Basgiaar versterker maken?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
KoenVW

Basgiaar versterker maken?

Bericht door KoenVW »

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje niet meer actief geweest met het hele zelfbouwaudio gebeuren maar het begint toch wel weer te kriebelen :P Ik speel nu al een tijdje hobby matig basgitaar maar ik zou graag live willen gaan spelen en een bandje. Ik heb alleen een simpel klein versterkertje nu en die klinkt niet echt fantastish. Nu had ik het idee om er zelf een te gaan bouwen omdat ik wel een beetje ervaring heb met zelfbouwaudio, ik heb o.a een LM4780 amp gebouwd en de Mivoc XBS 250 speakers.

Ik heb alleen geen flauw idee waar ik zou moeten beginnen met de bouw van een basgitaar versterker. Mijn budget is ongeveer 200-250 euro, zou dat genoeg zijn om een beetje redelijke amp te maken? Graag hoor ik jullie imput!

gr,

Koen
ray5150

Re: Basgiaar versterker maken?

Bericht door ray5150 »

Hangt er een beetje vanaf, Koen.
Als ik heel eerlijk ben is 200 tot 250 Euro niet zo'n hoog bedrag hiervoor.
Voor muziek instrumenten versterkers word vaak 18 mm berken of populieren multiplex gebruikt, aanmerkelijk duurder dan bijvoorbeeld MDF of spaanplaat. Je wilt ermee de deur uit, dus moet er de nodige hardware ter bescherming op en aan komen, wieltjes, stoothoeken, handsvaten. tikt ook weer aan. dan de electronica, die moet degelijk gebouwd zijn, en een fors vermogen kunnen leveren. ook prijzig dus, het is niet onmogelijk, maar wel een hele klus.

Of je moet toevallig nog een UCD180 of 400 met voeding hebben slingeren, dat maakt het leven een stuk makkelijker... :D

Wat ik op het forum ook wel zie is dat mensen een fabrieksversterker (top) combineren met een zelfgebouwde baskast.
Zie hier enkele voorbeelden :

viewtopic.php?f=15&t=12078
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=15199
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 59&t=18959

Vooralsnog zou ik je aanraden voor het geld op zoek te gaan naar een gebruikt combo van een kwalitatief goed merk.
Ik noem een Fender, Ampeg, Hartke, Marshall, Peavey. voordeel van die merken is dat ze ook hun waarde nog aardig behouden, en tegenstelling tot een merk als Behringer. wat op zich geen slecht merk is, maar de kans op storingen is wat groter dan bij eerder genoemde. de lage prijs moet zich ergens in uitbetalen, in dit geval de degelijkheid van de gebruikte materialen, die is vrij laag.
architect

Bericht door architect »

ray5150 schreef:
Hangt er een beetje vanaf, Koen.
Als ik heel eerlijk ben is 200 tot 250 Euro niet zo'n hoog bedrag hiervoor.
Voor muziek instrumenten versterkers word vaak 18 mm berken of populieren multiplex gebruikt, aanmerkelijk duurder dan bijvoorbeeld MDF of spaanplaat. Je wilt ermee de deur uit, dus moet er de nodige hardware ter bescherming op en aan komen, wieltjes, stoothoeken, handsvaten. tikt ook weer aan. dan de electronica, die moet degelijk gebouwd zijn, en een fors vermogen kunnen leveren. ook prijzig dus, het is niet onmogelijk, maar wel een hele klus.

Of je moet toevallig nog een UCD180 of 400 met voeding hebben slingeren, dat maakt het leven een stuk makkelijker... :D

Wat ik op het forum ook wel zie is dat mensen een fabrieksversterker (top) combineren met een zelfgebouwde baskast.
Zie hier enkele voorbeelden :

viewtopic.php?f=15&t=12078
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=15199
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 59&t=18959

Vooralsnog zou ik je aanraden voor het geld op zoek te gaan naar een gebruikt combo van een kwalitatief goed merk.
Ik noem een Fender, Ampeg, Hartke, Marshall, Peavey. voordeel van die merken is dat ze ook hun waarde nog aardig behouden, en tegenstelling tot een merk als Behringer. wat op zich geen slecht merk is, maar de kans op storingen is wat groter dan bij eerder genoemde. de lage prijs moet zich ergens in uitbetalen, in dit geval de degelijkheid van de gebruikte materialen, die is vrij laag.
goed advies

met 2e hands ben je goedkoper uit, een basversterker moet veel vermogen leveren, veel meer dan een lm4780 kan en wat toonregeling is ook wel fijn, al met al vrij complex om zelf te maken
Dan

Bericht door Dan »

Hier een leuke basversterker:
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-i ... ousPage=lr

Kun je er altijd nog een mooie speakercabinet bijmaken met twee keer 10"of zo. Desnoods een beetje bijsparen voor een paar mooie Eminence of eventueel een paar budget drivers.

Oh ja, ik heb 'm zelf ook. De comboversie dan met twee keer 10" Werkt in de oefenruimte en in cafe's als een tiet. Voor grotere zalen heb je wel wat meer sap nodig maar goed, dan speel je meestal toch via een PA setje.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het hangt er een beetje vanaf wat je er precies mee wilt doen.
Is het puur en alleen voor thuis, moet je met een band meespelen, wat voor soort muziekstijl etc?

Ik ben een tijdje geleden begonnen aan een nieuw concept met een 8" en 3" breedbander wat behoorlijk goed lijkt te werken.
Het geheel kan daardoor heel erg compact blijven, licht maar kan toch voldoende hard en kwaliteit
(de meeste kleine bas combo's klinken nmlk als een nette krant)
Uiteraard ook nog betaalbaar!

Hier staat een stukje van het verslag.
http://basgitaarforum.nl/viewtopic.php?t=42650

Inmiddels is het geheel geverfd met Warnex, maar staat het geheel een beetje stil.
(mede omdat ik de laatste tijd ineens weer meer Spaans speel dan basgitaar)
Mocht je echt interesse hebben, PM mij dan even, dan kan ik wat beter vragen beantwoorden.
(en schema's, custom PCB's ed)
Dan

Bericht door Dan »

b_force schreef:
Is het puur en alleen voor thuis, moet je met een band meespelen, wat voor soort muziekstijl etc?

Ik ben een tijdje geleden begonnen aan een nieuw concept met een 8" en 3" breedbander wat behoorlijk goed lijkt te werken.
Het geheel kan daardoor heel erg compact blijven, licht maar kan toch voldoende hard en kwaliteit

Inmiddels is het geheel geverfd met Warnex, maar staat het geheel een beetje stil.
Mocht je echt interesse hebben, PM mij dan even, dan kan ik wat beter vragen beantwoorden.

Dit lijkt me toch meer een huiskamerproject dan iets voor in een oefenruimte/ cafe/ kleine zaal. Ben bang dat je in de oefenruimte met 1 keer 8" nauwelijks of niet boven een drumstel uit gaat komen. Een bassversterker is nu eenmaal geen HiFi apparaat waar dus andere eisen aan gesteld worden.

Ik persoonlijk raad je af om met een budget van 250€ aan zelfbouw te beginnen. Beter is het om voor de Hughes en Kettner BassBase 250 te gaan en er een ritje friesland aan te spenderen. Dan heb je voor 125€ een 250W prachtversterker met een buizen voortrap en alle aansluitingen die je later eventueel nodig hebt om over een PA te gaan spelen met je eigen sound. Het enige dat je nog moet hebben is een 2*10" speakerkabinet. Misschien zelfs 4* 10" zoals deze Hartke VX410 op marktplaats voor 200 pleuries:
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-i ... ousPage=lr

Dan geef je 325 euro uit aan iets waar je de glazen mee uit de kast speelt en in een leuke gig zeker mee voor de dag kan komen
Dan

Bericht door Dan »

Hier nog een leuke opknapper: Bieden vanaf 175€
Een paar tientjes ertegenaan (knopjes, wielen etc) en je hebt een goed klinkende 400W Bassbase!
http://www.tweedehands.nl/muziek/audio- ... 63595.html
ray5150

Bericht door ray5150 »

Als je die voor 175 kunt krijgen is het een heel aardig ding, moet inderdaad aardig opgeknapt worden.
Hij staat er al 3 maanden op, dus ik denk dat ze er graag vanaf willen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dan schreef:
Dit lijkt me toch meer een huiskamerproject dan iets voor in een oefenruimte/ cafe/ kleine zaal. Ben bang dat je in de oefenruimte met 1 keer 8" nauwelijks of niet boven een drumstel uit gaat komen. Een bassversterker is nu eenmaal geen HiFi apparaat waar dus andere eisen aan gesteld worden.
Je meent het (Dat is mijn werk min of meer :P) :lol:

Daarom vroeg ik al wat Koen ermee wil.
Als je wilt spelen in een kleine jazz of singer-songwriter/akoestische formatie in een klein café, is die 8" zat.
Moet het hard rocken, dan kom je tekort (hoewel het beter is om met de band af te spreken om op een fatsoenlijk niveau te oefenen, dan gaan je oren ook wat langer mee)

Overigens is het me ook niet helemaal duidelijk of Koen nu graag wat wil zelfbouwen (aangezien hij zegt dat het toch weer begint te kriebelen) of dat het voor een bepaald budget moet.
Op mijn werk hebben we trouwens nog wel wat 12" en 15" PA woofertjes liggen die niks liggen te doen.
Dus mocht je interesse hebben, PB maar :)

Overigens raad ik je vooral aan om met dat budget wat zelf te bouwen.
Je krijgt dan behoorlijk wat meer kwaliteit voor je geld. (en kan het tevens helemaal naar eigen smaak maken)
Dan

Bericht door Dan »

ray5150 schreef:
Als je die voor 175 kunt krijgen is het een heel aardig ding, moet inderdaad aardig opgeknapt worden.
Hij staat er al 3 maanden op, dus ik denk dat ze er graag vanaf willen.
Klopt! Maar reken eens het materiaal als je van scratsch gaat beginnen?

Ik heb zelf trouwens nog een Trace Elliot GP7SM in onderdelen staan samen met een Eminence LEGEND B102 liggen om een klein huiskamercombootje mee te maken. Het ister alleen nog niet echt van gekomen....
Dan

Bericht door Dan »

b_force schreef:
Je meent het (Dat is mijn werk min of meer :P) :lol:

Daarom vroeg ik al wat Koen ermee wil.
Als je wilt spelen in een kleine jazz of singer-songwriter/akoestische formatie in een klein café, is die 8" zat.
Moet het hard rocken, dan kom je tekort (hoewel het beter is om met de band af te spreken om op een fatsoenlijk niveau te oefenen, dan gaan je oren ook wat langer mee)

Overigens is het me ook niet helemaal duidelijk of Koen nu graag wat wil zelfbouwen (aangezien hij zegt dat het toch weer begint te kriebelen) of dat het voor een bepaald budget moet.
Op mijn werk hebben we trouwens nog wel wat 12" en 15" PA woofertjes liggen die niks liggen te doen.
Dus mocht je interesse hebben, PB maar :)

Overigens raad ik je vooral aan om met dat budget wat zelf te bouwen.
Je krijgt dan behoorlijk wat meer kwaliteit voor je geld. (en kan het tevens helemaal naar eigen smaak maken)

Tja, als jij de drivers gewoon weggeeft, daar kan ik niet tegenop natuurlijk ;)
Ik ga er zelf even vanuit dat Koen een beetje met een bandje wil jammen. Mijn persoonlijke ervaring is dat zodra er echt op en drumstel gemept wordt (zonder versterking, gewoon kaal) dat je dan aan een 8" niets hebt. Voor in de huiskamer daarentegen zou het wel kunnen denk ik. Maar dat heb ik al gezegd.

Maar goed, als je uitgaat van minimaal 200W met twee keer 10" denk ik dat je met 250€ (zonder verdere sponsoring) niet ver komt.
Als je daarentegen een leuke opknapper tegenkomt dan zou ik dat doen denk ik. Maar daarom reageer ik natuurlijk ook :sure:
architect

Bericht door architect »

heb zelf een fearful 15/6/1 van greenboy gebouwd, die kan prima luid, de 12 inch variant zou ik je aanraden
er is tegenwoordig trouwens ook een ontwerp voor een 10 inch geloof ik.
punt is dat je goed laag wilt en daarvoor moet er lucht verplaatst, in mijn geval was budget geen reden om voor kleiner te keizen want de 12 inch koste hetzelfde als de 15 inch

tip: kies voor licht, een zwaargewicht gaat je echt tegenvallen, dus berkenmultiplex en het liefst neodymium magneten achter je speakers
architect

Bericht door architect »

b_force schreef:

mooi projectje, het zou mooi zijn als je ook nog even een verslagje en de laatste foto's plaatst
klinkt dus lekker voor thuis, gaat het ook een beetje diep?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

40Hz zou moeten kunnen, maar ik zou hem iets eerder afkappen.
Je zou er dus wat meer mee kunnen dan enkel thuis, maar dat hangt zeer sterk van de muziekstijl af.

