Tapped horn
Moderator: Beheerdersteam
Tapped horn
Hallo allen,
Ik ben nieuw op dit forum.
Zoals de titel laat zien heb ik een vraag over een tapped horn. Ik heb al een aantal zelfbouw projectjes gehad en deze doe ik samen met mijn vader, ontzettend gezellig.
Ik vroeg me af of iemand hier ervaringen heeft met een tapped horn. Ben op deze website: http://www.volvotreter.de/downloads/Tan ... _Rev_0.pdf een schema tegengekomen.
Ik zit niet zozeer met hoe ingewikkeld het is om het te bouwen. Wel hoop ik dat iemand me kan zeggen hoe ze klinken en of ze misschien een goed advies hebben welke speaker erin kan. Hoe goedkoper hoe beter natuurlijk.
gr.
Olaf
Ik ben nieuw op dit forum.
Zoals de titel laat zien heb ik een vraag over een tapped horn. Ik heb al een aantal zelfbouw projectjes gehad en deze doe ik samen met mijn vader, ontzettend gezellig.
Ik vroeg me af of iemand hier ervaringen heeft met een tapped horn. Ben op deze website: http://www.volvotreter.de/downloads/Tan ... _Rev_0.pdf een schema tegengekomen.
Ik zit niet zozeer met hoe ingewikkeld het is om het te bouwen. Wel hoop ik dat iemand me kan zeggen hoe ze klinken en of ze misschien een goed advies hebben welke speaker erin kan. Hoe goedkoper hoe beter natuurlijk.
gr.
Olaf
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Tapped horn
Ha die Olaf, welkom hier.
er zijn er wel een aantal leden die ervaring hebben met een TH.
btw: als je die van Volvotreter wil gaan bouwen, er staat een setje van die Tangbands te koop hier:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=20736
er zijn er wel een aantal leden die ervaring hebben met een TH.
btw: als je die van Volvotreter wil gaan bouwen, er staat een setje van die Tangbands te koop hier:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=20736
Re: Tapped horn
Bedankt voor je reactie.
Ik heb ze bekeken. Ik wacht nog even op reacties van leden die ervaring hebben met de TH.
Ik heb ze bekeken. Ik wacht nog even op reacties van leden die ervaring hebben met de TH.
Re: Tapped horn
Hoi Olaf,
Ik heb wel wat ervaring met een tapped horn, toevallig ook met een Tangband maar dan een maatje groter, de W8-740. Helaas was het een proefbouw in spaanplaat, net niet stevig genoeg voor de enorme uitslag van de Tangband. Toch bleek al het enorme potentieel: voor een 8" ging het afgrond diep met een respectabel SPL en retestrak. Pikant detail: ik woon in een nieuwbouw appartement op de 1e verdieping, er kwamen klachten over harde bassen van een verdieping hoger en enkele huisnummers opzij na enkele proefnummers
. Wil toch wat zeggen, want daarna heb ik nog gedraaid met twe maal dubbele ripool met twee 12" per kant (4 x 12"in totaal dus) en die zorgden voor minder overlast..
Maar zoals gezegd, begon de kast al snel mankementen te vertonen, omdat het ook een flink gevaarte was ben ik overgegaan op een oplossing met PR. Op zich klonk dat helemaal niet verkeerd maar de tapped horn was duidelijk enkele klassen hoger zowel qua geluidsdruk als geluidskwaliteit. Vandaar dat ik dus daarna toch weer voor een grotere oplossing ben gegaan, eerst de ripools en momenteel cornerwoofers maar goed dat is een ander verhaal.
Mvg Reinder
Ik heb wel wat ervaring met een tapped horn, toevallig ook met een Tangband maar dan een maatje groter, de W8-740. Helaas was het een proefbouw in spaanplaat, net niet stevig genoeg voor de enorme uitslag van de Tangband. Toch bleek al het enorme potentieel: voor een 8" ging het afgrond diep met een respectabel SPL en retestrak. Pikant detail: ik woon in een nieuwbouw appartement op de 1e verdieping, er kwamen klachten over harde bassen van een verdieping hoger en enkele huisnummers opzij na enkele proefnummers
Maar zoals gezegd, begon de kast al snel mankementen te vertonen, omdat het ook een flink gevaarte was ben ik overgegaan op een oplossing met PR. Op zich klonk dat helemaal niet verkeerd maar de tapped horn was duidelijk enkele klassen hoger zowel qua geluidsdruk als geluidskwaliteit. Vandaar dat ik dus daarna toch weer voor een grotere oplossing ben gegaan, eerst de ripools en momenteel cornerwoofers maar goed dat is een ander verhaal.
Mvg Reinder
Re: Tapped horn
Een tijdje geleden heb ik de 38hz volvotreter tapped horn gebouwd. Ook met de w6-1139 van tangband.
Heerlijk diep geluid dat bij veel muziekstijlen goed tot zijn recht komt.
Mijn tapped horn krijgt maximaal 40 Watt voor zijn kiezen en dat is ruim voldoende om de deuren te laten klapperen!
Eerder heb ik getest met gesloten, bass-reflex en bandpass kasten maar de tapped horn klinkt veruit het beste naar mijn idee.
Heerlijk diep geluid dat bij veel muziekstijlen goed tot zijn recht komt.
Mijn tapped horn krijgt maximaal 40 Watt voor zijn kiezen en dat is ruim voldoende om de deuren te laten klapperen!
Eerder heb ik getest met gesloten, bass-reflex en bandpass kasten maar de tapped horn klinkt veruit het beste naar mijn idee.
Re: Tapped horn
Nou, dit zijn wel de reacties waar ik op hoopte. Ik zal binnenkort beginnen met de bouw. Is het leuk als ik de foto's met bouwproces hier plaats?
Ben nieuwsgierig naar evt feedback.
Ben nieuwsgierig naar evt feedback.
Re: Tapped horn
Denk er wel aan dat je een subsonic filter gebruikt want de uitslag van de konus is onder de 20 Hz relatief hoog. Hij staat dan te wapperen zonder dat er geluid uit komt.
Re: Tapped horn
Ik dacht dat een subsonic filter alleen nodig was voor feestdoeleinden? Ik was eigenlijk gewoon van plan om de th binnenshuis te gebruiken. Is een subsonic filter wel nodig binnen deze context? Heb je ervaring ermee met deze speaker? Anders verkijk ik me er nogal op.
Re: Tapped horn
Ja dat is zeker nodig, door het wegfilteren van allerlei gerommel buiten het hoorbare spectrum schoont het bedoelde spectrum op en gaat de belastbaarheid flink omhoog. Ook voor binnenshuis belangrijk dus.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
