Welke crossover frequenties bij deze speakers?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Ronkel

Bericht door Ronkel »

bartsegers schreef:
@ Ronkel,

waarom zou jij de sc10n niet inzetten vanaf 2-2,2 khz?
Belastbaarheid of vervorming ?

Misschien dat de TS inderdaad beter af is met een totaal voorgekauwd ontwerp zoals jij al aangaf...
Ten eerste de belastbaarheid, de SC10N is niet de meest belastbare Visaton tweeter. Ten tweede hebben de meeste Visaton tweeters een hoge Fs waardoor filteren dan lastig wordt en ik vermoed dat de vervorming op lagere frequenties niet denderend is, dit is bij andere Visaton tweeters vaak ook zo. Zelfs bij een KE25SC gaat de vervorming onder 4 KHz snel omhoog.
teacher

Bericht door teacher »

- Ik zie bij sommige modellen in het cabinet horizontaleplanken aan een kant hangen, tussen de speakers, waarom is dat?

Dit is om te voorkomen dat de wanden van de behuizing gaan trillen. Dit heet "bracing".

- Bassreflex geeft meer "bas" maar gaat ten koste van het rendement en hoge frequentiebereik van die speaker? Want hij gaat dan lager, maar minder hoog toch?

Nee, dat niet. De driver gaat niet mee bas produceren, dat doet de poort.
Het nadeel van een gepoorte kist is dat je onder de afstemming van die poort (zeg 40Hz) gewoon een kist-met-een-gat hebt, en dát gaat ten koste van de belastbaarheid van de woofer.

- Is bassreflex eerder nodig bij één woofer of twee? Lijkt me één toch?

Maakt niet uit; eea ligt niet aan de hoeveelheid woofers, maar aan de specs van de woofer zelf: sommige woofers zijn "free air", anderen meer geschikt voor gesloten kistjes

- Met die Sonor speakers, geven die voldoende laag in een gesloten cabinet? Of zijn twee dan handig?

Dat zou ik zelf even berekenen :)

- Waar kan ik een tool vinden die (simpel) berekend wat de ideale inhoud in liters is voor een speaker?

Winisd. Dat kan je vinden op www.linearteam.dk

- Stel, voor één woofer heb je een inhoud van 40 liter nodig, moet je voor twee woofers in één cabinet dan 80 liter hebben?

Nou... niet perse, maar bekijk dat dan zelf even met winisd ;)

Overigens is het echt handiger om eerst een woofer + bijpassende tweeter uit te zoeken, en daar en behuizing op te maken dan andersom.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

bartsegers schreef:
Misschien dat de TS inderdaad beter af is met een totaal voorgekauwd ontwerp zoals jij al aangaf...
Als je wat meer budget hebt is mijn absolute aanrader deze speaker. Erg goedkope maar erg goede units en een simpel filter. Die kwaliteit kost in de winkel al gauw > 1000 euro.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Daar moet dan wel weer een subje bij...
Tenminste, een -3dB punt op 70hz is wat mager.
Verder wel een prachtig verloop zeg!

Vanwege dat, heb ik ook de senon woofers eens gesimuleerd, en die gaan inderdaad zo diep als beweerd wordt. (die 30 hz haalt de simulatie)

Misschien is de tweeter dan geen goede keus, maar je kan op deze manier wel een eenvoudig systeem maken waarbij je twee units gebruikt.
En laten we eerlijk zijn, voor een eerste project meer dan voldoende uitdaging denk ik.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Of je moet voor de vented optie gaan met een vloerstaande kast van 56 liter. Dan gaat ie laag zat.

Merlijn, zou zoiets een optie zijn qua formaat en budget? De woofertjes kosten 26 euro, de tweeters zijn 37 euro (en van absolute topkwaliteit). Totaal dus ca. 180 euro voor de units. Daar komt nog wat demping, hout, filteronderdelen en een basreflexpijp bij. Het is duidelijk meer dan je eerst hebt genoemd, maar zoals gezegd betaal je in de winkel zo een factor 10 meer voor zoiets.

