Hypex UcD180ST Troubles
Moderator: Beheerdersteam
Hypex UcD180ST Troubles
Goedemiddag,
Onlangs heb ik een basgitaarvoorversterker gebouwd naar het ontwerp van een Alembic F2B (schema in bijlage).
Afgelopen week heb ik hem met een Hypex UcD180 i.c.m. een SMPS180 ingebouwd. Gisteravond met een repetitie kwam ik er achter dat als ik een harde noot speel, hij een *plop* maakt en het geluid even wegvalt. Als ik op laag volume blijf spelen is er niets aan de hand.
Ik heb hem aangesloten op een Eden 4 Ohm 300W speakerkast.
Is dit een known issue? Weet iemand wat hier verkeerd gaat?
Groet,
Tobias
Onlangs heb ik een basgitaarvoorversterker gebouwd naar het ontwerp van een Alembic F2B (schema in bijlage).
Afgelopen week heb ik hem met een Hypex UcD180 i.c.m. een SMPS180 ingebouwd. Gisteravond met een repetitie kwam ik er achter dat als ik een harde noot speel, hij een *plop* maakt en het geluid even wegvalt. Als ik op laag volume blijf spelen is er niets aan de hand.
Ik heb hem aangesloten op een Eden 4 Ohm 300W speakerkast.
Is dit een known issue? Weet iemand wat hier verkeerd gaat?
Groet,
Tobias
-
hanselchen
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
- Locatie: Nederweert
Re: Hypex UcD180ST Troubles
Hoi Tobias,
Hoe toevallig, ik heb bijna dezelfde setup;
DIY Alembic-kloon (hetzelfde schema, maar met 5751 triode en een 6X4 gelijkrichtbuis in de voeding).
Alleen heb ik er een UCD400ST achter hangen, met een "traditionele" transformator voeding.
Geen centje pijn, ook als het heeuulll hard gaat.
My 2 cents, hws zit het euvel in je eindbak.
Het kon wel eens aan de SMPS liggen, beveiliging, stroombegrenzing oid?....
Hang tijdens het spelen eens een multimeter over de voeding, stand VDC, liefst met HI/LOW peak hold functie.
Zo kun je zien of het daadwerkelijk aan de voeding ligt, of als de UCD zelf de boosdoender is.
Hoe toevallig, ik heb bijna dezelfde setup;
DIY Alembic-kloon (hetzelfde schema, maar met 5751 triode en een 6X4 gelijkrichtbuis in de voeding).
Alleen heb ik er een UCD400ST achter hangen, met een "traditionele" transformator voeding.
Geen centje pijn, ook als het heeuulll hard gaat.
My 2 cents, hws zit het euvel in je eindbak.
Het kon wel eens aan de SMPS liggen, beveiliging, stroombegrenzing oid?....
Hang tijdens het spelen eens een multimeter over de voeding, stand VDC, liefst met HI/LOW peak hold functie.
Zo kun je zien of het daadwerkelijk aan de voeding ligt, of als de UCD zelf de boosdoender is.
Re: Hypex UcD180ST Troubles
Hoi Hans,
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb even gemeten met een gewone Fluke multimeter (zonder peak functie), en er veranderd bijna niks aan het voltage op het moment als ie uitvalt. Het voltage blijft rond de 92 volt zitten (tussen de + en -). Wat me wel opviel, nu de behuizing open is, dat het lampje op de UcD even uitgaat op het moment dat het geluid wegvalt.
Groet,
Tobias
Edit: Hij had wel een min/max functie.. Hij zit tussen de 92 en 94 volt.. Lijkt me niet zo verkeerd, toch?
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb even gemeten met een gewone Fluke multimeter (zonder peak functie), en er veranderd bijna niks aan het voltage op het moment als ie uitvalt. Het voltage blijft rond de 92 volt zitten (tussen de + en -). Wat me wel opviel, nu de behuizing open is, dat het lampje op de UcD even uitgaat op het moment dat het geluid wegvalt.
