3-weg Visaton Conga eigen stijl (laatste puntjes op de i)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
alex k
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 21:02
Locatie: Zoetermeer

3-weg Visaton Conga eigen stijl (laatste puntjes op de i)

Bericht door alex k »

Hallo allemaal,

Ik heb de afgelopen 2 jaar gewerkt aan een paar luidsprekers en spelen al weer een aantal maanden naar volle tevredenheid. Deze zijn gemaakt van de componenten uit het Visaton Conga zelfbouw pakket. Ik heb hiervan een showcase aangemaakt, omdat ze bouwtechnisch zijn afgerond. Helaas weet ik niet hoe ik nu een link naar dit project kan maken. Misschien helpt deze foto om eens een kijkje te gaan nemen.
10 rechter luidspreker. mooi detail .[1600x1200].jpg
Ik kreeg de opmerking dat er nu niemand kan reageren op dit show topic. Dus misschien is dat via dit topic wel mogelijk.

Als jullie vragen hebben dan beantwoord ik deze graag. Opmerkingen waar ik later mijn voordeel mee kan doen in een volgend zelfbouwproject natuurlijk ook, want ik ben wel besmet met het zelfbouwvirus.

Het enige wat echt nog open staat is de opbouw van het filter. Ik heb het filter precies opgebouwd als door Visaton voorschreven. Echter de baffle heeft een compleet andere vorm als de CONGA en de posities van de speakers ligt ook anders. Daarnaast heb ik de behuizing van de basreflex behuizing terug gebracht van 80L naar 70L. In mijn gedachte was het een goed startpunt.

Wat ik nu echt zou willen weten, is wat er volgens jullie aan het filter zou moeten veranderen vanwege deze wijzigingen. Later het jaar zal ik metingen gaan doen en daarmee hopelijk een nog beter resultaat kunnen bereiken. Daar zal ik het forum echt bij nodig hebben want op dit gebied hoop ik echt nog en hoop te kunnen leren.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 3-weg Visaton Conga eigen stijl (laatste puntjes op de i

Bericht door rikpost »

Hallo Alex.
Allereerst de compimenten voor je prachtige luidsprekers.
Had ik elders al gedaan maar weet niet meer waar :roll:

Ergo je zult eerst moeten meten wil je iets kunnen zeggen over een eventuele aanpassing van het filter.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3-weg Visaton Conga eigen stijl (laatste puntjes op de i

Bericht door ray5150 »

Alex, kun je ook in je profiel aangegeven in welke gemeente je woont ?
Dan is het voor forumleden met een meetset een heel stuk makkelijker om hulp aan te bieden.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3-weg Visaton Conga eigen stijl (laatste puntjes op de i

Bericht door wouter »

Ik heb ze ook gebouwd. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=19264

Het is niet moeilijk om de kastgegevens in boxsim in te voeren en over de originele Conga heen te simuleren. Dan kun je eenvoudig zien waarin de boel afwijkt en kun je reversed engineren totdat met een aangepast filter de curves weer over elkaar heen liggen.

Wil ik ook wel eens voor je doen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3-weg Visaton Conga eigen stijl (laatste puntjes op de i

Bericht door hannesie »

Even een linkje naar het Luidspreker Showcases dan maar?
Dan zien we sneller waar het om gaat, en ik kan direct de resultaten volgen :mrgreen:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 59&t=20636
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 3-weg Visaton Conga eigen stijl (laatste puntjes op de i

Bericht door rikpost »

wouter schreef:
Ik heb ze ook gebouwd. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=19264

Het is niet moeilijk om de kastgegevens in boxsim in te voeren en over de originele Conga heen te simuleren. Dan kun je eenvoudig zien waarin de boel afwijkt en kun je reversed engineren totdat met een aangepast filter de curves weer over elkaar heen liggen.

Wil ik ook wel eens voor je doen.

Hallo Wouter.

Dat blijft natuurlijk een simulatie en daarbij een benadering.
Om op deze manier een basis filter te bouwen oké .
Van uit die basis zul je dan toch moeten meten.

Hij heeft al een filter wat bij benadering goed is ,of misschien is het al goed genoeg.
Tenminste dat is mijn gevoel er bij ,of is die simulatie zo nauwkeurig.

