Pimp My Amp: van transistor naar buizenbak.
Moderator: Beheerdersteam
Pimp My Amp: van transistor naar buizenbak.
De titel zegt het al, ik ga een geintregeerde transistor versterker grondig verbouwen tot buizenvoorversterker.
Het word niet echt een revolutionair ontwerp. is meer een combinatie van allemaal bestaande ontwerpen, waarover later meer.
het lijdend voorwerp van mijn kanibaliserende frankenstein praktijken is een Sansui AUX-201.
Destijds in het midden van de jaren '80 door mij nieuw gekocht bij Smit Sound in Den Haag (inmiddels helaas ter ziele, zat op de hoek Prinsengracht / Jan Hendrikstraat)
Deze versterker heeft jarenlang naar volle tevredenheid zijn werk gedaan, desondanks is hij in 2001 vervangen door een zware Sony ES.
nog een paar jaartjes staan draaien in de slaapkamer tbv de speaker in de badkamer.
De doodsteek kwam toen mijn zoontje enkele jaren geleden iets te hard aan de volumeknop draaide en daarmee de potmeter naar een andere wereld hielp.
de laatste tijd lag hij stof te verzamelen in de schuur.
Het eerste wat er gaat gebeuren is het frame van deze versterker geheel strippen en alles schoonmaken met een sopje.
Het word niet echt een revolutionair ontwerp. is meer een combinatie van allemaal bestaande ontwerpen, waarover later meer.
het lijdend voorwerp van mijn kanibaliserende frankenstein praktijken is een Sansui AUX-201.
Destijds in het midden van de jaren '80 door mij nieuw gekocht bij Smit Sound in Den Haag (inmiddels helaas ter ziele, zat op de hoek Prinsengracht / Jan Hendrikstraat)
Deze versterker heeft jarenlang naar volle tevredenheid zijn werk gedaan, desondanks is hij in 2001 vervangen door een zware Sony ES.
nog een paar jaartjes staan draaien in de slaapkamer tbv de speaker in de badkamer.
De doodsteek kwam toen mijn zoontje enkele jaren geleden iets te hard aan de volumeknop draaide en daarmee de potmeter naar een andere wereld hielp.
de laatste tijd lag hij stof te verzamelen in de schuur.
Het eerste wat er gaat gebeuren is het frame van deze versterker geheel strippen en alles schoonmaken met een sopje.
Thanks,Miniwatt schreef:Ben benieuwd, zal wel weer fraai worden
Dit is de PCB die achter de frontplaat zit. om dat ik alle functionaliteit van het origineel wil behouden ga ik deze dus opnieuw gebruiken.
Maar dan wel met een aantal aanpassingen. dat zijn:
geheel strippen, alle potmeters reviseren,
de schakelaars bypassen met relais,
koolweerstanden vervangen door metaalfilm,
condensatoren vervangen door WIMA's voor de grote waardes en styroflex voor de kleine waardes ,
En de (merkloze) elko's in de signaal lijn vervangen door ELNA Cerafine.
Dit alles in de hoop het geheel op een wat hoger klankmatig niveau te brengen.
Deze print is volledig passief, er zitten geen halfgeleiders op
De al eerder genoemde defecte volume potmeter gaat vervangen worden door een motorgestuurde ALPS.
gezien het feit dat deze een heel andere behuizing heeft dan het origineel zal ik hier flink moeten improviseren om deze op dezelfde plaats te monteren. (lees: PCB rechtsboven verzagen.)
De 4 LED's in het midden zijn voor de ingangskeuze, links is de toonregeling met bypass schakelaar en het rechter gedeelte
is voor loudness,subsonic filter,volume,balans en tapemonitor switches. (die straks loos zijn.)
Nu ga je de lat wel wel heel hoog leggen, zelf hoop ik hiermee een stuk sneller klaar te zijn. (Zal wel niet.)TubeHead schreef:ben er zeker van dat dit net zo'n toppertje word als de cd speler !
Even iets over het reviseren van potmeters...
