Schema van mijn versterker heb ik toegevoegd. Ook maar gelijk een fototje.
Welke Condensatoren in Buizenversterker?
Moderator: Beheerdersteam
Welke Condensatoren in Buizenversterker?
Ik heb pas een mooi SE buizenversterkertje gemaakt. Deze draait nu een tijdje en klinkt erg fraai. Wat ik mij afvraag, op welke plaatsen moet je nu goede (mkp poi) condensatoren gebruiken en ga ik dat horen? Voor de 0.22uf/400V heb ik nu een mkp van audyncap gebruikt de rest zijn gewone elco's.
Schema van mijn versterker heb ik toegevoegd. Ook maar gelijk een fototje.
Schema van mijn versterker heb ik toegevoegd. Ook maar gelijk een fototje.
enigste condensator die beetje klank afhankelijk is is die audyn die je gebruikt. Zou je misschien keer kunnen proberen door Russische PIO's of als je meer geld kan uitgeven voor Auricaps.
Op de luisterdag heb ik mijn Phonodude vergeleken met die van RobertD.
In mijn Phono dude zaten Russische PIO's en die van RobertD auricaps.
Ik kon persoonlijk het verschil niet horen tussen die twee.
Maare.. mooie versterker ! waar heb je die UGT's vandaan als ik dat mag vragen ? Zier er leuk uit die schema.
Op de luisterdag heb ik mijn Phonodude vergeleken met die van RobertD.
In mijn Phono dude zaten Russische PIO's en die van RobertD auricaps.
Ik kon persoonlijk het verschil niet horen tussen die twee.
Maare.. mooie versterker ! waar heb je die UGT's vandaan als ik dat mag vragen ? Zier er leuk uit die schema.
Ik geloof niet meer zo heel erg in verschillen in koppelcondensatoren. Als het ontwerp van je versterker goed is mag dat niet veel uitmaken. Zie ook wat Tubehead zegt.
De voeding lijkt me zelf belangrijker. Je hebt 'gewone elco's' gebruikt zeg je. Wat voor merk/type? Ik denk dat daar wel winst te behalen valt.
Enne, ik ook: leuk bakkie!
De voeding lijkt me zelf belangrijker. Je hebt 'gewone elco's' gebruikt zeg je. Wat voor merk/type? Ik denk dat daar wel winst te behalen valt.
Enne, ik ook: leuk bakkie!
@mcaudio,
Wat je vraagt is niet zo gemakkelijk te beantwoorden.
Elke (elektrolytische) condensator is verschillend. Voor elco’s speelt voornamelijk mee wat het hoogfrequent gedrag is. Vroeger functioneerden elco’s vrij slecht bij hogere frequenties en werden veelvuldig filmcondensatoren parallel geschakeld om het ‘hoog’frequente gedrag te verbeteren. Bij de eisen die tegenwoordig gesteld worden aan elco’s en dan voornamelijk vanuit de hoek van de schakelende voedingen, kan een moderne elco gewoon ‘single’ gebruikt worden. Om toch wat namen te laten vallen, voorheen Philips, tegenwoordig Vishay/BC met de 56/57 serie (die blauwe) schijnt wel goed te zijn evenals JJ’s, anderen zweren bij Panasonic.
Je kunt als als je helemaal geen elco's wil gebruiken ook Motor-run condensatoren toepassen
, het nadeel hiervan zijn de grote afmetingen van deze condensatoren. Op jouw versterker is hiervoor denkelijk geen plaats.
Zag dat je Russische buizen gebruikt. Om in stijl te blijven zou je dan ook Russische PIO’s (K40Y serie) of teflon (FT3) als koppelcondensatoren kunnen inzetten. Als je deze condensatoren vergelijkt qua meettechnische gegevens, zullen er geen significante verschillen zijn (ofwel als er al meetbare verschillen zijn dan wellicht op minder dan -120dB). Of JIJ het hoort is een andere zaak!
groeten,
Aat
Wat je vraagt is niet zo gemakkelijk te beantwoorden.
