Welke crossover frequenties bij deze speakers?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Merlijn

Welke crossover frequenties bij deze speakers?

Bericht door Merlijn »

Hallo iedereen,

Een der deze dagen ga ik de luidsprekers bestellen voor mijn cabinetje (40-50 liter).

De woofer wordt als volgt:
Visaton WS 25 E 8 OHM

Gegevens:
Technical Data:
Rated power 80 W
Maximum power 110 W
Nominal impedance Z 8 Ohm
Frequency response fu–6000 Hz
(fu: Lower cut-off frequency depending on cabinet) .
Mean sound pressure level 88 dB (1 W/1 m)
Maximum cone displacement 12 mm
Resonance frequency fs 34 Hz
Magnetic induction 1,0 T
Magnetic flux 310 µWb
Height of front pole-plate 4 mm
Voice coil diameter 25 mm
Height of winding 15 mm
Cutout diameter 225 mm
Net weight 1,25 kg
D.C. resistance Rdc 5,9 Ohm
Mechanical Q factor Qms 2,82
Electrical Q factor Qes 2,92
Total Q factor Qts 1,43
Equivalent volume Vas 113 l
Effective piston area Sd 346 cm²
Dynamically moved mass Mms 33 g
Force factor Bxl 3,8 T m
Inductance of the voice coil L 0,8 mH

Er komt een normale tweeter bij (in totaal 2 wegs dus) die tot 20Khz kan, allebei zelfde impedantie en ongeveer zelfde wattage.

Waar zal de frequentie het beste gesplit kunnen worden? De woofer gaat tot 6000 maar ik neem aan dat dit niet optimaal om te splitten is?

Wat adviseren jullie mij?

Alvast heel erg bedankt en vriendelijkst,
Merlijn

PS: ook als jullie een betere luidspreker voor 30 euro weten ben ik geïnteresseerd .
edit: nog een vraag, er staat geen minimale frequentie bij, maar fu, dit hangt dan toch af van de inhoud van het cabinet? Heeft deze luidspreker wel wat bas in huis?
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Hoi Merlijn,

Sorry, maar een WS25E is niet te combineren met een tweeter in een tweeweg. Ten eerste is de frequentierespons in het middengebied te grillig, ten tweede wordt het afstraalgedrag zo heel erg slecht. Is het niet een idee om een standaard onwerp na te bouwen, of heb je de woofers al?
Merlijn

Bericht door Merlijn »

Ronkel schreef:
Hoi Merlijn,

Sorry, maar een WS25E is niet te combineren met een tweeter in een tweeweg. Ten eerste is de frequentierespons in het middengebied te grillig, ten tweede wordt het afstraalgedrag zo heel erg slecht. Is het niet een idee om een standaard onwerp na te bouwen, of heb je de woofers al?
Hallo Ronkel,

Ik heb de speakers nog niet. Ik weet niets van standaard ontwerpen af, waar kan ik deze vinden? Het probleem is dat ik niet veel budget heb, zo een 50 voor de speakers (woofer + tweeter) samen en dan nog wat voor de isolatie, crossover e.d. Kast heb ik al gebouwd, die is 30 bij 30 bij 64 (waar de inhoud wat minder is door de dikte van het hout).

Wat raad je me aan Ronkel?
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Merlijn schreef:
Ronkel schreef:
Hoi Merlijn,

Hallo Ronkel,

Ik heb de speakers nog niet. Ik weet niets van standaard ontwerpen af, waar kan ik deze vinden? Het probleem is dat ik niet veel budget heb, zo een 50 voor de speakers (woofer + tweeter) samen en dan nog wat voor de isolatie, crossover e.d. Kast heb ik al gebouwd, die is 30 bij 30 bij 64 (waar de inhoud wat minder is door de dikte van het hout).

