Buizen omwisselen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Buizen omwisselen

Bericht door Maurice01 »

Aan de knappe buizen koppen hier,,,,

Kan je zomaar de buizen van een versterker omwisselen voor een ander?

Bv. een EL34 naar ????
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ja en Nee..
Buizen hebben hun equivalenten:
een EL84 heet ook CV2975 bijv.
Maar zelfs als buizen elkaars vervanger heten te zijn is het toch raadzaam om eerst de datasheet te raadplegen:
Een 6D22S zou een vervanger zijn voor de EY500 bijvoorbeeld.. Nou je moet eerst wat veranderen in het schema anders gaat de EY500 gewoon zu'm kloten...
Je kunt die EL34 best vervangen door een KT77 of KT88, maar dan moet je wel een paar kleine wijzigingen aanbrengen.
Zo zijn ECC81, 82 en 83 wel pin-compatibel en in veel gevallen ook gewoon om te prikken, maar in heel wat andere gevallen gaat dat niet zomaar op..

Kees
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Voor zover ik weet is de EL34 1 op 1 uit te wisselen met KT77.
Met KT88 moet je wel het eea veranderen.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

en je hebt ook nog equavalenten buizen.

Dat zijn buizen bv russische die op andere bepaalde buizen heel veel lijken.

Zoals bijvoorbeeld ECC83 - 6N2P , of ECC88 - 6N1P ...
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

Ik was mij inmiddels ook verder aan verdiepen erin,, er is inderdaad nog heel veel te tweaken aan buizen amp.

Het gaat om een auto buizen versterker met EL34 erin.
En ik wil (mis dus) wat meer ruimtelijkheid .

Ik heb er geen technische tekening van, dus als omwisselen probleemloos kan graag.
Zo niet dan moet die toch naar een specialist om het te doen begrijp ik??
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Je spreekt over een auto buizenversterker? Bedoel je dat het een versterker is die vroeguh in een auto zat? In de jaren 50-60 had je dat.. Maar toen was <<< stereo >>> nog geen algemeen goed... en mono en ruimtelijkheid?? :roll:
Ik verwacht ook niet dat je door het vervangen van alleen buizen door een ander type heel veel aan ruimtelijkheid zult winnen... Dat truukje gaat veeeel verder (kabels, luidsprekers etc..)
Als het een oud setje is, ben je misschien al geholpen als je er een paar verse (goede) condensatoren en buisjes in doet.. Eventueel een paar nieuwe knappe buisvoetjes (als er van die bruine pertinax dingen in zitten is dat sowieso een aanrader)
Tweaken met koolstof kan ook een goede bijdrage aan de ruimtelijkheid bijdragen.. (kabeltjes en weerstanden)
Zelfs de zelfde buizen maar van een ander merk geven ook een heel ander geluidsbeeld.. Sommigen klinken inderdaad erg vlak waar anderen (meestal de veel duurdere) wel goed klinken.
Heb je voldoende buisjes op voorraad om dat te proberen?

Kees
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

@Kees,

Nee het is een nieuwere versterker.


Afbeelding
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Wat ze tegenwoordig allemaal niet verzinnen.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Maurice01 schreef:
Het gaat om een auto buizen versterker met EL34 erin.
Gaat het over de versterker op de foto? Dan zijn dat wel hele rare EL34's.. :?

En ik wil (mis dus) wat meer ruimtelijkheid .

Ik heb er geen technische tekening van, dus als omwisselen probleemloos kan graag.
Zo niet dan moet die toch naar een specialist om het te doen begrijp ik??
Ruimtelijkheid in een auto?? Met andere maatregelen win je meer qua ruimtelijkheid denk ik.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Euh.. ik kan er ook geen EL34 op ontdekken... :?
In het kastje zelf lijkt me wat krap...

Kees
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

b_force schreef:
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Wat ze tegenwoordig allemaal niet verzinnen.
Kom op zeg hé... je hebt toch wel eens een hybride gezien??

Wel een leuk versterkertje, zo op het oog..

Kees
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Bericht door AatV »

@Maurice,
Lijkt me een hybride versterker met buizen voor de spanningsversterking en een Mosfet/bipolaire eindtrap. Voor de spanningsversterking zullen wel buizen uit de "DF"sfeer gebruikt zijn i.v.m. de lage beschikbare spanning.
Wat het voordeel is van buizen in een autoversterker i.v.m. schokken en trillingen lijkt mij discutabel...

Edit: Kees was me net voor met hybride.

groeten,
AatV
Laatst gewijzigd door AatV op di 09 jun 2009, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

audiomanics schreef:
b_force schreef:
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Wat ze tegenwoordig allemaal niet verzinnen.
Kom op zeg hé... je hebt toch wel eens een hybride gezien??

Wel een leuk versterkertje, zo op het oog..