Elke (elektrolytische) condensator is verschillend. Voor elco’s speelt voornamelijk mee wat het hoogfrequent gedrag is. Vroeger functioneerden elco’s vrij slecht bij hogere frequenties en werden veelvuldig filmcondensatoren parallel geschakeld om het ‘hoog’frequente gedrag te verbeteren. Bij de eisen die tegenwoordig gesteld worden aan elco’s en dan voornamelijk vanuit de hoek van de schakelende voedingen, kan een moderne elco gewoon ‘single’ gebruikt worden. Om toch wat namen te laten vallen, voorheen Philips, tegenwoordig Vishay/BC met de 56/57 serie (die blauwe) schijnt wel goed te zijn evenals JJ’s, anderen zweren bij Panasonic.
Je kunt als als je helemaal geen elco's wil gebruiken ook Motor-run condensatoren toepassen
Zag dat je Russische buizen gebruikt. Om in stijl te blijven zou je dan ook Russische PIO’s (K40Y serie) of teflon (FT3) als koppelcondensatoren kunnen inzetten. Als je deze condensatoren vergelijkt qua meettechnische gegevens, zullen er geen significante verschillen zijn (ofwel als er al meetbare verschillen zijn dan wellicht op minder dan -120dB). Of JIJ het hoort is een andere zaak!
groeten,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op do 18 jun 2009, 0:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Blauwe Philipsen zijn idd erg mooi, als je er te veel gebruikt kan het wat koud gaan klinken. Maakt Panasonic ook elco's voor zulke hoge spanningen? JJ vind ik wel handig, die gaan tot 500V en zijn ook in grote capaciteiten te krijgen.
Motorruncaps vind ik zelf het mooiste ja, alleen heb ik ze nooit in 32 uF (of nog groter..) gezien. Qua spanning zit je iig goed, als ik die foto zie past er misschien nèt eentje in je versterker -als je de rest eruit haalt
Motorruncaps vind ik zelf het mooiste ja, alleen heb ik ze nooit in 32 uF (of nog groter..) gezien. Qua spanning zit je iig goed, als ik die foto zie past er misschien nèt eentje in je versterker -als je de rest eruit haalt
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Kijk ook eens even naar de elco die de kathodeweerstand van de eindbuis ontkoppelt. Die kan aardig klankbepalend zijn. Hier moet je wel een goede elco toepassen. Gelukkig hoeft daar geen hoogspanningselco in, dus zal de prijs wel meevallen. Ik heb onlangs in een 300B versterker een paar Elna Cerafines geplaatst. Dat gaf wel een verbetering ten op zichte van de oude blauwe Philips elco.
In de voeding zijn die Philips elco's juist weer heel goed.
Als je de ruimte hebt (zowel fysiek als financieel) kun je in de voeding ook MKP condensatoren plaatsen.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download.php?id=15330
Rechtsonder zie je een grote motorstart condensator, PIO, van 15uF.
In de voeding zijn die Philips elco's juist weer heel goed.
Als je de ruimte hebt (zowel fysiek als financieel) kun je in de voeding ook MKP condensatoren plaatsen.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download.php?id=15330
Rechtsonder zie je een grote motorstart condensator, PIO, van 15uF.
Ik heb juist de beste ervaring met de blauwe philips elco bij de kathode van de ingangsbuis in hybrid buis / fet versterker. Elna cerafine en black Gate vond ik daar inferieur.
Koppel c is enorm belangrijk, MKT,MKP,MKS,MKC geprobeert, PIO philips old stuff is veruit het beste. Eindelijk een natuurlijke klank ipv scherp(MKT) iets slisserig (MKS,MKP) of zeer diepe bas (MKC)
Koppel c is enorm belangrijk, MKT,MKP,MKS,MKC geprobeert, PIO philips old stuff is veruit het beste. Eindelijk een natuurlijke klank ipv scherp(MKT) iets slisserig (MKS,MKP) of zeer diepe bas (MKC)
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Het zal waarschijnlijk met de signaal amplitude te maken hebben.