Hmm, da's weinig geld en je hebt al kasten. Normaal gesproken ontwerp ik een luidspreker "from scratch" en zoek ik er geschikte units bij. Bij het ontwerp hoort dus ook de kast, zomaar units in een kast bouwen en een filter er tussen gooien werkt niet. Het moet allemaal wel op elkaar zijn afgestemd, anders kun je beter voor dat geld wat in de winkel kopen. Mijn tip is eigenlijk om je bouw-kriebels nog even te onderdrukken en je eerst iets meer in de theorie te verdiepen (je wilt niet weten hoeveel onwerpen ik gemaakt heb maar uiteindelijk toch niet gebouwd heb vanwege voortschrijdend inzicht en nieuwe kennis :wink: ).
Merlijn

Bericht door Merlijn »

Ronkel schreef:
Merlijn schreef:
Ronkel schreef:
Hoi Merlijn,

Hallo Ronkel,

Hmm, da's weinig geld en je hebt al kasten. Normaal gesproken ontwerp ik een luidspreker "from scratch" en zoek ik er geschikte units bij. Bij het ontwerp hoort dus ook de kast, zomaar units in een kast bouwen en een filter er tussen gooien werkt niet. Het moet allemaal wel op elkaar zijn afgestemd, anders kun je beter voor dat geld wat in de winkel kopen. Mijn tip is eigenlijk om je bouw-kriebels nog even te onderdrukken en je eerst iets meer in de theorie te verdiepen (je wilt niet weten hoeveel onwerpen ik gemaakt heb maar uiteindelijk toch niet gebouwd heb vanwege voortschrijdend inzicht en nieuwe kennis :wink: ).
Probleem is dat ik die cabinetten had afgestemd had op luidsprekers van SkyTronic, maar die bleek bagger te zijn dus zoek nu naar nieuwe speakers.

Het geluid hoeft niet top te zijn, in tegendeel zelfs. Kun je mij misschien vertellen waar ik op moet letten bij normale woofers en tweeters? Wat wel en wat niet?

Alvast heel erg bedankt,
Merlijn
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Ik dacht dat er wel domes waren die al vanaf ca. 1,2 kHz mee kunnen doen. (bijv. Tangband 28-847S kost € 27,50 (ex. BTW))
Moet dan toch te doen zijn, 2 weg met 10" voor niet zo veel geld ?
€ 50,-- is wel erg krap, maar voor een paar tientjes meer moet je toch tot een leuk resultaat kunnen komen ?
Glaswol ipv "visaton-pluis" scheelt ook weer een paar €'s
Merlijn

Bericht door Merlijn »

Als ik het goed begrijp moet je dus die woofer vanaf zo een 1.2Khz afkappen?

En 50 euro is dus per twee speakers (tweeter + woofer) en dit kan eventueel ook 60-65 euro worden als dat verschil maakt.

Wat is een goede combinatie van speakers + welke crossover (10-20 euro per crossover)?
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Als ik het zelf goed begrijp (ben echt geen expert, zo nu en dan pak ik de hobby weer eens op...) zit je met een 2e orde filter (12 dB/octaaf) voor beide units (dus woofer en tweeter) op -6 dB op je kantelpunt.
Omdat daar woef en twiet samen werken win je weer die dB's terug.

"Afkappen" is het woord niet (helaas). Het loopt altijd een stuk in elkaar over.
Dus je zou een woofer moeten hebben die tot zo'n 2,2 kHz netjes meedoet, en daar boven geen grote pieken heeft.

Als ik iets heb gezegd dat niet klopt wordt ik graag "debunked" (of genuanceerd), maar volgens mij moet 10" met 1" (of ietsje groter) toch kunnen.
8" en 3/4" gaat immers ook (net) okee, soms...
Merlijn

Bericht door Merlijn »

Jerommel schreef:
Als ik het zelf goed begrijp (ben echt geen expert, zo nu en dan pak ik de hobby weer eens op...) zit je met een 2e orde filter (12 dB/octaaf) voor beide units (dus woofer en tweeter) op -6 dB op je kantelpunt.
Omdat daar woef en twiet samen werken win je weer die dB's terug.

"Afkappen" is het woord niet (helaas). Het loopt altijd een stuk in elkaar over.
Dus je zou een woofer moeten hebben die tot zo'n 2,2 kHz netjes meedoet, en daar boven geen grote pieken heeft.

