Nieuwe media center welke cpu??
Moderator: Beheerdersteam
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Bij deze types moederborden is dan het video gedeelte vaak in het bios goed en stabiel in te stellen.
En vaak zal het mogelijk zijn de grote van het videogeheugen, wat van het werkgeheugen word afgesnoept, instelbaar is.
In de meeste gevallen is het dan video, internal en/of PCI, wat mogelijk de eerste keren niet stabiel is.
Als je er ook films mee wilt kijken, en er is voldoende werkgeheugen, zou ik de videobuffer royaler instellen.
En vaak zal het mogelijk zijn de grote van het videogeheugen, wat van het werkgeheugen word afgesnoept, instelbaar is.
In de meeste gevallen is het dan video, internal en/of PCI, wat mogelijk de eerste keren niet stabiel is.
Als je er ook films mee wilt kijken, en er is voldoende werkgeheugen, zou ik de videobuffer royaler instellen.
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Ik heb de asus 350w voeding uit mijn oude amd duo core pc gehaald. Het is een zwaardere variant "met ledjes erin" een beetje pimp gehalte.Olaf Markus schreef:Maar wat was nu de oorzaak dat je geen beeld had? en inderdaad zal Windows gewoon opnieuw geïnstalleerd moeten worden.
Nu heb ik er 4gb geheugen erin zitten.
Verder heb ik mijn offeciele winxp pro sp2 weer gevonden. Kan ik iig een begin maken.
Wat kan ik kwa os en software het beste gebruiken voor xbmc?
Ik wil die software vanaf mijn ipad of iphone gaan aansturen namelijk.
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Is dit wat?
http://openelec.tv/stabiel en makkelijk te installeren.
http://wiki.xbmc.org/?title=XBMC_for_Linux_specific_FAQ
http://openelec.tv/stabiel en makkelijk te installeren.
http://wiki.xbmc.org/?title=XBMC_for_Linux_specific_FAQ
Re: Nieuwe media center welke cpu??
ik run al een hele poos linux xbmc op een ,goedkoop van kringloop, dell mini pc'tje. goede grafische kaart erin en een externe harde schijf. is een P duo, cpu passief gekoeld. runt perfect en totale kosten van ongeveer 100 euro. gebruik hem hoofdzakelijk om films te kijken. toegegeven, geluid kan beter, eens een kaartje voor zoeken, maar beeld is perfect.
zo'n gebakje dus:

zo'n gebakje dus:

Re: Nieuwe media center welke cpu??
Ik gebruik al bijna 10 jaar een dedicated HTPC om al mijn media te kijken en CPU power is wel het laatste dat je nodig hebt. Een videochip die het decodeerproces hardwarematig kan bijstaan is een veel betere oplossing.
Mijn (6 jaar oude) HTPC heeft een AMD BE-2350 als cpu, maar eigenlijk zit die de hele tijd uit z'n neus te vreten. Voor de strikte cpu gerelateerde taken is zelf die oude trage cpu overkill. Anderzijds heeft hij niet voldoende 'oompf' om 1080p gedecodeerd te krijgen zonder haperingen. Zelf werk ik daarom met een aparte videokaart die dat werk kan overnemen.
Vandaag liggen de kaarten anders, er zijn verschillende APU's of SOC's van zowel AMD als Intel die die hardware decodering aanbieden voor een appel en een ei. De HTPC van m'n ouders bijvoorbeeld heeft een Brazos 350 onboard cpu ding en dat werk fenomenaal goed! Recentelijk heeft AMD het AM1 platform gelanceerd en daar kan je rond zijn voor nog geen 70€ mobo + SOC!
Dan moet je natuurlijk wél de hardware decodering actief krijgen en dat was in het verleden wel niet altijd even eenvoudig. Maar dankzij openelec is dat ook verleden tijd. Zij voorzien alle mogelijke drivers die je maar kan nodig hebben om je hardwarematige decoding aan de praat te krijgen. Na goede ervaringen hiermee bij mijn ouders heb ik sinds enkele maanden ook openelec op mijn toestel gezet en het was bijna een teleurstelling dat ik niets meer moest tweaken om de boel aan de praat te krijgen ...
Wat ik wel de investering waard vind in een HTPC is een SSD of snelle USB stick om je OS van te booten. Mijn HTPC is nu in 23 seconden gebruiksklaar vanuit koud start en binnen de seconde uit 'suspend'. Geeft toch net dat extra gebruiksgemak en laat het nog meer lijken op een 'gewoon' hifi-toestel.
Mijn (6 jaar oude) HTPC heeft een AMD BE-2350 als cpu, maar eigenlijk zit die de hele tijd uit z'n neus te vreten. Voor de strikte cpu gerelateerde taken is zelf die oude trage cpu overkill. Anderzijds heeft hij niet voldoende 'oompf' om 1080p gedecodeerd te krijgen zonder haperingen. Zelf werk ik daarom met een aparte videokaart die dat werk kan overnemen.
Vandaag liggen de kaarten anders, er zijn verschillende APU's of SOC's van zowel AMD als Intel die die hardware decodering aanbieden voor een appel en een ei. De HTPC van m'n ouders bijvoorbeeld heeft een Brazos 350 onboard cpu ding en dat werk fenomenaal goed! Recentelijk heeft AMD het AM1 platform gelanceerd en daar kan je rond zijn voor nog geen 70€ mobo + SOC!
