Nieuwe kasten voor CSS FR125's (+ Adire Koda8 => F.A.S.T. )

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Orbit_be

Re: Nieuwe kasten voor CSS FR125's

Bericht door Orbit_be »

Hmm, interessant en relevant topic. Bevat veel info die van pas kan gaan komen.

Eerlijk gezegd vind ik jouw oplossing wel veel realistischer om te implementeren én het ziet er gewoon uit alsof het wel moet werken. Heb je ooit metingen uitgevoerd om de theorie aan de praktijk te toetsen?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

:oops: die metingen zijn gestrand op t kruispumt van goede wil met te veel andere projecten
Orbit_be

Bericht door Orbit_be »

:D Jah, dat kruispunt maakt wel vaker slachtoffers...

Op foto ziet het er alvast solide uit, het lijkt zo wat op een wespenvanger. Wél er in, niet meer eruit ... Heb je nog een specifieke logica gehanteerd ivm de plaatsing of de hoeken/lengte?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Geen andere logica dan dat t in t kastje moest passen :D
Orbit_be

Bericht door Orbit_be »

Ik vrees dat ik een gigantische stommiteit aan het begaan ben. :hide: :oops:

De koda8 is een 4 ohm driver en de FR125 een 8 ohm driver. Tot daar geen probleem, maar ik vrees dat ze gezamenlijk een te lage ohmse waarde gaan vormen voor mijn versterker. Volgens Boxsim komt de impedantie tussen 150 hz en 600 hz stevig onder de 3 ohm uit ..

BTDB of op te lossen?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hangt van t filter af zou ik zeggen.
hier de impedantie van mijn "zware 3weg", met de SDX10 als woofer, ook een 4ohmert:
trio_-_impedantie[1].png
maar een haartje onder de 4ohm als minimum
Orbit_be

Bericht door Orbit_be »

Pfew, ok, er is dus nog hoop \:D/

Verstandig is het niet, maar ik ben al enorm hard aan het uitkijken naar de realisatiefase. Vanavond nog maar eens verder tekenen aan een meer definitieve versie.
Orbit_be

Bericht door Orbit_be »

Hmmm, het valt blijkbaar niet mee om hier in de omgeving een bron te vinden die én berkenmultiplex verdeeld én kwaliteitief zaagwerk. Mijn hoop rust nu bij de schrijnwerker die hier alle houtwerk heeft opgeleverd tijdens de verbouwingen maar die zijn natuurlijk in bouwverlof (en waarschijnlijk gevoelig duurder ...)

Toevallig iemand een adresje in vlaams brabant?

Ondertussen nog maar wat inlezen rond meettechnieken en al wat spelen met de filtersimulatiefunctie van BoxSim.
avdboom

Bericht door avdboom »

Is dit wat voor je? Goede dingen over gelezenhier op het forum, wil er zelf ook nog eens e.e.a. bestellen.

http://www.zelfbouwcase.nl/
Orbit_be

Bericht door Orbit_be »

Ja, die zelfbouwcase.nl staat al een poosje in m'n favorieten. Maar eigenlijk hoop ik stiekem op een lokale bron met wat meer keuze zodat ik er ook terecht kan voor andere plaatmaterialen. Momenteel heb ik al een bovenfrees aangekocht waarvoor ik eerst nog een cirkelgeleider moet in elkaar flansen. In tussentijd blijf ik zoeken naar alternatieven.

Om mijn inspanningen wat te concentreren heb ik besloten voorlopig het subwoofer verhaal even op hold te zetten. Dat maakt dat m'n MiniDSP vrij komt en ik deze FAST dus eerst actief wil aansturen.

Dat impliceert 2 dingen, namelijk dat m'n FAST een pak beter moet presteren in de laagste octaven én dat ik daarvoor gebruik kan maken van de mogelijkheden van de DSP. Ergo, weer terug naar de tekentafel :roll:
Orbit_be

Re: Nieuwe kasten voor CSS FR125's (+ Adire Koda8 => F.A.S.T

Bericht door Orbit_be »

Ok, we zijn weer een hele tijd verder met bijzonder weinig vrije tijd maar wél extra veel piekeren.

Het ontwerp zou nu hopelijk in zijn laatste fase moeten terechtkomen. De aangebrachte wijzigingen heb ik uitgevoerd met de volgende doelstellingen:

- De speaker word (voorlopig) actief aangestuurd wat wil zeggen dat er wel voldoende plaats moet voorzien worden om eventueel later passief te gaan filteren.
- Omdat ik voorlopig toch maar zonder sub verder wil moest er gewerkt worden aan de laagweergave.
- Ik wou rekening houden met de tip van Henk-Jan om de midkast optimaler vorm te geven
- Constructie moet redelijk eenvoudig blijven

Dit heeft tot het volgende geleid:
FR125+koda8 berken multiple v2 01.jpg
FR125+koda8 berken multiple v2 02.jpg
Hierbij krijgt de FR125 behuizeing een volume van 4,3l en de Koda een 36l, afgestemd op 31 Hz met het volgende verloop:
Koda respons.jpg
Op dezelfde grafiek ook een gesloten behuizing opgenomen. Mijn eerste plan was dan ook met een LT te werken om een gelijkaardige respons te krijgen, maar ik vrees dat ik dan snel door de beschikbare Xmax door zou zitten bij het film kijken. Bovendien wil ik de deur open laten staan voor een passief filter en dat strookt niet met een LT oplossing.