Ik heb er zelf geen ervaring mee overigens dus meer een vraag :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3-weg Visaton Conga eigen stijl (laatste puntjes op de i

Bericht door hannesie »

Als ik de laatste foto's zie van de showcases, dan heb ik wel direct een mogelijk verbeterpunt.

Links zie ik net een gordijn wat wat demping kan geven, maar ik zou, als ik jou was, eens kijken of je ergens een stuk tapijt kunt lenen om dat op de grond/vloer te leggen.( tijdelijk uitproberen of dat wat scheelt natuurlijk.)

Het linker gordijn verder dicht doen kan je ook al wel merken, meer dempingsoppervlak.

Dat kan zomaar een duidelijke verbetering zijn en een stuk van hetzelfde gordijn in de rechterhoek maakt ook dat de ruimte veel vriendelijker word om te luisteren.

Ooit eens een testje gedaan bij iemand die dan met een tijdelijke opzet zoveel verbetering constateerde, dat er op verschillende plekken een stuk gordijnrail en gordijn werd gemonteerd om de kamer te trimmen, en in de zelfde kleur van de wand en zo niet zo opvallend. :mrgreen:

Deze luidsprekers verdienen wel een goede ruimte....!!
Laatst gewijzigd door hannesie op ma 14 jul 2014, 15:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: 3-weg Visaton Conga eigen stijl (laatste puntjes op de i

Bericht door Joland »

Ah, fijn dat er nu een topic is waar gereageerd kan worden. Heel gaaf project, echt heel netjes gedaan. Maar waar ik me heel erg over zat te verbazen: waarom heb je de speakergaten pas helemaal aan het eind gemaakt? Ik zou als de dood zijn dat ik de kasten zou verpesten.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3-weg Visaton Conga eigen stijl (laatste puntjes op de i

Bericht door pappaleo »

Joland schreef:
Ah, fijn dat er nu een topic is waar gereageerd kan worden. Heel gaaf project, echt heel netjes gedaan. Maar waar ik me heel erg over zat te verbazen: waarom heb je de speakergaten pas helemaal aan het eind gemaakt? Ik zou als de dood zijn dat ik de kasten zou verpesten.
Ondanks mijn bewondering voor de fenomenale wijze waarop deze luidsprekers gebouwd zijn, heb ik me dit ook af zitten vragen. Eerst frezen, dan aflakken.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: 3-weg Visaton Conga eigen stijl (laatste puntjes op de i

Bericht door Dan »

Ik vind deze creatieve uitspattingen echt heel erg mooi. En er is best wel doorzettingsvermogen nodig om tot dit eindresultaat te komen. Je moet per slot van rekening alles twee keer uitvoeren.
Chapeau! =D>
Gebruikersavatar
alex k
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Re: 3-weg Visaton Conga eigen stijl (laatste puntjes op de i

Bericht door alex k »

rikpost schreef:
Hallo Alex.
Allereerst de compimenten voor je prachtige luidsprekers.
Had ik elders al gedaan maar weet niet meer waar :roll:

Ergo je zult eerst moeten meten wil je iets kunnen zeggen over een eventuele aanpassing van het filter.
Dat wil ik binnenkort ook zeker gaan doen. Ik heb het gevoel dat de basis van het filter wel klopt. Met de kennis van vele forum leden hier zou waarschijnlijk een filter gecreëerd kunnen worden met minder componenten en met minstens een zelfde of zelfs een beter resultaat.
Ik heb destijds afgewogen hoe ik nu mee zou starten. Starten met het originele filter of toch een filter hier op het forum laten samenstellen. Maar ik heb toch besloten te beginnen met het standaard filter.

De enige angst die ik voornamelijk had was wat de smalle baffle. Wat betekend dit voor het mid en hoog. Dus misschien dat iemand daar een mening over heeft?.

De positie van de luidsprekers is niet zoals het originele ontwerp. Maar gezien de overgangs-frequenties van 180Hz en 3500Hz dacht ik dat ik de afstand tussen de mid en de bas wel iets kon vergroten. Volgens de stelregel (die ik nu even niet paraat heb) was deze afstand geen probleem. Die van de tweeter en de mid. heb ik gelijk gehouden.(die zou feitelijk te groot zijn)
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 3-weg Visaton Conga eigen stijl (laatste puntjes op de i

Bericht door rikpost »

als ik jou was zou ik er mee beginnen.
Een meetsetje kost je de kop niet en misschien zijn de verschillen met de originele meting marginaal.
Dan hoef je er niets aan te doen .