Overigens heeft B&C een aantal interessante 8 inchers waarmee je nog een stuk harder kan in hetzelfde kastje.
Uiteraard zit daar ook een hoger prijskaartje aan (althans voor jullie)
Het idee was om het budget laag te houden.
Vergis je trouwens niet in die Mivocjes (in het algemeen), die hebben een belachelijk hoge Xdamage.
(een parameter die je niet mag vergeten in dit geval).

Dit is trouwens nog wel een soort van prototype.
In het vervolg zou ik een aantal dingen al wat anders gedaan hebben :P
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Ik heb nog een dikke 15 inch driver die ik vroeger zelf voor bas heb gebruikt, het merk is RCF. mag weg voor een kratje bier.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dan schreef:
Tja, als jij de drivers gewoon weggeeft, daar kan ik niet tegenop natuurlijk ;)
Neuh, er zijn genoeg woofers te koop in het wat goedkopere segment (helemaal als je 2e hands ook meerekent) die prima mee kunnen komen.
Kwestie van goed ontwerpen.
Dan

Bericht door Dan »

Mr Tube schreef:
Ik heb nog een dikke 15 inch driver die ik vroeger zelf voor bas heb gebruikt, het merk is RCF. mag weg voor een kratje bier.
Ik ken eigenlijk geen succesvol ontwerp met 15"drivers. Meestal klinken die traag/ zompig. Misschien ben ik wel een tikkie conservatief wat dat aangaat maar voor mij is eigenlijk alleen 10" of een meervoud ervan succesvol in een combo of cabinet.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dan schreef:
Mr Tube schreef:
Ik ken eigenlijk geen succesvol ontwerp met 15"drivers. Meestal klinken die traag/ zompig. Misschien ben ik wel een tikkie conservatief wat dat aangaat maar voor mij is eigenlijk alleen 10" of een meervoud ervan succesvol in een combo of cabinet.
Dat bedoel ik dus met goed ontwerpen.

Er is echt geen enkele reden waarom een 15" "traag" zal zijn (vraag anders maar Tom Machielse)
Het zompige kan vaak liggen aan de ruimte, maar vaak hangt het nog val veel meer andere dingen af.
Eventueel kun je altijd nog het geheel met een highpass afregelen naar smaak.
(sowieso is een highpass bij basgitaar systemen heel erg aan te raden)
Dan

Bericht door Dan »

b_force schreef:
Dan schreef:
Mr Tube schreef:
Dat bedoel ik dus met goed ontwerpen.

Er is echt geen enkele reden waarom een 15" "traag" zal zijn (vraag anders maar Tom Machielse)
Het zompige kan vaak liggen aan de ruimte, maar vaak hangt het nog val veel meer andere dingen af.
Eventueel kun je altijd nog het geheel met een highpass afregelen naar smaak.
(sowieso is een highpass bij basgitaar systemen heel erg aan te raden)
Nou jongens, ik ga weer even verder.
Het gaat allemaal helemaal goed komen met Koen.

Succes met bouwen :D
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

:lol: :mrgreen:

Zo erg is het niet hoor. :) :wink:
Iedereen heeft zo zijn ervaring.
Helaas is het zo dat veel ontwerpen gewoon technisch dubieus zijn.
Daardoor krijgen bepaalde producten onterecht een negatieve naam.
Wat ik probeer mee te geven, is om objectief te blijven

Aan de andere kant, als iets gewoon (om wat voor reden dan ook) niet prettig voelt, moet je het ook vooral niet laten natuurlijk 8) :)
Dan

Bericht door Dan »

Oke dan, wat ik belangrijk vind in het advisereren van Koen is dat het project realistisch moet blijven. Het is jammer dat hij nu niet meer reageert maar hij stelt een max budget van 250 euro. Als je dat opsplitst voor het bouwen van een combo, waar kom je dan maximaal op uit als je normale prijzen hanteert? Misschien is zijn vraag net iets te algemeen van aard.
Plaats reactie