Hypex UcD180ST Troubles

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Tobibas
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 18 sep 2009, 22:19

Re: Hypex UcD180ST Troubles

Bericht door Tobibas »

Ik heb al wel even één speaker los gehad, maar kan niet zeggen of dit beter is, omdat ik niet zo hard durf te spelen, omdat al het vermogen nu op één speaker komt..
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Hypex UcD180ST Troubles

Bericht door markbakk »

Bij een hoogohmige ingang van de eindtrap zou je (verwacht ik) de kans lopen dat je de ingangstrap qua spanning overstuurt. Zet eens een weerstandje van 10k naar massa over de ingang van de Hypex.
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: Hypex UcD180ST Troubles

Bericht door hanselchen »

Je hebt de D-210?
Ik nam even aan dat je een 410 iod had, is idd tricky.
Je kunt ook even een weerstand opnemen in serie met het cabinet.
Iets van 2 a4 ohm, of halogeenlampje iod.
Hiermee verhoog je de impedantie iets en kun je ook makkelijk de "current limit" test uitproberen.
Dan riskeer je niks.
Succes :wink: .
Laatst gewijzigd door hanselchen op zo 27 jul 2014, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex UcD180ST Troubles

Bericht door ds23man »

markbakk schreef:
Bij een hoogohmige ingang van de eindtrap zou je (verwacht ik) de kans lopen dat je de ingangstrap qua spanning overstuurt. Zet eens een weerstandje van 10k naar massa over de ingang van de Hypex.
En dan jaag je de Alembic helemaal over de rooie, lees nou de tekst van de fabrikant nog maar eens goed.....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex UcD180ST Troubles

Bericht door ds23man »

hanselchen schreef:
Je hebt de D-210?
Ik nam even aan dat je een 410 iod had, is idd tricky.
Je kunt ook even een weerstand opnemen in serie met het cabinet.
Iets van 2 a4 ohm, of halogeenlampje iod.
Hiermee verhoog je de impedantie iets en kun je ook makkelijk de "current limit" test uitproberen.
Dan riskeer je niks.
Succes :wink: .
Toch blijkbaar moeilijk dat detective werk, Alembic fout en Ampeg goed. Waar ligt nou het probleem?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Hypex UcD180ST Troubles

Bericht door markbakk »

hanselchen schreef:
Deze pre heeft idd een erg hoge output, ik haal met gemak de 75V RMS, onvervormd, zonder extra harmonischen te maken.
Versterking is ook aan de hoge kant, maar ik speel oa met een passieve Fender Jazz, deze heeft een lage output.
Wil ik een beetje oversturing, dan heb ik die versterking toch wel nodig.
75V met hoge uitgangsimpedantie (en een wel erg kleine ontkoppel-C), ik vind het niet gek dat die UCD in de beveiliging schiet. Moet een step-downtrafo tussen, lijkt mij.
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: Hypex UcD180ST Troubles

Bericht door hanselchen »

ds23man schreef:
hanselchen schreef:
Je hebt de D-210?
Ik nam even aan dat je een 410 iod had, is idd tricky.
Je kunt ook even een weerstand opnemen in serie met het cabinet.
Iets van 2 a4 ohm, of halogeenlampje iod.
Hiermee verhoog je de impedantie iets en kun je ook makkelijk de "current limit" test uitproberen.
Dan riskeer je niks.
Succes :wink: .
Toch blijkbaar moeilijk dat detective werk, Alembic fout en Ampeg goed. Waar ligt nou het probleem?
Mijn Alembic-UCD line up geeft geen krimp, Mr. Holmes :-"
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex UcD180ST Troubles

Bericht door ray5150 »

Hier nog wat achtergrond info over het ding :
http://moosapotamus.net/ideas/alembic-f-2b-preamp/
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex UcD180ST Troubles

Bericht door ds23man »

hanselchen schreef:
ds23man schreef:
hanselchen schreef:
Je hebt de D-210?
Ik nam even aan dat je een 410 iod had, is idd tricky.
Je kunt ook even een weerstand opnemen in serie met het cabinet.
Iets van 2 a4 ohm, of halogeenlampje iod.
Hiermee verhoog je de impedantie iets en kun je ook makkelijk de "current limit" test uitproberen.
Dan riskeer je niks.
Succes :wink: .
Toch blijkbaar moeilijk dat detective werk, Alembic fout en Ampeg goed. Waar ligt nou het probleem?
Mijn Alembic-UCD line up geeft geen krimp, Mr. Holmes :-"
Is jouw Alembic dezelfde als van de TS??? Hebben jullie überhaupt originele Alembic's of zijn het zelfbouwbakjes? Dus is het appels met peren vergelijken. Een ding is duidelijk: bij de Ampeg doet het probleem zich niet voor............
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex UcD180ST Troubles

Bericht door ray5150 »

Het zijn allebei klonen, zie de eerste post :
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=20693
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex UcD180ST Troubles