Waarschijnlijk zal het dus zo zijn dat de Blauwe philipsen heel goed zijn bij de stuurbuis. De duurdere Elna en Blackgate bij de eindbuis en de koppel condensator naar smaak.
Je moet sowieso een beetje experimenteren, dat is wat zelfbouw zo leuk maakt.
Ik heb een keer een versterker gebouwd met van die gele mosterd condensatoren in de signaalweg. Die klonk ook erg goed.
Waarschijnlijk zal het dus zo zijn dat de Blauwe philipsen heel goed zijn bij de stuurbuis. De duurdere Elna en Blackgate bij de eindbuis en de koppel condensator naar smaak.
Je moet sowieso een beetje experimenteren, dat is wat zelfbouw zo leuk maakt.
Ik heb een keer een versterker gebouwd met van die gele mosterd condensatoren in de signaalweg. Die klonk ook erg goed.
-
seraph1nia
- Berichten: 58
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 13:34
- Locatie: Utrecht
Leuke versterker zeg!
Ik heb een paar ideen over het ontwerp en de componenten, maar ik heb nog nooit een buizenversterker gebouwt dus dit is puur gebaseerd op wat ik gelezen heb.
-De koppelcondensator is vrij belangrijk, maar hier heb je al een degelijke dus prima.
-Op de cathode zou ik een goede kwaliteit elco plaatsen, black gate, elna, misschien phillips zoiets.
-Ik zie dat je voeding wel erg veel condensatoren heeft. Dit maakt de voeding traag en hierdoor kan hij 'muddy' klinken. Gebruik 'duncan amp tools' om een nieuwe voeding te ontwerpen. Of geef aan hoeveel mA en volt elke trap moet hebben en ik doe het voor je, met plezier.
Hier kan je voor een goede prijs JJ, of philips elco's neer zetten. Duurder zou ik het niet maken als ik jou was.
PIO's (paper in oil) in je voeding zou ik niet doen. Omdat je diodes gebruikt en geen buizengelijkrichter heb je grote waardes (uf) nodig. Deze zijn vrij duur en bovendien erg groot.
Je kan natuurlijk een choke er in doen, maar deze zijn groot en duur.
-Ik zie dat er een 10k weerstand in je signaalweg zit, waarom zo groot?
Om de gain omlaag te halen? Dit kan niet goed zijn.
-De weestand in de signaalweg en die onder de cathode van elke buis kunnen ook een groot verschil maken in kwaliteit. Deze zijn goedkoop te vervangen.
-De input stage is een 6n2p, deze versterkt geloof ik 100 keer. Dit lijkt me wat hoog. Een goedkope vervanging is de 6n1p of zelfs de 6n6p.
Misschien kan je wat meer vertellen over de comonenten die er nu in zitten en iets over de rest van je systeem, zodat we kunnen kijken of de upgrades het wel waard zijn.
Even mijn aanbelevingen kort op een rij:
1. Cathode condensator vervangen naar bv Elna cyrafine (~4 euro)
2. 6n1p ipv 6n2p (3-10 euro (afhankelijk welke versie)
3. 10k weerstand in signaalweg weghalen.
4. cathode weerstanden vervangen (max 3 euro)
5. Voeding VEEL kleiner maken met JJ of Philips condensatoren. (gokje: 20-25 euro)
Ik geloof dat ik nog nooit zo inefficient heb geschreven
Succes
Ik heb een paar ideen over het ontwerp en de componenten, maar ik heb nog nooit een buizenversterker gebouwt dus dit is puur gebaseerd op wat ik gelezen heb.
-De koppelcondensator is vrij belangrijk, maar hier heb je al een degelijke dus prima.
-Op de cathode zou ik een goede kwaliteit elco plaatsen, black gate, elna, misschien phillips zoiets.
