pa speaker billfritzmaurice

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Marijnsp
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 14:21

pa speaker billfritzmaurice

Bericht door Marijnsp »

Graag zou ik voor th een setje pa speakers bouwen (budget +- 400 euro).

Ik zat te denken aan een ontwerp van billfritzmaurice bijvoorbeeld de omni 12 of de dr250.

Wat zeggen jullie daar van?
Of hebben jullie een beter idee kwam ontwerp voor mijn budget?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: pa speaker billfritzmaurice

Bericht door ray5150 »

voor th = thuis ?

Heb je ook een linkje naar die ontwerpen ?
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Re: pa speaker billfritzmaurice

Bericht door Bart_M »

Is het budget €200 of €400 per stuk?
Marijnsp
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 14:21

Re: pa speaker billfritzmaurice

Bericht door Marijnsp »

Excuses th is thuis ja. En voor wat feestjes met de vriendengroep (+-100 man)

Het budget is per set dus ja 200 per stuk, op http://billfitzmaurice.info staan een aantal van de ontwerpen. De uitwerkingen van alle speakers worden binnenkort aangeschaft door een vriend van me.

Bedankt voor de reacties!

P.s. als ik beslis wat ik ga bouwen komt er uiteraard een uitgebreide log van :)
AntonZ
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: pa speaker billfritzmaurice

Bericht door AntonZ »

Ik heb een enkele DR250. Die van mij is vooral geschikt voor basgitaar omdat de tweeter array niet de volle lengte is. Toch klinkt muziek er ook prima op. Ze gaan kneiterhard voor een enkele 10" en het blijft verbazend goed klinken. Nooit een andere PA top gehoord met zo'n clean geluid. Zang, akoestische gitaar, percussie zijn prachtig. Eenmaal heb ik thuis geprobeerd om een 60W versterker voluit te laten spelen, maar ik had het lef niet om de volume knop verder open te draaien. Alle haren op mijn lijf stonden recht overeind, bizarre ervaring. Absoluut gehoorbescherming nodig als je dichtbij een setje staat dat voluit speelt.

Voor full-range muziek zou je er idealiter ook subs bij moeten gebruiken, want het zijn eigenlijk echte PA tops, die mid en hoog prima, luid en efficient weergeven, maar voor het diepe laag is de hoorn te kort. Een simpele basreflex sub kan een DR niet bijbenen, je hebt er waarschijnlijk minstens vier nodig bij een paar DR250. Voor een setje DR250s plus subs ga je dan ruim over je budget.

Omni 12 heb ik nooit gehoord, dus kan ik weinig zinnigs over zeggen. Iets meer drivers en crossover componenten dus hogere kosten per box, sneller te bouwen wegens eenvoudiger constructie dan de DR250, en full-range dus meer laag echter ten koste van rendement. Speelt dus minder hard.


Verkijk je niet op de kosten van hout, lijm en alle kleine extraatjes die je ook nog "even" nodig hebt om de boel af te werken tot een voldoende bruikbaar projectje. Plamuur, verf, spijkers/schroeven/brads, stekkers/pluggen, crossover componenten, verf of doek, eventueel een roostertje, handvaten, voetjes, tophats, grote houtklemmen of een ander stuk gereedschap wat je nog niet hebt. Het tikt allemaal aan. Versterking ook niet vergeten, en eventuele processing. De frequentie response van PA tops met hoog rendement is typisch niet bepaald recht, die hebben EQ nodig om fatsoenlijk te klinken.
Marijnsp
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 14:21

Re: pa speaker billfritzmaurice

Bericht door Marijnsp »

Bedankt voor je reactie antonZ!
Ik ben er over aan het denken om nu een setje dr250 te gaan bouwen!
Qua subs is het geen probleem. (Een maat van me gaat namelijk twee t60 subs bouwen en die Zullen in Combie gebruikt worden.)

Qua versterking heb ik een t.amp van 120 watt. Dat zal toch wel genoeg moeten zijn?

Morgen ga ik waarschijnlijk een bestelling plaatsen voor al zijn ontwerpen :)

Groeten,

Marijn
Marijnsp
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 14:21

Re: pa speaker billfritzmaurice

Bericht door Marijnsp »

Aanvulling:
Ik snap wat je bedoelt met de extra kosten. Maar aangezien ik toch veel van het spul al heb zal dat geen probleem zijn. (En Verkijk je niet op wat de gemiddelde boer in de schuur heeft liggen haha)
AntonZ
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: pa speaker billfritzmaurice

Bericht door AntonZ »

Marijnsp schreef:
Qua subs is het geen probleem. (Een maat van me gaat namelijk twee t60 subs bouwen en die Zullen in Combie gebruikt worden.)

Qua versterking heb ik een t.amp van 120 watt. Dat zal toch wel genoeg moeten zijn?