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Het zijn allebei klonen, zie de eerste post :
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=20693
Dus gaat het argument van Hanselchen niet op. Je hebt hier te maken met een ontwerp van ingangstrap, toonregeling en volumeregeling rond twee trapjes die daardoor behoorlijk aan hun grens lopen. Het werkt als je er een eindtrap achter hangt die voldoende versterking heeft. Zo is het ook ooit bedoeld en dat geeft Alembic zelf ook aan.
Tobibas
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 18 sep 2009, 22:19

Re: Hypex UcD180ST Troubles

Bericht door Tobibas »

ds23man schreef:
ray5150 schreef:
Het zijn allebei klonen, zie de eerste post :
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=20693
Dus gaat het argument van Hanselchen niet op. Je hebt hier te maken met een ontwerp van ingangstrap, toonregeling en volumeregeling rond twee trapjes die daardoor behoorlijk aan hun grens lopen. Het werkt als je er een eindtrap achter hangt die voldoende versterking heeft. Zo is het ook ooit bedoeld en dat geeft Alembic zelf ook aan.
Is dat dan wat in de datasheet voltage gain heet? Die is toch bij zowel de 180 als de 400 26dB? Waarom werkt het dan bij Hanselchen wel?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex UcD180ST Troubles

Bericht door ds23man »

Tobibas schreef:
ds23man schreef:
ray5150 schreef:
Het zijn allebei klonen, zie de eerste post :
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=20693
Dus gaat het argument van Hanselchen niet op. Je hebt hier te maken met een ontwerp van ingangstrap, toonregeling en volumeregeling rond twee trapjes die daardoor behoorlijk aan hun grens lopen. Het werkt als je er een eindtrap achter hangt die voldoende versterking heeft. Zo is het ook ooit bedoeld en dat geeft Alembic zelf ook aan.
Is dat dan wat in de datasheet voltage gain heet? Die is toch bij zowel de 180 als de 400 26dB? Waarom werkt het dan bij Hanselchen wel?
Dat is nou maar net de vraag, twee klonen die niet vergelijkbaar zijn. Bij de Ampeg heb je geen problemen toch? Dus kun je de UCD/speakercombinatie uitsluiten. Het zou in jou setup best wel eens kunnen werken als je een 10db gain stage ertussen zet. Vraagje trouwens, hoe heb je de gebalanceerde aansluiting van de UCD naar ongebalanceerd omgezet?
Tobibas
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 18 sep 2009, 22:19

Re: Hypex UcD180ST Troubles

Bericht door Tobibas »

De ground en de inverting input aan de ground, en de non-inverting aan de output. Zoals hier beschreven:klik
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypex UcD180ST Troubles

Bericht door Ah!buis »

Ben ik er daar even een dagje tussenuit met 't mooie weer hier,kom ik terug hele draadje volgeschreven :shock: .
De 0µ1 aan de uitgang is wel wat klein om er 100k achter te hangen,zelfs met de 40k van de ECC83.Mag minstens 't dubbele zijn.Als je er een ECC82 in poot gaat de versterking zo'n 25x lager.Als dat nog niet genoeg is, C1 eruit,desnoods ook nog C6.
Wat het uitvallen van de versterker betreft ,niet door gelijkspanning op de ingang (is er niet), maar overbelasting.Als de versterker aan de ingang teveel krijgt loopt ie tegen z'n max. aan en gaat vervormen.Er kan niet meer stroom uitkomen dan de max.uitgansspanning (bepaald door de voeding) gedeeld door de belasting.Vermoedelijk hebben de LS-ers (bij sommige frequenties ?) een te lage impedantie.Het idee van een halogeen-lampje zou wel kunnen werken,geeft wel minder vermogen in de LS-ers en ook de demping gaat achteruit.
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex UcD180ST Troubles

Bericht door ds23man »

Anne, waarom gaat het met een Ampeg preamp wel goed?????????
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypex UcD180ST Troubles

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Anne, waarom gaat het met een Ampeg preamp wel goed?????????
Ken dat ding niet.Zou kunnen dat die zo weinig voorversterkt dat de eindversterker niet helemaal uitgestuurd raakt.
Of dat die voorversterker niet genoeg uitgangsspanning levert om het max. uit de eindversterker te krijgen.
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex UcD180ST Troubles

Bericht door ds23man »

Ah!buis schreef:
ds23man schreef:
Anne, waarom gaat het met een Ampeg preamp wel goed?????????
Ken dat ding niet.Zou kunnen dat die zo weinig voorversterkt dat de eindversterker niet helemaal uitgestuurd raakt.
Of dat die voorversterker niet genoeg uitgangsspanning levert om het max. uit de eindversterker te krijgen.
Anne
Dan zou het een stuk zachter gaan, maar dat moet Tobibas beantwoorden.
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: Hypex UcD180ST Troubles

Bericht door hanselchen »

