[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Een plaat 8 mm is maar 20% duurder dan een plaat 4 mm.
Twee platen 4 mm zijn dus samen beduidend duurder dan eentje van 8 mm. snap je ?
Twee platen 4 mm zijn dus samen beduidend duurder dan eentje van 8 mm. snap je ?
Meerdere dunne lagen is wel beter dan één dikke laag en je hoeft niet uren lang groeven te gaan zagen/frezen, tijd is ook geld...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Het worden straks in totaal 4 lagen, lijkt me ruimschoots voldoende. 19 a 20 mm dikte
Uren ? valt wel mee. hoogstens een kwartier per plaatje.
Tijd is geld. ja,ja hoeveel vermogen heeft dat gesleutel aan jouw filters dan wel niet gekost tot nu toe ?
't is hobby, hoor. lekker belangrijk hoeveel tijd erin gaat zitten.
Uren ? valt wel mee. hoogstens een kwartier per plaatje.
Tijd is geld. ja,ja hoeveel vermogen heeft dat gesleutel aan jouw filters dan wel niet gekost tot nu toe ?
't is hobby, hoor. lekker belangrijk hoeveel tijd erin gaat zitten.
Zoveel MDF heb je nou ook niet nodig, waarschijnlijk is 2x4mm MDF maar een paar euro duurder in totaal, gezien de investering in het hele project maakt dat toch ook het verschil niet meer.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Och, uiteindelijk zal alles wel op zijn pootjes terecht komen, het gaat nu echt op een luidspreker lijken.
En het word alleen nog maar mooier als ik met de afwerking start.
En het word alleen nog maar mooier als ik met de afwerking start.
Hoi Ray,
je moet nogal wat sleuven zagen frezen eer dat MDF niet met zichtbare knikken om de kast vouwt. Je hebt ook kans dat wat blijft staan na het zagen/frezen snel afbreekt, Ik zou echt 2x4mm nog eens overwegen.
je moet nogal wat sleuven zagen frezen eer dat MDF niet met zichtbare knikken om de kast vouwt. Je hebt ook kans dat wat blijft staan na het zagen/frezen snel afbreekt, Ik zou echt 2x4mm nog eens overwegen.
Meerdere soorten materiaal met ieder een andere eigen frequentie heeft wel duidelijke voordelen.
Kijk eens naar de klassieke drieweg van Jeroen_d, die heeft ook bewust meerdere soorten gebruikt, en niet omdat het makkelijker was.
Dus ik geef Ray groot gelijk.
Kijk eens naar de klassieke drieweg van Jeroen_d, die heeft ook bewust meerdere soorten gebruikt, en niet omdat het makkelijker was.
Dus ik geef Ray groot gelijk.
Zonder twijfel de beste keuze.hsmeets schreef:Hoi Ray,
Hoe groot denken jullie dat de straal van de ronding is ?
- pappaleo
- Contacteer:
Een metertje of twee ?ray5150 schreef:Hoe groot denken jullie dat de straal van de ronding is ?
Da's wel erg groot. 965 mm. volgens de tekenkamer. dat is dus het kale multiplex spant.
En met iedere laag die erop gaat word die straal groter, en de bocht dus flauwer.
En met iedere laag die erop gaat word die straal groter, en de bocht dus flauwer.
- pappaleo
- Contacteer:
Het was maar een schatting. Ik heb zelf eens een ontwerp getekend waarbij de straal van een gebogen front 3 meter was, en dat vond ik nog te sterk gebogen.ray5150 schreef:Da's wel erg groot. 965 mm. volgens de tekenkamer. dat is dus het kale multiplex spant.
De straal neemt bij elke laag natuurlijk maar een paar mm toe, dus een minder flauwe bocht valt best wel tegen.
Met 8mm MDF in één keer er tegenaan wordt de straal gelijk aan oneindig of aan nul als je pech hebt. Ik zou 2 verschillende soorten materiaal van 4mm dik kiezen.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
u roept, wij draaienray5150 schreef:Is er hier nou nog niet opgeruimd ?