Feit is ook dat je als zelfbouwer niet kunt concurreren met de goedkoopste speakers die in massa worden gemaakt, maar wel met de betere luidsprekers waar veel marge op zit.
Laatst gewijzigd door Ronkel op do 11 jun 2009, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
bartsegers

Ronkel schreef:
Of je moet voor de vented optie gaan met een vloerstaande kast van 56 liter. Dan gaat ie laag zat.

Merlijn, zou zoiets een optie zijn qua formaat en budget?
Jah! nu zie ik het, even overheen gelezen.
Als dit binnen het budget past, lijkt me dit een ZEEr mooi project.

Bedenk wel dat de kosten van dit project niet aleen in de kosten van drivers en filter gaat zitten.
Hout, verf, schuurspullen, gereedschap etc kosten ook allemaal €uro's

grootste voordeel is natuurlijk het bekende resultaat hier, en dat is zeker niet mis!
Merlijn

Bericht door Merlijn »

Dat verloop is mooi (zowel qua vorm in de grafiek als frequenties), bijna te mooi :p.

Maar die tweeter is nogal prijzig, zo een 40 euro ofzo? Die speaker zo een 20 euro gok ik.

Ik zie in de grafiek op die website dat de speakers pas bij 60 hz bij de 80-85 db binnenkomen, als ik het goed heb begrepen is dit helemaal niet zo positief toch qua bas? Dat zou betekenen dat ik pas vanaf de 60 hz kan "horen"/"goed" kan "weergeven" wat dus betekend dat ik daaronder de bastonen niet heb? Dus dan heb ik weinig bas?

edit: het vorige deel van mijn post ging over dat zwarte cabinet met 2 woofers en 1 tweeter van seas erin, niet over dat nieuwe plaatje.

Als ik het goed begrijp, gaat die tweede post met link naar een grafiek over dezelfde speakers, maar dan met een andere kast? met meet inhoud? Als ik die grafiek goed lees heb ik dan toch helemaal geen hoge tonen meer? Het gaat erg snel omlaag?
Laatst gewijzigd door Merlijn op do 11 jun 2009, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
bartsegers

Merlijn

Bericht door Merlijn »

bartsegers schreef:
Als ik die grafiek goed lees heb ik dan toch helemaal geen hoge tonen meer? Het gaat erg snel omlaag? Of gaat dit dan alleen over de woofer? Die grafiek? De tweeter blijft zijn normale bereik houden?

Dat si deze toch?

http://www.zaphaudio.com/BAMTM-cad-vented.pdf

Zo een model zou ik prima vinden (past perfect in de kamer), alleen nog even zekerheid van de hoge tonen :p. Lijkt me toch handig dat je niet bij 1Khz al stopt :/
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Dat is een simulatie van alleen de woofers in een basreflexkast in plaats van de standaard gesloten kast, dus om te zien hoeveel lager het gaat. De rest van het verloop is net zo mooi!

De tweeter is inderdaad niet ultragoedkoop, maar in vergelijking met de meeste tweeters nog steeds betaalbaar. Een van de voordelen van zo'n kant-en-klaar model is dat je zelf geen filter hoeft te ontwerpen of aan te passen.

Als je het te duur vindt zijn er twee opties: proberen een nog goedkoper ontwerp te vinden (wat lastig is) of toch kijken of je niet wat wilt sparen :) . Zoals ik al zei: als zelfbouwer kun je niet concurreren met de echt goedkope massaproductie.
Merlijn

Bericht door Merlijn »

Dan zal ik http://www.zaphaudio.com/BAMTM-cad-vented.pdf gaan maken denk ik :), dit is die waar jullie vol lof over spraken toch? De extra kosten zijn dan geen probleem als ik er echt wat voor krijg :). Ik begrijk dat deze ook maar zo een 1 meter en 12 centimeter hoog is?

Ik wil je heel erg bedanken Ronkel, bartsegers, teacher en anderen voor alle hulp, dat waardeer ik echt. Ik heb dat speaker kookboek bestelt en ga die eens flink lezen zodat ik hierna misschien in de toekomst nog een echt mooi projectje kan starten.

Overigens, die tweeter is "uitgelijnd", heeft dit nog een speciale reden? (dat de tweeter dus niet gecenterd is, maar naar rechts is geplaatst). Kan het wel gewoon in het midden?
k.p.

