Crimp tool voor Molex MicroFit

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gerrit
Contacteer:

Crimp tool voor Molex MicroFit

Bericht door Gerrit »

Weet iemand ook een mooi crimp tool voor Molex MicroFit connectors zoals die op de Hypex NCore modules?
Ik kan wel iets vinden van Molex zelf maar die moet over de €200,- kosten. Kan dat ook goedkoper, of is die z'n geld echt waard?

Gerrit
Pjotr

Re: Crimp tool voor Molex MicroFit

Bericht door Pjotr »

Uit de praktijk:

Een goed krimptool voor dat spul kost tussen de 500 en 1000 euries.

Die van Molex zelf zijn wel goed maar snel stuk bij misbruik of niet nauwkeurig werken, goedkopere zijn snel stuk bij normaal gebruik :D
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Die dingen zijn idd ongelooflijk duur.
Ik zou ze gewoon lekker solderen.
Ook veel betere verbinding :)
Laatst gewijzigd door b_force op ma 11 aug 2014, 2:08, 1 keer totaal gewijzigd.
John P

Bericht door John P »

Ik ben mij ook aan het orienteren over verbindingskabeltjes en nu kwam ik deze pre-crimped wires tegen. Heeft iemand ervaring hiermee? Ik vraag het voor arduino toepassingen, ik denk dat je ze in een pre-amp niet wil gebruiken.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Pjotr schreef:
Uit de praktijk:

Een goed krimptool voor dat spul kost tussen de 500 en 1000 euries.

Die van Molex zelf zijn wel goed maar snel stuk bij misbruik of niet nauwkeurig werken, goedkopere zijn snel stuk bij normaal gebruik :D
Slik :-k Da's niet misselijk.
b_force schreef:
Die dingen zijn idd ongelooflijk duur.
Ik zou ze gewoon lekker solderen.
Ook veel betere verbinding :)
Is dat inderdaad aan te bevelen? Ik zat er zelf ook al aan te denken, zoveel connecties hoef ik nou ook weer niet te maken.

Gerrit
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Dat soort spul soldeer ik altijd, om nou honderden euro uit te geven om een paar stekkertjes te maken....
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

ds23man schreef:
Dat soort spul soldeer ik altijd, om nou honderden euro uit te geven om een paar stekkertjes te maken....
Dat gevoel had ik er ook bij.
Een principe vraag: Is een solderen ook beter? Of zijn er situaties waar je liever een krimp verbinding hebt?

Gerrit
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Dat is een hele discussie, maar krimpverbindingen zijn voor handig als grote aantallen moet doen ( gaat sneller).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Krimpen is sowieso beter mits je de juiste maat krimpstekkertjes bij de juiste draad diameter gebruikt.

Solderen gaat wel maar dat vind ik nou weer geklooi, voor je het weet loopt het stekkertje ook vol met teveel soldeer en dat levert dan weer een slecht contact op. Voor 2 stekkertjes zou ik ook geen tang aanschaffen, komt het regelmatig voor dan loont het wel. Maar dat Microfit spul is nou ook weer niet zo klein dat je het niet zou kunnen solderen met wat beleid.

Overigens zijn die Molex tangen bedoeld voor service gebruik, dus voor af en toe en niet voor productie. Maar dat maakt voor de hobby niet uit :D

Levert Hypex niet complete aansluitsnoeren dan voor NCores? net zoals bij de UcD's.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Pjotr schreef:
Krimpen is sowieso beter mits je de juiste maat krimpstekkertjes bij de juiste draad diameter gebruikt.

Solderen gaat wel maar dat vind ik nou weer geklooi, voor je het weet loopt het stekkertje ook vol met teveel soldeer en dat levert dan weer een slecht contact op. Voor 2 stekkertjes zou ik ook geen tang aanschaffen maar komt het regelmatig voor dan loont het wel.

