Mening over zelfbouw project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

sjoerdklopstra
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 04 jul 2014, 9:56

Mening over zelfbouw project

Bericht door sjoerdklopstra »

Beste forum leden,

Mijn naam is Sjoerd en ik ben nieuw hier op dit forum en ook nieuw in zelfbouw-audio-land.
Ik wil deze zomer mijn eerste project op het gebied van zelfbouw speakers beginnen. Hiervoor zou ik heel graag jullie mening willen weten ten aanzien van een aantal zaken. Als eerste heb ik een ontwerp gemaakt van een speaker die ik mooi vind (naar voorbeeld en maatvoering van de KEA Audio Oceania). Bij dit ontwerp (zie bijlage) vraag ik mij af wat de diameter en de lengte moet zijn van de bas reflex pijp. Ik ben uitgegaan van 22mm dik MDF als te gebruiken materiaal; is dit goed of kan ik beter kiezen voor 18mm?

Ten tweede twijfel ik tussen twee zelfbouw pakketten die ik op het oog heb voor mijn speakers. Ik was oorspronkelijk van plan om een Seas bouwpakket te gaan gebruiken (https://www.intertechnik.de/Shop/Lautsp ... 2216,53099 -> ik heb even de duitstalige versie van de site genomen omdat hier de onderdelen bij genoemd staan), maar ben ondertussen ook een Visaton kit tegengekomen (http://www.rumoh.eu/nl/3-way-kits/4027-starlet.html). Welke set is kwalitatief beter? Ik wil sowieso een 3-weg speaker bouwen.

Ben heel benieuwd naar jullie reacties.

Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,

Sjoerd
Bijlagen
Kea Speaker.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door markbakk »

Dat is een kastvorm waarop je je flink kunt uitleven. En ik verwacht dat je er wel een bestaand ontwerp (lees: combinatie van speakerunits en filter samen met basafstemming) in kwijt kunt.

De ontwerpen die je hebt uitgezocht vragen wel om redelijk wat kastinhoud, rond de 40 liter voor de basluidspreker. Haal je dat met jouw ontwerp? Anders zou je beter kunnen omzien naar een goed tweewegsysteem op basis van een 17-18cm basmid en een 25mm dome (geldt doorgaans voor volumes tot 30 liter). De basafstemming begint met het werkingsprincipe (gesloten, BR, TL e.d.) en met het beschikbare interne volume voor de basspeaker.

Het SEAS-ontwerp is een TL, lijkt me ingewikkeld worden in jouw kast. Maar je zou er ook een BR van kunnen maken. In elk geval bieden de SEAS-units doorgaans veel waar voor hun geld. Er zijn echter niet veel 'fabrieks'ontwerpen, gelukkig wel veel van de tussen- en detailhandel. Bij Visaton moet je selectiever zijn, de ene unit is beter dan de andere, dat geldt ook voor de systeemontwerpen.
sjoerdklopstra
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 04 jul 2014, 9:56

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door sjoerdklopstra »

Beste Mark,

Bedankt voor je antwoord!
Ik maak uit jouw bericht op dat de Seas set kwalitatief een goede set is, ik heb zelf ook een lichte voorkeur voor deze kit.
Ik heb even zitten rekenen en kom als inhoud van de speaker rond de 55 liter uit, dus een 3-weg systeem zou geen probleem moeten zijn lijkt mij.
Ik heb echter geen idee hoe ik zou moeten berekenen wat voor diameter basreflex pijp met welke lengte ik zou moeten nemen om de TL set van Seas te bouwen als een BR.

Vriendelijke groet,

Sjoerd
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door dre »

Misschien ook eens naar zo iets kijken: http://www.troelsgravesen.dk/3WClassic.htm

Er staan nog veel meer mooie ontwerpen op zijn site. :wink:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door markbakk »

De CA22RNX is in dit volume niet optimaal voor BR, je krijgt wat opslingering rond fc en eigenlijk hoort hier de CA22RNY (het kan wel hoor, maar ik zou de kast intern vol stoppen met BAF of nog beter dempend materiaal). Maar met een poort met diameter 7cm en lengte 12-13 cm zou je redelijk uit moeten komen.
sjoerdklopstra
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 04 jul 2014, 9:56

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door sjoerdklopstra »

Dank voor de goede tips!

@Dre: ik heb de site even bekeken en hier staan inderdaad mooie dingen op. Wel een "klassieke" vierkante luidspreker, maar heb ook gekeken naar de kits die er op staan. Mooi, maar ook prijzig... Aangezien dit mijn eerste project is wil ik een beetje mid-level beginnen en niet meteen voor grote bedragen gaan. Wellicht als dit project goed slaagt is dit iets voor een tweede keer.
Wat mij opvalt aan de ontwerpen op deze site is ten eerste dat ze de mid-driver afsluiten van de rest van de kast door hier een afgesloten bak omheen te bouwen. Is dit noodzakelijk? En hoe weet ik hoe groot deze bak moet zijn? Ten tweede zie ik dat hij aanraadt om aan de binnenzijde van de uitsparingen voor de drivers (volgens mij alleen de mid-range en de woofer) de uitsparing schuin af te frezen voor meer "ademruimte" voor de speakers. Is dit iets wat je ook zou aanraden?

@Mark: dankjewel voor je opmerking over de BR pijp, ik denk dat ik hier zeker mee uit de voeten kan!
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door hsmeets »

sjoerdklopstra schreef:
Ik heb echter geen idee hoe ik zou moeten berekenen wat voor diameter basreflex pijp met welke lengte ik zou moeten nemen om de TL set van Seas te bouwen als een BR.
Daarvoor heb je programma's, een veelgebruikte is WinISD.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door dre »

De middentoner moet altijd in een eigen ruimte zitten.
sjoerdklopstra
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 04 jul 2014, 9:56

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door sjoerdklopstra »

Het lastige is dat ik alleen Mac heb en geen Windows machine, dus WinISD wordt lastig. Maar Mark gaf in zijn post al aan dat 7 cm diameter en 12-13 cm lengte aardig in de buurt komt.