Vaak kan hiermee de levensduur flink worden verlengt, kost haast niets en is niet zoveel werk.(mits je er niet honderd hoeft te doen natuurlijk.)
Wat hebben we nodig: beetje wasbenzine, een paar wattenstaafjes,klein bakje of dekseltje van een Olvarit potje in mijn geval, eventueel een beetje dik vet.
En een klein geel Italiaans tangetje van het merk Piergiancomi of iets wat daar op lijkt.
Hiermee kun je heel simpel de lipjes van de potmeter behuizing openbuigen.
Demonteer eerst de potmeter, leg vervolgens het plaatje met de koolbanen 10 a 20 seconden in de benzine. daarna even lichtjes schoonvegen met een wattenstaafje, je ziet nu het wattenstaafje zwart worden.
Dat is het slijpsel van de koolbaan en het vuil. vervolgens voorzichtig droogvergen met een zacht doekje.
Droogblazen met een haardroger mag ook.
Het volgende is een wattenstaafje in de schone benzine dopen en hiermee (wederom voorzichtig) met de stroom mee de sleepcontacten schoonwrijven.
Als de sleepkontakten heel erg dof zijn (wat niet zo vaak voorkomt) kun je ze daarna nog met een klein stukje natschuurpapier van korrel 1200 of kleiner polijsten.
Als de as niet lekker draait kun je deze ook met een beetje benzine schoonmaken en opnieuw invetten voor montage.
Zorg wel dat er geen vet bij de koolban en sleepkontakt komt!
Er schijnt ook heel dik potmetervet te zijn, Ik ben het echter nog nooit tegengekomen.
Nu kun je alles weer in elkaar zetten en heb je een zo goed als nieuwe potmeter.
Zie ook de foto's:
Het kan nog veel erger, begin jaren '90 ben ik begonnen met een Elektuur functiegenerator. hij werkte pas in 2007Miniwatt schreef:TubeHead schreef:Vaak moet je de tijd waar je ongeveer denkt nodig te hebben dat x2 of x3 moet doen.ray5150 schreef:Nu ga je de lat wel wel heel hoog leggen, zelf hoop ik hiermee een stuk sneller klaar te zijn. (Zal wel niet.)
Mijn ervaring teminste.Minstens x 3..
Anyway. de PCB voor achter het front is grotendeels klaar, zie de foto's
Erg leuk dat WIMA condensatoren haast niet meer te krijgen is in laagspannings uitvoering, maar aangezien de prijs bij Beste Dick zo laag was heb ik toch maar de 400 volt genomen.
Moest natuurlijk wel wat improviseren omdat de steekmaten niet meer klopten. (van 5 naar 22 mm!!)
Dit heb ik opgelost door een aantal exemplaren op de achterzijde te plaatsen en deze met massief koperdraad aan de PCB te solderen, ook zitten ze met smeltlijm vast.
Vond je dat een toppertje dan ??TubeHead schreef:ben er zeker van dat dit net zo'n toppertje word als de cd speler !
Geintje, ik ben zeer benieuwd naar jouw visie van hoe de ruimte in je versterker beter gebruikt kan worden dan sinds hij uit produktie gekomen is.
Zo maak je wel echt "groene" apparaten, met dat gerecycle van je !! Ben je zo´n milieufreak?
Succes in elk geval weer met je herbruik.
Groeten,
Mischa
En wie duwde in Breda als eerste zijn neus erin toen de kap eraf ging?mischa72 schreef:Vond je dat een toppertje dan ??![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik zal je moeten teleurstellen, dit is absoluut niet revolutionair.Zoals ik net al in dit bericht schreef is het allemaal een kwestie van logisch denken.mischa72 schreef:Geintje, ik ben zeer benieuwd naar jouw visie van hoe de ruimte in je versterker beter gebruikt kan worden dan sinds hij uit produktie gekomen is.
Trafo's komen links achter, afvlakking en stabilistatie links voor, ingangsselectie verticaal rechts bij de RCA chassisdelen
en de buizentrap en de DAC op de plek van de eindversterker.
