Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Ik zou ze gewoon bekleden met caviabont... is weer eens wat anders!

Onder vestek zagen met een decoupeerzaag dat gaat hem niet worden inderdaad. De afwerking ga ik voorlopig niet teveel tijd insteken, gewoon een laagje witte verf. Na de 'wedstrijd' zal ik het filter nog wel een keer upgraden en dan kan de kast ook eventueel een nettere afwerking krijgen.
@Dre: zie het kantine topic over al dat hijsen
Groetjes Walter
@Dre: zie het kantine topic over al dat hijsen
Groetjes Walter
Ik zou ze gewoon in de MDF kleur laten. Een laagje witte verf schiet ook niet echt op en het leidt alleen maar af van waar het om gaat: Hoe het uiteindelijk klinkt!
Hallo Ray,
Als deze kastjes meemoeten naar de wedstrijd en misschien nog naar luisterdagen, dan laat ik ze liever zo basic mogelijk, tijdens transport treedt er altijd enige schade op...
Misschien kan Wouter in het algemene topic duidelijker maken in hoeverre de afwerking terugkomt in de beoordeling, en in hoeverre je dit dan zelf hebt gedaan. Als ik bijv. Arno vraag om er een laagje HPL overheen te zetten of een professionele spuiter inhuren, zo mooi zou ik het zelf nooit krijgen natuurlijk...
Groetjes Walter
Als deze kastjes meemoeten naar de wedstrijd en misschien nog naar luisterdagen, dan laat ik ze liever zo basic mogelijk, tijdens transport treedt er altijd enige schade op...
Misschien kan Wouter in het algemene topic duidelijker maken in hoeverre de afwerking terugkomt in de beoordeling, en in hoeverre je dit dan zelf hebt gedaan. Als ik bijv. Arno vraag om er een laagje HPL overheen te zetten of een professionele spuiter inhuren, zo mooi zou ik het zelf nooit krijgen natuurlijk...
Groetjes Walter
Ik had nog genoeg hout om een start te maken met kast nummer 2, morgen maar even langs de Gamma voor een tweede strook 200mm breed MDF.
Op de foto kun je zien dat ik de verstijvingslatten en de Damping 10 zoveel mogelijk van tevoren probeer aan te brengen, dit werkt een stuk makkelijker dan wanneer de kast al in elkaar zit:
Groetjes Walter
Op de foto kun je zien dat ik de verstijvingslatten en de Damping 10 zoveel mogelijk van tevoren probeer aan te brengen, dit werkt een stuk makkelijker dan wanneer de kast al in elkaar zit:
Groetjes Walter
Zojuist heb ik nog een kleine extra bestelling gedaan bij Rumoh:
- 1 plaatje BAF
- 50 gram Twaron Angelhair
- zwarte inbus boutjes 25x4mm
- luidspreker dichtband
Groetjes Walter
- 1 plaatje BAF
- 50 gram Twaron Angelhair
- zwarte inbus boutjes 25x4mm
- luidspreker dichtband
Groetjes Walter
Inmiddels zijn beide kasten even ver:
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Contacteer:
Ik zie nog duidelijk verschil: die linkse zijn een stuk verder dan die rechtse.
Wanneer ga je daarmee verder?
Wanneer ga je daarmee verder?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ik zeg niks.....Walt schreef:Als de linkse beter klinken dan de rechtse...
Ik ben nu begonnen met de reflexbuizen. Zoals eerder te lezen heb ik 2 stuks Intertechnik Jet Set 50 gekocht. Deze poorten bestaan uit 3 stukken: 2 flares en een middenstuk. Met het geleverde middenstuk van 200mm lengte is de poort fabrieksaf 265mm lang.
In de Hobbyhifi gebruiken ze een poort van slechts 100mm lengte, maar deze zit bij hun wel in een hoek van de kast waardoor de effectieve lengte meer wordt. Een blik op de gepubliceerde impedantie plot laat een dip zien op 58Hz wat dus de afstemfrequentie is.
Volgens Tony Gee is er ongeveer 130mm nodig uitgaande van een centrale poort plaatsing voor 58Hz afstemming, een langere poort tot 190mm is ook mogelijk, het is een kwestie van proberen wat het beste klinkt.