Groet,
Tobias
Edit: Hij had wel een min/max functie.. Hij zit tussen de 92 en 94 volt.. Lijkt me niet zo verkeerd, toch?
Re: Hypex UcD180ST Troubles
Ik heb ook de indruk dat de SMPS op de pieken net niet voldoende sap kan leveren voor de UCD.
Een andere voeding (lees : conventionele trafo) schroef je er natuurlijk niet zo makkelijk in.
Misschien eens proberen met een compressor-pedaaltje ervoor ?
Een andere voeding (lees : conventionele trafo) schroef je er natuurlijk niet zo makkelijk in.
Misschien eens proberen met een compressor-pedaaltje ervoor ?
Re: Hypex UcD180ST Troubles
De SMPS is ontwikkeld voor deze module toch? Zal het straks even proberen met een andere pre-amp. Compressorpedaaltje is geen oplossing.
Edit: Net mn Ampeg pre-amp aangesloten, en hier lijkt het wel goed mee te gaan!
Kan het zijn dat mn Alembic preamp bijvoorbeeld op een dergelijk volume een gelijkstroom uitstuurt waardoor de ingang van de UcD blokkeert?
Edit: Net mn Ampeg pre-amp aangesloten, en hier lijkt het wel goed mee te gaan!
Kan het zijn dat mn Alembic preamp bijvoorbeeld op een dergelijk volume een gelijkstroom uitstuurt waardoor de ingang van de UcD blokkeert?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex UcD180ST Troubles
Lijkt erop dat de UCD inderdaad in de dc beveiliging gaat.Tobibas schreef:De SMPS is ontwikkeld voor deze module toch? Zal het straks even proberen met een andere pre-amp. Compressorpedaaltje is geen oplossing.
Edit: Net mn Ampeg pre-amp aangesloten, en hier lijkt het wel goed mee te gaan!
Kan het zijn dat mn Alembic preamp bijvoorbeeld op een dergelijk volume een gelijkstroom uitstuurt waardoor de ingang van de UcD blokkeert?
Re: Hypex UcD180ST Troubles
Effe denken, die Alembic cloon heeft de volume regeling niet aan de uitgang zitten, maar even na de tonestack.
Daarna komt nog V1B, het kan dus zijn dat de versterking van V1B net wat teveel is voor de UCD ?
Je zou een testje kunnen doen door tijdelijk een extra potmeter op de uitgang te zetten.
Daarna komt nog V1B, het kan dus zijn dat de versterking van V1B net wat teveel is voor de UCD ?
Je zou een testje kunnen doen door tijdelijk een extra potmeter op de uitgang te zetten.
Re: Hypex UcD180ST Troubles
Hoi Ray,
Ik had al een potmeter van 250K aan de uitgang zitten, die heeft niet veel invloed, dus die zal ik vervangen voor een 1M.
Maar is het niet zo dat als er al een gelijkstroom uit de buis komt, deze alleen in voltage veranderd, maar dat de gelijkstroom blijft?
De preamp heeft sowieso erg veel output. Heb nu een B+ van rond de 290volt, maar zag op andere fora dat men ook wel rond de 260v zit.
@hanselchen: Wat voor voltage heb jij op de B+?
Misschien helpt het om de weerstanden in de voeding wat groter te maken? Eventueel kan ik ook een 6X4 gebruiken ipv een gewone gelijkrichterbrug.
Zou dat helpen? Of moet ik het probleem ergens anders zoeken?
Ik had al een potmeter van 250K aan de uitgang zitten, die heeft niet veel invloed, dus die zal ik vervangen voor een 1M.
Maar is het niet zo dat als er al een gelijkstroom uit de buis komt, deze alleen in voltage veranderd, maar dat de gelijkstroom blijft?
De preamp heeft sowieso erg veel output. Heb nu een B+ van rond de 290volt, maar zag op andere fora dat men ook wel rond de 260v zit.
@hanselchen: Wat voor voltage heb jij op de B+?
