Crossover frequentie DM110i

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
TaKaSa

Crossover frequentie DM110i

Bericht door TaKaSa »

Hallo beste Forumleden,

Heeft iemand ervaring met B&W DM110i en dan met name de cross-over frequentie van dit 2-weg systeem. Ik wil nieuwe drivers monteren en heb nergens op het wereldwijde web informatie kunnen vinden over deze filters.

Hoor graag of de kennis hier in het huis is.

Alvast bedankt.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Re: Crossover frequentie DM110i

Bericht door Olaf Analogue »

Mocht het zo zijn dat je totaal andere drivers gaat monteren, dus niet degene die er in horen, dan is de crossover niet belangrijk meer omdat het B&W dan toch niet gaat functioneren op je nieuwe drivers.
Indien je hele andere drivers gaat plaatsen dan dien je daar ook een filter voor te ontwerpen welke dan wel met de nieuwe drivers functioneert.
TaKaSa

Bericht door TaKaSa »

Ik heb in gedachten om er een setje Visaton in te monteren, men geeft bij de lokale elektronica zaak aan dat wanneer de cross-over op of boven de 3000Hz ligt, dit een mogelijkheid is.

eerst wil ik ze laten spelen met het huidige filter, is dit niet naar tevredenheid dan is een nieuw filter de volgende stap.

dus nogmaals de vraag, wie weet wat de waarde is van deze originele filters?

alvast bedankt.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Daar is geen eenduidig antwoord op mogelijk, want de crossoverfrequentie van een filter is mede afhankelijk van de gebruikte drivers. Als jij er andere drivers in gaat stoppen, dan verander jij van alles aan de werking van het filter.

Zijn de B&W drivers defect?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hoe een filter functioneert hangt niet alleen af van de opbouw en componenten van het filter, maar ook van de gebruikte units. een filter dan bv bij 3kHz crosst met de B&W drivers kan met dat setje visatons bij een heel andere frequentie crossen en waarschijnlijk ook nog eens niet netjes

btw: welke visaton units stelt je locale electronica winkel voor?
TaKaSa

Bericht door TaKaSa »

hij heeft me eerste gevraagd naar het cross-over filter en wanneer dat op of boven de 3kHz is, zou hij daar een set bij zoeken.

de luidsprekers zijn bedoeld voor mijn hobbykamer, ik zou er dus wel graag een "netjes" en goed afgestemd geluid uit willen hebben, gezien ik er versterkers mee wil beluisteren/testen.

wat zouden jullie doen als je deze kasten wil gebruiken.

1. opzoek naar originele drivers?
2. zelf een nieuwe een set samenstellen met filters en drivers?
3. ...........

natuurlijk is er de optie om de luidsprekers naar eigen smaak volledig zelf te maken, maar daarvoor wil ik eerst meer ervaring opdoen.

bovendien heb ik 2 versterkers die nu eerst in de revisie gaan, vandaar dat de keuze tussen optie 1 of 2 gemaakt moet worden.

de oude drivers heb ik niet, alleen de kasten, filters en dempingsmateriaal.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

TaKaSa schreef:
hij heeft me eerste gevraagd naar het cross-over filter en wanneer dat op of boven de 3kHz is, zou hij daar een set bij zoeken.
dat gaat m niet worden zo... met de beste bedoelingen, maar de man heeft iets met klok en klepel hier...

je 2 opties:
1: zoek op MP een setje werkende DM110i's, bij voorkeur met slechte kast want lekker goedkoop, en gebruik die units.
2: zoek een bestaand zelfbouwontwerp van een kast met de zelfde afmetingen als de DM110i en bouw die units en dat specifieke filter daar in
TaKaSa

Bericht door TaKaSa »

bedankt voor alle reacties,

het is me duidelijk, wanneer ik van deze kasten een fatsoenlijk setje wil maken zal ik het idee om de bestaande filters te gebruiken moeten laten varen.

mocht iemand hier nog tips hebben voor te gebruiken drivers en filters dan hoor ik het graag, zoals eerder aangegeven ben ik opzoek naar gebalanceerd geluid om storing en afwijkingen in versterkers te kunnen weergeven/waarnemen. (revisie van KA-8100 volgt) uiterlijk is van het minste belang, de prijs moet in verhouding staan tot dit projectje en het doel.
markbakk

Bericht door markbakk »

LBVS?
TaKaSa

Bericht door TaKaSa »

Hoi Markbakk, je bedoelt de drivers en filters die in de LBVS wordt gebruikt?

wat ik weet van de originele drivers is dit:

Drive Units:
1 x 26mm high-frequency driver with dome/coil construction of special polymide material
1 x 200mm nominal piston dia and 26mm high temperature voice coil with critically impregnated composite short fibre cone

Frequency Response:
± 3dB 70Hz to 20kHz

Sensitivity:
90dB (2.83V, 1m)

Power Handling:
10W – 75W

Dimensions:
Height: 490mm Width: 260mm Depth: 250mm

volgens mij is de woofer uit de LBVS een maatje te klein.
markbakk

Bericht door markbakk »

Dan deze!
Maar dan moet je tzt. wel een betere kast erbij bouwen.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”