Alsjeblieft niet, ik ben geen geitenwollensok. het is allemaal een kwestie van het zo goedkoop mogelijk doen. het leven is al duur genoeg zo.mischa72 schreef:Zo maak je wel echt "groene" apparaten, met dat gerecycle van je !! Ben je zo´n milieufreak?
Als ik klaar ben zal ik wel een een financieel staatje in elkaar sleutelen.
Zou nog wel eens verrassend laag kunnen uitvallen....
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 07 jun 2009, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Geen versterker zonder voeding, en geen voeding zonder transformator.
Daar heb ik dus een fijn bakbeest voor uitgezocht: een universeeltrafo met 2 x 15 / 20 / 24 bij 2 Ampere. (hoezo overkill? het werd toch maar een voorversterker?...)
Een wikkeling word gebruikt voor de opsturing
naar 250 volt en de voeding van de schakellogica,
De andere wikkeling gaat de gloeistroom leveren.
ernaast komt een trafo van 12 Volt bij 1,5 Ampere die eerst voor de CD speler bestemd was maar niet daarin paste.
Deze gaat de hoogspanning leveren.
De grote trafo was een beetje roestig, (gegeven paard.....) schuurpapiertje en staal borstel erover. nieuwe M4 boutjes en moertjes erin en hij is weer als nieuw.
Vervolgens dan de stabilistatie. deze word uitgevoerd door de bekende BF459 regeling die ik ook in de CD speler heb toegepast en waarmee ik uitstekende resultaten mee haal. (hij werkt...)
De gloeispanning word geleverd door de welbekende 317 regelaar. ook moet ik ergens nog wat 7812 en 7805 zien kwijt te raken.
gaat natuurlijk niet lukken op dat ene eurokaartje, dus ik zit nu op konstruktie met een tweede etage te broeden.
Ik wil namelijk graag alle voedings elektronica aan de linkerkant van het scheidingsschot houden.
Daar heb ik dus een fijn bakbeest voor uitgezocht: een universeeltrafo met 2 x 15 / 20 / 24 bij 2 Ampere. (hoezo overkill? het werd toch maar een voorversterker?...)
Een wikkeling word gebruikt voor de opsturing
naar 250 volt en de voeding van de schakellogica,
De andere wikkeling gaat de gloeistroom leveren.
ernaast komt een trafo van 12 Volt bij 1,5 Ampere die eerst voor de CD speler bestemd was maar niet daarin paste.
Deze gaat de hoogspanning leveren.
De grote trafo was een beetje roestig, (gegeven paard.....) schuurpapiertje en staal borstel erover. nieuwe M4 boutjes en moertjes erin en hij is weer als nieuw.
Vervolgens dan de stabilistatie. deze word uitgevoerd door de bekende BF459 regeling die ik ook in de CD speler heb toegepast en waarmee ik uitstekende resultaten mee haal. (hij werkt...)
De gloeispanning word geleverd door de welbekende 317 regelaar. ook moet ik ergens nog wat 7812 en 7805 zien kwijt te raken.
gaat natuurlijk niet lukken op dat ene eurokaartje, dus ik zit nu op konstruktie met een tweede etage te broeden.
Ik wil namelijk graag alle voedings elektronica aan de linkerkant van het scheidingsschot houden.
- RobertD
- Contacteer:
Is het niet beter om de rechter trafo een kwartslag te draaien?
Op die manier hebben de trafo's minder invloed op elkaars magnetische veld. Bovendien strooit die rechter dan wat minder velden over het schotje heen de versterker in.
Ga je ook nog ergens een smoorspoel toepassen? Of is de stabilisatieschakeling voldoende?
Een smoorspoel moet je ook altijd haaks op de voedingstrafo plaatsen.
Ik blijf dit volgen, heel leuk Ray.
Op die manier hebben de trafo's minder invloed op elkaars magnetische veld. Bovendien strooit die rechter dan wat minder velden over het schotje heen de versterker in.
Ga je ook nog ergens een smoorspoel toepassen? Of is de stabilisatieschakeling voldoende?