Als ik iets heb gezegd dat niet klopt wordt ik graag "debunked" (of genuanceerd), maar volgens mij moet 10" met 1" (of ietsje groter) toch kunnen.
8" en 3/4" gaat immers ook (net) okee, soms...
Wat bedoel je met 10" met 1"?
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Het advies om te eerst wat meer te verdiepen lijkt me geen slecht idee. Een woofer met een Qts van 1,43 :? Dat zal nooit echt strak gaan klinken. Ik begrijp dat je vooralsnog niets heb gekocht?

Je hebt heel weinig budget, maar ik denk dat ik het nog goedkoper kan.
Zie hier.
De Kenford / Senon DYG 820 A-W kost 12,50 EUR
Afbeelding
Zoek op dit forum onder drivers daar hebben we over deze chinees al wat gediscussieerd.
89.8dB/W, fs:44.0Hz, Qts:0.53, Vas:31.9l, 80 W/8 Ohm, 1.97kg, Durchmesser 216mm/182mm, formschöner Korb, weisse Polypropylenmembran mit silbernem Phase Plug und Gummisicke, bis 4000 Hz einsetzbar
Einbau in 25 l geschlossen oder ultratief (-3dB bei 30 Hz) bei 70 l Bassreflex ! Mit diesen Daten zu diesem Preis ein absoluter Geheimtip !!
Für diesen Preis schon Qualitäten der mind. 30-EUR-Klasse. Bitte nicht beschweren, warum er nicht aussieht wie 100-EUR-Klasse : Der Phase Plug ist aus verchromtem Plastik !

Dan kun je wel met een gewone tweeter toe die minder laag hoeft in te komen.

Een ander idee is om een FAST te maken, dus de woofer alleen de hele lage bas te laten doen en met een fullrange de rest. Daar kun je dan een leuke Tagband of Omnes Audio voor gebruiken.
Merlijn

Bericht door Merlijn »

Ik weet dat ik eerst meer moet leren hierover, maar ik wil eerst dit project achter de rug hebben voor ik daar aan kan beginnen (druk van ouders om die losse cabinetten op te ruimen).

Overigens, als jij een model hebt dat met deze speakers (Senor, Kenford e.d. ik begrijp dat dit merk veel verschillende namen heeft uit dat topic dat je bedoelde?) goed zal klinken, ga ik overstag en bouw ik het precies na. Als jij dus een model (l*b*h) en speakerkeuze hebt, maak ik het. Enige vereiste is dat het per box (exclusief hout, wol, input e.d., inclusief crossover) niet meer dan 70-80 euro is (goedkoper is altijd beter). Als je met deze speakers dus een hoog cabinet kan maken waar bijvoorbeeld 2 goedkope woofers in kunnen, of meerdere midden (ten gunste van de geluidskwaliteit) vind ik dit prima. Hoeft niet grandioos te zijn (dat verwacht ik ook niet) en mag best (in jouw ogen) simpel zijn, zolang het maar leuk klinkt (voor het geld). 80 euro voor de speakers + crossover totaal is dus geen probleem (per box dus, 160 totaal voor de speakers).

Op dit moment heb ik te weinig kennis van zaken om dit zelf te kunnen, maar het hout van de twee lege cabinetten kan ik nog verzagen tot bodems e.d. van hoge boxen (nieuw MDF kost niet zoveel bij de Gamma).

Stel, jij hebt de maten en speakerkeuze dan zal ik bij het bouwen hiervan genoeg leren, ook kan ik dan misschien een How-To maken voor dit forum (als jullie hier iets aan hebben? Helpt misschien wel tegen newby's zoals ik :p).

