Dan kun je dus verschillende dingen doen, de een rent naar de winkel en koopt een voeding, de ander besteld zo'n Meanwell ding op Ebay.
Er zijn ook van die malloten die een ATX voeding gaan verbouwen.
Maar ja, als je Ray heet bouw je dat gewoon zelf.
Het moest vooral niet te ingewikkeld worden, niet te veel pretenties, en het hoefde er niet super netjes te zijn,
maar gewoon goed werken. zonder te veel gedoe.
Natuurlijk mocht het ook 3 x niks kosten. dus zoveel mogelijk onderdelen uit eigen vooraad gebruiken, en zo min mogelijk bijkopen.
Nou heb ik uit de sloop genoeg trafo's liggen, echter allemaal in de range van 20 tot 40 Volt AC, er zou dus iets van een regeling moeten komen om op 12 VDC uit te komen.
Nu vind ik zelf ook een regelbare stroombegrenzer erg prettig om mee te werken, dus dat was eigenlijk wel een eis.
Een beetje kortsluitvast zou ook wel prettig zijn.
Even overwogen om met een 7812KC (TO3 uitvoering) en een paar bypass torren te gaan werken.
Klinkt leuk, is goedkoop, maar niet kortsluitvast, en ook geen regelbare stroombegrenzing in huis.
Affijn, ik ben dus uitgekomen op de beroemde 723 Labvoeding van Elektuur uit 1982.
Deze is kortsluitvast, heeft een regelbare stroombegrenzer aan boord, is goedkoop te bouwen want allemaal standaard spul,
en ik heb hem al eens eerder in elkaar gezet. ook niet onbelangrijk.
Alleen dat PCB ontwerp van hun. naar huidge maatstaven nogal onpraktisch.
Allemaal axiale elco's, gelijkrichter op de PCB ook niet praktisch want ik had nog zo'n vierkant blok die je op een metalen plaat schroeft.
Dus ben ik er eens even voor gaan zitten, en dit is er uitgerold :
Potmeters en powertorren (2N3055, 4 stuks) zijn extern uitgevoerd omdat de laatste direct op koelblokken komen te zitten, aan de achterkant van de kast.
Omdat het trafo'tje voor de stuurspanning rijkelijk aan de hoge kant was heb ik er een 7812/7912 combootje bij gefrobeld.
De gelijkrichting en afvlakking voor de hoofd spanning zijn ook extern uitgevoerd, op een stukje gaatjes print.