markbakk schreef:Die B&W heeft volgens mij een vrij standaard rechthoekige vorm. Zeker met de grille ervoor zal hij niet opvallen (en zijn er heel veel ontwerpen die er wel wat op lijken). Met een gele middentoner leg je jezelf natuurlijk wel een behoorlijke beperking op, de vraag is of dat nu een zinvolle eis is. Ik bedoel, hoe het klinkt is toch ook belangrijk.
hoi, dan heb ik mij verkeerdelijk uitgedukt. Ik probeer het opnieuw. Mijn voorkeuren of eisen zie je hieronder in het
vet.
Idd die B&W is heel standaard qua ontwerp (zo is de scanspeak reference plus ook). Ik wil graag in dei straat van design blijven (eenvoudig rechthoekig). Nu is die reference plus met wat duur en die B&W niet zelfbouw (en niet goedkoop

). Vandaar dat ik andere ontwerpen zoek.
Uiteraard is goed klinken zeer belangrijk, maar ik zou graag een (zeer) goed klinkende set willen bouwen die er ook nog goed uitziet. Vandaar mijn eisen/
voorkeuren:
- * rustig ontwerp van de kast => balk of een parallellepipedum
* 1 of 2 speakers (LBVS) ziet er imho LB uit. dus meer speakers: 2.5 of 3 weg. 3-weg (of meer) is moeilijker en duur qua filtering. => 2.5-weg
* Ik heb graag symmetrie => De drivers moeten op 1 lijn (centerlijn van de baffle) liggen.
* Papier ziet er soms goedkoop uit, ribbon tweaters zien er nooit goed uit
. Drivers moeten ook rond zijn, niet ovaal en afgesneden. Drivers moeten buiten goed klinken er nog goed uitzien
* niet te groot/lomp => max ±1m hoog
Budget
Uiteraard kan je zelfs met zelfbouw los over de 1.000eur/st gaan. Helaas is ook dit een WAF

. Daarom zou ik (qua filter en drivers) rond de 400-475eur max willen uitkomen voor het paar. Daarvoor zou een mens ook al een mooi commercieel setje kunnen halen (vb wharfdale diamond 10.1).
Zelf heb ik reeds wat gebouwd met TangBands (W3-871 & W5-876) waar ik tevreden over ben. Die kosten ove rhet algemeen geen rib of ledemaat, en waren qua bouwkwailieit zeker in orde.
Kort samengevat: ik weet wat ik wil, maar heb het nog niet gevonden

Ik weet dat ik als luisterend een ontwerp zou moeten kiezen, maar alles wat hier langskomt is van een zeker niveau, en zal in elk geval een verbetering zijn tov de huidige situatie.
Thanks nogmaals
edit: waar ik nu op zit te denken: Als ik nu een HATT, een
scimtar, ... of andere monitor neem en die spiegel, of een woofer toevoeg? of ga ik hier dan veel intereferentie van de drivers hebben?