Vriendelijkst,
Merlijn
richard

Bericht door richard »

]eep schreef:
Het advies om te eerst wat meer te verdiepen lijkt me geen slecht idee.
Dit is tot nu toe hier het verstandigste advies. In de bibliotheek kun je vast wel boeken over luidsprekerbouw vinden, anders is er op internet wel een en ander aan kennis te verkrijgen.
Of neem een bestaand ontwerp, er zwerven er genoeg rond op internet. Waarschijnlijk moet je het budget wat omhoog schroeven, voo €25,-- per kant voor woofer, tweeter en filter kun je niet veel beter verwachten dan de kwaliteit van SkyTronic. Met dat budget zou je eerder een paar breedbanders kunnen kopen, bijvoorbeeld de Monacor SPH60X, maar er zijn vast andere.
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Ik zou hier geen bestaand ontwerp van weten (wel gezocht). Maar voor je budget kun je ook gewoon aan het bouwen gaan en kijken wat je ervan vindt. Dwz bouwen met voorkennis. Van lezen op dit forum kun je een hoop leren (laat je niet ontmoedigen door het hoge kennisniveau en sommige superprojecten) maar hou het vooral bij de simpele ontwerpen zoals gesloten en basreflex. Je kunt alsmaar blijven lezen en nooit iets maken, je kunt halsoverkop beginnen en er zonder kennis (en dus intuitie) een ontzettende puinhoop van maken. Daar schiet je geen van beiden iets mee op natuurlijk.

Met knutselen leer je dan het meest. Kijk wat je bevalt en wat niet. Dan ga je ook inzien waarom men bepaalde dingen zo doeten waarom bepaalde systemen/woofers/tweeters/filters worden gekozen.

Op www.hifiladen.de vind je wat eenvoudige online tooltjes om mee te helpen ontwerpen. Met WINISD kun je rekenen aan het volume van je kast ivm de basspeaker. Wisselfilter kun je altijd achteraf nog aan veranderen.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Heej daar zijn die SENON woofers weer!

Ff bekeken snel nog op de site, en die 20cm woofers zijn toch echt wel mooie dingen!
Niet alleen voor het oog, maar het frequentieverloop ziet er keurig uit.
(Keep in mind 12,5€...!)

Afbeelding

Zoek hier een leuke tweeter bij, die je redelijk laag kan inzetten en je kunt een leuke LEERZAME 2-weg maken toch ?

Je leert wat over woofers, houtbewerken, filtering etc.

Als je dan ook ngo aan der slag gaat met SPL-trace en Boxsim, moet het helemaal goed komen.

laat je niet afschrikken door de dure termen overigens.
ps. met spl-trace en boxsim wil ik je wel helpen als er interesse is.
Er zijn meer leden die de senon in spl-trace kunnen zetten, en dan in boxsim....

een kandidaat tweeter bijvoorbeeld is de sc10n van visaton. zeer goede kwaliteit voor je centjes. (ander voordeel, deze tweeter staat reeds in boxsim, dus je kunt perfect gaan simuleren)
Merlijn

Bericht door Merlijn »

Hmmm, moet ik die grafiek lezen als: hij moet vanaf 2.5-4Ghz overgaan in een tweeter? Een zeer handige tool! Ik ga ze eens downloaden en eens aan de slag ermee.

Kan ik jullie in dit topic om raad vragen als ik iets niet snap?

Ik ga btw voor een lang smal ontwerp (gewoon omdat ik me er toch in ga verdiepen, kan ik het maar beter goed doen :p) met meer dan 2 speakers.

enig probleem op deze website is dat jullie over "high huppeldepup van de fc die dan weer huppeldepup is van de huppeldepup" wat ik dus lees als wtf? alerlei tweeletterige dingen :p.

moet dat definitietopic maar eens lezen.

edit: klopt het dat die visation tweeter maar 12 euro kost?
http://www.bmm-electronics.com/product. ... ct_id=2000
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Dat is exclusief btw, inclusief btw en verzenden is het ongeveer 38 euro voor twee.
bartsegers

Je kunt altijd vragen stellen hier uiteraard, daar is een forum voor!

Ik zal kijken of ik straks tijd heb om deze senon woofers in SPL-trace te zetten.
Met dat programma kun je de grafiek die je ziet in mijn vorige post overnemen en in het simulatieprogramma boxsim zetten.