Om de 130mm te realiseren moest ik 265-130= 135mm afzagen van het 200mm middenstuk. Ik hou dan dus over een stuk van 65mm en 135mm waarmee een poort van 130mm en 200mm is te maken. Op deze manier kan ik later dus beide varianten proberen en kijken wat beter klinkt.
Ik zet de poorten tijdelijk in elkaar met alleen een stuk tape, uiteindelijk zal ik de delen ook nog verlijmen maar om te testen is het met de tape reeds stevig genoeg.
@ds23man: U.P.G. ???
Groetjes Walter
In de Hobbyhifi gebruiken ze een poort van slechts 100mm lengte, maar deze zit bij hun wel in een hoek van de kast waardoor de effectieve lengte meer wordt. Een blik op de gepubliceerde impedantie plot laat een dip zien op 58Hz wat dus de afstemfrequentie is.
Volgens Tony Gee is er ongeveer 130mm nodig uitgaande van een centrale poort plaatsing voor 58Hz afstemming, een langere poort tot 190mm is ook mogelijk, het is een kwestie van proberen wat het beste klinkt.
Om de 130mm te realiseren moest ik 265-130= 135mm afzagen van het 200mm middenstuk. Ik hou dan dus over een stuk van 65mm en 135mm waarmee een poort van 130mm en 200mm is te maken. Op deze manier kan ik later dus beide varianten proberen en kijken wat beter klinkt.
Ik zet de poorten tijdelijk in elkaar met alleen een stuk tape, uiteindelijk zal ik de delen ook nog verlijmen maar om te testen is het met de tape reeds stevig genoeg.
@ds23man: U.P.G. ???
Groetjes Walter
De poorten zitten gemonteerd, het zijn flinke knoeperts, er past vast wel een cavia doorheen...
Voor de oplettende lezer: de 26x8mm verstijvings latjes zitten verticaal gemonteerd naast de reflexbuis, dit is zo gedaan om te voorkomen dat de luchtstroom te erg zou worden beperkt en de Scanspeak 15W niet de hele kast zou 'zien'...
Briljant vooruit gedacht toch?
Groetjes Walter
Voor de oplettende lezer: de 26x8mm verstijvings latjes zitten verticaal gemonteerd naast de reflexbuis, dit is zo gedaan om te voorkomen dat de luchtstroom te erg zou worden beperkt en de Scanspeak 15W niet de hele kast zou 'zien'...
Groetjes Walter
Het is nu wachten op de units, volgens Rumoh kan het wel een paar weekjes gaan duren voordat hij de Scanspeaks binnen heeft.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- RumoH
- ZA-sponsor: RumoH
- Contacteer:
Geen weken Walt, paar daagjes nog......Walt schreef:Het is nu wachten op de units, volgens Rumoh kan het wel een paar weekjes gaan duren voordat hij de Scanspeaks binnen heeft.
Groetjes Walter
Hallo Rudy,
Ik wilde het niet al te optimistisch inschatten, dan kan het alleen maar meevallen!
Groetjes Walter
Ik wilde het niet al te optimistisch inschatten, dan kan het alleen maar meevallen!
Groetjes Walter
Ik ging net even een stukje proef frezen op een reststuk om te kijken of ik netjes een radius van 9.5mm rondom op de kastjes kon zetten, maar ineens kwamen er stukjes metaal (van het inwendige mechanisme rond de spankop) uit de frees zetten...
Goedkoop is dan toch duurkoop blijkt maar weer met deze Ferm frees van een paar tientjes.
Het worden geen afgeronde hoeken dus!
Groetjes Walter
Het worden geen afgeronde hoeken dus!
Groetjes Walter
Dit is het beruchte 'balkon' waar ik vandaag de kastjes voorzien hebt van een laagje MDF grondverf. Deze verf stond reeds een jaartje of 6 in de berging maar ziet er nog goed uit qua structuur en verwerkbaarheid.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Gelukkig hadden we de meeste aardbeien al van de aardbeienplant af gegeten, het arme ding zit nu bedekt onder een laagje zaagsel...
Groetjes Walter
Groetjes Walter