Morgen ga ik waarschijnlijk een bestelling plaatsen voor al zijn ontwerpen :)
Ik heb nu al medelijden met jullie buren (in de wijde omtrek). Dat wordt zeker een lekkere combi.
120 watt per kant in een setje DR250 geeft meer geluid dan ik aan kan. Ik ben benieuwd naar je bouwverslag, ervaringen en plaatjes onderweg altijd welkom.
Marijnsp schreef:
(En Verkijk je niet op wat de gemiddelde boer in de schuur heeft liggen haha)
Vertel mij wat. Enkele jaren terug overleed mijn oom die zijn hele leven op het ouderlijk huis van mijn vader geboerd heeft. Je wilt niet weten hoeveel werk het was om alles uit te ruimen voordat de boerderij (leeg) verkocht werd. Ik heb er weinig speakermaterialen gezien. Wel veel leuk gereedschap.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: pa speaker billfritzmaurice

Bericht door bartsegers »

Ik vind het een behoorlijk complexe kast overigens!
Ben benieuwd of dat eenvoudig te bouwen is.

hier staat wat leuke info over de bouw ervan:
http://www.lonesaguaro.com/speakers/bfd/dr250/index.htm


Overigens zou ikzelf echt huiverig zijn voor 10 piezzo tweeters =;
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: pa speaker billfritzmaurice

Bericht door sevenup »

Simpel en betaalbaar:

2 topjes met de volgende componenten:

Tweeter: http://www.thomann.de/nl/eminence_apt150.htm
Woofer: http://www.thomann.de/nl/the_box_speaker_122808a.htm
Filter: http://www.new-line.nl/nl/luidsprekers- ... r_9842.htm

Eventueel 2 MHT-30 subs met de volgende componenten:

Woofer: http://www.thomann.de/nl/the_box_speaker_12_280_8_w.htm
Bouwbeschrijving: http://www.uppic.org/share-F620_4FFCC974.html
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: pa speaker billfritzmaurice

Bericht door ray5150 »

Vergis ik mij nu, of is die DR250 in feite gewoon een (kleine) W-bin met een rits Piezo's ?
Heb hier wel nog een hele mooie W-bin bouwtekening, deze zit ook een stuk simpeler in elkaar dan de eerder genoemde :
Selenium HB1805A1_i W Bin.pdf
(114.56 KiB) 206 keer gedownload
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: pa speaker billfritzmaurice

Bericht door ray5150 »

Hier staan ook heel veel bouwtekeningen en projekten :
http://www.speakerstore.nl/constructions
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: pa speaker billfritzmaurice

Bericht door Ivo »

Het is wel een W-bin, maar de gebogen wanden zijn omdat die volgens Fitzmaurice nodig zijn om de bandbreedte van de hoorn te vergroten. Het is meer een midrange hoorn en kan dus niet zo heftig gevouwen worden.

Zijn niche is het maken van ontwerpen voor de hobbyist en ondernemer met weinig investeringsgeld. Dus meestal weinig en goedkope onderdelen en vooral veel vrije tijd nodig om de kasten te maken.
Marijnsp
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 14:21

Re: pa speaker billfritzmaurice

Bericht door Marijnsp »

Dat is ook een beetje wat ik zoek haha. Ik ben nu een beetje uit aan het zoeken waar ik het beste/goedkoopste de tweeters kan kopen. Aangezien ik er een hoop nodig heb (44)
AntonZ
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: pa speaker billfritzmaurice

Bericht door AntonZ »

Ivo schreef:
Het is wel een W-bin, maar de gebogen wanden zijn omdat die volgens Fitzmaurice nodig zijn om de bandbreedte van de hoorn te vergroten. Het is meer een midrange hoorn en kan dus niet zo heftig gevouwen worden.

Zijn niche is het maken van ontwerpen voor de hobbyist en ondernemer met weinig investeringsgeld. Dus meestal weinig en goedkope onderdelen en vooral veel vrije tijd nodig om de kasten te maken.
Klopt helemaal. Door de afronding en niet extreem vouwen kan het frequentiebereik van de hoorn veel hoger doorlopen en kun je met een tweeweg toe voor hoog rendement over een groot frequentiebereik (80 a 110Hz - 15kHz).

Wat betreft piezo's: los gebruikt inderdaad geen aanrader, in grote aantallen zoals in de arrays die Fitzmaurice voorstelt gaan ze als line array werken en wordt de respons mooi afgevlakt naarmate de array langer wordt. Ze blijven wel gevoelig voor vervorming in het signaal, meer dan andere tweeters. Oversturing ergens onderweg in de signaalketen klinkt niet fraai. Voer je een net signaal zonder oversturing onderweg, dan klinkt het verrassend goed.

Wel is er flink verschil in kwaliteit tussen piezo's. Ik weet niet of alle modellen uit de links van Ray bruikbaar zijn, de allergoedkoopste zijn vaak niet OK. Gaan niet laag genoeg, rendement lager, veel onderlinge verschillen. Zelf heb ik Monacor MPT-016 gebruikt, die voldoen goed.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”