In boxsim kun je dan de woofer EN tweeter samen (met een filter) simuleren. je probeert dasn voordat je gaat bouwen een zo goed mogelijk filter te maken (op papier dus). je kunt eindeloos spelen met dat programma trouwens, een heel klein beetje verstand van filteren is wel nodig, maar iedereen kan je helpen daar is geen hogere wiskunde voor nodig...

Het laatste deel van de freq.curve vand e senon is niet mooi meer, dat si te grillig. (je wilt een zo vlak mogelijke response namelijk)
ik weet niet precies hoe laag die visaton tweeter ingezet kan worden trouwens, moet ik me ff in verdiepen nog. misschien dat anderen weten welke tweeter laag inzetbaar is... ?
Ik schat dat we de senon woofer rond de 1500 hz moeten afkappen en dan een tweeter erbij roepen.

Heb je al eens nagedacht over het budget trouwens?
Ondanks goedkopere units kan het toch snel 1005 of meer worden namelijk.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Die Visaton gaat dat nooit halen, die kun je niet lager dan 2,5-3 kHz inzetten. Dan kun je beter een Seas nemen, bijv. 27TDFC of 27TDC. Heel veel waar voor je geld, met een prijs van rond de 30 euro per stuk en prestaties die weinig tweeters halen.

Je zou natuurlijk ook de Visaton Clou kunnen bouwen. Daar zitten goedkope units in maar het resultaat is best aardig. Of dit: ontwerp met Dayton DA-175. Dat is een nog iets beter ontwerp, maar misschien nauwlijks duurder.

Maar je zult denk ik wel je budget wat moeten verhogen. Persoonlijk vind ik dat je beter niet iets kan kopen wat niet geschikt is, dat is gewoon weggegooid geld. Dan beter ff sparen en wel iets leuks (en betaalbaars) kopen.
Laatst gewijzigd door Ronkel op do 11 jun 2009, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
bartsegers

hier een hele snelle quick en dirty sim
de senon op 1500 gecrossed 12db.
en de visaton gedempt met 3db en ingezet vanaf 2.2khz

60 liter basreflex overigens
EDIT: hier een FAST ontwerpje met die senon.
http://www.jb-audio.com/speaker/fast.html
Bijlagen
senon en visaton.JPG
Laatst gewijzigd door bartsegers op do 11 jun 2009, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Merlijn

Bericht door Merlijn »

bartsegers schreef:
Je kunt altijd vragen stellen hier uiteraard, daar is een forum voor!

Ik zal kijken of ik straks tijd heb om deze senon woofers in SPL-trace te zetten.
Met dat programma kun je de grafiek die je ziet in mijn vorige post overnemen en in het simulatieprogramma boxsim zetten.

In boxsim kun je dan de woofer EN tweeter samen (met een filter) simuleren. je probeert dasn voordat je gaat bouwen een zo goed mogelijk filter te maken (op papier dus). je kunt eindeloos spelen met dat programma trouwens, een heel klein beetje verstand van filteren is wel nodig, maar iedereen kan je helpen daar is geen hogere wiskunde voor nodig...

Het laatste deel van de freq.curve vand e senon is niet mooi meer, dat si te grillig. (je wilt een zo vlak mogelijke response namelijk)
ik weet niet precies hoe laag die visaton tweeter ingezet kan worden trouwens, moet ik me ff in verdiepen nog. misschien dat anderen weten welke tweeter laag inzetbaar is... ?
Ik schat dat we de senon woofer rond de 1500 hz moeten afkappen en dan een tweeter erbij roepen.

