Mening over zelfbouw project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door Zweitse »

Waren de zwarte schroeven op ? :wink: Verder een zeer mooi ontwerp. =D>
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door Gerrit »

Waarom het verzonken front? Die uitstekende randen zijn namelijk nogal funest voor de afstraling van de hoge tonen.

Gerrit
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door markbakk »

sjoerdklopstra schreef:
Ik heb nog een vraagje over de vulling van de kast. Mark geeft in zijn post aan dat ik de kast vol moet stoppen met BAF aamgezien ik een BR kast ga maken.
Nee, niet aangezien je een BR-kast gaat maken maar omdat je een te kleine BR-kast ging maken. Met het volstoppen verminder je de BR-output die nu toch een wat te hoge Q zal hebben en vergroot je ook het akoestisch volume van de kast.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door nxs77 »

Gerrit schreef:
Waarom het verzonken front? Die uitstekende randen zijn namelijk nogal funest voor de afstraling van de hoge tonen.

Gerrit
Hoe merkbaar is het en hoe zit het als je een front met speakerdoek ervoor plaatst?
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door Gerrit »

nxs77 schreef:
Gerrit schreef:
Waarom het verzonken front? Die uitstekende randen zijn namelijk nogal funest voor de afstraling van de hoge tonen.

Gerrit
Hoe merkbaar is het en hoe zit het als je een front met speakerdoek ervoor plaatst?
Tsja, moeilijk om daar een exacte uitspraak over te doen. Het effect van scherpe randen of uitsteeksels in de buurt van tweeter (mid) is in ieder geval dat je beter hoort waar de speaker staat en dat is niet de bedoeling.
Als je een speakerdoek wilt gebruiken dan zou ik het frame voor de bevestiging erg breed maken en naar binnen toe mooi afschuinen. Je zou er zelfs een beetje een waveguide van kunnen maken zoals bij deze Genelec.

Gerrit
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door ds23man »

Wil niet lullig doen, maar het lijken net twee vulva's........ :mrgreen: :lol:
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door nxs77 »

ds23man schreef:
Wil niet lullig doen, maar het lijken net twee vulva's........ :mrgreen: :lol:
Hahahaha humor.... :lagge:
sjoerdklopstra
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 04 jul 2014, 9:56

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door sjoerdklopstra »

:D :D Ik ben erg blij met mijn twee vulva's!

Ik merk niet erg dat ik last heb van de opstaande randen. Ik heb als voorbeeld voor mijn ontwerp deze speakers gepakt http://www.keaaudio.com/loudspeaker_oceania.html , deze hebben ook lichte opstaande randen, waardoor ik ook heb gekozen voor deze vorm.
Ik heb helaas niet veel foto's gemaakt van tijdens de bouw, maar hier nog een paar. Ik heb aan de binnenkant de zaagsnedes opgevuld met polyester plamuur en aan de buitenkant vanwege het uiterlijk heb ik MDF vuller gebruikt.

Groeten,

Sjoerd
Bijlagen
Foto 18-07-14 18 31 26.jpg
Foto 21-07-14 12 35 08.jpg
Foto 22-07-14 21 05 04.jpg
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door nxs77 »

Toch mooi gedaan. Petje af!
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door farmall »

Grappig O:) , lijmklemmen en touw gebruiken als spanbanden :lagge:
Mooi stukkie werk =D>
sjoerdklopstra
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 04 jul 2014, 9:56

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door sjoerdklopstra »

Ik denk dat ik er nog wel een doek voor ga doen. Het afschuinen van het frame naar binnen toe is geen slecht idee. Eerst maar eens spuiten en mooie standers maken.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door richard »

Mooi simpel ontwerp. Het effect van de randen is soms te herkennen als richeltje in de frequentieplot, maar doorgaans beperkt hoorbaar.

Als je er toch een front voor doet kun je het front ook bekleden met absorberend materiaal; dan ziet het geluid de randen ook niet meer. Kijk eens naar het voorbeeld van Dunlavy luidsprekers.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door rikpost »

sjoerdklopstra schreef:
En de speakers zijn technisch af! :D

Ik denk dat ik er zo'n 60 uur in heb zitten. Ze klinken veel beter dan mijn oude standaard Sony setje. Ik ben geen audiofiel, dus er zullen nog wel verbeterpunten zijn, maar ik ben er in ieder geval erg content mee. De standaards die eronder zitten zijn tijdelijke steunen; ik wil iets van RVS gaan maken, maar dat komt nog.
Ik wil de speakers ook nog spuiten, maar zit nog te twijfelen over de kleur.

Groet!

Sjoerd
Heel mooi hoor knap stukje werk 'en inderdaad die steunen van jouw voorbeeld doen het er erg goed onder
Misschien dat je nog iemand kunt vinden op het forum om je speakers te meten ,wellicht is er nog meer uit te halen .
Maar vooralsnog chapeau voor het resultaat :goeie:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”