Een smoorspoel moet je ook altijd haaks op de voedingstrafo plaatsen.
Ik blijf dit volgen, heel leuk Ray.
Ik dacht dat strooivelden altijd haaks op de spoel stonden?
MAW. dat het strooiveld naar voren en achteren gericht zou zijn?
Als ik die rechter een kwartslag draai naar de linker trafo toe komen de aansluitingen wel heel dicht bij het metaal van de andere trafo.
En als ik hem naar recht draai komt hij bijna tegen het stalen scheidingsschot.
Is ook erg onpraktisch met solderen en meten.
Ik verzin nog wel iets met een extra schotje van alu / staal / printplaat.
Eeen smoorspoel? denk het niet. de voeding werkt goed in mijn optiek.
In de CD speler blijven ruis en brom op aanvaardbare niveau's.
Is er eigenlijk niet iemand in de omgeving Den Haag die de CD speler zou kunnen doormeten.
zaken als frequentiebereik, ruis en brom, en vervorming (van de buizen trap) daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
MAW. dat het strooiveld naar voren en achteren gericht zou zijn?
Als ik die rechter een kwartslag draai naar de linker trafo toe komen de aansluitingen wel heel dicht bij het metaal van de andere trafo.
En als ik hem naar recht draai komt hij bijna tegen het stalen scheidingsschot.
Is ook erg onpraktisch met solderen en meten.
Ik verzin nog wel iets met een extra schotje van alu / staal / printplaat.
Eeen smoorspoel? denk het niet. de voeding werkt goed in mijn optiek.
In de CD speler blijven ruis en brom op aanvaardbare niveau's.
Is er eigenlijk niet iemand in de omgeving Den Haag die de CD speler zou kunnen doormeten.
zaken als frequentiebereik, ruis en brom, en vervorming (van de buizen trap) daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
- RobertD
- Contacteer:
Volgens mij ligt het veld in het verlengde van de spoel. Ik ben ook niet zo bang voor brom, want het is toch allemaal nog wisselspanning. Ik vroeg me alleen af of de onderling beïnvloeding niet nadeling kan zijn voor de voedingstrafo's en hun werking.ray5150 schreef:Ik dacht dat strooivelden altijd haaks op de spoel stonden?
Een vriend van mij hier in Alphen a.d. Rijn beschikt volgens mij wel over mogelijkheden. Zal ik het hem eens vragen? Vanaf Den Haag een half uurtje rijden.ray5150 schreef:Is er eigenlijk niet iemand in de omgeving Den Haag die de CD speler zou kunnen doormeten.
Ja, graag! PB verstuurd. Ik weet waar Alphen a/d rijn is, ben een paar maanden geleden met mijn speakers bij Edo langs geweest..RobertD schreef:Een vriend van mij hier in Alphen a.d. Rijn beschikt volgens mij wel over mogelijkheden. Zal ik het hem eens vragen? Vanaf Den Haag een half uurtje rijden.
Overigens kost het meer tijd om de stad uit te komen dan vanaf de A12/A4 naar Alphen.
Hoogste tijd voor een update: beetje druk geweest, cursus van mijn werk.. schilderwerk aan het huis en dergelijke.
gedeelte van de voeding is klaar, kun je je voorstellen dat zo'n eurokaartje solderen gewoon een volle werkdag is, in uren gerekend?
het bestaat uit de al eerder genoemde hoogspanningsvoeding, een komplete 7805 schakeling, een 7818 en daarachter een 78L08
Het was weer flink proppen geblazen....
gedeelte van de voeding is klaar, kun je je voorstellen dat zo'n eurokaartje solderen gewoon een volle werkdag is, in uren gerekend?
het bestaat uit de al eerder genoemde hoogspanningsvoeding, een komplete 7805 schakeling, een 7818 en daarachter een 78L08
Het was weer flink proppen geblazen....
En dan ga je testen en wat gebeurt er? KABOEM !! elko ontploft. Natuurlijk, verkeerde polariteit ingesoldeerd. lulhannes die ik ben...
