Specs gezocht

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mischa72
Contacteer:

Specs gezocht

Bericht door mischa72 »

Hallo,

Ik ben op zoek naar de specs van 2 speakers. Deze kan ik voor een zacht prijsje overnemen, maar de eigenaar heeft er geen gegevens van.

Speaker 2: Profiline 437697 (12" woofer 150W 8 ohm)

Dit zijn alle gegevens die ik heb, ik hoop dat het voldoende is.

De breedbanders lijken me wel leuk om wat mee te experimenteren en de woofers (4 stuks) zouden mooi in een ram-setje in de garage kunnen, of voor een stereo dipole.

Ik heb al een tijd zitten zoeken op google, maar kom niet echt op resultaten waar ik iets mee kan. Waarom dan toch hier vragen? Ik kom hier wel vaker voor verrassingen te staan waar jullie specs vandaan toveren :D .

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op ma 02 mar 2009, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Nou nou, het loopt over van reacties zie ik :D :D .

De Eal is al niet meer nodig, maar voor de Profiline ben ik nog altijd op zoek naar specs.

Ik kan 4 van deze speakers voor een zacht prijsje van iemand overnemen. Ik zou deze speakers eventueel kunnen gebruiken voor in de garage, gewoon kabaal maken, geen hifi, in het andere geval zou ik ze eventueel kunnen gebruiken als 2 dipole woofers.

Is er misschien iemand in de buurt (Limburg/Brabant/oosten van het land onder Apeldoorn) die deze units voor mij zou kunnen en willen nameten? Als de specs dan niet te vinden zijn, zijn ze uiteraard wel te meten, alleen heb ik de middelen zelf niet in mijn bezit.

Groeten,
Mischa
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

mischa72 schreef:
...te meten, alleen heb ik de middelen zelf niet in mijn bezit.
Ik denk het wel, lees dit maar eens :wink: .

Trouwens, voor kabaal lijkt het me dat het niet zo nauw komt.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Als je herrie wilt uit twee 12" wooferkes, is een hoorn natuurlijk een perfecte oplossing! (een uitdaging voor velen, en misschien te groot enfin..)

De punisher bv.
http://photofile.name/photo/tda-audio/1 ... 254040.jpg

Of een eenvoudiger model:
http://photofile.name/photo/tda-audio/1 ... 269662.jpg

http://photofile.name/photo/tda-audio/1 ... 627555.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

mischa72 schreef:

Is er misschien iemand in de buurt (Limburg/Brabant/oosten van het land onder Apeldoorn) die deze units voor mij zou kunnen en willen nameten? Als de specs dan niet te vinden zijn, zijn ze uiteraard wel te meten, alleen heb ik de middelen zelf niet in mijn bezit.

Groeten,
Mischa
Je hebt toch een PC met een geluidskaart in je bezit?

Gewoon ARTA downloaden. Daarover is al heel wat gepost in de rubriek "Meten".
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Is het zo simpel? In dat geval moet ik de gok maar gewoon wagen denk ik. Maar eens kijken wat ze moeten gaan kosten.

In elk geval bedankt voor de hints, links en aanmoedigingen.

Groeten,
Mischa
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Nou ja simpel, je moet er natuurlijk wel mee leren omgaan :D Maar veel geld hoeft het niet te gaan kosten en ingewikkelde spullen heb je verder niet nodig, hooguit een extra versterker en wat weerstanden (plus soldeerbout om e.e.a. aan elkaar te knopen)
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

bartsegers schreef:
Als je herrie wilt uit twee 12" wooferkes, is een hoorn natuurlijk een perfecte oplossing! (een uitdaging voor velen, en misschien te groot enfin..)

De punisher bv.
http://photofile.name/photo/tda-audio/1 ... 254040.jpg

Of een eenvoudiger model:
http://photofile.name/photo/tda-audio/1 ... 269662.jpg

http://photofile.name/photo/tda-audio/1 ... 627555.jpg
Is dit vergelijkbaar met een Karlson kast? Die zijn namelijk niet zo heel erg groot voor een 12".