Misschien helpt het om de weerstanden in de voeding wat groter te maken? Eventueel kan ik ook een 6X4 gebruiken ipv een gewone gelijkrichterbrug.
Zou dat helpen? Of moet ik het probleem ergens anders zoeken?
Re: Hypex UcD180ST Troubles
Er zit een condensator achter de buis, die laat alleen wisselspanning door en houd gelijkspanning tegen.
Een andere mogelijkheid is dat je voedingsspanning op de buizen wat te laag is, waardoor de voorversterker tegen zijn plafond aanloopt bij de pieken.
maar dat weet ik niet zeker.
Is AnneBuis toevallig niet in de buurt ?
Een andere mogelijkheid is dat je voedingsspanning op de buizen wat te laag is, waardoor de voorversterker tegen zijn plafond aanloopt bij de pieken.
maar dat weet ik niet zeker.
Is AnneBuis toevallig niet in de buurt ?
Re: Hypex UcD180ST Troubles
Volgens het schema hoort er inderdaad een ecc83 in te zitten, maar ik heb er op dit moment een ecc82 in zitten, in de hoop wat minder gain te creeren.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex UcD180ST Troubles
Even de UCD datasheet nagekeken, deze heeft een stroombegrenzing op 10A, na 40ms gaat ie in de stop mode. Op de een of andere manier wordt ie in deze beveiliging gejaagd. Zou kunnen zijn dat in de preamp die pieken worden afgetopt. Daardoor krijg je kortstondige dc momenten die de UCD niet leuk vindt.
Re: Hypex UcD180ST Troubles
Je zou eens een ECC81 kunnen proberen. heeft een lagere versterkingsfactor, als ik het goed heb.
Re: Hypex UcD180ST Troubles
Jezus, Gerhard, besef je wel dat je nu (voor het eerst in tijden) een inhoudelijke bijdrage aan een topic hebt geleverd. 't moet niet gekker worden !ds23man schreef:Even de UCD datasheet nagekeken, deze heeft een stroombegrenzing op 10A, na 40ms gaat ie in de stop mode. Op de een of andere manier wordt ie in deze beveiliging gejaagd. Zou kunnen zijn dat in de preamp die pieken worden afgetopt. Daardoor krijg je kortstondige dc momenten die de UCD niet leuk vindt.
-
hanselchen
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
- Locatie: Nederweert
Re: Hypex UcD180ST Troubles
Het kon wel eens zijn dat ds23man warm zit....geen dc beveiliging maar een stroombeveiliging...ds23man schreef:Lijkt erop dat de UCD inderdaad in de dc beveiliging gaat.Tobibas schreef:De SMPS is ontwikkeld voor deze module toch? Zal het straks even proberen met een andere pre-amp. Compressorpedaaltje is geen oplossing.
Edit: Net mn Ampeg pre-amp aangesloten, en hier lijkt het wel goed mee te gaan!
Kan het zijn dat mn Alembic preamp bijvoorbeeld op een dergelijk volume een gelijkstroom uitstuurt waardoor de ingang van de UcD blokkeert?
Even de datasheet van de UCD180 erbij gezocht;
http://www.hypex.nl/docs/UcD180HG_datasheet.pdf
"Current limit.....10A.....Stop mode after limiting 40 ms"
Dus eigenlijk mogen we de SPMS bij voorbaat niet de schuld geven,
het schijnt dat de UCD (ook) een begrenzer aan boord heeft...
Kun jij je luidspreker voor de test even "verbouwen" naar pakembeet 6 á 8 ohm, door bijvoorbeeld een weerstand/halogeenpitje oid in serie met de kast op te nemen, of een speaker(s) even los te gooien.
Dan spelen en kijken/horen of de *plop* nog steeds optreedt?
Met deze test kun je de current limit issue van de UCD elimineren.
