Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
of jij gaat ze ff brengen, je woont dichter bij Rumoh en kun je eindelijk een mooie strijkplank horen 
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Heren, het spul is nog niet binnen bij Rumoh, dus er is niks op te halen!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Het pakketje van 'Rumoh' is intussen binnengekomen. Uitstekende communicatie en service, een echte aanrader om via deze webshop te bestellen. Het pakketje bevat:
- 2x Scanspeak woofer
- 2x Vifa tweeter
- Plaatje BAF
- Twaron
- Inbus boutjes
- Afdichting
Groetjes Walter
- 2x Scanspeak woofer
- 2x Vifa tweeter
- Plaatje BAF
- Twaron
- Inbus boutjes
- Afdichting
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Walt schreef:Het pakketje van 'Rumoh' is intussen binnengekomen. Uitstekende communicatie en service, een echte aanrader om via deze webshop te bestellen. Het pakketje bevat:
- 2x Scanspeak woofer
- 2x Vifa tweeter
- Plaatje BAF
- Twaron
- Inbus boutjes
- Afdichting
Groetjes Walter
Ik verwacht toch wel dat je om 16:00 uur een spelend systeem hebt staan
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Geen probleem hoor, om 14.00 stond het al te spelen! Aangesloten op de filter testplanken met gegokte component waarden.
Het laag heb ik net even getest met Patricia Barber, ik moet zeggen voor een 15cm woofertje is de bas zeer diep en krachtig aanwezig!
De komende weken kan ik dus beginnen met meten en het spelen met het filter.
Groetjes Walter
Het laag heb ik net even getest met Patricia Barber, ik moet zeggen voor een 15cm woofertje is de bas zeer diep en krachtig aanwezig!
De komende weken kan ik dus beginnen met meten en het spelen met het filter.
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Dat komt omdat er een kast omheen zitWalt schreef:ik moet zeggen voor een 15cm woofertje is de bas zeer diep en krachtig aanwezig!
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
pappaleo schreef:Dat komt omdat er een kast omheen zitWalt schreef:ik moet zeggen voor een 15cm woofertje is de bas zeer diep en krachtig aanwezig!
zal verder nog niets vragen over een verder eerste indruk in dit stadium .
Maar je loopt wel iets voor op de andere deelnemers zeg maar .
Nog een tipje voor de afwerking van de kast als je er aan toe bent.
Je kunt een klein v groefje frezen precies op de naden van het hout .
Staat leuk en je bent dan gelijk van die overgangs naden af .
Verder best een leuk kastje geworden zo
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Eerste filter en responsie (op 15 graden), zo staat het nu dus te spelen. Je hoort wel duidelijk dat de Vifa tweeter de zwakste schakel is, zeker in vergelijk met mijn AMT tweeters merk je dat deze Vifa een paar klasses lager speelt. Dat wordt dus nog een leuke uitdaging om daar een lekker geluidje uit te filteren...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Is dat een meting of een simulatie? Indien simulatie, welk programma?
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Het is een simulatie die gebruikt maakt van de gemeten responsie van de woofer en tweeter, die heb ik met mijn ATB meetsysteem opgemeten. Daarna importeren in 'Speakerworkshop' en je kan naar harte lust filters gaan simuleren. Ik heb ook een ATB meting gedaan van de complete speaker met filter en deze met een simulatie vergeleken, dat klopt allemaal goed.
Deze Vifa tweeter geeft trouwens enorm veel tophoog, hij loopt echt ver door, zie hier de losse tweeter curve zonder filter op 15 graden:
Groetjes Walter
Deze Vifa tweeter geeft trouwens enorm veel tophoog, hij loopt echt ver door, zie hier de losse tweeter curve zonder filter op 15 graden:
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Teveel tophoog is ook niet goed, dit klinkt vermoeiend en onnatuurlijk...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Dankzij de filterplank met krokodilbekjes en Speakerworkshop kan ik nu heel makkelijk simuleren en direct luisteren. Ik zit nu op de volgende opzet, de 6.8uF is gebleven maar de 0.47mH is terug naar 0.39mH en de L-pad is aangepast. Resultaat is een vlakkere curve met en name in het 3 kHz tot 7 Khz gebied meer energie:
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Het klinkt al behoorlijk goed trouwens met dit filter, een volwassen geluid en het is mooi in balans en het tophoog is eigenlijk prima in verhouding.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Alle meetapparatuur is opgeruimd, dus dat komt later wel een keer. Ik vind onder 15 graden meten eigenlijk wel genoeg. Axiaal heb je sowieso niets aan en 30 graden is doorgaans niet veel anders dan 15 graden afgezien van minder hoog.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Nog een feitje, de gemeten afstemfrequentie van de reflex zit nu op 60Hz dat is gelijk aan de afstemming die de Hobbyhifi heeft toegepast voor hun Scamo 15.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Ik zou graag ooit de afstraling onder 30 graden willen zien.
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Bovenstaande filter en responsie volgens 'Boxsim':
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Ik ben nu aan het testen met een kleinere spoel van 1.8mH in plaats van 2.2mH. De 2.2mH waarde wordt aanbevolen door de 'Hobbyhifi' maar ik hou wel van een lekker helder mid en dan geeft de 1.8mH spoel wat meer output bij 1000-2000Hz.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Is dat met opgemeten drivers?Walt schreef:Bovenstaande filter en responsie volgens 'Boxsim':
Groetjes Walter
Aan de impedantieplot te zien zijn er wel erg veel 'kastverliezen'.
Je kunt het zien aan het omhooggeschoven dalletje met de 2e impedantiepiek een stuk lager dan de 1e.
Typisch voor een overmatig gedempte en/of lekke kast.
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Boxsim voert voor de lage tonen een berekening uit op grond van de T/S parameters, dus onder de 100Hz is niet gemeten maar gesimuleerd. De gemeten impedantie van de Scanspeak 15W toont een piek op 40Hz en 100Hz waarbij de piek op 100Hz circa 2x zo hoog is. Waarschijnlijk moet ik dus nog een instelling in Boxsim wijzigen (mits mogelijk).
Groetjes Walter
Groetjes Walter