-Ik zie dat je voeding wel erg veel condensatoren heeft. Dit maakt de voeding traag en hierdoor kan hij 'muddy' klinken. Gebruik 'duncan amp tools' om een nieuwe voeding te ontwerpen. Of geef aan hoeveel mA en volt elke trap moet hebben en ik doe het voor je, met plezier.
Hier kan je voor een goede prijs JJ, of philips elco's neer zetten. Duurder zou ik het niet maken als ik jou was.
PIO's (paper in oil) in je voeding zou ik niet doen. Omdat je diodes gebruikt en geen buizengelijkrichter heb je grote waardes (uf) nodig. Deze zijn vrij duur en bovendien erg groot.
Je kan natuurlijk een choke er in doen, maar deze zijn groot en duur.
-Ik zie dat er een 10k weerstand in je signaalweg zit, waarom zo groot?
Om de gain omlaag te halen? Dit kan niet goed zijn.
-De weestand in de signaalweg en die onder de cathode van elke buis kunnen ook een groot verschil maken in kwaliteit. Deze zijn goedkoop te vervangen.
-De input stage is een 6n2p, deze versterkt geloof ik 100 keer. Dit lijkt me wat hoog. Een goedkope vervanging is de 6n1p of zelfs de 6n6p.
Misschien kan je wat meer vertellen over de comonenten die er nu in zitten en iets over de rest van je systeem, zodat we kunnen kijken of de upgrades het wel waard zijn.
Even mijn aanbelevingen kort op een rij:
1. Cathode condensator vervangen naar bv Elna cyrafine (~4 euro)
2. 6n1p ipv 6n2p (3-10 euro (afhankelijk welke versie)
3. 10k weerstand in signaalweg weghalen.
4. cathode weerstanden vervangen (max 3 euro)
5. Voeding VEEL kleiner maken met JJ of Philips condensatoren. (gokje: 20-25 euro)
Ik geloof dat ik nog nooit zo inefficient heb geschreven
Succes
-
seraph1nia
- Berichten: 58
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 13:34
- Locatie: Utrecht
Ik ben zo vrij geweest al een voeding te ontwerpen.
Dit is hem dan:
http://img268.imageshack.us/img268/2224 ... gel84u.jpg
Ik ben uit gegaan van een 6n1p met ~200v en 9ma en een el84 met ~280-290v en 45ma.
De eerste 2x100uf zitten in een JJ dubbel elco (14 euro)
De 32uf heb je al en kun je later of meteen vervangen door een goede kwaliteit, misschien een 20uf pio. (15 euro)
De laatste moet gewoon klein zijn, en hier kan je ook een pio plaatsen. (5 euro)
Dit is hem dan:
http://img268.imageshack.us/img268/2224 ... gel84u.jpg
Ik ben uit gegaan van een 6n1p met ~200v en 9ma en een el84 met ~280-290v en 45ma.
De eerste 2x100uf zitten in een JJ dubbel elco (14 euro)
De 32uf heb je al en kun je later of meteen vervangen door een goede kwaliteit, misschien een 20uf pio. (15 euro)
De laatste moet gewoon klein zijn, en hier kan je ook een pio plaatsen. (5 euro)
@seraph1nia,
Ik waardeer je bijdrage aan dit topic om vragen van de topicstarter te beantwoorden, maar er zijn een paar onjuistheden in je verhaal.
- de maximale versterkingsfactor van een 6N2P is inderdaad 100. Dit is een theoretische waarde, die in de praktijk niet benaderd wordt. De versterking in dit schema met Ra van 220k, een ingangsimpedantie van de volgende trap van 680k en een niet overbrugde kathodeweerstand is circa 54x. De ingangsgevoeligheid is dan inderdaad aan de hoge kant, maar is zeker niet onoverkomelijk. Als de topicstarter nog mocht besluiten een (milde) overall tegenkoppeling toe te passen is deze versterking zelfs gewenst.
