Ik heb wel drivers maar...
Moderator: Beheerdersteam
Ik heb wel drivers maar...
Hi!
Mijn eerste post! Ik ben een totale newbie op het gebied van zelfbouw audio, maar ik moet er nu toch echt een keer aan geloven.. en ik zal vertellen waarom.
Ooit heb ik eens een setje Focal speakers gekocht voor in mijn toenmalige (lease)auto. Door een vervelende samenloop van omstandigheden (de economie liep ff minder lekker in 2003) moest die auto weer weg, voordat ik de speaker in kon bouwen.
Ik vond die dingen weer (het is een setje Focal PolyKevlar 165, 2 weg - de tweeter heeft zijn eigen mini-enclosure) en wil ze eigenlijk niet verkopen maar gebruiken als extra setje in mijn studio. Ik wil er dus een enclosure voor bouwen (en leren hoe je dat moet doen, natuurlijk - maar das voor later).
Ik kan me voorstellen dat de specificaties (parameters?) van een (setje) speakers het eerste is wat je weten moet voordat je er een enclosure voor kan ontwerpen. Alleen.. welke specs moet je (minstens) weten en hoe kom je erachter welke waarden erbij horen?
Het zou prachtig zijn als er een database op het Net te vinden is waar ik eea. zou kunnen vinden (is dat er?) of moet er echt gemeten worden aan een speaker - en zo ja, wat moet je dan minsten meten? Of zijn er bepaalde vuistregels die je kan gebruiken als je bijvoorbeeld de afmetingen van een speaker weet? (schuifmaat er bij en je komt al een heel eind..)
Je ziet, ik ben echt een totale newbie op dit gebied, maar als je me verder kan helpen, heel graag!
Alvast bedankt!
Johan.
Mijn eerste post! Ik ben een totale newbie op het gebied van zelfbouw audio, maar ik moet er nu toch echt een keer aan geloven.. en ik zal vertellen waarom.
Ooit heb ik eens een setje Focal speakers gekocht voor in mijn toenmalige (lease)auto. Door een vervelende samenloop van omstandigheden (de economie liep ff minder lekker in 2003) moest die auto weer weg, voordat ik de speaker in kon bouwen.
Ik vond die dingen weer (het is een setje Focal PolyKevlar 165, 2 weg - de tweeter heeft zijn eigen mini-enclosure) en wil ze eigenlijk niet verkopen maar gebruiken als extra setje in mijn studio. Ik wil er dus een enclosure voor bouwen (en leren hoe je dat moet doen, natuurlijk - maar das voor later).
Ik kan me voorstellen dat de specificaties (parameters?) van een (setje) speakers het eerste is wat je weten moet voordat je er een enclosure voor kan ontwerpen. Alleen.. welke specs moet je (minstens) weten en hoe kom je erachter welke waarden erbij horen?
Het zou prachtig zijn als er een database op het Net te vinden is waar ik eea. zou kunnen vinden (is dat er?) of moet er echt gemeten worden aan een speaker - en zo ja, wat moet je dan minsten meten? Of zijn er bepaalde vuistregels die je kan gebruiken als je bijvoorbeeld de afmetingen van een speaker weet? (schuifmaat er bij en je komt al een heel eind..)
Je ziet, ik ben echt een totale newbie op dit gebied, maar als je me verder kan helpen, heel graag!
Alvast bedankt!
Johan.
Voor het ontwerpen van een kast kun je volstaan met de Thiele Small parameters: http://www.thielesmall.com/database.asp
Voor het filterontwerp ontkom je eigenlijk niet aan het doen van akoestische metingen en het meten van de impedantie. Er is vast wel een forumlid te vinden die je wil helpen met dat laatste.
Voor het filterontwerp ontkom je eigenlijk niet aan het doen van akoestische metingen en het meten van de impedantie. Er is vast wel een forumlid te vinden die je wil helpen met dat laatste.
- bartsegers
Een heel leuk setje speakers trouwens. heb ze al 2 keer beluisterd in een grote astra station wagen.