Bericht door k.p. »

De tweeter kan je niet je niet zomaar verplaatsen.

De kast is inderdaad ongeveer 12cm hoog, met het voetje er onder komt er nog eens ongeveer 4 bij. De tweeter zal dan ongeveer op oorhoogte komen als je op een wat lagere stoel/bank zit.
bartsegers

[quote="Merlijn"]Ik heb dat speaker kookboek bestelt en ga die eens flink lezen zodat ik hierna misschien in de toekomst nog een echt mooi projectje kan starten.

quote]

Daar ben je dan mee bezig! Dit zijn zeker geen projecten om voor te schamen, hier heb je jaren plezier van.

Dat kookboek moet in iedere DIY kast staan...
Veel leesplezier, en laat je niet weerhouden van saaie passages etc :wink:
Merlijn

Bericht door Merlijn »

Waarom kan je die niet zomaar verplaatsen? (de tweeter)
En 12 centimeter? is toch twee keer 56 centimeter wat neerkomt op 112 cm? Dat bedoelde je ook zeker?

Lijkt me een heel erg leuk project :)
k.p.

Bericht door k.p. »

Ja dat bedoelde ik, maar op de tekening staat ook nog een voet van ongeveer 4cm zodat het totaal net iets hoger uitkomt. Waarom je de tweeter niet kan verplaatsen weet ik niet precies, maar ik weet wel dat er in een ontwerp specifiek rekening wordt gehouden met de positie van de tweeter. Anderen kunnen hier vast een heel duidelijke verklaring voor geven.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

De geluidsgolven van de tweeter worden op de rand van de speakerkast gedeeltelijk weerkaatst. Dit effect heet diffractie. Effecten hiervan kun je hier zien.

Het punt is dat die reflecties op de randen weer terugkomen bij de golf die recht vooruit beweegt en vanwege de faseverschuiving die hij heeft ondergaan kan optellen of juist gedeeltelijk kan uitdoven. Daardoor krijg je onregelmatigheden in je frequentierespons. Of er gedeeltelijke uitdoving of optelling plaatsvindt op een bepaalde frequentie hangt af van de afstand van de tweeter tot de rand. Zie ook http://sound.westhost.com/bafflestep.htm en http://www.lautsprechershop.de/hifi/int ... ung_en.htm.
Merlijn

Bericht door Merlijn »

Denken jullie dat het een toevoeging is aan dit forum als ik hier een how-to van maak? Foto's van elke stap e.d., voor eventuele andere noobs?

Ik heb denk nog wel wat hulp nodig bij het vinden van componenten voor de crossover, waar koop je zo een ding of de onderdelen ervan?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

filter componenten haal je gewoon bij de DIY winkels (Speaker & Co, Speakerland) of bij Caps&Coils (van forumlid Roland)
Merlijn

Bericht door Merlijn »

Waarschijnlijk zoek ik op de verkeerde trefwoorden, maar waar kan ik deze speakers (Seas 27TBFCG en Dayton DA175) kopen in Nederland? Of ergens waar er niet veel verzendkosten zijn?

vriendelijkst,
k.p.

Bericht door k.p. »

Waarschijnlijk heeft www.bmm-electronics.com het wel. Als je eenmalig aanmeld voor iets van 30E hoef je geen verzendkosten te betalen en krijg je kortingen.
Merlijn

Bericht door Merlijn »

k.p. schreef:
Waarschijnlijk heeft www.bmm-electronics.com het wel. Als je eenmalig aanmeld voor iets van 30E hoef je geen verzendkosten te betalen en krijg je kortingen.
inderdaad, die hebben ze. Helaas kost lid worden 30 euro, dus dat wordt hem niet. Ik betaal wel gewoon verzendkosten.

Ik ga ze zometeen bestellen :-) en dan volgende week eens hout kopen e.d.
Ik denk dat die crossover nog het grootste probleem met zich meebrengt gezien ik daar dus niets van snap/weet.

Nog een vraag overigens. Hout!! Ik dacht gewoon MDF te gaan gebruiken, of dat zelfde spul dat steviger is (grotere dichtheid, soort MDF, naam vergeten).