Groeten,
Mischa
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Uhh nee, wat een Karlson kast is weet eigenlijk niemand. Men vermoedt een soort van BR.

Die in die links zijn gewoon hoorn constucties.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

En in die hoorns kan vrijwel elke speaker worden toegepast?

Groeten,
Mischa
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Pjotr schreef:
Men vermoedt een soort van BR.
Plus een breedbandige resonator...
De BR kwam pas later...
Nu worden aan het gordijntje ook nog spreidende eigenschappen toegeschreven, maar of je daar bij de lagere tonen iets van kan merken?
(die zijn toch al niet zo bundelend..)

Kees
audiomanics
Contacteer:

mischa72 schreef:
Is dit vergelijkbaar met een Karlson kast? Die zijn namelijk niet zo heel erg groot
Inderdaad! :wink:

Kees
Bijlagen
miniKarlson.JPG
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

audiomanics schreef:
mischa72 schreef:
Is dit vergelijkbaar met een Karlson kast? Die zijn namelijk niet zo heel erg groot
Inderdaad! :wink:

Kees
ZUCHT :D :D :D

Ik bedoel dus..... ach laat maar.

Met een hoorn haal je wel meer rendement he? Ik wil de kasten gaan gebruiken voor laag-ondersteuning in een budget-PA voor feestjes. Ik denk erover om 2 baskasten te bouwen (mogelijk hoorns) en 2 mid-hoog kasten (gesloten) met een breedbander en piezo-hoorn. Deze zullen allen aktief gescheiden worden aangestuurd.

Ik dacht voor mid-hoog (met Philips AD12100/HP8) ca 35 liter. De scheiding dacht ik zo rond de 500Hz te leggen om de Philipsen wat te ontlasten.

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op ma 08 jun 2009, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
audiomanics
Contacteer:

mischa72 schreef:
Met een hoorn haal je wel meer rendement he?
In principe wel, maar bedenk ook dat een hoorn het frequentiebereik behoorlijk beinvloed, veel meer dan een Karlson.
Als je de specs van de speaker hebt, gooi die dan maar eens in Hornresp bijv. Kleine kans dat je er meteen een mooie curve uit krijgt ( zo'n vlakke bult van 40-500Hz)
Daarmee zie je wel redelijk goed of een speaker geschikt is voor dat type hoorn..
Hoorns zijn in mijn optiek al jaren de betere weergevers, maar dan moeten ze wel goed gebouwd zijn... Dat is heel wat anders dan zes plankjes met een speakertje..

Ook hoorntjes hoeven niet heel groot te zijn... :wink:
(nog eentje uit mijn verzameling..)
Kees
Bijlagen
Hoorntje.JPG
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

Misha, is het de bedoeling dat de speakers voor het feestje 'vast' blijven staan? Of moeten die telkens terug verplaatst, in- en uitgeladen etc worden...

Als ze gewoon blijven staan, kan je gerust een stel gigantische hoorns gaan plaatsen, lekker met 5 man op z'n plek zeulen en voila.
Anders is voor die toepassing BR oid toch interesanter denk ik..
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hallo Nils,

Het gaat om sleepspeakers, vandaar dat ik het formaat een beetje beperkt wil proberen te houden.

Groeten,
Mischa
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

ik kan je verzekeren dat je met een karlsonkast met een 5200m philips breedbander zééér veel kabaal kan maken
ik heb in mijn jonge jaren(heel lang geleden dus) daar 3 paar van gebouwd naar een bouwbeschrijving radiobulletin
mvg
audioot
Pjotr

Bericht door Pjotr »

mischa72 schreef:
Hallo Nils,

Het gaat om sleepspeakers, vandaar dat ik het formaat een beetje beperkt wil proberen te houden.