Zonde van een nieuwe phillips 1000uf / 25 volt. ik had niet echt iets passends dus ik heb maar twee keer 330uf / 35 volt paralel gezet. gaat toch niet zoveel stroom trekken..
Zonde van een nieuwe phillips 1000uf / 25 volt. ik had niet echt iets passends dus ik heb maar twee keer 330uf / 35 volt paralel gezet. gaat toch niet zoveel stroom trekken..
Oh jazeker, alleen is dit zo'n simpele beginnersfout dat ik mij er bijna voor schaam.RobertD schreef:Het ziet er fraai uit Ray.... enne, dat soort foutjes maken we allemaal.
Nee, geen smurrie. wel een hoop rook en stank.mischa72 schreef:Zowel hij als de tafel waaraan hij zat te werken zaten onder de gele smurrie.
Nu weet ik ook waar die inkepingen aan de bovenkant van een moderne radiale elko voor zijn.
dat werkt als een ventiel. bij een verkeerde polarisatie klapt ie aan de bovenkant open omdat dat het zwakste punt dan is. leek wel een vulkaantje er kwam een rookolom van een halve meter hoog uit.
De 7805 meet goed maar tussen de 7818 en de 78L08 zit sluiting. de 7818 werd onbelast knap heet maar is niet kapot. dat moet ik ook nog even uitzoeken.
Even een vraagje voor de meekijkende buizenmannen:
Heb net wat zitten meten aan de HS voeding en de spanning op de tussen de gelijkrichter en C1 bedraagt 360 volt. de Vmax. van C1 is 385 volt.
ik vind die marge nogal klein en ik verwacht dat die spanning niet veel gaat zakken onder belasting van de buizentrap.
Nu overweeg om een extra weerstand tussen de gelijkrichter en C1 te plaatsen om de spanning wat af te zwakken.
ik wil er het liefst zo'n 25 tot 50 volt af hebben.
Hoe reken ik die weerstandswaarde uit?
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 22 jun 2009, 1:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- audiomanics
- Contacteer:
Wees blij dat je geen BlackGate opgeblazen hebt...ray5150 schreef:Zonde van een nieuwe phillips 1000uf / 25 volt..
Afgezien dat ze duur zijn worden ze met de dag zeldzamer..
Wat betreft die weerstand: als je de totale stroom weet van de belasting is het gewoon R=U/I.. Maar proefondervindelijk met een leuk laddertje van weerstanden gaat prima.
Maar over die marge hoef je je niet druk te maken.. Elco's kunnen veeeeel meer hebben dan de opgegeven waarde.. Al zullen ze dan korter gaan leven. Maar dat kritische nivo ligt gemiddeld op +20% - +50%
Kees
Logisch, Blackgate word niet meer gemaakt maar er is nog steeds vraag naar. dus lopen de prijzen (flink) op.audiomanics schreef:Wees blij dat je geen BlackGate opgeblazen hebt...ray5150 schreef:Zonde van een nieuwe phillips 1000uf / 25 volt..
Afgezien dat ze duur zijn worden ze met de dag zeldzamer..
Wat betreft die weerstand: als je de totale stroom weet van de belasting is het gewoon R=U/I.. Maar proefondervindelijk met een leuk laddertje van weerstanden gaat prima.
Maar over die marge hoef je je niet druk te maken.. Elco's kunnen veeeeel meer hebben dan de opgegeven waarde.. Al zullen ze dan korter gaan leven. Maar dat kritische nivo ligt gemiddeld op +20% - +50%
Nee, ik weet de belasting nog niet. er komen 2 stuks 6SN7GT op te staan volgens bijgaand schema, (ik moet nog buizen gaan bestellen)
Heb geen idee hoeveel stroom dat gaat trekken maar meer dan 30 tot 40 mA zal dat toch niet zijn?
Ik vind het voor mijn gevoel toch iets prettiger om, wat meer marge te hebben. ook dat van die kortere levensduur vind ik niet zo fijn, ik ga maar eens wat experimenteren met wat weerstanden.
- audiomanics
- Contacteer: