Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Het is alleen geen Vifa P13WH, zoals het paartje dat ik van jou heb overgenomen. Waarom wordt zoiets niet meer gemaakt? 
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Die had ik eigenlijk nooit moeten wegdoen inderdaad!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Inmiddels is er een eerste kastontwerp:
De baffle is 22mm dik, de overige wanden zijn 18mm MDF. Net onder de tweeter komt een bracing uit 18mm met 4 of 6 grote gaten. Op de wanden wil ik 20x5mm stroken oplijmen om ze nog verder te verstijven, tussen deze stroken in komt dan de damping 10 te zitten. De onderplaat zit geschroefd op 27x27mm laten, op deze manier is het filter altijd nog te bereiken. Dit voor het geval Wouter wil controleren of ik niet stiekum dure Mundorfs of Bybees erin heb gezet...
Groetjes Walter
De baffle is 22mm dik, de overige wanden zijn 18mm MDF. Net onder de tweeter komt een bracing uit 18mm met 4 of 6 grote gaten. Op de wanden wil ik 20x5mm stroken oplijmen om ze nog verder te verstijven, tussen deze stroken in komt dan de damping 10 te zitten. De onderplaat zit geschroefd op 27x27mm laten, op deze manier is het filter altijd nog te bereiken. Dit voor het geval Wouter wil controleren of ik niet stiekum dure Mundorfs of Bybees erin heb gezet...
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Op papier is de kast klaar, alleen bouwen is voor mij een iets grotere uitdaging dan het ontwerpen...
Het ontwerp is wel zo opgezet dat alle panelen 1 zijde van 200mm breed hebben, op deze manier kan ik met de Gamma MDF stroken gaan werken welke ook in 200mm breedte te krijgen zijn. Met de decoupeerzaag zal ik deze dan op lengte moeten maken, dit bij het gebrek aan een cirkelzaag. Maar met een geleiding van de voet van de decoupeerzaag is dit wel redelijk netjes te doen.
Groetjes Walter
Het ontwerp is wel zo opgezet dat alle panelen 1 zijde van 200mm breed hebben, op deze manier kan ik met de Gamma MDF stroken gaan werken welke ook in 200mm breedte te krijgen zijn. Met de decoupeerzaag zal ik deze dan op lengte moeten maken, dit bij het gebrek aan een cirkelzaag. Maar met een geleiding van de voet van de decoupeerzaag is dit wel redelijk netjes te doen.
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Vroeger had ik het wel in ACAD gedaan maar die software heb ik nu niet meer thuis, en met de BIC methode gaat ook prima en lekker snel.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Ik beheers alleen de Parker methode, of is die weer bovenbudgettair ?wouter schreef:In zo'n "Bic" format moeten ze allemaal
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Ik denk dat dit wat omslachtig is om voor elk ontwerp te doen, we hoeven alleen maar het winnend ontwerp te controleren. Dus kit gerust vast die boelWalt schreef:IDe onderplaat zit geschroefd op 27x27mm laten, op deze manier is het filter altijd nog te bereiken. Dit voor het geval Wouter wil controleren of ik niet stiekum dure Mundorfs of Bybees erin heb gezet...![]()
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Haha... dat klinkt als een uitdaging!
Ik hou de bodem sowieso wel demonteerbaar, ik wil het filter toch graag in de kast verwerken want dit is mooier en compacter dan op de achterkant. Maar het is een ramp om door zo'n klein woofer gat nog proberen te gaan solderen.
De testfilters zijn wel extern natuurlijk (zie de eerdere foto's van mijn filterplank) maar misschien na de wedstrijd ga ik nog wel wat upgraden in het filter.
Groetjes Walter
Ik hou de bodem sowieso wel demonteerbaar, ik wil het filter toch graag in de kast verwerken want dit is mooier en compacter dan op de achterkant. Maar het is een ramp om door zo'n klein woofer gat nog proberen te gaan solderen.
De testfilters zijn wel extern natuurlijk (zie de eerdere foto's van mijn filterplank) maar misschien na de wedstrijd ga ik nog wel wat upgraden in het filter.
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Rötring ?pappaleo schreef:Ik beheers alleen de Parker methode, of is die weer bovenbudgettair ?wouter schreef:In zo'n "Bic" format moeten ze allemaal![]()
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Op het werk was het altijd verboden met pen te tekenen, kon je immers niet uitgummen. Ik ben wel voorstander van de vulpotloden geworden. Maar ja, een speaker ontwerpen doe ik toch wel in 1 keer goed, geen reden om te gaan gummen...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
OKee, kan ik dit rustig vragen
Ken je de voordelen van deze indeling? Komt bij Kirchner vandaan en is met bewegingsmetertjes tot stand gekomen meen ik. Als ik een monitor ging maken zou ik kijken naar dit soort constructies. Ook de guldensnede inwendig proberen laten terug te komen, of de Fibonacci reeks. Nou ja, met jouw ontwerp heeft de rest ook nog een kans he 
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Gelukkig is er door 'iemand' besloten om de demping uit het budget te laten, met een combinatie van Damping 10 en wat Twaron zijn zulke 'creatieve' oplossingen niet nodig...
