Project #3: Fast and Furious
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Project #3: Fast and Furious
Ik ben nog moed en vooral geld aan het verzamelen om een test in elkaar te zetten.
Intussen volg ik jouw topic nauwlettend natuurlijk.
Een heel ander idee dat ik had was de Mini TL van Hobby Hifi, maar dan met een Alpair 6 ipv de tweeter.
Wat ik uit de commentaren van HenkJan inmiddels wel heb begrepen is een TL met de driver op 1/3 van de lijn wel idealer, Dus dan zou het alleen om de AL130 gaan en dan met een andere kast.
Intussen volg ik jouw topic nauwlettend natuurlijk.
Een heel ander idee dat ik had was de Mini TL van Hobby Hifi, maar dan met een Alpair 6 ipv de tweeter.
Wat ik uit de commentaren van HenkJan inmiddels wel heb begrepen is een TL met de driver op 1/3 van de lijn wel idealer, Dus dan zou het alleen om de AL130 gaan en dan met een andere kast.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Project #3: Fast and Furious
ik zal eens zien wat ik zo fast kan doenhsmeets schreef:Misschien dat Henkjan (of Wietse, of Rudy van Rumoh, zover ik begreep de TL wizards alhier) eens een uurtje kunnen simmen met wat opzetten (1 woofer per kast, op 1/3 of 1/5 van de pijp, en de verschillende tapers als 1:2 tot 1:4).
Re: Project #3: Fast and Furious
Hobby Hifi heeft al eens een Tang-band 6x9 als kleine TL gebruikt, het kan dus wel.
Re: Project #3: Fast and Furious
Hi John,John P schreef:Hobby Hifi heeft al eens een Tang-band 6x9 als kleine TL gebruikt, het kan dus wel.
als ik naar de foto op de omslag kijk lijkt dat een heel korte lijn te zijn als ik even de maten van de unit afzet tegen de kast. Is wel opmerkelijk als je dat afzet tegen wat uit de Alignment Tables spreadsheet rolt.
Datzelfde gevoel heb ik ook als ik naar de recente Jenzen speakers van Gravesen kijk met de TL kast variant voor de woofers......wellicht ook omdat niet beschreven staat hoe hij tot dit TL ontwerp is gekomen en zo te zien de verschillende woofers in dezelfde kast steekt.
Huib
Re: Project #3: Fast and Furious
Henkjan schreef:ik zal eens zien wat ik zo fast kan doenhsmeets schreef:Misschien dat Henkjan (of Wietse, of Rudy van Rumoh, zover ik begreep de TL wizards alhier) eens een uurtje kunnen simmen met wat opzetten (1 woofer per kast, op 1/3 of 1/5 van de pijp, en de verschillende tapers als 1:2 tot 1:4).
Re: Project #3: Fast and Furious
Dit projectje gaat voor onbepaalde tijd "on hold".
Lang verhaal kort gehouden: ik ga iets anders maken, ondanks beperkte tijd die ik momenteel voor gehobby heb.
Ik zal nog een nieuw draadje starten vandaag.
Lang verhaal kort gehouden: ik ga iets anders maken, ondanks beperkte tijd die ik momenteel voor gehobby heb.
Ik zal nog een nieuw draadje starten vandaag.
Re: Project #3: Fast and Furious
De drivers liggen in de doos en zonde om er niets mee te gaan doen. Verkopen? ach waarom.
De herbouw van de monitoren + woofer nadert zijn einde. Aan de woofer kast moet wel nog wat gebeuren maar zolang het slecht/koud weer blijft is er tijd om al eens over het vervolg van het FAST concept na te denken....
Inmiddels heb ik ook een plek gevonden waar de FAST ingezet kan worden, maar daar moet de kast niet te diep zijn. Dus nog eens gaan schetsen aan een brede kast. Ik zat eerst in de hoek van een variatie op de SF Stradivarius maar kwam daarna op onderstaande uit. You hate it or you love it.
Bafflestep en diffractie zijn op basis van simu wel te beteugelen.
Konstruktie is relatief simpel: voor en achterwand bv van beuken timmerpaneel met een MDF middenstuk.
De herbouw van de monitoren + woofer nadert zijn einde. Aan de woofer kast moet wel nog wat gebeuren maar zolang het slecht/koud weer blijft is er tijd om al eens over het vervolg van het FAST concept na te denken....
Inmiddels heb ik ook een plek gevonden waar de FAST ingezet kan worden, maar daar moet de kast niet te diep zijn. Dus nog eens gaan schetsen aan een brede kast. Ik zat eerst in de hoek van een variatie op de SF Stradivarius maar kwam daarna op onderstaande uit. You hate it or you love it.
Bafflestep en diffractie zijn op basis van simu wel te beteugelen.
Konstruktie is relatief simpel: voor en achterwand bv van beuken timmerpaneel met een MDF middenstuk.
Re: Project #3: Fast and Furious
Nav het simuleren van de Tangband 6x9 woofer in een TL zat ik van de week eens te schetsen hoe ik een 2mtr lange TL in een kast kon onderbrengen en dan kan ik vaak niet ophouden en kreeg wat inspiratie. Ik heb die tangband maar ook die CHR 70 op de plank liggen.....
Re: Project #3: Fast and Furious
deze vindt ik er persoonlijk beter dan de vorige ontwerpen er uit zien ! =)hsmeets schreef:Nav het simuleren van de Tangband 6x9 woofer in een TL zat ik van de week eens te schetsen hoe ik een 2mtr lange TL in een kast kon onderbrengen en dan kan ik vaak niet ophouden en kreeg wat inspiratie. Ik heb die tangband maar ook die CHR 70 op de plank liggen.....
Re: Project #3: Fast and Furious
Zeer mooi design
Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit de rechter.
Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit de rechter.
Re: Project #3: Fast and Furious
Leuk en verzorgd van het totale ontwerp, mijn voorkeur zou uit gaan naar de linker maar dan zonder het gekleurde (grijze) plankje onderin, heeft geen verbinding met het grijs van de bovenzijde, wat daar juist wel heel mooi samen komt.
Re: Project #3: Fast and Furious
Misschien het grijze deel tot halverwege doortrekken over de bovenkant, én net als de baffle wat laten uitsteken, zodat je een beetje een box-in-a-box gevoel krijgt?
Maakt het gevaarte optisch wat kleiner.
Maakt het gevaarte optisch wat kleiner.
Re: Project #3: Fast and Furious
Dat is 'm Tok, ik vond het model met het grijze bovenvlak het mooiste, maar iets stoorde mij eraan, nu zie ik wat.
Het is natuurlijk de keuze aan Huib, maar de laatste met het halve grijze vlak vind ik verreweg de mooiste.
Gr. Mischa
Het is natuurlijk de keuze aan Huib, maar de laatste met het halve grijze vlak vind ik verreweg de mooiste.
Gr. Mischa
Re: Project #3: Fast and Furious
Heel erg fraai om te zien inderdaad! En een TL met ovale basunit is wel echt een klassieker bij uitstek natuurlijk...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project #3: Fast and Furious
Bouwen !!
Laatste versie is erg mooi.
Ook al in gedachten waarmee je de kast gaat bouwen ?
Laatste versie is erg mooi.
Ook al in gedachten waarmee je de kast gaat bouwen ?
Re: Project #3: Fast and Furious
Eerst die andere speaker en de bij behorende electronica afmaken
en dan eerst nog eens de precieze constructie uitwerken van deze.
Berken multiplex, blank gelakt,
Berken multiplex, blank gelakt,
Re: Project #3: Fast and Furious
Zou deze ook passief te filteren zijn? Nog een onbescheiden vraag: zou je hem ook eens willen renderen zonder de onderbreking in de baffle en de kast?
O ja, ik hoef niet meer te zeggen dat ik ze geweldig mooi vind zo
Gr. Mischa
O ja, ik hoef niet meer te zeggen dat ik ze geweldig mooi vind zo
Gr. Mischa
Re: Project #3: Fast and Furious
Enkele varianten aangezien die met de doorlopende zijwanden en klankbord niet de meest fraaie is: die krijgt een platte kop als een neanderthaler....
Ik heb bewust een 'top kast' er op gezet vanwege hoe de TL is opgevouwen en het de wens om de woofer toch in de buurt van de breedbander te houden.
De Markaudio CHR70 Gen3 heeft een gevoeligheid van 85dB. De Tangband woofer zit op 87dB volgens de spec.sheet. Op het eerste oog is dat een lastige situatie omdat je woofer moet gaan verzwakken en dat is iets dat je niet wilt....neem je echter de bafflestep mee in de vergelijking dan moet het wel lukken om passief te filtereren zonder de woofer te dimmen. Je moet dan wel het overname punt niet te hoog leggen (<=250Hz) zodat de woofer wel al sterk verzwakt wordt en niet meer profiteert van de baffle step en de CHR70 wel.
Ik heb bewust een 'top kast' er op gezet vanwege hoe de TL is opgevouwen en het de wens om de woofer toch in de buurt van de breedbander te houden.
De Markaudio CHR70 Gen3 heeft een gevoeligheid van 85dB. De Tangband woofer zit op 87dB volgens de spec.sheet. Op het eerste oog is dat een lastige situatie omdat je woofer moet gaan verzwakken en dat is iets dat je niet wilt....neem je echter de bafflestep mee in de vergelijking dan moet het wel lukken om passief te filtereren zonder de woofer te dimmen. Je moet dan wel het overname punt niet te hoog leggen (<=250Hz) zodat de woofer wel al sterk verzwakt wordt en niet meer profiteert van de baffle step en de CHR70 wel.