Heb je al eens nagedacht over het budget trouwens?
Ondanks goedkopere units kan het toch snel 1005 of meer worden namelijk.
Hoe bedoel je 1005 of meer? 1000 euro kan het echt niet worden hoor :o.
En stel ik wil zo een lang cabinet maken, dus smal en hoog met eerst een luchtgat, dan woofer, woofer, tweeter? of twee tweeters? of nog een middenspeaker? Ik zie vaak cabinetten die laag-laag-midden-hoog hebben, is dat het beste om me nu op te focussen? Twee woofers zijn samen 25 euro, 1 midden zo een 20 max gok ik, tweeter 15 ongeveer, dan ben ik voor 60 euro per kant voor de speakers klaar. Dan nog crossover/frequentiefilter, hoe duur zou een 3-way zijn voor mijn configuratie? En hout kost amper wat, 20 euro voor 2 cabinetten bij een groothandel. Dus dat is niet meer dan 100 euro per cabinet lijkt mij, waar ik vrede mee heb.

Welke configuratie geeft het beste geluid? Waarom zie ik vaak twee woofers en maar 1 midden en 1 tweeter?

Vriendelijkst,
bartsegers

excuses, ik bedoelde 100€...

Vergeet trouiwens even alles wat je net hebt gepost....

waarom soms twee woofers? Omdat eentje niet hard genoeg gaat, lekker kort door de bocht maar daar komt het wel op neer. de gevoevoeligheid van 1 woofer is te laag in die gevallen.

Maak het jezelf niet te moeilijk voor dit eerste project, houdt het bij een simpel 2-weg projectje. (1 woofer, 1 tweeter)
Of misschien twee woofers, en 1 tweeter.

Je moet wel echt de beginselen gaan lezen en begrijpen om verder te komen.
Begin op de frontpage bijvoorbeeld, of haal een boek uit de bieb. (loudspeaker cookbook bv)

Of:

http://www.loudmagnet.com/html/kast.htm

http://www.loudmagnet.com/html/reflex.htm

etc!
Merlijn

Bericht door Merlijn »

Aaah daar kan ik wat mee :). Ik ga die artikelen eens lezen.

Trouwens, waarom is alles wat jullie hier geven qua tools Duits? :p Zijn de duitsers hard bezig met luidsprekers ofzo? :D

Duits is overigens niet mijn sterkste kan (helaas) dus moet het echt hebben het Engels en Nederlands (sorry :oops: )
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Haha, die Duitsers posten veel metingen op fora en een van de handigste (maar helaas Duitse) simulatieprogramma's is Boxsim. :D Maar daar kunnen mensen hier je ook wel mee helpen :)
bartsegers

@ Ronkel,

waarom zou jij de sc10n niet inzetten vanaf 2-2,2 khz?
Belastbaarheid of vervorming ?

Misschien dat de TS inderdaad beter af is met een totaal voorgekauwd ontwerp zoals jij al aangaf...
Merlijn

Bericht door Merlijn »

Okee ik heb al die pagina;s op die website gelezen.

Ik ben nog aan het twijfelen tussen bass-reflex en gesloten. Dit gaat (denk ik) afhangen van de meetresultaten.

Ik heb graag een lang smal model (max zo een 25 cm breed) en hoogte boeit niet zo. Verder wordt het een tweeweg systeem met één of twee woofers(s) en één tweeter, of als ik opeens een ingeving krijg en alles snap een driewegsysteem met één of twee woofer(s), midden en tweeter.

De frequentieovergangen snap ik nu enigszins, ook snap ik het nut van Boxsim (alleen het gebruik is nog wat rot :p). Nu nog een paar vragen:

- Ik zie bij sommige modellen in het cabinet horizontaleplanken aan een kant hangen, tussen de speakers, waarom is dat?
- Bassreflex geeft meer "bas" maar gaat ten koste van het rendement en hoge frequentiebereik van die speaker? Want hij gaat dan lager, maar minder hoog toch?
- Is bassreflex eerder nodig bij één woofer of twee? Lijkt me één toch?
- Met die Sonor speakers, geven die voldoende laag in een gesloten cabinet? Of zijn twee dan handig?
- Waar kan ik een tool vinden die (simpel) berekend wat de ideale inhoud in liters is voor een speaker?
- Stel, voor één woofer heb je een inhoud van 40 liter nodig, moet je voor twee woofers in één cabinet dan 80 liter hebben?
Plaats reactie