Ah!buis schreef:
Ben ik er daar even een dagje tussenuit met 't mooie weer hier,kom ik terug hele draadje volgeschreven :shock: .
De 0µ1 aan de uitgang is wel wat klein om er 100k achter te hangen,zelfs met de 40k van de ECC83.Mag minstens 't dubbele zijn.Als je er een ECC82 in poot gaat de versterking zo'n 25x lager.Als dat nog niet genoeg is, C1 eruit,desnoods ook nog C6.
Wat het uitvallen van de versterker betreft ,niet door gelijkspanning op de ingang (is er niet), maar overbelasting.Als de versterker aan de ingang teveel krijgt loopt ie tegen z'n max. aan en gaat vervormen.Er kan niet meer stroom uitkomen dan de max.uitgansspanning (bepaald door de voeding) gedeeld door de belasting.Vermoedelijk hebben de LS-ers (bij sommige frequenties ?) een te lage impedantie.Het idee van een halogeen-lampje zou wel kunnen werken,geeft wel minder vermogen in de LS-ers en ook de demping gaat achteruit.
Anne
Hoi Anne,
Goed punt, voor HIFI doeleinden zou die 0,1uF idd aan de veel te krappe kant zijn.
Maar in PA-land wil je eigenlijk niks onder de pakweg 40Hz van je gitaar naar je LS-sen sturen.
Daarom een vrij lage waarde van deze C, High pass filter, om rumble en moddergeluid te voorkomen.

Zoals je zegt, het "halogeenlamp-idee" (dwz. opkrikken impedantie naar 6 á 8 ohm) helpt de dempingsfactor helemaal aan gort, maar dit is alleen maar eventjes voor de test.
Zodoende.
Tobibas
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 18 sep 2009, 22:19

Re: Hypex UcD180ST Troubles

Bericht door Tobibas »

ds23man schreef:
Ah!buis schreef:
ds23man schreef:
Anne, waarom gaat het met een Ampeg preamp wel goed?????????
Ken dat ding niet.Zou kunnen dat die zo weinig voorversterkt dat de eindversterker niet helemaal uitgestuurd raakt.
Of dat die voorversterker niet genoeg uitgangsspanning levert om het max. uit de eindversterker te krijgen.
Anne
Dan zou het een stuk zachter gaan, maar dat moet Tobibas beantwoorden.
En dat is niet het geval.. Hij gaat een stuk harder!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypex UcD180ST Troubles

Bericht door Ah!buis »

Dus met een voorversterker waarmee het harder gaat valt ie niet uit :o
Dan zou ik idd die koppel-C aan de uitgang van de voorversterker waarmee dat het uitvalt 's nazien.
Blijft een raar geval.
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex UcD180ST Troubles

Bericht door ds23man »

De Alembic kloon loopt dus vast en gaat aftoppen en eventueel een dc shift op de uitgang geven waardoor de UCD over zijn nek gaat. Krijg ik toch gelijk........ :mrgreen: Een 10db buffertrapje ( opampje) zou de oplossing kunnen zijn mits er met de Alembic zelf niets aan de hand is.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex UcD180ST Troubles

Bericht door ray5150 »

:foto:
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Hypex UcD180ST Troubles

Bericht door molekuul »

Tobibas schreef:
ds23man schreef:
Ah!buis schreef:
Ken dat ding niet.Zou kunnen dat die zo weinig voorversterkt dat de eindversterker niet helemaal uitgestuurd raakt.
Of dat die voorversterker niet genoeg uitgangsspanning levert om het max. uit de eindversterker te krijgen.
Anne
Dan zou het een stuk zachter gaan, maar dat moet Tobibas beantwoorden.
En dat is niet het geval.. Hij gaat een stuk harder!
Gaat ie harder met net zo veel dynamiek? Of is ie gelimiteerd waardoor het lijkt dat ie harder gaat, maar minder dynamiek heeft?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypex UcD180ST Troubles

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
De Alembic kloon loopt dus vast en gaat aftoppen en eventueel een dc shift op de uitgang geven waardoor de UCD over zijn nek gaat. Krijg ik toch gelijk........ :mrgreen: Een 10db buffertrapje ( opampje) zou de oplossing kunnen zijn mits er met de Alembic zelf niets aan de hand is.
Met een koppel-C tussen voorversterker en eindversterker kun je geen gelijjkspanning doorgeven.Je krijgt wel gelijkspanning na de C als er een niet lineaire balasting volgt (ingang eindversterker) maar dat is dan niet de schuld van de voorversterker.
Een heel grote C en een grote plustijd/mintijd verhouding zou een tijdelijke uitwerking kunnen hebben als een gelijkspanning,
zie ik hier met 0µ1 naar 100k niet gebeuren.
Anne

Zie net wat molekuul opmerkt
Kompressie en vervorming geven allebij een indruk van meer herrie ,wie weet.
Maar als 't aan de voorversterker ligt wat gebeurt er dan zonder LSers ? Gaat het ledje dan ook aan :?
Plaats reactie