Groeten,
Mischa
Dan zou je voor het laag een array van 4 W-bins kunnen maken die tezamen 1 hoorn vormen. Heb je per bin wel een speaker nodig maar dat komt het rendement alleen maar ten goede.

Karlsons heb ik heel lang geleden ook voor PA gebruikt. Kunnen inderdaad een hoop kabaal maken, met de nadruk op KABAAL :D Zou ik je toch niet aan raden. Ze hebben gewoon geen 'throw". Oftewel op afstand blijft het geluid ielig.

B.t.w. Leuk dat mini Karlsonnetje Kees. Daar heeft mij pa destijds er ook een paar van gemaakt van multiplex dan en een philips breedbandertje er in. Klonk best aardig, zij het wat gekleurd. Heeft ooit ook een tekening van in RB gestaan.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Pjotr schreef:
Dan zou je voor het laag een array van 4 W-bins kunnen maken die tezamen 1 hoorn vormen. Heb je per bin wel een speaker nodig maar dat komt het rendement alleen maar ten goede.
Ik heb in principe ook 4 bassen ter beschikking. Kun je mij een idee geven aan welk formaat dat ik dan moet denken?

4 W-bins die 1 hoorn vormen? Ik weet wat W-bins zijn, maar misschien kun je mij nog even duidelijk maken wat je precies bedoelt met "een hoorn vormen."

Groeten,
Mischa
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Is lastig aan te geven. De grootte hangt sterk af van de onderste cut-off frequentie. De cut-off frequentie is in principe daar waar de totale omtrek van de hoorns gelijk is aan de golflengte.

In principe hou je voor een dergelijke bashoorn een exponentiële contour aan. Maak je een array van 4 hoorns van 2x2 (2 naast elkaar en 2 op elkaar) dan moet de contour (het verloop van speaker naar de hoornmond) van alle 4 in zijn totaliteit exponentieel blijven.

Maar ga je zoiets zelf ontwerpen kun je beter je zelf in het berekenen van hoorns gaan verdiepen. Of assistentie vragen aan iemand met veel ervaring er in. Het is voor mij al heel lang geleden dat ik er een stel bouwde.
bartsegers

mischa,

om terug te komen op die profilines, heb je geen foto's etc?

het merk profiline ken ik niet overigens, google levert niks op.

wellicht is er verder iets zichtbaar aan de fotos?

zijn ze heel stug, of soepel? wat schat je de Fs etc.
flinke spoel (zal wel niet) en magneetsysteem ?

wellicht zijn ze goed bruikbaar namelijk!

Of heb je al kans gezien een en ander te meten adhv de tips hiero gegeven (arta)
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hey Bart,

Wat ik mij ervan herinner:
vrij harde rubberen ophanging
geweven conus
grote diameter spoel

Helaas door gebrek aan tijd en materiaal nog niet aan meten toe gekomen. Ik moet de huidige eigenaar eens even vragen of ik er een paar plaatjes van kan schieten.

Groeten,
Mischa
bartsegers

Oké

Een rubber ophaning klinkt niet als doorgaans PA unti overigens.
Zijn een paar uitzonderingen, maar ik herinner me geen profiline units.

Anders toch eens kijken naar goedkope betaalbare 15" units.

Denk aan:

Eminence kappa 15 LF
Beyma sm115
Dap MB-15
(overignes zijn er meer speakers van DAP, die bedoeld zijn als vervanging in hun fabriekskasten) Voordeel is dat je die kasten eens kunt beluisteren, en dan de woofer bestellen. maten kun je opmeten etc.
Ook dat werkt prima dan....

speaker voor deze kast kost bv 90,-€
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=13082

Maar we wachten eens die 12" units af... Als je er heil in ziet kun je ook laten meten natuurlijk. een push-pull subje met 2x12 kan lekker compact blijven bv. (of een bandpass variant etc)
Plaats reactie