Overigens zijn die Molex tangen bedoeld voor service gebruik, dus voor af en toe en niet voor productie. Maar dat maakt voor de hobby niet uit :D
Is krimpen beter omdat je bij een soldeerverbinding meer contact overgangen hebt? Geldt dit zowel voor signaal (laag niveau) als ook voeding (hoge stroom)? Je zou denken dat een soldeerverbinding minder gevoelig is voor corrosie en wat dat betreft beter is dan krimpen, maar is dat ook zo of is dat maar een idee?
Vervolgens, is het de moeite om vergulde pennetjes te nemen? Het maakt in prijs weinig uit. Zo te zien zijn ze direct verguld want er zijn ook types met goud over nikkel.
Als het inderdaad verstandiger is om zo'n tang aan te schaffen dan doe ik dat, met 6 NCore 400 modules en 4 voedingen kan die er ook nog wel bij O:)

Gerrit
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Een goede krimpverbinding is gasdicht en is sterker. Solderen heeft het nadeel dat bij trillen en bewegen de draad af kan breken op den duur en het is omslachtiger. Mits goed gedaan, maakt het qua contact niet veel uit.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Bij hogere stromen geldt dat meer oppervlakte in de contactovergang beter is, want lagere overgangsweerstand.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Maar waarom ga je zelf kabels maken? Hypex levert de kabels kant en klaar mee!

Bij de NC400 een ingangskabel en een voedingskabel met microfit aan beide kanten, de smp600 heeft een netkabel en voedingskabel met losse uiteinden.
ncoreingang.jpg
ray5150

Bericht door ray5150 »

En anders zijn alle kabeltjes ook los te verkrijgen :
https://www.hypexshop.com/shop/shop.jsp?groupID=121
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

ds23man schreef:
Maar waarom ga je zelf kabels maken? Hypex levert de kabels kant en klaar mee!

Bij de NC400 een ingangskabel en een voedingskabel met microfit aan beide kanten, de smp600 heeft een netkabel en voedingskabel met losse uiteinden.
ncoreingang.jpg
Weet ik, alles is al in huis. Het gaat er om de kabels op exact de juiste lengte te maken, en ik moet ook nog een DLCP in een kastje zetten. Gezien de opmerkingen van Hypex over de bedrading lijkt het mij verstandig om hier wat extra aandacht aan te besteden. Hoe de modules en voedingen geplaatst worden ben ik ook nog niet uit. Om te bepalen hoe alles geplaatst moet worden is het toch handig dat de modules en voedingen er al zijn, met name om goed rekening te kunnen houden met de ruimte die de kabels nodig hebben (voeding en uitgang goed gescheiden van elkaar en geen kabels onder of over de modules).
ray5150 schreef:
En anders zijn alle kabeltjes ook los te verkrijgen :
https://www.hypexshop.com/shop/shop.jsp?groupID=121
€7,50 ex voor 50cm Mogami kabel(waarvan ik voor de DLCP maar 10-15cm nodig heb) met een stekkertje , 't is goed met ze. Mogami (Neglex 2534) heb ik ook nog voldoende liggen, alle signaalkabels zijn al hiermee gemaakt.

Gerrit
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Knappe jongen die 6 Ncores op een DLCP kan aansluiten met 10-15cm lange kabels.... :mrgreen:
ray5150

Bericht door ray5150 »

:foto:
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

ds23man schreef:
Knappe jongen die 6 Ncores op een DLCP kan aansluiten met 10-15cm lange kabels.... :mrgreen:
Neeeee, de DLCP komt in een apart kassie :wink: Ik heb het bij Hypex nagevraagd, een paar meter kabel kan wel tussen de DLCP en de NCore's (bij mij wordt het 2.7m). De NCore modules ben ik van plan in de luidsprekers in te bouwen (of achter op). Achter op de luidspreker is voldoende plek om de modules netjes te plaatsen en de kabels naar de drivers blijven zo lekker kort en kunnen ook direct op de NCore's worden aangesloten.

Er valt nog weinig te laten zien anders dan een hoop losse modules en onderdelen. Hier is in ieder geval het ontwerp voor het achterpaneel voor de DLCP:
DLCP_back.jpg
Ik ga de DLCP zonder input board gebruiken, puur als filter net zoals het analoge filter van mijn Orion's.

Gerrit
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

De DLCP heeft de uitgangen ook een boxed header zitten, Stukje flatcable en kabeldeel en je sluit het probleemloos en netjes aan.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”