Walt schreef:Waarom niet twee lagen 4mm MDF i.p.v. 8mm?
hsmeets schreef:je moet nogal wat sleuven zagen frezen eer dat MDF niet met zichtbare knikken om de kast vouwt.
Je hebt ook kans dat wat blijft staan na het zagen/frezen snel afbreekt, Ik zou echt 2x4mm nog eens overwegen.
Walt schreef:Met 8mm MDF in één keer er tegenaan wordt de straal gelijk aan oneindig of aan nul als je pech hebt.
Ik zou 2 verschillende soorten materiaal van 4mm dik kiezen.
Dat zeker, en zwaar ook. tegen de tijd dat ze klaar zijn moet ik eens gaan uitkijken voor een steekwagentje om ze te verplaatsten.
Het is dat het geen gesloten kasten zijn.. anders had je ze op kunnen vullen met helium 
Vandaag begonnen met de toplaag van de zijwanden. Hiervoor heb ik gekozen voor triplex van 3.5 mm dik.
De totale dikte van de zijwanden word dus ruim 19 mm. lijkt me ruim voldoende.
Het klinkt nu al uiterst degelijk als je erop klopt.
Nu wilde ik graag dat de bovenlaag van dit triplex een beetje netjes bleef en geen Zwitserse gatenkaas zou worden zoals de onderliggende MDF platen.
dit in verband met het fineer wat er nog overheen gaat en ik bang was dat er de gaten door zouden kunnen schijnen.
Daarom heb ik een constructie van wat afvalhout bedacht om de platen triplex vast te persen. de MDF platen zitten met ongeveer 5 tot 10 mm overstek rondom.
aan de voorkant heb ik twee multiplex latten tijdelijk geschroefd.
Ik heb ook een aantal multiplex stroken gemaakt die het eigenlijk pers werk doen. dit blijkt uitstekend te functioneren.
De foto's maken het wat duidelijker. het ziet er nu totaal niet uit...maar over een tijdje, als alle kanten zijn afgewerkt met bovenfrees, schaafmachine, en schuurpapier zie je er niks meer van.
In een later stadium komt er ook op de boven en achterzijde stroken triplex te zitten. dit om alle naden en overgangen af te werken.
En ik heb nu nog maar ongeveer 10 gaatjes per zijkant dicht te stoppen.
De totale dikte van de zijwanden word dus ruim 19 mm. lijkt me ruim voldoende.
Het klinkt nu al uiterst degelijk als je erop klopt.
Nu wilde ik graag dat de bovenlaag van dit triplex een beetje netjes bleef en geen Zwitserse gatenkaas zou worden zoals de onderliggende MDF platen.
dit in verband met het fineer wat er nog overheen gaat en ik bang was dat er de gaten door zouden kunnen schijnen.
Daarom heb ik een constructie van wat afvalhout bedacht om de platen triplex vast te persen. de MDF platen zitten met ongeveer 5 tot 10 mm overstek rondom.
aan de voorkant heb ik twee multiplex latten tijdelijk geschroefd.
Ik heb ook een aantal multiplex stroken gemaakt die het eigenlijk pers werk doen. dit blijkt uitstekend te functioneren.
De foto's maken het wat duidelijker. het ziet er nu totaal niet uit...maar over een tijdje, als alle kanten zijn afgewerkt met bovenfrees, schaafmachine, en schuurpapier zie je er niks meer van.
In een later stadium komt er ook op de boven en achterzijde stroken triplex te zitten. dit om alle naden en overgangen af te werken.
En ik heb nu nog maar ongeveer 10 gaatjes per zijkant dicht te stoppen.
Gaat lekker Ray.......ook aardig wat af geschroefd zo te zien.
De mijne krijg ik zonder steekwagentje al niet meer van zijn plaats, zal hier niet anders gaan worden.
De mijne krijg ik zonder steekwagentje al niet meer van zijn plaats, zal hier niet anders gaan worden.