Volgens mij was de stelregel dat de hart afstand tussen de units niet groter mag zijn dan de golflengte van de wisselfrequentie die zou dan bij 180 hrtz 1.9 mtr zijn

Zet inderdaad even je woonplaats bij je profiel .
Vaak bieden mensen aan te helpen .
Gebruikersavatar
alex k
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Re: 3-weg Visaton Conga eigen stijl (laatste puntjes op de i

Bericht door alex k »

ray5150 schreef:
Alex, kun je ook in je profiel aangegeven in welke gemeente je woont ?
Dan is het voor forumleden met een meetset een heel stuk makkelijker om hulp aan te bieden.
Gedaan.

Ik vind het heel aardig als mensen hun hulp aan bieden om hier te komen meten. Maar ik wil echt heel graag zelf een meet set aanschaffen, om hier met de hulp van dit forum meer gevoel en kennis van te krijgen. Maar heel fijn te weten dat als ik er echt niet uitkom ik eventueel terug kan vallen op zo'n aanbod.
Gebruikersavatar
alex k
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Re: 3-weg Visaton Conga eigen stijl (laatste puntjes op de i

Bericht door alex k »

wouter schreef:
Ik heb ze ook gebouwd. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=19264

Het is niet moeilijk om de kastgegevens in boxsim in te voeren en over de originele Conga heen te simuleren. Dan kun je eenvoudig zien waarin de boel afwijkt en kun je reversed engineren totdat met een aangepast filter de curves weer over elkaar heen liggen.

Wil ik ook wel eens voor je doen.
Ik had je topic met veel belangstelling gevolgd. Ik heb destijds wel eens gespeeld met boxsim maar de precieze vorm van de luidprekerkast invoeren was hetgene waar ik problemen mee ondervond. Misschien weet jij of dit wel mogelijk is?
Gebruikersavatar
alex k
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Re: 3-weg Visaton Conga eigen stijl (laatste puntjes op de i

Bericht door alex k »

hannesie schreef:
Als ik de laatste foto's zie van de showcases, dan heb ik wel direct een mogelijk verbeterpunt.

Links zie ik net een gordijn wat wat demping kan geven, maar ik zou, als ik jou was, eens kijken of je ergens een stuk tapijt kunt lenen om dat op de grond/vloer te leggen.( tijdelijk uitproberen of dat wat scheelt natuurlijk.)

Het linker gordijn verder dicht doen kan je ook al wel merken, meer dempingsoppervlak.

Dat kan zomaar een duidelijke verbetering zijn en een stuk van hetzelfde gordijn in de rechterhoek maakt ook dat de ruimte veel vriendelijker word om te luisteren.

Ooit eens een testje gedaan bij iemand die dan met een tijdelijke opzet zoveel verbetering constateerde, dat er op verschillende plekken een stuk gordijnrail en gordijn werd gemonteerd om de kamer te trimmen, en in de zelfde kleur van de wand en zo niet zo opvallend. :mrgreen:

Deze luidsprekers verdienen wel een goede ruimte....!!
Ja ik weet dat de ruimte verre van ideaal is, maar ik denk dat ik hier verder weinig mogelijkheden zie.
Dat kleedje op de vloer behoord denk ik wel tot de mogelijkheden.
Daarnaast heb ik op de wand achter mij een heel groot canvas doek van ca. 1x2m. Wellicht helpt dit iets.
Ik heb wel eens op you tube gekeken, maar al die absorptie panelen in de kamer zie ik er echt niet van komen.