Is het nog van belang hoe groot de afgesloten ruimte voor de middentoon driver is of maakt dat niet uit?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door dre »

Ik kom uit op 7,6 liter.
sjoerdklopstra
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 04 jul 2014, 9:56

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door sjoerdklopstra »

Dank!
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door markbakk »

Het volume van de gesloten ruimte achter een middentoner kun je niet zo een twee drie bepalen, die hangt sterk samen met de gebruikte filteropzet. Beide ontwerpen die je aandraagt hebben waarschijnlijk zo'n afgesloten volume: dat zul je moeten respecteren (net als bij andere ontwerpen die je wilt overlepelen). Wanneer je dat niet doet, help je de filtering tussen bas en mid om zeep en die luistert bij een drieweg nu juist nogal nauw.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door dre »

Het is dezelfde inhoud als het orgineel.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door markbakk »

Bedoel jij die van Troels?

Is trouwens wel een mooi alternatief, goed gedocumenteerd. En ik vind een 25mm-dome beter combineren met een 12cm-mid. Baffle is wel wat breder, kan net wat raar uitpakken in de response.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door dre »

Neem,gewoon de maten van de kast op intertechnik genomen.
Simpeler kan ik het niet maken. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Speakerland
Ook commercieel actief
Berichten: 144
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 15:15
Contacteer:

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door Speakerland »

Hallo Sjoerd,

Je bent van plan om een uitdagend en arbeidsintensief project uit te gaan voeren en je gaat voor de keuze van het te gebruiken ontwerp alleen af op adviezen van anderen zonder zelf iets beluisterd te hebben?

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door Gerrit »

sjoerdklopstra schreef:
Het lastige is dat ik alleen Mac heb en geen Windows machine, dus WinISD wordt lastig.
Je kunt bootcamp installeren en Windows 7 of zo, ik draai zo allerlei Windows software op mijn Mac. Een andere optie is één of andere virtualisatie software.

Gerrit
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door markbakk »

Speakerland schreef:
Je bent van plan om een uitdagend en arbeidsintensief project uit te gaan voeren en je gaat voor de keuze van het te gebruiken ontwerp alleen af op adviezen van anderen zonder zelf iets beluisterd te hebben?
Laat 'm nou! Hij is al zo verstandig dat hij niet zo maar drie units in een kast stopt. Al is het natuurlijk waar dat je beter eerst kunt gaan luisteren en dan kiezen. Maar Speakerland heeft deze vorm kast ook niet staan.
Gerrit schreef:
Je kunt bootcamp installeren en Windows 7
Hier vind je een flinke verzameling basisgereedschap om wat te rekenen aan luidsprekers wanneer je geen Windowsbak tot je beschikking hebt.
sjoerdklopstra
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 04 jul 2014, 9:56

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door sjoerdklopstra »

Dank iedereen voor de tips en hulp. Ik ga vandaag of morgen maar eens materiaal bestellen zodat ik binnenkort los kan. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat, zowel qua geluid als qua uiterlijk.
sjoerdklopstra
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 04 jul 2014, 9:56

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door sjoerdklopstra »

Ik heb nog een vraagje over de vulling van de kast. Mark geeft in zijn post aan dat ik de kast vol moet stoppen met BAF aamgezien ik een BR kast ga maken. Bij de door mij bestelde Seas kit zit Sonofil; is dit goed materiaal en hoeveel vulling moet er in een kast? Zoals is aangegeven vol stoppen of alleen de wanden bekleden?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door TubeHead »

Zou eerst de wanden doen. Teveel klinkt niet mooi te dof. Persoonlijk vind ik dat :) Je kan er altijd nog wat in stoppen of eruit halen. Gewoon experimenteren. :)
sjoerdklopstra
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 04 jul 2014, 9:56

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door sjoerdklopstra »

Ga ik doen, kan inderdaad altijd nog extra vulling toevoegen.

Ik ben de afgelopen dagen weer heel wat wijzer geworden, onder andere t.a.v. dat de middentoon speakers in een afgesloten ruimte geplaatst moeten worden. Geldt dit voor de tweeters ook? Of kunnen deze gewoon in de kast geplaatst worden zonder een eigen "bakje" erachter?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door dre »

Bijna alle tweeter kunnen zo in de kast,alleen dipool tweeters niet.

Maar een bakje achter de tweeter kan geen kwaad. :wink:
sjoerdklopstra
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 04 jul 2014, 9:56

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door sjoerdklopstra »

En de speakers zijn technisch af! :D

Ik denk dat ik er zo'n 60 uur in heb zitten. Ze klinken veel beter dan mijn oude standaard Sony setje. Ik ben geen audiofiel, dus er zullen nog wel verbeterpunten zijn, maar ik ben er in ieder geval erg content mee. De standaards die eronder zitten zijn tijdelijke steunen; ik wil iets van RVS gaan maken, maar dat komt nog.
Ik wil de speakers ook nog spuiten, maar zit nog te twijfelen over de kleur.

Groet!

Sjoerd
Bijlagen
Foto 24-07-14 17 17 13.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mening over zelfbouw project

Bericht door wouter »

ZO, gaaf hoor!

Nog wat bouw foto's gemaakt?

Ga je de voorplaat nog met een foam bekleden ofzo?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”