Nu, met de onmetelijke hoeveelheid ervaring op dit forum, zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien, dingen die duidelijk beter kunnen en moeten? :?:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

lijkt me prima gaan, 4 liter is q=1 ofzo dacht ik uit mn hoofd.

BR is voor film denk ik ook beter dan gesloten met LT
Orbit_be

Bericht door Orbit_be »

Aangezien ik geen reacties krijg om mij te wijzen op overduidelijke aandachtspuntjes vandaag dan maar de bestelling geplaatst bij Zelfbouwcase.nl voor het benodigde multiplex.

Ben benieuwd naar de geleverde precisie!
SuperR

Bericht door SuperR »

Ik ook. Ze lijken te claimen dat ze netjes kunnen zagen.

Jammer dat ze geen berken multiplex hebben met mooi HPL erop.
Orbit_be

Bericht door Orbit_be »

Tijd voor een update:

Op maandag (avond) 21 juli de bestelling geplaatst bij zelfbouwcase.nl en alles netjes ontvangen op donderdag 24 juli! Meteen uitgepakt en besnuffeld en de voorlpige conclusie was dat het dik in orde was met de precisie. Enkele planken hadden wel minimale transportschade, maar niets ernstigs. ik zal waarschijnlijk in de afwerking zelf véél grotere fouten maken :roll:

De dag nadien vertrokken voor een weekje welverdiende vakantie in het exotische Nederland, het bouwen moest dus nog even wachten...

Tot vorige vrijdag, we waren al vroeg terug thuis dus ben ik meteen weer in de auto gesprongen om de laatste werktuigen in huis te halen, namelijk een werkbank en een decoupeerzaag. Van een kale reis thuisgekomen en zaterdagmiddag wéér op stap om dan uiteindelijk toch de juiste spullen te vinden aan de juiste prijs. Werkbank gemonteerd en de decoupeerzaag maar meteen eens aan de tand gevoeld. Vandaag de draad weer opgepikt (tot de stortbui van hiernet :boos: ) en toch al enige vordering gemaakt:
IMG_20140803_115042.jpg
IMG_20140803_105451.jpg
De hier verkregen tips ivm het verlijmen lijken te werken! Maar wat is het wennen als je gewend bent om met MDF te werken. Multiplex reageert toch héél anders maar werkt wel prettig, enkel dat splinteren kan wel wat frustraties opleveren.

Volgend weekend gaan we verder knutselen, ondertussen zou ik al wat dempingsmateriaal willen bestellen (waarschijnlijk bij Rumoh) maar ik kan niet goed kiezen. Ik heb dus zowel een midkast te dempen als een (sub)woofer.

Voor de mid voorzie ik sowieso al wat van dat angelhair, ben benieuwd of ik als leek hiervan het verschil kan horen/meten.

Maar voor het subgedeelte ben ik er nog niet uit. Pritex vs. Cloth mat. Wat zou de beste keuze zijn? Die Cloth lijkt me bijzonder moeilijk om mee te werken, die pritex lijkt me véél vormvaster en dus precieser aan te brengen. Anderzijds heb ik het gevoel dat die pritex minder zal uithalen. Gezien de frontfiring BR behuizing én de hoge kantelfrequentie ben ik wat bang voor bijgeluiden uit de BR poort.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Orbit_be schreef:
Tijd voor een update:
Gezien de frontfiring BR behuizing én de hoge kantelfrequentie ben ik wat bang voor bijgeluiden uit de BR poort.
Ik zou me daar geen zorgen om maken. Je krijgt wel meetbaar vervorming, maar ik weet niet of jij al vaak bijgeluiden uit commerciele speakers hebt horen komen? :P
Orbit_be

Bericht door Orbit_be »

Misschien naïef van mij, maar ik ga er van uit dat die commerciële producten hun demping wel in orde hebben ,niet?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

JvS schreef:
Orbit_be schreef:
Tijd voor een update:
Gezien de frontfiring BR behuizing én de hoge kantelfrequentie ben ik wat bang voor bijgeluiden uit de BR poort.
Ik zou me daar geen zorgen om maken. Je krijgt wel meetbaar vervorming, maar ik weet niet of jij al vaak bijgeluiden uit commerciele speakers hebt horen komen? :P

Tja, hoe moet je dat horen. Ken geen speakers met de poort voor en achter waar tussen je kunt wisselen.
Wat heel goed zichtbaar is in metingen is de storing die de poort geeft. Als het in dB's echt een schommeling geeft ga ik er vanuit dat het ook hoorbaar invloed heeft. Anderzijds hebben zat dure luidsprekers gewoon bij een 2-weg de poort voorop, bijv. Harbeth. Bij een Magico zie ik het trouwens niet bijvoorbeeld...