- het gebruik van een diodebrug i.p.v. een buisgelijkrichter maakt het niet nodig om grotere waarden voor de voedingselco’s te gebruiken. Dit wordt slechts bepaald door gewenste afvlakking/rimpelspanning. Wel kunnen Solid State diodes een grote capaciteit verwerken dan buisgelijkrichters, maar dat is iets anders.
- De weerstand van 10k is een gridstopper, die gebruikt wordt om oscillaties in een buis te voorkomen. Meestal worden hiervoor waarden tussen de 100 Ohm en 3 kOhm gebruikt. In dit geval zou ik voor ca 1kOhm gaan. Het is echter zeker niet zo dat het signaal hierdoor verzwakt wordt, immers de gridstopper van 10 kOhm vormt wel een spanningsdeler met de ingangsimpedantie (voornamelijk Cag) van de 6P14P, maar deze is zo hoog dat hier nauwelijks verzwakking zal optreden.
Of een voeding “muddy?” gaat klinken door meerdere RC filters kan ik niet waarnemen, wel onderschrijf ik de aanbeveling om een voeding eerst te modelleren in Duncan Amp Tools.
Iets anders:
@mcaudio,
Bij de gelijkrichting van de gloeispanning wordt een nogal kleine elco van 1.000 uF gebruikt. De rimpelspanning blijft hierdoor flink hoog. Het is gebruikelijk hiervoor bijvoorbeeld 10.000 uF te nemen en eventueel vermogensweerstanden in serie om de hogere gloeispanning te verlagen.
groeten,
Aat
Ik waardeer je bijdrage aan dit topic om vragen van de topicstarter te beantwoorden, maar er zijn een paar onjuistheden in je verhaal.
- de maximale versterkingsfactor van een 6N2P is inderdaad 100. Dit is een theoretische waarde, die in de praktijk niet benaderd wordt. De versterking in dit schema met Ra van 220k, een ingangsimpedantie van de volgende trap van 680k en een niet overbrugde kathodeweerstand is circa 54x. De ingangsgevoeligheid is dan inderdaad aan de hoge kant, maar is zeker niet onoverkomelijk. Als de topicstarter nog mocht besluiten een (milde) overall tegenkoppeling toe te passen is deze versterking zelfs gewenst.
- het gebruik van een diodebrug i.p.v. een buisgelijkrichter maakt het niet nodig om grotere waarden voor de voedingselco’s te gebruiken. Dit wordt slechts bepaald door gewenste afvlakking/rimpelspanning. Wel kunnen Solid State diodes een grote capaciteit verwerken dan buisgelijkrichters, maar dat is iets anders.
- De weerstand van 10k is een gridstopper, die gebruikt wordt om oscillaties in een buis te voorkomen. Meestal worden hiervoor waarden tussen de 100 Ohm en 3 kOhm gebruikt. In dit geval zou ik voor ca 1kOhm gaan. Het is echter zeker niet zo dat het signaal hierdoor verzwakt wordt, immers de gridstopper van 10 kOhm vormt wel een spanningsdeler met de ingangsimpedantie (voornamelijk Cag) van de 6P14P, maar deze is zo hoog dat hier nauwelijks verzwakking zal optreden.
Of een voeding “muddy?” gaat klinken door meerdere RC filters kan ik niet waarnemen, wel onderschrijf ik de aanbeveling om een voeding eerst te modelleren in Duncan Amp Tools.
Iets anders:
@mcaudio,
Bij de gelijkrichting van de gloeispanning wordt een nogal kleine elco van 1.000 uF gebruikt. De rimpelspanning blijft hierdoor flink hoog. Het is gebruikelijk hiervoor bijvoorbeeld 10.000 uF te nemen en eventueel vermogensweerstanden in serie om de hogere gloeispanning te verlagen.
groeten,
Aat
-
seraph1nia
- Berichten: 58
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 13:34
- Locatie: Utrecht
@ AatV
Dankje voor je correcties, zo leer ik weer.
Toch wat opmerkingen:
De 6n1p heeft voor velen een erg goede klank, de 6n2p heeft een minder goede reputatie. De 6n1p kan zelfs zonder cathode bypass een el34 aandrijven, dus een el84 moet zeker lukken, zelfs met eventuele feedback. De buis is erg goedkoop dus proberen kan geen kwaad lijkt me.
Is het niet zo dat je met een buizengelijkrichter beter een choke kan toepassen en daarom minder capaciteit nodig hebt?. En geeft een buizengelijkrichter niet een 'natuurlijke' afvlakking?
Als je de condensatoren in je voeding toch upgrade, waarom niet nieuwe waardes. Ben je het met me eens dat de voeding die ik heb ontworpen waarschijnlijk beter klinkt?
de 10k weerstand is inderdaad niet zo belachelijk, maar een 1k is beter op die plek.
Dankje voor je correcties, zo leer ik weer.
Toch wat opmerkingen:
De 6n1p heeft voor velen een erg goede klank, de 6n2p heeft een minder goede reputatie. De 6n1p kan zelfs zonder cathode bypass een el34 aandrijven, dus een el84 moet zeker lukken, zelfs met eventuele feedback. De buis is erg goedkoop dus proberen kan geen kwaad lijkt me.
Is het niet zo dat je met een buizengelijkrichter beter een choke kan toepassen en daarom minder capaciteit nodig hebt?. En geeft een buizengelijkrichter niet een 'natuurlijke' afvlakking?
Als je de condensatoren in je voeding toch upgrade, waarom niet nieuwe waardes. Ben je het met me eens dat de voeding die ik heb ontworpen waarschijnlijk beter klinkt?
de 10k weerstand is inderdaad niet zo belachelijk, maar een 1k is beter op die plek.
Ik denk dat dit meer iets historisch is. Froegâh waren grote elco's heel duur en was het dus handiger om een choke te gebruiken. Maar waarom zou je dat niet kunnen met diodes? En een gelijkrichtbuis kan niet tegen grote condensatoren, meestal is het maximum rond de 50 uF.seraph1nia schreef:Is het niet zo dat je met een buizengelijkrichter beter een choke kan toepassen en daarom minder capaciteit nodig hebt?. En geeft een buizengelijkrichter niet een 'natuurlijke' afvlakking?
Diodes geven een ´spike´ bij het omschakelen, maar dat doet een gelijkrichtbuis ook hoor, minder weliswaar, maar toch
@seraph1nia
Mijn standpunt is dat je buizen moet gebruiken in de schakelingen waarin ze goed functioneren, dus geen 6N2P of ECC83 gebruiken als driver voor een 845 eindbuis. Als spanningsversterker voor een EL84 of een Russisch equivalent is deze buis echt wel op zijn plaats. Dat een 61NP in deze schakeling goed kan werken is heel wel mogelijk. Heb deze buis nog nooit gebruikt dus moet een ‘klankoordeel' aan een ander over laten…
Zowel met solid state als met een buizengelijkrichter kun je een choke toepassen. Het voordeel van een chokevoeding is een veel gelijkmatiger stroom die door de voedingstrafo geleverd moet worden.
Een diode geleidt tussen 0 en 0,7 volt niet, dat heeft een opslingering van de spanning in de voedingstrafo tot gevolg (de spikes), die zich niet tot 50 Hz beperken maar ook in de hogere frequenties merkbaar zijn. Een snubber over de diode (een combinatie van een weerstand & condensator van 10 tot ca. 47 nF) kan dit verschijnsel tot aanvaardbare proporties terugbrengen.
Een buis is echter ook niet geheel gevrijwaard van dit verschijnsel.
Bij toepassing van een choke gebruiken we ook elco’s. Bij een goed ontworpen voeding levert dit een LC-filter op met een kantelpunt beneden de 100 Hz en een hoogafval van 12dB in tegenstelling tot een RC-filter met een hoogafval van 6dB. Het voordeel lijkt me duidelijk.