Kees
Een Hybride wel jah, maar in de auto niet.
Lijkt me ook niet handig met buizen ivm duurzaamheid enzo.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

En hoe het zit met die EL34, komen we daar nog achter?
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

:D :D :D
Ik zat er naast, het zijn andere buizen :oops: ECC86/6GM8

Hieronder de tekst van de versterker:

Poweramper XP100T.4 VACUUM TUBE AMPLIFIER!
* Triode Vacuum Tubes Throughout The Signal Path.

(A Point of interest: There are a very few amplifiers in the world today for car audio use that has a TRUE, 100% SIGNAL PATH. Take a listen to this XP100.4 VACUUM Tube and hear what TRUE vacuum tube amplifiers sound like.)

* Direct Coupling of Driver Stage To Output MOSFET!
*Five Way Protection!
* Use ECC86/6GM8 Tubes!


Specs:
@ 14.4 Volts
Bridged into a 4ohm load: 250 watts X 2
Per Channel into a 2 ohm load: 130 watts X 4
Per Channel into a 4 ohm load: 75 watts X 4
@13.8 Volts
Bridged into a 4ohm load: 200 watts X 2
Per Channel into a 2 ohm load: 100 watts X 4
Per Channel into a 4 ohm load: 50 watts X 4

Signal to Noise Ratio: >110dB
Crossover Slope (Butterworth): 18dB/Octave
Crossover Frequency: 25Hz- 1kHz
Frequency Response: 20-20kHZ
Bandwidth: 20-100kHz
Damping Factor @4ohm: >200
Tube Life: 3000 Hours
Dimensions: 4" H x 7.8" W x 16.15" L
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Bericht door AatV »

@Maurice01,

Een ECC86 dus, echt een buisje dat hier past :
Werkt al bij een heel lage anodespanning, er hoeft geen accuspanning 'omhoog' getransformeerd te worden. Het buisje is trouwens specifiek ontworpen als RFversterker in auto's en zal wel een robuust binnenwerkje hebben.
Heb zo gauw geen equivalent kunnen vinden voor een ECC86/6GM8, dus gewoon laten zitten!

(de reclame uitingen in je tekst zijn bijzonder : Dit is de enige versterker met een echt 100% signaalpad.) :lol: Wat zou hier nou zo bijzonder aan zijn?

groeten,
AatV
Laatst gewijzigd door AatV op di 09 jun 2009, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Aha! De ECC86 dus.. Dit is wel een buisje dat speciaal gemaakt is voor lage anodespanningen (maximaal 40V, voor zover ik weet)
Verder is hij pincompatibel met een ECC82/83 maar of die bij 12V ook al heel goed werken durf ik niet te beweren.. Je kunt die er wel in stoppen zonder schade te veroorzaken maar ik verwacht geen verbetering, eerder een slechter geluid, omdat die een heel ander werkpunt hebben.
Gezien de karakteristieken van de ECC86 zou ik daar niet zo snel een andere buis in zetten, hooguit van een wat gerenomeerder merk als Amperex of Mullard (als ze die gemaakt hebben en je kunt er voor een knap bedrag aan komen dan)

Kees

Edit... was zeker net het verhaal aan het tikken toen AatV 't verzond.. Nou dubbel verhaal dus...
Laatst gewijzigd door audiomanics op ma 08 jun 2009, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

6GM8 zou een vervangertje zijn natturlijk naar of je daar nu echt winst mee maakt???
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

b_force schreef:
6GM8 zou een vervangertje zijn natturlijk naar of je daar nu echt winst mee maakt???
Stond al als equivalent vermeld.... De 6N27P schijnt er ook een te zijn.

Kees
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

audiomanics schreef:
b_force schreef:
6GM8 zou een vervangertje zijn natturlijk naar of je daar nu echt winst mee maakt???
Stond al als equivalent vermeld.... De 6N27P schijnt er ook een te zijn.

Kees
:oops: :lol:

Even overheen gelezen :P
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

b_force schreef:
Lijkt me ook niet handig met buizen ivm duurzaamheid enzo.
Kan je een paar buizen extra bij je reservelampen bewaren :lol:
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

Okee,,, gewoon overal van afblijven dus :D :D

@aat, ik weet niet wat hun met die tekst bedoelen, leuk marketing praatje misschien.
Ik weet dat hun andere lijn versterkers erg goed zijn.

En ik heb 2 andere buizen versterkers gehoord, en 1 daarvan is echt beter.Maar koste ook 3400 euro ( ook in de auto he)

Er zijn ook fabricanten die alleen een ledje onder de buizen maken, net alsof die dan oplicht... vaag allemaal.

Maar goed ik ga dus niets omwisselen nu, misschien na het EK dat ik hem uit de auto haal en eens ga kijken of er iets te verbeteren valt.
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

:( :( :( :( :(

gister avond (dus enkele uren voor de wedstrijd vandaag)


PLOK kkkrrrrrrrrrrr geen geluid meer...................................
uiteindelijk sluiting in een midje oid. kon die niet goed tegen..

dus die kan naar de reparateur toe :?
Plaats reactie