(Btw- de UCD400 heeft een Imax van 20A én ik speel op een 8 ohm kast, het zou kunnen dat ik daarom dit fenomeen waarschijnlijk nooit heb waargenomen/cq veroorzaakt....)
Ik kan er naast zitten, maar aan de preamp lijkt me niks mis mee.
MITS je een goede kwaliteit uitgangs-C gebruikt hebt en de anodes op pakweg halve voedingsspanning hangen.
In dit stadium zou ik even niks veranderen.
Mijn Alembic draait op en voeding van circa 260Vdc.
Mi is ieder spanning tussen 200V en 300V prima.
Deze pre heeft idd een erg hoge output, ik haal met gemak de 75V RMS, onvervormd, zonder extra harmonischen te maken.
Versterking is ook aan de hoge kant, maar ik speel oa met een passieve Fender Jazz, deze heeft een lage output.
Wil ik een beetje oversturing, dan heb ik die versterking toch wel nodig.
IDD wat Ray al aangeeft is een volumepot aan de uitgang een mooie optie;
de 1M weerstand eventueel vervangen door een serieschakeling van bijv. 470K +250 K potmeter.
1M weerstand tussen de loper en massa, loper is je uitgang.
Vogens de datashheet versterkt de UCD zelf 20x (26dB).
Bij een voeding van 45VDC (en 180W op de uitgang) is een ingangsspaning nodig van max. ca. 1.5V RMS, 2.2V peak, een hogere spanning heeft eigenlijk niks aan de uitgang te zoeken.
Ter bescherming van de UCD zou je 2 anti-parallelle geplaatste gele of groene LED's tussen UCD input en massa kunnen monteren. De hoge uitgangsimpedantie van de preamp zorgen er wel voor dat deze LED's niet sneuvelen.
Met deze mod elimineer je de kans op een te hoge input op de UCD.
First-things-first, ik ben benieuwd of het euvel verdwijnt als je de speaker-impedantie even profisorisch verhoogt.
Interessant vraagstuk....
Edit, ik zie net dat er tijdens het typen van mijn relaas er verschilende reacties zijn binnengekomen, dus mijn reply is een beetje dubbel-op...
Laatst gewijzigd door hanselchen op zo 27 jul 2014, 14:48, 2 keer totaal gewijzigd.
-
hanselchen
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
- Locatie: Nederweert
Re: Hypex UcD180ST Troubles
5751 - 12AV7 - 12AY7 - ECC81/82/84/85 - 6072 werkt allemaal prima in deze pre.ray5150 schreef:Je zou eens een ECC81 kunnen proberen. heeft een lagere versterkingsfactor, als ik het goed heb.
Wel even met de kathodeweerstanden spelen, zodat je ca. 0.5 - 0.65x de Ub op de anodes hebt staan
(én ff de penbezetting checken)
-
hanselchen
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
- Locatie: Nederweert
Re: Hypex UcD180ST Troubles
Met een ECC82 wordt de gain toch wel minnetjes... of je moet een actieve bas hebben, of ev Humbuckers.Tobibas schreef:Volgens het schema hoort er inderdaad een ecc83 in te zitten, maar ik heb er op dit moment een ecc82 in zitten, in de hoop wat minder gain te creeren.
Re: Hypex UcD180ST Troubles
Hij word er stil van!ray5150 schreef:Jezus, Gerhard, besef je wel dat je nu (voor het eerst in tijden) een inhoudelijke bijdrage aan een topic hebt geleverd. 't moet niet gekker worden !ds23man schreef:Even de UCD datasheet nagekeken, deze heeft een stroombegrenzing op 10A, na 40ms gaat ie in de stop mode. Op de een of andere manier wordt ie in deze beveiliging gejaagd. Zou kunnen zijn dat in de preamp die pieken worden afgetopt. Daardoor krijg je kortstondige dc momenten die de UCD niet leuk vindt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex UcD180ST Troubles
Elke versterker heeft wel een een vorm van een SOA beveiliging ( en daar bedoel ik geen condoom mee!