Miniwattt heeft gelijk door te stellen dat elco’s in grotere waarden duur/moeilijk te vervaardigen waren en het voor de hand lag om chokes te gebruiken. Heb zelf (nog) geen schottky’s of hexfred’s gebruikt zoals buisje dit voorstelt, maar dit lijkt me geen slecht idee.
Je nieuw ontworpen voeding ziet er netjes uit, heb met niet echt verdiept in de gevraagde spanningen of stromen, maar zou best wel eens goed kunnen werken…
(Zou de topicstarter dit alles nog volgen of geniet hij/zij van het geluid uit zijn/haar versterker?
)
Groeten,
Aat
Mijn standpunt is dat je buizen moet gebruiken in de schakelingen waarin ze goed functioneren, dus geen 6N2P of ECC83 gebruiken als driver voor een 845 eindbuis. Als spanningsversterker voor een EL84 of een Russisch equivalent is deze buis echt wel op zijn plaats. Dat een 61NP in deze schakeling goed kan werken is heel wel mogelijk. Heb deze buis nog nooit gebruikt dus moet een ‘klankoordeel' aan een ander over laten…
Zowel met solid state als met een buizengelijkrichter kun je een choke toepassen. Het voordeel van een chokevoeding is een veel gelijkmatiger stroom die door de voedingstrafo geleverd moet worden.
Een diode geleidt tussen 0 en 0,7 volt niet, dat heeft een opslingering van de spanning in de voedingstrafo tot gevolg (de spikes), die zich niet tot 50 Hz beperken maar ook in de hogere frequenties merkbaar zijn. Een snubber over de diode (een combinatie van een weerstand & condensator van 10 tot ca. 47 nF) kan dit verschijnsel tot aanvaardbare proporties terugbrengen.
Een buis is echter ook niet geheel gevrijwaard van dit verschijnsel.
Bij toepassing van een choke gebruiken we ook elco’s. Bij een goed ontworpen voeding levert dit een LC-filter op met een kantelpunt beneden de 100 Hz en een hoogafval van 12dB in tegenstelling tot een RC-filter met een hoogafval van 6dB. Het voordeel lijkt me duidelijk.
Miniwattt heeft gelijk door te stellen dat elco’s in grotere waarden duur/moeilijk te vervaardigen waren en het voor de hand lag om chokes te gebruiken. Heb zelf (nog) geen schottky’s of hexfred’s gebruikt zoals buisje dit voorstelt, maar dit lijkt me geen slecht idee.
Je nieuw ontworpen voeding ziet er netjes uit, heb met niet echt verdiept in de gevraagde spanningen of stromen, maar zou best wel eens goed kunnen werken…
(Zou de topicstarter dit alles nog volgen of geniet hij/zij van het geluid uit zijn/haar versterker?
Groeten,
Aat
Genoeg tips en meningen zie ik al. Dank mannen (neem ik even aan
). Ik ga maar eens een een beetje experimenteren.
@TubeHead: De UGT's komen trouwens bij Radio Twenthe in Den Haag vandaan.
Ik heb inmiddels een setje nieuwe buizen binnen van JJ. De oude kwamen uit een oude radio. Wilde eerst eens kijken of ik een werkende versterker kon bouwen. En dat is aardig gelukt al zeg ik het zelf. Zo goed zelfs dat ik het waard vond er een "echte" kast voor te maken.
Zie de foto.
@TubeHead: De UGT's komen trouwens bij Radio Twenthe in Den Haag vandaan.
Ik heb inmiddels een setje nieuwe buizen binnen van JJ. De oude kwamen uit een oude radio. Wilde eerst eens kijken of ik een werkende versterker kon bouwen. En dat is aardig gelukt al zeg ik het zelf. Zo goed zelfs dat ik het waard vond er een "echte" kast voor te maken.