KISS !!!!
Groetjes Walter
KISS !!!!
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
grrrr... DOOR DE MEERDERHEIDWalt schreef:Gelukkig is er door 'iemand' besloten om de demping uit het budget te laten, met een combinatie van Damping 10 en wat Twaron zijn zulke 'creatieve' oplossingen niet nodig...
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
HAP HAP HAP...
Maar even serieus, voor zo'n klein 10 liter kastje is alles zeer overzichtelijk en met wat demping akoestisch prima in orde te krijgen.
Schuine schotten etc. waag ik me liever niet aan, met de decoupeerzaag heb ik slechte ervaringen met schuine snedes netjes te krijgen, dit komt met name omdat het blad dan fors meer diepte en weerstand ziet en eerder van het padje geraakt.
Groetjes Walter
Maar even serieus, voor zo'n klein 10 liter kastje is alles zeer overzichtelijk en met wat demping akoestisch prima in orde te krijgen.
Schuine schotten etc. waag ik me liever niet aan, met de decoupeerzaag heb ik slechte ervaringen met schuine snedes netjes te krijgen, dit komt met name omdat het blad dan fors meer diepte en weerstand ziet en eerder van het padje geraakt.
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Bruislijm doet wonderen met een wat minder geslaagde zaagsnede.........!!! 
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Dat is waar, en die schuine panelen die Wouter laat zien zitten ook aan de binnenkant dus je ziet ze toch niet. Maar nee, ik geloof dat een traditionele goed gedempte kast prima gaat werken zonder trucs.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Jij "gelooft" teveel, laat meneer pastoor het maar niet horen.ik geloof dat een traditionele goed gedempte kast prima gaat werken zonder trucs.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Eh, en er zit geen afschuining aan die dingenWalt schreef:Dat is waar, en die schuine panelen die Wouter laat zien zitten ook aan de binnenkant dus je ziet ze toch niet. Maar nee, ik geloof dat een traditionele goed gedempte kast prima gaat werken zonder trucs.
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Nee ik zag dat al inderdaad, dus dan zit je met 2 vrije plaatranden die lekker kunnen gaan resoneren... Sorry, maar lijkt me dus echt een minder goed ontwerp.
Laten we zeggen na enige e-mails van mij aan de heer Kirchner met wat kritische vragen over de werking van ATB heb ik niet meer zo'n hoge pet op van hem. Ik had dat dure alles in 1 meetsysteem bij hem gekocht maar impedantie exporteren als .zma was niet eens mogelijk en als je de tweeter en woofer apart meet moet je gaan kloten met de correcte faseverschuiving in je simulatie omdat het programma die niet kan meenemen. Je bent altijd gedwongen om ook een filter mee te meten om die offset goed te kunnen instellen. Uiteindelijk is er wel mee te werken maar ik zie dit wel als een miskoop van vele honderden euro's.
Groetjes Walter
Laten we zeggen na enige e-mails van mij aan de heer Kirchner met wat kritische vragen over de werking van ATB heb ik niet meer zo'n hoge pet op van hem. Ik had dat dure alles in 1 meetsysteem bij hem gekocht maar impedantie exporteren als .zma was niet eens mogelijk en als je de tweeter en woofer apart meet moet je gaan kloten met de correcte faseverschuiving in je simulatie omdat het programma die niet kan meenemen. Je bent altijd gedwongen om ook een filter mee te meten om die offset goed te kunnen instellen. Uiteindelijk is er wel mee te werken maar ik zie dit wel als een miskoop van vele honderden euro's.
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Het eerste materiaal voor kast nummer 1 is gehaald:
1x geschaaft vuren lat 270 cm lengte maat 27 x 27 mm.
2x beuken latje 210 cm lengte maat 26 x 8 mm.
1x 18mm MDF lengte 240 cm breedte 200 mm.
Tevens alvast wat 4.0x35mm schroeven voor de bodem en wat houtlijm.
De laten beuken 26 x 8 mm zullen gebruikt worden als verstijving van de wanden, ik wilde eerst 20mm hoog nemen maar dat zag er in verhouding te dun uit. Deze 26 x 8 mm zullen de wanden zeker de nodige extra stijfheid bieden. De lat 27 x 27 mm is om het bodempaneel op te kunnen schroeven.
Groetjes Walter
1x geschaaft vuren lat 270 cm lengte maat 27 x 27 mm.
2x beuken latje 210 cm lengte maat 26 x 8 mm.
1x 18mm MDF lengte 240 cm breedte 200 mm.
Tevens alvast wat 4.0x35mm schroeven voor de bodem en wat houtlijm.
De laten beuken 26 x 8 mm zullen gebruikt worden als verstijving van de wanden, ik wilde eerst 20mm hoog nemen maar dat zag er in verhouding te dun uit. Deze 26 x 8 mm zullen de wanden zeker de nodige extra stijfheid bieden. De lat 27 x 27 mm is om het bodempaneel op te kunnen schroeven.
Groetjes Walter