Ik denk dat het mooie units zijn die als basis voor je speakerset kunnen dienen. Maar je kunt parameters laten opmeten voor 25-50€ Dan krijg je alle gegevens die je wenst, eventueel ook een impedantieplot ed.
Ik neem aan dat jij de oude versie hebt als je over 2003 praat. Volgens mij is er namelijk ooit een versie 2 gekomen.
heb je eventueel een foto van je setje?
Ik vind dit:
6.5 inch Two-way Component Set: Polykevlar 165 K 2-way separate system
Woofer 6 K1 165mm (6-1/2) midbass, 25mm (1) v.coil, 85mm (3-3/8) magnet.
Midrange - Tweeter TN 45 Crossover FA K2 2-way separate high-pass crossover 18 dB/oct. (3,5 kHz) Adjustable tweeter crossover Max. power handling 160 W Nom. power handling 80 W Sensitivity (2.8 V / 1m) 93 dB Frequency response 50 Hz - 20 kHz
Fs 64,4 Hz
Re 2,9 ohms
Qes 0,69
Qms 10,27
Qts 0,65
Dia 13 cm
Mms 10,5 g
Lvc 0,38 mH
Hbob 14,5 mm
Hgap 5 mm
Xmax 4,75 mm
Sd 132,7 cm2
Vas 14,4 l
BL 4,2 N/A
Folding diameter 142 mm
Mounting depth 69 mm
Nu hoef je alleen nog maar wegwijs te worden in bijvoorbeeld Winsid.
dit simulatie programma leert je over de eventuele kastgrootte en de te verwachten response dan (grofweg)
Is dit jouw setje?

Ik denk dat het mooie units zijn die als basis voor je speakerset kunnen dienen. Maar je kunt parameters laten opmeten voor 25-50€ Dan krijg je alle gegevens die je wenst, eventueel ook een impedantieplot ed.
Ik neem aan dat jij de oude versie hebt als je over 2003 praat. Volgens mij is er namelijk ooit een versie 2 gekomen.
heb je eventueel een foto van je setje?
Ik vind dit:
6.5 inch Two-way Component Set: Polykevlar 165 K 2-way separate system
Woofer 6 K1 165mm (6-1/2) midbass, 25mm (1) v.coil, 85mm (3-3/8) magnet.
Midrange - Tweeter TN 45 Crossover FA K2 2-way separate high-pass crossover 18 dB/oct. (3,5 kHz) Adjustable tweeter crossover Max. power handling 160 W Nom. power handling 80 W Sensitivity (2.8 V / 1m) 93 dB Frequency response 50 Hz - 20 kHz
Fs 64,4 Hz
Re 2,9 ohms
Qes 0,69
Qms 10,27
Qts 0,65
Dia 13 cm
Mms 10,5 g
Lvc 0,38 mH
Hbob 14,5 mm
Hgap 5 mm
Xmax 4,75 mm
Sd 132,7 cm2
Vas 14,4 l
BL 4,2 N/A
Folding diameter 142 mm
Mounting depth 69 mm
Nu hoef je alleen nog maar wegwijs te worden in bijvoorbeeld Winsid.
dit simulatie programma leert je over de eventuele kastgrootte en de te verwachten response dan (grofweg)
Is dit jouw setje?

Hi!
Dank je wel voor jullie reacties. Yup, de foto lijkt verdacht veel op mijn setje. De mijne heb ik tweede hands gekocht op eBay, achteraf niet zo heel handig, want er zaten geen ringen bij (maar die zijn wel te maken). Ook de filters die erbij zaten verschilden(!), dus eigenlijk een beetje opgelicht toendertijd. Gelukkig zijn de speakers zelf wel in prima conditie, en daar gaat het om.
Wat me verder opvalt aan jouw foto en mijn speakers is dat de tweeters in hun eigen behuizing zitten (zodat je ze op je dashboard kan monteren) - die kunnen vast wel open zodat ze uiteindelijk in een enclosure kunnen, maar ik moet even bekijken hoe en wat.
Dank voor de specs!
Nu nog op zoek naar een passende enclosure. Is het opmeten van de impedantie heel belangrijk voor het ontwerpen / bouwen van een enclosure (sorry, newbie hier)? En wat raden jullie me aan qua kast (-ontwerp)?
Dank je wel voor jullie reacties. Yup, de foto lijkt verdacht veel op mijn setje. De mijne heb ik tweede hands gekocht op eBay, achteraf niet zo heel handig, want er zaten geen ringen bij (maar die zijn wel te maken). Ook de filters die erbij zaten verschilden(!), dus eigenlijk een beetje opgelicht toendertijd. Gelukkig zijn de speakers zelf wel in prima conditie, en daar gaat het om.
Wat me verder opvalt aan jouw foto en mijn speakers is dat de tweeters in hun eigen behuizing zitten (zodat je ze op je dashboard kan monteren) - die kunnen vast wel open zodat ze uiteindelijk in een enclosure kunnen, maar ik moet even bekijken hoe en wat.
Dank voor de specs!
- bartsegers
ik zet de woofers (want daar gaat het n u in eerste instantie om) eens in een simulatieprogje voor je.
jammer dat de filters verschillen heb je wel 1 originele?....
Dan kun je er waarschijnlijk ook twee van maken.
Later kun je dan altijd het zaakje opmeten met een forumlid of laten doen bij een speakerbouw bedrijfje.
De tweeter hoeft geen enclosure te hebben. deze moet zelfs afgesloten zijn van het volume voor de woofer.
Zal zo eens een sim laten zien, ben benieuwd.
Later kun je dan altijd het zaakje opmeten met een forumlid of laten doen bij een speakerbouw bedrijfje.
De tweeter hoeft geen enclosure te hebben. deze moet zelfs afgesloten zijn van het volume voor de woofer.
- bartsegers
winsid laat mij zien dat gesloten in elk geval niet heel diep gaat.
Basreflex daarentegen wel.
Niet te gek maken, dus een 30 liter afgestemd op 55hz geeft een aardig verloop.
ik vetrouw boxsim hier wat meer, dus kijk voor de basreflex naar het tweede plaatje.
Zie je meteen het verschil tussen winsid en boxsim.
Basreflex daarentegen wel.
Niet te gek maken, dus een 30 liter afgestemd op 55hz geeft een aardig verloop.
ik vetrouw boxsim hier wat meer, dus kijk voor de basreflex naar het tweede plaatje.
Zie je meteen het verschil tussen winsid en boxsim.
Jazeker, ik heb een origineel PolyKevlar filter, en een origineel PolyGlass filter (het goedkopere broertje van de PolyKevlar). Op zich zal dat wel af te leiden zijn. Ik weet dat Focal die dingen ook los verkocht, maar die zijn nu natuurlijk onvindbaar (denk ik?)bartsegers schreef:ik zet de woofers (want daar gaat het n u in eerste instantie om) eens in een simulatieprogje voor je.
Dank voor de plot, ik ga eens bekijken of ik daar wat van ga begriijpen..
- bartsegers
Als je een goede foto kunt posten, is het filter wel te dupliceren.
Dan heb je in ieder geval een basis.
Welk budget wil je ertegen aan gaan gooien eigenlijk?
wil je het onderste uit de kan halen, dan ontkom je er niet aan, als je de drivers eenmaal in de speakerkasten hebt zitten om alles te laten doormeten en zo een perfect filter te maken.
Ook dit originele filter is namelijk (waarschijnlijk) berekend voor in de auto. En niet in een smalle gesloten, dan wel basreflex kast.
Een autodeur is namelijk niet gesloten, noch basreflex. Vaak wordt het een "lekke kast" genoemd.
Om verder te gaan met de eerste stappen, kan ik nog wel de basreflexpoort maten voor je noteren hier.
(testkast maken bv van spaanplaat, geeft je een ruwe indicatie van de mogelijkheden en potentie van de speaker).
Zo ben je met 2 tientjes klaar, en kun je het makkelijk van tafel schuiven als het niet bevalt.
wil je het onderste uit de kan halen, dan ontkom je er niet aan, als je de drivers eenmaal in de speakerkasten hebt zitten om alles te laten doormeten en zo een perfect filter te maken.
Ook dit originele filter is namelijk (waarschijnlijk) berekend voor in de auto. En niet in een smalle gesloten, dan wel basreflex kast.
Een autodeur is namelijk niet gesloten, noch basreflex. Vaak wordt het een "lekke kast" genoemd.
Om verder te gaan met de eerste stappen, kan ik nog wel de basreflexpoort maten voor je noteren hier.
(testkast maken bv van spaanplaat, geeft je een ruwe indicatie van de mogelijkheden en potentie van de speaker).
Zo ben je met 2 tientjes klaar, en kun je het makkelijk van tafel schuiven als het niet bevalt.
Ok, ik zal wanneer ik weer thuis ben een setje foto's maken. Ik wil juist niet het onderste uit de kan te halen, maar een 'leuke' speaker maken die ik als vergelijk kan gebruiken in mijn studio (ik produceer muziek en als een track (bijna) af is, dan moet je 'm ook beluisteren op andere speakers, zoals bijvorbeeld in de auto, hifi installatie, pc speakers etc.bartsegers schreef:Als je een goede foto kunt posten, is het filter wel te dupliceren.
Ik heb een paar uitstekende monitor speakers. Ik wil dus juist een 'normale' speaker maken met een hifi-kwaliteit zodat een productie daarop gedraaid kan worden zonder dat ik de studio uit hoef.
Een basreflex box (met een poort aan de voorkant) klinkt als een prima plan. Het plan is (op dit moment
- bassreflex enclosure uitzoeken, niet te groot (maatje boekenplank, ze moeten op mijn buro komen)
- evt. kijken naar een actief speaker ontwerp (dus aparte ampjes voor elke speaker, als dat enigszins te betalen is - of maak ik het mezelf dan te moeilijk en moet ik niet zeuren en gewoon ergens een versterker regelen?)
- Ik ga er eigenlijk vanuit dat ik ook nieuwe scheidingsfilters moet maken, omdat die dingen van Focal idd. waarschijnlijk voor in de auto zijn bedoeld. (Foto daarvan maken is natuurlijk mogelijk zodat specs te achterhalen zijn - of is dat niet slim?).
En wat betreft de centen.. eh.. ik heb geen idee eigenlijk wat ik zou moeten neerleggen voor materiaal (hout, electronica) maar ik wil het wel laag houden.
Zoiets?
MvG, Johan. (die erg blij is met de hulp!)
Zoo... afgelopen weekend maar eens een boek opengeslagen over speakers bouwen. Ik heb wel eea. gevonden, ik ga maar eens bedenken wat ik precies wil.
In ieder geval zeer bedankt voor de Thiele/Small (ik heb echt wat geleerd!
) parameters, ik vond bij http://www.mh-audio.nl een handig invul formulier voor een basreflex kast.
Ik zag in mijn boek dat voor bepaalde speakers het mogelijk is om 'een-weg' kast te maken. Dat lijkt me wel wat, maar ik moet nog even kijken of dat wel kan met de Focals. Waar kan ik dat boxsim vinden??
Alvast dank (weer)!
Johan.
In ieder geval zeer bedankt voor de Thiele/Small (ik heb echt wat geleerd!
Ik zag in mijn boek dat voor bepaalde speakers het mogelijk is om 'een-weg' kast te maken. Dat lijkt me wel wat, maar ik moet nog even kijken of dat wel kan met de Focals. Waar kan ik dat boxsim vinden??
Alvast dank (weer)!
Johan.
- bartsegers
Johan,
Een een-weg is alleen mogelijk met breedbanders.
Dat zijn units bedoeld om het hele freq. bereik weer te geven.
Met jouw compo set heb je altijd een 2-weg te pakken. (woofer en tweeter)
het aantal units zegt niets over het aantal wegen. wel het aantal stappen waarin je het freq.bereik opdeelt. in jouw geval 2.
boxsim kun je downloaden via visaton ff googlen voor de locatie.
lees rustig de stappen die je moet ondernemen.
(thiele small invoeren, dan de kast invoeren (basreflex) en dan het schema intikken. versterker, en speker en het kringetje sluiten.
je kan ook eenvoudig winsid gebruiken (beta) hier voer je de gegevens in, en dan kun ej makkelijk kijken wat een kastvolume en basreflex afstemming doet voor jouw speaker setje.
Een een-weg is alleen mogelijk met breedbanders.
Dat zijn units bedoeld om het hele freq. bereik weer te geven.
Met jouw compo set heb je altijd een 2-weg te pakken. (woofer en tweeter)
het aantal units zegt niets over het aantal wegen. wel het aantal stappen waarin je het freq.bereik opdeelt. in jouw geval 2.
boxsim kun je downloaden via visaton ff googlen voor de locatie.
lees rustig de stappen die je moet ondernemen.
(thiele small invoeren, dan de kast invoeren (basreflex) en dan het schema intikken. versterker, en speker en het kringetje sluiten.
je kan ook eenvoudig winsid gebruiken (beta) hier voer je de gegevens in, en dan kun ej makkelijk kijken wat een kastvolume en basreflex afstemming doet voor jouw speaker setje.
Ok, tweeweg is het dus. Je schreef eerder dat de tweeter (in dit geval) geen onderdeel mag uitmaken van het volume van de woofer. Betekend dit dat de volgorde als volgt moet zijn?
- Bouw een kast voor de woofer
- is de kast eenmaal af -> meting(en) laten uitvoeren (op de kast met speaker natuurlijk, maar ook de tweeter?)
- Ontwerp een passend scheidingsfilter?
Is dat de manier waarop ik dit moet aanvliegen?
MvG, Johan.
- Bouw een kast voor de woofer
- is de kast eenmaal af -> meting(en) laten uitvoeren (op de kast met speaker natuurlijk, maar ook de tweeter?)
- Ontwerp een passend scheidingsfilter?
Is dat de manier waarop ik dit moet aanvliegen?
MvG, Johan.
- bartsegers
Juist!
En de kast voor de woofer kun je grofweg van tevoren bepalen aan de hand van simulaties.
Meteen meten hoeft niet altijd, misschien zegt de simulatie dat iets goed kan klinken, en ben je zelf totaal niet tevreden...!
Dan ga je terug naar de tekentafel voor een nieuwe kast.
Hier zit het hem nu net in, omdat je eigenlijk woofers hebt die in een portier spelen moeten. Ik zoud voor de testkast de simulatie aanhouden die je ziet in ht plotje van boxsim wat ik eerder postte.
Ga bij de eerste kast eens uit van het volgende:
kastvolume 30 liter. Neem voor de woofers, tweeters en bracing in de kast een litertje ongeveer.
Zoek dan iets wat voor basreflexpoort kan doorgaan. Denk aan pvc pijpjes etc...
Afhankelijk van de doorsnede welke het pijpje heeft, rolt daar een lengte uit. bijvoorbeeld een pijpje vanrond 4 cm moet een lengte van 12cm hebben. heb je een pijpje rond 5 cm dan moet hij 27cm lang zijn!
Geef even aan hier welke diameter je vind.
Dan kun je al aan de slag!
een maat is bijvoorbeeld 25x25x50. Geen boekenplankmodelletje dus...
Maar dat komt door de eigenschappen van de woofer helaas. Die moet nu eenmaal wat volume zien om laag te komen (basweergave)
als alternatief kun je ook bijvoorbeeld een 15 liter kast maken. de basweergave is dan stukken minder, maar misschien voldoet het wel voor jou ? Ik kan dat niet op afstand beoordelen helaas.
En de kast voor de woofer kun je grofweg van tevoren bepalen aan de hand van simulaties.
Meteen meten hoeft niet altijd, misschien zegt de simulatie dat iets goed kan klinken, en ben je zelf totaal niet tevreden...!
Dan ga je terug naar de tekentafel voor een nieuwe kast.
Hier zit het hem nu net in, omdat je eigenlijk woofers hebt die in een portier spelen moeten. Ik zoud voor de testkast de simulatie aanhouden die je ziet in ht plotje van boxsim wat ik eerder postte.
Ga bij de eerste kast eens uit van het volgende:
kastvolume 30 liter. Neem voor de woofers, tweeters en bracing in de kast een litertje ongeveer.
Zoek dan iets wat voor basreflexpoort kan doorgaan. Denk aan pvc pijpjes etc...
Afhankelijk van de doorsnede welke het pijpje heeft, rolt daar een lengte uit. bijvoorbeeld een pijpje vanrond 4 cm moet een lengte van 12cm hebben. heb je een pijpje rond 5 cm dan moet hij 27cm lang zijn!
Geef even aan hier welke diameter je vind.
Dan kun je al aan de slag!
een maat is bijvoorbeeld 25x25x50. Geen boekenplankmodelletje dus...
Maar dat komt door de eigenschappen van de woofer helaas. Die moet nu eenmaal wat volume zien om laag te komen (basweergave)
als alternatief kun je ook bijvoorbeeld een 15 liter kast maken. de basweergave is dan stukken minder, maar misschien voldoet het wel voor jou ? Ik kan dat niet op afstand beoordelen helaas.
Laatst gewijzigd door bartsegers op ma 08 jun 2009, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
OK, dat snijdt hout (of MDF, of triplex of.. nou ja). Ik heb nog nooit zo'n ding (een kast dus) gemaakt, je had het over om een test kast te maken van spaanplaat, en dan eens luisteren hoe dat klinkt toch? Laat ik dat maar gaan doen dan.
Ik had deze waarden voor een kast gevonden op de website die ik eerder noemde, maar er zat geen grafiek bij...:
EBP: 93.33 (bassreflex = goed plan)
Berekend:
Box:
Vb = 64.75 liter
Fb = 41.4
F3 = 35.45
Ripple = 0.74 dB.
Port:
D = 11.53 cm
L = 19.66 cm
Opp = 104.4 cm2
Bijna 65 liter als kast - dat is een aanzienlijk grotere kast dan die 30 liter die je eerder aangaf. Wat is wijsheid hier (maw: wat zou jij doen)?
Als je me afmetingen kan sturen, graag (PM).
Dank, Johan.
Ik had deze waarden voor een kast gevonden op de website die ik eerder noemde, maar er zat geen grafiek bij...:
EBP: 93.33 (bassreflex = goed plan)
Berekend:
Box:
Vb = 64.75 liter
Fb = 41.4
F3 = 35.45
Ripple = 0.74 dB.
Port:
D = 11.53 cm
L = 19.66 cm
Opp = 104.4 cm2
Bijna 65 liter als kast - dat is een aanzienlijk grotere kast dan die 30 liter die je eerder aangaf. Wat is wijsheid hier (maw: wat zou jij doen)?
Als je me afmetingen kan sturen, graag (PM).
Dank, Johan.
- bartsegers
Johan,
Zaoals ik in de PM vermelde al, een 65 liter is echt te groot voor deze units. oke, je laag loopt ver door, maar gaat ten koste van je belastbaarheid, en je impulsgedrag. (strakheid van je weergave)
Met een 30 liter kast zit je mooi schat ik. een goede basweergave (geen subweergave) haal je zo wel. zeker in een kleine studio...
Als het echt niet bevalt, dan moet je naar een echt grotere kast toe.
Maar zoals ik al zei eerder, gebruik deze units niet in een gebied wat ze niet kunnen (sublaag weergeven op stevig niveau) Daarvoor komen ze gewoon net eat membraanoppervlak en slag tekort.
Laat maar eens weten wat voor basreflexpijpje je wilt gebruiken, dan kunnen we de lengte ervan geven.
Haal ook 2 zakken wasemkap-filters (bij de action voor 1€)
Trouwens al meer over de filters te vertellen ?
Zaoals ik in de PM vermelde al, een 65 liter is echt te groot voor deze units. oke, je laag loopt ver door, maar gaat ten koste van je belastbaarheid, en je impulsgedrag. (strakheid van je weergave)
Met een 30 liter kast zit je mooi schat ik. een goede basweergave (geen subweergave) haal je zo wel. zeker in een kleine studio...
Als het echt niet bevalt, dan moet je naar een echt grotere kast toe.
Maar zoals ik al zei eerder, gebruik deze units niet in een gebied wat ze niet kunnen (sublaag weergeven op stevig niveau) Daarvoor komen ze gewoon net eat membraanoppervlak en slag tekort.
Laat maar eens weten wat voor basreflexpijpje je wilt gebruiken, dan kunnen we de lengte ervan geven.
Haal ook 2 zakken wasemkap-filters (bij de action voor 1€)
Trouwens al meer over de filters te vertellen ?
Als ik op je grafiekje afga, zie ik 0 db op 50 Hz. Dat is meer dan zat wat mij betreft. Je hebt me overtuigd.
Basreflexpijp mag aan de voorkant wat mij betreft (wat kan je verder nog roepen over een basreflexpijp?). Wasemkapfilter klinkt ook zeer hi-end
Nog niets over de filters te vertellen (druk weekend gehad met het opstellen van een nieuwe tafel in mijn studio) maar ik ga er nog even een foto van maken en opsturen.
edit: ah, kijk, je hebt een opmerking over bassreflexpijp gemaakt. Ok, ik kom hier nog even op terug.
Basreflexpijp mag aan de voorkant wat mij betreft (wat kan je verder nog roepen over een basreflexpijp?). Wasemkapfilter klinkt ook zeer hi-end
Nog niets over de filters te vertellen (druk weekend gehad met het opstellen van een nieuwe tafel in mijn studio) maar ik ga er nog even een foto van maken en opsturen.
edit: ah, kijk, je hebt een opmerking over bassreflexpijp gemaakt. Ok, ik kom hier nog even op terug.
- bartsegers
pijpje mag uiteraard aan de voorkant.
maar de diameter is van belang (voor de lengte)
die twee zijn namelijk aan elkaar gekoppeld.
Voor eenzelfde afstemming van je basreflex frequentie, 55hz dus, kun je meerdere maten pijpjes gebruiken, smeller en korter, of groter en langer.
Hangt ervan af wat je vind dus (stevig kartonnen kokertjes kunnen ook voor test kast)
uiteindelijk kun je zelfs door op elkaar stapelen van mdf ringen een pijpje maken. (bv 6x22mm mdf, zit je ook al op 13,2 cm)
Ik noem maar wat dus!
maar de diameter is van belang (voor de lengte)
die twee zijn namelijk aan elkaar gekoppeld.
Voor eenzelfde afstemming van je basreflex frequentie, 55hz dus, kun je meerdere maten pijpjes gebruiken, smeller en korter, of groter en langer.
Hangt ervan af wat je vind dus (stevig kartonnen kokertjes kunnen ook voor test kast)
uiteindelijk kun je zelfs door op elkaar stapelen van mdf ringen een pijpje maken. (bv 6x22mm mdf, zit je ook al op 13,2 cm)
Ik noem maar wat dus!
Even rondgekeken, ik heb een leuk stukje PVC buis van 33 mm doorsnede (binnenzijde), 40 mm doorsnede (buitenzijde) en 3,5 mm dik. Ik heb er 25 cm van, is dat voldoende voor een box?
Ik heb ook boxsim gedownload, maar dat was even iets te veel aan invulbare velden om (voor mij) even snel in te vullen. Ga ik nog wel even mee knoeien, later.
Als je me de dimensies kan opgeven voor de box, graag. Dan ga ik eens de doe het zelver uithangen voor een test-ontwerp (hardboard, wasemkapfilter en een stukkie PVC).
Foto's komen!
Ik heb ook boxsim gedownload, maar dat was even iets te veel aan invulbare velden om (voor mij) even snel in te vullen. Ga ik nog wel even mee knoeien, later.
Als je me de dimensies kan opgeven voor de box, graag. Dan ga ik eens de doe het zelver uithangen voor een test-ontwerp (hardboard, wasemkapfilter en een stukkie PVC).
Foto's komen!
- bartsegers
No worries, ik ga zelf wel even pielen met Winsid, stuur je wel screendumps ter check, ok?bartsegers schreef:vandaag geen winisd bij de hand helaas.
Iemand anders moet je even vertellen welke poort je nodig hebt bij
30 liter en tunen op 55 hz. (en pijpje rond 33mm)
Als iemand zo vrij wilt zijn ....
- bartsegers
Weer wat verder, heb inmiddels wat leuke maten (1:1.6:2.5 voor breedte:diepte:hoogte las ik ergens) voor een 30 liter kast en weet ook wat voor de basreflex pijp.. looking good!
Als ik nu straks een testkast gemaakt heb (en dat duurt nog wel even) en ik wil een wissel filter erbij (laten) verzinnen- wat moet ik met de tweeter?
Ik kan m inbouwen in de testkast, maar dat lijkt me weinig zin hebben omdat die geen eigen kast nodig heeft - hooguit de locatie tov. de woover speelt dan mee, denk ik?
Wordt de tweeter apart gemeten over een bandbreedte, op dezelfde manier als bij de woofer (neem ik maar even aan?) Of moet ik mijn huidige filter (wat bedoeld is voor in de lekke kast van mijn autodeur!) aansluiten?
Ik vraag het maar, want ik weet het gewoon niet. Kortom: wat te doen als die testkast af is?
Alvast dank!
Als ik nu straks een testkast gemaakt heb (en dat duurt nog wel even) en ik wil een wissel filter erbij (laten) verzinnen- wat moet ik met de tweeter?
Ik kan m inbouwen in de testkast, maar dat lijkt me weinig zin hebben omdat die geen eigen kast nodig heeft - hooguit de locatie tov. de woover speelt dan mee, denk ik?
Wordt de tweeter apart gemeten over een bandbreedte, op dezelfde manier als bij de woofer (neem ik maar even aan?) Of moet ik mijn huidige filter (wat bedoeld is voor in de lekke kast van mijn autodeur!) aansluiten?
Ik vraag het maar, want ik weet het gewoon niet. Kortom: wat te doen als die testkast af is?
Alvast dank!
- bartsegers
sluit nu gewoon het filter aan zoals bedoeld in de auto.
De tweeter kun je gewoon met wat dubbelzijdige tape ofzo op de testkast plakken. Deze kast is vooral om te kijken wat je laagweergave doet uiteraard.
test bijvoorbeeld eens of je verschil hoort tussen de tweeter gemonteerd tegen de kast (normaal dus bij de woofer) of OP de kast, zeg maar los van de kast in het vrije. Zo kun je misschien horen wat de reflecties van de tweeter tegen de kast betekenen voor jouw speaker.
die verhoudingen zijn trouwens niet noodzakelijk voor je volume....
De tweeter kun je gewoon met wat dubbelzijdige tape ofzo op de testkast plakken. Deze kast is vooral om te kijken wat je laagweergave doet uiteraard.
test bijvoorbeeld eens of je verschil hoort tussen de tweeter gemonteerd tegen de kast (normaal dus bij de woofer) of OP de kast, zeg maar los van de kast in het vrije. Zo kun je misschien horen wat de reflecties van de tweeter tegen de kast betekenen voor jouw speaker.
die verhoudingen zijn trouwens niet noodzakelijk voor je volume....
- bartsegers
Die verhoudingen, ik dacht altijd dat het een beetje onzin was. oké staande golven verhaal kan ik bevatten. (verschillende lengten die worden afgelegd)
Maar als ik dit plotje zie hier, speelt dezelfde kast met zelfde woofer inhoud en poort wel dieper...
http://www.pwkdesigns.com/knowledge/com ... 928-100000
Toch weer iets geleerd vandaag, alhoewel de bron commerciel voordeel heeft bij deze bewering
Maar als ik dit plotje zie hier, speelt dezelfde kast met zelfde woofer inhoud en poort wel dieper...
http://www.pwkdesigns.com/knowledge/com ... 928-100000
Toch weer iets geleerd vandaag, alhoewel de bron commerciel voordeel heeft bij deze bewering