Gordijnen sluiten geeft altijd wel een betere luister ervaring. Maar het kan ook zijn dat er op dat moment geen andere bijgeluiden zijn (lees kids) :wink:
Gebruikersavatar
alex k
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Re: 3-weg Visaton Conga eigen stijl (laatste puntjes op de i

Bericht door alex k »

pappaleo schreef:
Joland schreef:
Ah, fijn dat er nu een topic is waar gereageerd kan worden. Heel gaaf project, echt heel netjes gedaan. Maar waar ik me heel erg over zat te verbazen: waarom heb je de speakergaten pas helemaal aan het eind gemaakt? Ik zou als de dood zijn dat ik de kasten zou verpesten.
Ondanks mijn bewondering voor de fenomenale wijze waarop deze luidsprekers gebouwd zijn, heb ik me dit ook af zitten vragen. Eerst frezen, dan aflakken.
Ik kan me jullie verbazing wel voorstellen. Maar om de lak te kunnen polijsten gaan er echt vele liters water overheen tijdens het schuren tot korrel 2000. Dit water houd je niet weg bij de gefreesde gaten en ik ben bang dat de schade dan veel groter wordt. MDF moet je echt uit de buurt van water houden. Als je dit niet doet dan uit de schade zich altijd later. Daarom voor dit proces gekozen voor een geheel gesloten kast.

Vergeet niet dat de boxen in de epoxy zitten met keperweefsel. Er brokkelen tijdens het frezen geen stukjes hout weg. De laag is echt dik en keihard. Laat zich prima frezen. Maar een foutje zit inderdaad in een klein hoekje dus op het moment dat de frees erin gaat moet je wel zeker weten dat je instelling juist is.
En geloof me ik vond het echt heel spannend.

Beetje spanning is goed voor de focus.

Als je dit niet zou durven dan ben je toch aangewezen op het laten spuiten van de luidsprekers. Ik vind het alleen altijd wel wat hebben om dit soort finish te krijgen met een verfbakje en een rolletje. En het is ook een stuk goedkoper, ook een heel belangrijk argument.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3-weg Visaton Conga eigen stijl (laatste puntjes op de i

Bericht door ray5150 »

alex k schreef:
ray5150 schreef:
Alex, kun je ook in je profiel aangegeven in welke gemeente je woont ?
Dan is het voor forumleden met een meetset een heel stuk makkelijker om hulp aan te bieden.
Gedaan.

Ik vind het heel aardig als mensen hun hulp aan bieden om hier te komen meten. Maar ik wil echt heel graag zelf een meet set aanschaffen, om hier met de hulp van dit forum meer gevoel en kennis van te krijgen. Maar heel fijn te weten dat als ik er echt niet uitkom ik eventueel terug kan vallen op zo'n aanbod.
Even voor de duidelijkheid, ik heb net zo min verstand van luidspreker-metingen als jij, en evenmin heb ook geen meetlaptop en bijbehorende apparatuur. :mrgreen:
Maar ik weet wel dat het Zoetermeerse lekker centraal in de Randstad is, en dat er in de buurt (lees : Zuid Holland) wat mensen wonen waarbij je je licht eens zou kunnen opsteken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3-weg Visaton Conga eigen stijl (laatste puntjes op de i

Bericht door wouter »

alex k schreef:
wouter schreef:
Ik heb ze ook gebouwd. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=19264

Het is niet moeilijk om de kastgegevens in boxsim in te voeren en over de originele Conga heen te simuleren. Dan kun je eenvoudig zien waarin de boel afwijkt en kun je reversed engineren totdat met een aangepast filter de curves weer over elkaar heen liggen.

Wil ik ook wel eens voor je doen.
Ik had je topic met veel belangstelling gevolgd. Ik heb destijds wel eens gespeeld met boxsim maar de precieze vorm van de luidprekerkast invoeren was hetgene waar ik problemen mee ondervond. Misschien weet jij of dit wel mogelijk is?
Gewoon het origineel invoeren en als referentie instellen (wordt schaduw lijn ) en dan de AL130M en KE25SC simuleren in de smalle kast, evt de TIW250 aan de zijkant, want het programma zal aangeven dat hij niet in de voorplaat past. Je.kunt hem ook weglaten in de sim.

Met minder componenten gaat vast niet lukken in een smallere kast en de afstand woofer mid is geen enkel probleem
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: 3-weg Visaton Conga eigen stijl (laatste puntjes op de i

Bericht door Joland »

Daar zit wel wat in ja... Respect voor het werk en respect voor je lef!
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: 3-weg Visaton Conga eigen stijl (laatste puntjes op de i

Bericht door salautom »

prachtig design en heel knap gemaakt! respect.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”