). Maar de UCD gaat een stap verder, als ie te lang in de SOA beveiliging hangt, schakelt hij even uit. Eigenlijk een elegante manier om de gebruiker er op te wijzen dat er iets niet goed gaat.
Maar wat gaat er niet goed? Belasting kunnen we wel uitsluiten, met een Ampeg preamp gaat het wel goed. Blijft dus over een probleem met de Alembic. Of er is iets mis met dat ding of het zit in het ontwerp en valt normaliter niet op met een eindversterker die niet uitschakelt ( die limit dan maar blijft wel doorspelen).
Verhip, al weer een inhoudelijke bijdrage!
Maar wat gaat er niet goed? Belasting kunnen we wel uitsluiten, met een Ampeg preamp gaat het wel goed. Blijft dus over een probleem met de Alembic. Of er is iets mis met dat ding of het zit in het ontwerp en valt normaliter niet op met een eindversterker die niet uitschakelt ( die limit dan maar blijft wel doorspelen).
Verhip, al weer een inhoudelijke bijdrage!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex UcD180ST Troubles
Dit zegt Alembic zelf:
While the output circuitry of the F-2B can satisfactorily interface with the vast majority of power amplifiers, the F-2B does not work well if the power amplifier input impedance is lower than 10 K Ohms or if the power amplifier has very low sensitivity.
De UCD is qua versterkingsfactor toch wel in de low sensitivity hoek te plaatsen...........
While the output circuitry of the F-2B can satisfactorily interface with the vast majority of power amplifiers, the F-2B does not work well if the power amplifier input impedance is lower than 10 K Ohms or if the power amplifier has very low sensitivity.
De UCD is qua versterkingsfactor toch wel in de low sensitivity hoek te plaatsen...........
-
hanselchen
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
- Locatie: Nederweert
Re: Hypex UcD180ST Troubles
De UCD heeft een ingangsweerstand van 100k, heb ik eigenlijk zelf nooit gemeten, maar dit zegt de datasheet.
De uitgang van de Alembic (volgens oorspronkelijk schema) zit op ongeveer 40K.
Moet kunnen, lijkt me niet dat dit problemen oplevert.
De uitgang van de Alembic (volgens oorspronkelijk schema) zit op ongeveer 40K.
Moet kunnen, lijkt me niet dat dit problemen oplevert.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex UcD180ST Troubles
Daar zit het probleem dan ook niet, wel bij de gevoeligheid van de UCD. 26DB gain is gewoon laag. Bij PA amps is 36db standaard. Alembic geeft het probleem zelf al aan......
-
hanselchen
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
- Locatie: Nederweert
Re: Hypex UcD180ST Troubles
Zolang de Alembic in staat is om een onvervormde ( en DC vrije) 1.5Vrms op de ingang van de UCD te zetten, lijkt me 26dB geen probleem.
Re: Hypex UcD180ST Troubles
Pfoe..
Ik heb nog een 8 ohm kast aan een kameraad uitgeleend, die kan ik straks wel even ophalen. Toch vind ik het vreemd dat ik met die ampeg op behoorlijk hoger volume kan spelen.
Zal zo de boel nog eens nalopen..
Ik heb nog een 8 ohm kast aan een kameraad uitgeleend, die kan ik straks wel even ophalen. Toch vind ik het vreemd dat ik met die ampeg op behoorlijk hoger volume kan spelen.
Hmm vreemd, met ECC82 is mn volumeknop nog steeds belachelijk gevoelig met mn passieve J bas.hanselchen schreef:Met een ECC82 wordt de gain toch wel minnetjes... of je moet een actieve bas hebben, of ev Humbuckers.Tobibas schreef:Volgens het schema hoort er inderdaad een ecc83 in te zitten, maar ik heb er op dit moment een ecc82 in zitten, in de hoop wat minder gain te creeren.
Zal zo de boel nog eens nalopen..
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex UcD180ST Troubles
Je moet niet naar spanning kijken maar naar de gain structure.......