Maar welk hout is goedkoop en kan je goed lakken en is wel geschikt voor luidsprekerbouw?

de mensen hier zijn niet goed voor mijn portmonnee :p. was eerst van plan 60 euro per luidspreker uit te geven (50 zelfs maar eerst) en nu is dit al 110 :p
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Speaker&Co heeft ze ook (en Speakerland ook wel denk ik), mss staat nog niet al het Dayton spul in hun webshop, maar ze hebben het wel. ga er eens langs, of mail of bel ze.
Merlijn

Bericht door Merlijn »

Henkjan schreef:
Speaker&Co heeft ze ook (en Speakerland ook wel denk ik), mss staat nog niet al het Dayton spul in hun webshop, maar ze hebben het wel. ga er eens langs, of mail of bel ze.
Bij speaker&co hebben ze alleen de Seas meuk en ze zijn een heel stuk prijziger dan bmm. Speakerland is in bewerking (Seas pagina's) en heeft nog geen Dayton erop staan, dus het wordt BMM :p.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

BMM lijkt me prima, heb er nog nooit besteld (tot nu toe vaak bij een groothandel kunnen bestellen) maar de prijzen zijn er lager dan bij de meeste winkels is me opgevallen, althans voor de speakers. Filteronderdelen weet ik niet...

Let trouwens goed op de type-aanduiding van de Seas tweeter; veel van die typenummers lijken op elkaar. Ik zag dat de Dayton woofer nog niet op voorraad is, maar dat ze binnenkort wel 4 stuks hebben. Lijkt erop dat ze die dan snel weer kwijt zijn :wink: .

MDF is prima geschikt om die kast van te maken. Het is ook gemakkelijk te verwerken en als je het goed plamuurt, schuurt en grondt (vooral kopse kanten) is het goed te lakken.

Ga voordat je bestelt nog even goed na wat je allemaal nodig hebt (aansluit-terminals, kabels, soldeerspullen, demping etc. etc.)... :!:

Zelf maak ik filters altijd op een experimenteerprintje zodat je ze gemakkelijk met een draadje kunt solderen en alles stevig vastzit. Sommigen brouwen alles aan elkaar met tie-wraps, anderen maken hun filter vast op een plankje.
de mensen hier zijn niet goed voor mijn portmonnee :p. was eerst van plan 60 euro per luidspreker uit te geven (50 zelfs maar eerst) en nu is dit al 110 :p
Tja, je bent misschien meer kwijt dan je eerst gepland had, maar wacht maar tot je het klaar hebt :wink: ...
Merlijn

Bericht door Merlijn »

Ronkel schreef:
BMM lijkt me prima, heb er nog nooit besteld (tot nu toe vaak bij een groothandel kunnen bestellen) maar de prijzen zijn er lager dan bij de meeste winkels is me opgevallen, althans voor de speakers. Filteronderdelen weet ik niet...

Let trouwens goed op de type-aanduiding van de Seas tweeter; veel van die typenummers lijken op elkaar. Ik zag dat de Dayton woofer nog niet op voorraad is, maar dat ze binnenkort wel 4 stuks hebben. Lijkt erop dat ze die dan snel weer kwijt zijn :wink: .

MDF is prima geschikt om die kast van te maken. Het is ook gemakkelijk te verwerken en als je het goed plamuurt, schuurt en grondt (vooral kopse kanten) is het goed te lakken.

Ga voordat je bestelt nog even goed na wat je allemaal nodig hebt (aansluit-terminals, kabels, soldeerspullen, demping etc. etc.)... :!:

Zelf maak ik filters altijd op een experimenteerprintje zodat je ze gemakkelijk met een draadje kunt solderen en alles stevig vastzit. Sommigen brouwen alles aan elkaar met tie-wraps, anderen maken hun filter vast op een plankje.
Tja, je bent misschien meer kwijt dan je eerst gepland had, maar wacht maar tot je het klaar hebt :wink: ...
Ik wacht er met smart op ;).

Ik snap nog steeds die crossover niet helemaal (filter). Wat moet ik nu precies bestellen? Want ik heb wel wat filters gezien maar die waren niet zo simpel als deze :/.

Ik zal nog nagaan of ik alles heb dan, en dan bestellen ^^. En ik heb http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=3386 < deze seas, dit is hem volgens mij gewoon.
Plaats reactie