Mcintosh MS469
Moderator: Beheerdersteam
Mcintosh MS469
Beste forumleden,
Ik wil graag een nieuw projectje doen voor mijn thuis setup. Kan iemand mij info geven of dit mogelijk is.
Ik zou graag mijn 2 Mcintosh Ms469 subwoofer willen combineren met mijn Lowther Dx3 in een Open baffle.
Nu weet ik dat dit met de Lowther kan, alleen vraag ik mij af of de Mcintosh dit ook kan.
De enige parameter die ik heb zijn de volgende:
Frequency response : 25-1K (Hz)
Sensivity: 86db
Fs: 19Hz
Qts: .58
Vas: 12.1 cu. ft
Xmax: +/- .250
De subwoofer zelf is een 12" met een inbouwdiepte van 140mm.
Bedankt voor de medewerking.
Ik wil graag een nieuw projectje doen voor mijn thuis setup. Kan iemand mij info geven of dit mogelijk is.
Ik zou graag mijn 2 Mcintosh Ms469 subwoofer willen combineren met mijn Lowther Dx3 in een Open baffle.
Nu weet ik dat dit met de Lowther kan, alleen vraag ik mij af of de Mcintosh dit ook kan.
De enige parameter die ik heb zijn de volgende:
Frequency response : 25-1K (Hz)
Sensivity: 86db
Fs: 19Hz
Qts: .58
Vas: 12.1 cu. ft
Xmax: +/- .250
De subwoofer zelf is een 12" met een inbouwdiepte van 140mm.
Bedankt voor de medewerking.
Re: Mcintosh MS469
T lijkt er wel op. Met een Xmax van zo'n 6mm zul je geen wonderen moeten verwachten in het diepe laag, met de aangegeven Qts zit je dan weer wel goed. Al zul je stevig moeten compenseren, wil je dat actief aanpakken?
Eerlijk gezegd heb ik nog geen flauw idee hoe ik het wil gaan doen, maar het idee kwam ineens in me op en lijkt me supergaaf om te proberen.
Dus alles hulp hierbij is welkom...! Ik zat wel te denken, de mcintosh is een 4ohm en de lowther een 8ohm....
Verder is mijn setup:
Oppo bdp103
Mcintosh MX119 voorversterker
Mcintosh Mc7205 eindversterker (5 kanaal)
Mcintosh Mc7100 eindversterker (2 kanaal, brugbaar).
Dus alles hulp hierbij is welkom...! Ik zat wel te denken, de mcintosh is een 4ohm en de lowther een 8ohm....
Verder is mijn setup:
Oppo bdp103
Mcintosh MX119 voorversterker
Mcintosh Mc7205 eindversterker (5 kanaal)
Mcintosh Mc7100 eindversterker (2 kanaal, brugbaar).
of hebben jullie misschien een idee welke bass driver ik kan toevoegen aan een lowther dx3.
the lowther heeft namelijk een efficiency van 98db die dus niet ech matched met de mcintosh bass driver.
Waarschijnlijk kom ik dan al gauw terecht bij PA drivers, maar welke is goed?
the lowther heeft namelijk een efficiency van 98db die dus niet ech matched met de mcintosh bass driver.
Waarschijnlijk kom ik dan al gauw terecht bij PA drivers, maar welke is goed?
Is maar de vraag of die Lowther, eenmaal netjes gefilterd, nog steeds 98dB doet. Plus: je kunt 'm toch prima verzwakken met een weerstand ervoor?
Of de Lowther en Woofer apart aansturen. Een klasse D versterker (of je McIntosh) voor de woofer en een mooi buizenbakkie van het type klein maar fijn voor de Lowther. Dan doet het afzonderlijke rendement van de units er niet zoveel meer toe.markbakk schreef:Is maar de vraag of die Lowther, eenmaal netjes gefilterd, nog steeds 98dB doet. Plus: je kunt 'm toch prima verzwakken met een weerstand ervoor?
Maar een Lowther is niet echt ontworpen voor een open baffle. Deze luidsprekers zijn geoptimaliseerd voor grote hoornluidsprekers waarbij de midden en hoge tonen rechtstreeks of via een reflector de luisterruimte worden ingestuurd. De lage tonen worden dan via de hoorn versterkt naar een het bijpassend niveau.

Persoonlijk denk ik dat er breedbanders zijn die beter passen in jouw opzet; bijvoorbeeld iets met Jordan of de moderne opvolgers van Mark-Audio, Tangband en dergelijke. Ook Visaton en Vifa hebben een paar naar mijn mening meer geschikte units.
Dat klopt inderdaad, maar ik heb alle drivers liggen en die liggen hier maar niks te doen. Dus dacht waarom niet gewoon uitproberen dan.
Ik kan beide de units apart aansturen. ik dacht aan om de lowthers op de mcintosh mc7205 aan te sluiten en dan de mcintosh ms469 drivers op de Mcintosh mc7100 aansluiten. Dan hebben beide drivers een apart kanaal.
Ik kan beide de units apart aansturen. ik dacht aan om de lowthers op de mcintosh mc7205 aan te sluiten en dan de mcintosh ms469 drivers op de Mcintosh mc7100 aansluiten. Dan hebben beide drivers een apart kanaal.
Ik heb ook nog een andere optie. Heb namelijk nog 4 stuks Phase Aliante 8" liggen.
Ik kan dus 2 phase drivers gebruiken per lowther.
Hierdoor kan ik de phase drivers in serie zetten wardoor ik 8ohm heb.
De t/s parameter zijn als volgt:
Fs = 52 Hz
Qms = 5.62
Vas = 0.309 cu.ft
Cms = 0.0333 in/lb
Mms = 2.078 oz
Xmax = 0.138 in
P-Dia = 6.575 in
Sd = 33.95 sq.in
Qes = 0.84
Re = 3.2 ohms
Z = 4 ohms
BL = 1.756 lb/A
Pe = 300 watts
Qts = 0.75
1-W SPL = 83 dB
2.83-V SPL = 87 dB
Ik kan dus 2 phase drivers gebruiken per lowther.
Hierdoor kan ik de phase drivers in serie zetten wardoor ik 8ohm heb.
De t/s parameter zijn als volgt:
Fs = 52 Hz
Qms = 5.62
Vas = 0.309 cu.ft
Cms = 0.0333 in/lb
Mms = 2.078 oz
Xmax = 0.138 in
P-Dia = 6.575 in
Sd = 33.95 sq.in
Qes = 0.84
Re = 3.2 ohms
Z = 4 ohms
BL = 1.756 lb/A
Pe = 300 watts
Qts = 0.75
1-W SPL = 83 dB
2.83-V SPL = 87 dB
3,5 mm is niet veel, het oppervlak van een 8"woofertje is ook niet erg groot en de resonantie iet zo laag voor een open baffle. Maar als ze met z'n tweeën zijn hoeft ieder maar de helft te doen.markbakk schreef:Te weinig Xmax/Vd voor OB... Denk het niet.
Maar waarom probeer je het niet gewoon? een paar spaanplaten bij de Gamma, decoupeerzaag en een actief filtertje van Behringer o.i.d. Je hebt in ieder geval ruim voldoende aan versterking staan.
Met wat geknutsel kun je zelf verschillende opties uitproberen en kijken wat wel en niet werkt. Doe er wel verslag van.
Ja duurt nog ff voor ik met het project kan starten, moet eerst nog mijn woonkamer spuiten etc..
Maar houdt jullie op de hoogte als ik begin.
Maar houdt jullie op de hoogte als ik begin.