Hier een B&W monitor:
BWCDM1FIG2.jpg
BWCDM1FIG2.jpg (19.15 KiB) 360 keer bekeken
Kortom, ik heb geen mening :rofl:
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Orbit_be schreef:
Misschien naïef van mij, maar ik ga er van uit dat die commerciële producten hun demping wel in orde hebben ,niet?
Daar zou ik niet al te makkelijk vanuit gaan :). Maar het is ook niet iets dat je met demping makkelijk tegen gaat volgens mij.
Orbit_be

Bericht door Orbit_be »

Ook dit weekend weer een (beetje) vooruitgang geboekt. Een peuter van 2 jaar is nogal nefast voor de productiviteit :wink:

Die 2 plankjes in verstek hebben de benodigde tijd gevraagd om netjes te krijgen, voor toekomstige projecten toch maar eens op zoek naar een cirkelzaag met geleiderail, een decoupeerzaag is hier echt niet het geschikte werktuig voor.

Niet op de foto maar ook 'klaar' zijn de bracings en al enkele onderdelen van de reflexpoort die uit afvoerbuis is samengesteld.
Hiernet ook de bestelling geplaatst bij Rumoh voor het dempingsmateriaal en de laatste accessoires.

Komend weekend is er een van de verlengde soort + de vriendin heeft geen weekend dienst, hopelijk boek ik dan een hele aardige vooruitgang.
IMG_20140809_182621.jpg
Orbit_be

Bericht door Orbit_be »

Voila, Zoals gehoopt heb ik dit weekend een mooie vooruitgang geboekt. Het weer was vreselijk wisselvallig en ik heb dus m'n plezier gehad met alles buiten halen, opstellen en een half uur later weer vluchten voor een bui. Erg vermoeiend en frustrerend, maar desondanks toch erg blij met het (voorlopige) resultaat.

En omdat :foto: :

Een overzichtje van hoe de boel er nu bij staat:
Overzicht
Overzicht
De interne layout, bovenaan de driehoekige behuizing voor de FR, onderaan het compartiment voor een toekomstige pasieve filter / actieve amp met daartussen de BR ruimte voor de (sub)woofer:
Intern zicht
Intern zicht
De baffle, 12 + 18 mm voor een totaal van 30 mm multiplex, vooraan alles verzonken en achteraan waar mogelijk 45° afgeschuind om de ademruimte te optimaliseren, basreflex uitgang afgerond met een radius van 12mm:
Baffle
Baffle
fr verzinking
fr verzinking
afronding BR poort
afronding BR poort
Achterzijde FR
Achterzijde FR
achterzijde sw
achterzijde sw
detail verzinking FR
detail verzinking FR
detail verzinking SW
detail verzinking SW
Achterkant SW
Achterkant SW
achterzijde FR
achterzijde FR
En een mok-up van hoe het samen moet gaan werken:
zijaanzicht
zijaanzicht
vooraanzicht
vooraanzicht
Alle freeswerk is uitgevoerd met een bovenfrees van de Makro (39€), freesjes van ECO-tools.nl (45€ voor 7 stuks) met een circelfreeshulp op basis van een Ikea broodplank en een M6 bout :rock:

Nu moet er gedempt gaan worden, iemand die wat zinvolle tips kan geven? Er is zowel Pritex (4cm) als Cloth mat (2cm) onderweg van bij Rumoh.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ziet er mooi uit :rock:

Orbit_be schreef:
Nu moet er gedempt gaan worden, iemand die wat zinvolle tips kan geven? Er is zowel Pritex (4cm) als Cloth mat (2cm) onderweg van bij Rumoh.
ben je de twaron voor de FR125 vergeten?
richard

Bericht door richard »

Voor de br-pijp; twee keer 45 graden is veel beter dan één keer 90.
Orbit_be

Bericht door Orbit_be »

Henkjan schreef:
ziet er mooi uit :rock:

ben je de twaron voor de FR125 vergeten?
Bedankt! :D

En nee hoor, ik heb meteen ook twaron Angelhair én Bailey's Long Hair mee besteld. Kwestie van wat voorraad op te bouwen, het is me nu al duidelijk dat dit niet het laatste project zal zijn #-o
Orbit_be

Bericht door Orbit_be »

richard schreef:
Voor de br-pijp; twee keer 45 graden is veel beter dan één keer 90.
Ah, gek dat ik dit nooit eerder heb gehoord, sterker nog ,ik heb eigenlijk nog nooit 2 * 45° gebruikt zien worden. Instinctief lijkt hetgeen je zegt wel steek te houden, anderzijds, als de afstemming goed is, wat kan er dan beter zijn aan de een of de andere vorm van de BR pijp?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”