeding, geen MC voorversterker.
Da's heel andere kost.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Ik heb twee wikkelingen van 20 Volt parallel geschakeld.
'tIs wel oppassen zo :o .Bij sommige trafo's staat uitdrukkelijk dat de twee zelfde wikkelingen niet parallel geschakeld mogen.Als de twee wikkelingen bijv. één winding verschillen krijg je een kostsluitstroom van die ene winding.Nutteloos extra verbruik en opwarming.Bij dubbelfasig gelijkrichten dan beter geen brug gebruiken maar de trafo in serie en twee diodes.Eenvoudiger en je krijgt 0,6V erbij en twee diodes minder warmte.
Anne
Bijlagen
DfGn.jpg
ray5150

Bericht door ray5150 »

Maar hij doet het gewoon, Anne...en word niet overdreven warm als hij op volle kracht staat te draaien.

Ik had nog een grote stalen soort van flightcase staan, dus een stel modulaire rack oren er aan geschroefd en in de case gebouwd.
zo hoef ik ook niet bang te zijn voor beschadigingen aan de koelblokken.
Ik ben trouwens bezig met nog een paar kleine aanpassingen in de layout aan te brengen, van de week zal ik hem plaatsen in het Eagle ontwerpen topic.
IMG_0909.JPG
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Maar hij doet het gewoon, Anne...en word niet overdreven warm als hij op volle kracht staat te draaien.

Ik ben trouwens bezig met nog een paar kleine aanpassingen in de layout aan te brengen, van de week zal ik hem plaatsen in het Eagle ontwerpen topic.
Had toch ook niet geschreven dat 't niet kan.Alleen oppassen ! Bij sommige trafo's staat uitdrukkelijk dat parallel niet mag,anderen juist als extra mogelijkheid.Als er twee wikkelingen zijn gaat m'n voorkeur uit naar twee diodes ipv brug.
Benieuwd wat je nog gaat veranderen (Ctje dichter bij 723 ?),hou je in de gaten :lol:
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

A propos, Anne, een vraagje waar jij misschien een antwoord op weet, er zit een LED spannings meter in van Ebay. kost maar een paar euro.
Deze metertjes hebben 3 aansluit draden te weten de voedingspanning, de GND, en de meetspanning. de voedingspanning mag het zelfde zijn als de meetspanning. nu zit ik mij af te vragen of je deze metertjes ook als stroom meter kunt inzetten, nu heb ik dat in het verleden wel een gedaan met LCD paneelmeters, maar die hadden 4 aansluitingen, en moesten op een aparte, galvanisch gescheiden voeding draaien. ik weet dat je met deze dingen niet daadwerkelijk de stroom meet, maar de spanningsval over een shuntweerstand.
Hoe zou je dit model moeten aansluiten ?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Stelde ik zo'n moeilijke vraag ? :-k :think: :relax: :beer:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Dan beantwoord ik hem maar even: Ja of nee.........
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Stelde ik zo'n moeilijke vraag ? :-k :think: :relax: :beer:
Het is niet ja of nee zoals dsman denkt ,'t is ja en nee :o .
Niet zo moeilijk maar moeilijk terug te vinden, is al 's eerder voorbij gekomen.
Gezocht, kan 't niet vinden.Gelukkig wel schema bijgehouden.
Elek82VoedSchema.JPG
Voeding stroommeter kan vanaf de voeding voor de 723 en aanhang.Die voor de spanning mag vanuit de hoofdvoeding.
Als die voedingsspanning wat te hoog is (data voltmeter ?) tussen + en meter een zener en elcotje of bijv. een 78L12.
Anne
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Met ja of nee bedoelde ik het feit of je de meter kan modificeren naar een 4 draads aansluiting....... Zo ja, kun je met een meetshunt ook stroommeting doen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Met ja of nee bedoelde ik het feit of je de meter kan modificeren naar een 4 draads aansluiting....... Zo ja, kun je met een meetshunt ook stroommeting doen.
Je kunt wel een afzonderlijke voedingsaansluiting maken ,maar of je er veel aan heb :?
Meestal mag de aansluiting van het min-meetsnoer niet negatiever worden dan de -voeding.
Een voltmeter met shunt voor stroommeting kan enkel praktisch als de uitlezing in het mV gebied zit.
Stel je hebt een 5volt meter, voor 1A -> 1V uitlezing.Shunt van 1 ohm geeft 5V verlies ,dan moet de gelijkrichter 5V meer leveren en 5W verlies,zeg maar 10W weerstand.Met een meter 500mV en 100mV voor 1A verlies je maar 1/2V ,niet erg.
Met stroommeting in de min-leiding kan de voeding van de hoofdgelijkrichter komen.
Even gekeken naar iebee,voeding- geen probeem.Spanning,moeilijk te zeggen, zal wel een spanningsdeler in zitten.Maar wat ie meet zonder voorschakeling ??
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Die metertjes mogen maximaal 28 VDC als voedingsspanning hebben; zit nu met een aparte 7812 op de hoofdspanning aangesloten.
de meter werkte namelijk niet als deze op de hulpspanning is aangesloten.
Er zitten namelijk gescheiden massa's voor de symmetrische hulpspanning en de hoofdspanning.

De meter heeft een maximaal meet bereik van 0.01 tot 99.9 VDC.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”