Dan moet je natuurlijk wél de hardware decodering actief krijgen en dat was in het verleden wel niet altijd even eenvoudig. Maar dankzij openelec is dat ook verleden tijd. Zij voorzien alle mogelijke drivers die je maar kan nodig hebben om je hardwarematige decoding aan de praat te krijgen. Na goede ervaringen hiermee bij mijn ouders heb ik sinds enkele maanden ook openelec op mijn toestel gezet en het was bijna een teleurstelling dat ik niets meer moest tweaken om de boel aan de praat te krijgen ...
Wat ik wel de investering waard vind in een HTPC is een SSD of snelle USB stick om je OS van te booten. Mijn HTPC is nu in 23 seconden gebruiksklaar vanuit koud start en binnen de seconde uit 'suspend'. Geeft toch net dat extra gebruiksgemak en laat het nog meer lijken op een 'gewoon' hifi-toestel.
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Op dit moment heb ik een notebook hdd met open elec in de kast en op een andere 3,5" hdd staat nu win7. Dit draait op een amd mobo met hdmi en amd duo core cpu. Dat gaat lekker nu. Alleen nog eens een mooie behuizing voor de pc.
1080p bestanden zijn geen probleem nu ook omdat de onboard zooi op de mobo er ook voor is gemaakt.
1080p bestanden zijn geen probleem nu ook omdat de onboard zooi op de mobo er ook voor is gemaakt.
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Heb je nou al een keuze gemaakt ?nxs77 schreef:Hallo, ik heb vandaag mijn asus m4a78 htpc moederbord binnen gekregen.
Deze heb ik gekocht incl 6 gb ddr2 geheugen maar zonder cpu.
Hij moet een amd cpu hebben met am2, am2+ of am3 aansluiting.
Wat ik wil met de installatie is huiskamer gebruik.
Dus muziek maar vooral films afspelen en ik wil dit zo goed mogelijk maar ook als het kan een beetje energie zuinig.... Welke cpu kan ik het beste hebben?
En ik wil xbmc gaan gebruiken vanwege de remote opties op mijn ipad of iphone(remote control)
De types die je toen in je hoofd had, zijn nu al weer hopeloos verouderd...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Als je nu een media center gaat kopen, zou ik zeker voor de Intel J1900 gaan (bv ASRock Q1900-ITX)
(je bent bijna gek als je het niet doet
)
Ongelooflijk laag verbruik, en power zat om full HD films te kijken.
Daarnaast lekker compact (mini-ITX) en betaalbaar.
Voor minder dan 150 euro ben je volledig klaar, met een onboard geluidskaart die tegenwoordig beter zijn dan menig cd-speler.
Als opslag zou ik persoonlijk een kleine SSD nemen of gewoon een USB-stick.
De rest allemaal op een NAS gooien en via kabel of wifi overzetten.
Ik doe dat nu al een paar jaar en werkt buitengewoon goed.
Zeker met XBMC.
(Openelec of Ubuntu variant)
(je bent bijna gek als je het niet doet
Ongelooflijk laag verbruik, en power zat om full HD films te kijken.
Daarnaast lekker compact (mini-ITX) en betaalbaar.
Voor minder dan 150 euro ben je volledig klaar, met een onboard geluidskaart die tegenwoordig beter zijn dan menig cd-speler.
Als opslag zou ik persoonlijk een kleine SSD nemen of gewoon een USB-stick.
De rest allemaal op een NAS gooien en via kabel of wifi overzetten.
Ik doe dat nu al een paar jaar en werkt buitengewoon goed.
Zeker met XBMC.
(Openelec of Ubuntu variant)
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Die q1900 is interessant. En redelijk goedkoop. Ik heb nu alles aan het werk in een standaard behuizing. 3 sata schijven erin. En het draaid op een amd athlon duocore.
Ook met win7 is het snel genoeg.
Ook met win7 is het snel genoeg.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Inmiddels heb ik mijn Q1900 werkend.
Samen met een snelle USB-stick, 2GB RAM,DVD/CD drive en XBMC (Openelec), werkt dat echt prima (films staan op NAS)
HD-films, radio, hele cd collectie en zelfs incl webbrowser (sommige radio stations werken alleen met flash).
Volgende stap wordt een versterker + media center in een kast.
Samen met een snelle USB-stick, 2GB RAM,DVD/CD drive en XBMC (Openelec), werkt dat echt prima (films staan op NAS)
HD-films, radio, hele cd collectie en zelfs incl webbrowser (sommige radio stations werken alleen met flash).
Volgende stap wordt een versterker + media center in een kast.
Laatst gewijzigd door b_force op zo 13 jul 2014, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Exact, ben nog aan het uitvogelen om een DSP aan de praat te krijgen met XBMC.nxs77 schreef:Een soort alles in een oplossing dus?
Anders wordt het XBMCbuntu met DSP, maar dat vind ik alweer wat minder chic.
Ik wil iig weg met al die apparaten in mijn kamer
(anders kan ik altijd nog mijn speakers actief maken
