Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
De tweeter is dicht aan de achterkant, dus dat gaat niet werken...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Dat mag vast niet van Wouter, dan is het geen standaard tweeter meer en kunnen mensen het ontwerp niet meer makkelijk nabouwen.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
En dan zeker een apart tweeterkastje eromheen bouwen dat net zo breed en diep is als de rest van de kast en de luchtstroom compleet om de zeep helpt? 
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Kijk aan, nu snap ik eindelijk Ray zijn ontwerpkeuze!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28477
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Ray mag wel opschieten, anders is de cavia van de kinderen dood......Walt schreef:Kijk aan, nu snap ik eindelijk Ray zijn ontwerpkeuze!
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Intertechnik Jetset 50 poorten en een plaat 'Damping 10' binnenkregen, zie foto's.
Nu ben ik weer snel stil voordat Hans zich weer begint te irriteren...

Nu ben ik weer snel stil voordat Hans zich weer begint te irriteren...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Tja, dat was te verwachten met dempingsmateriaal buiten het budget. Komen er ook nog loodkorrel platen in?
bij Twaron in deze instapklasse word ik gek hoor
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28477
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Wat een vreselijke pijpen, moet dat in je boemboemauto komen? 
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
eeeehwouter schreef:bij Twaron in deze instapklasse word ik gek hoor
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Twaron dempt enorm goed, je hebt er daardoor in verhouding maar weinig van nodig, voor dit soort compacte luidsprekerkastjes zijn dit niet de kosten.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28477
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Daar istieweer!Walt schreef:Twaron dempt enorm goed, je hebt er daardoor in verhouding maar weinig van nodig, voor dit soort compacte luidsprekerkastjes zijn dit niet de kosten.
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
We voegen wel even een nieuwe regel toe: Vermeld de totaalprijs van de gebruikte onderdelen te weten .... (incl. kosten rijklaar maken) en de kostprijs van het eindproduct (showroommodel zoals die er staat, meestal 1/3 duurder dan de vanafprijs) 
Twaron en demping 10... tsss

Twaron en demping 10... tsss
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Wasdatnouweer ?wouter schreef:(incl. kosten rijklaar maken)
Alle hout dat ik verzaag in testkastjes? Mijn uurloon misschien?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Dat was een metafoor
En inderdaad, alle momenten dat je aan je project denkt moeten ook rekent worden
Stond laatst bij Autoweek Live naast een Dacia Duster, heel leuk vanaf 17.000 maar zoals ie er stond ruim 27.000. En ze wilden op de bordjes naast de auto graag de vanafprijs hebben staan maar moesten van de organisatie de prijs van de demo auto vermelden, goh... waarom nou toch
Stond laatst bij Autoweek Live naast een Dacia Duster, heel leuk vanaf 17.000 maar zoals ie er stond ruim 27.000. En ze wilden op de bordjes naast de auto graag de vanafprijs hebben staan maar moesten van de organisatie de prijs van de demo auto vermelden, goh... waarom nou toch
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Hallo Wouter,
Je hebt zelf bepaald dat demping niet in het budget zit, dus ik snap het probleem niet echt...?
Groetjes Walter
Je hebt zelf bepaald dat demping niet in het budget zit, dus ik snap het probleem niet echt...?
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Inderdaad, 2 Cavia's (€19,95 p/st) in mijn middencompartiment is flink duurder dan één zakje twaron (€9,95)Walt schreef:Hallo Wouter,
Je hebt zelf bepaald dat demping niet in het budget zit, dus ik snap het probleem niet echt...?
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Onzin, we hebben met elkaar de richtlijnen bepaald. En "zie" je de knipoog niet... tekst mist soms de nuance. Je blijft binnen de regels dus niets te verwijten.Walt schreef:Hallo Wouter,
Je hebt zelf bepaald dat demping niet in het budget zit, dus ik snap het probleem niet echt...?
Groetjes Walter
Ik las laatst over een wedstrijd in duitsland en dat was met 75,- euro per kant nog een knap stukje lastiger. Ik dacht aanvankelijk ook aan zoiets, maar we hebben het samen iets ruimer gemaakt. Nu zit ik zelf ook eigenlijk tegen het plafond qua budget, ik moet ook keuzes maken omdat ik niet uitkom
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Hallo Wouter,
Bij mij ligt het compromis is een goedkoper filter en minder fraaie tweeter dan ik normaal zou inzetten, ik hoop dus met name dat de Scanspeak 15W het goed gaat doen, die moet mijn ontwerp straks eruit laten springen qua klank.
Met 1 mat Damping 10 kan ik beide kastjes bekleden, dus zo bezien is het niet echt zo duur per kast. Het spul voegt massa toe aan de wanden, voorkomt resoneren van de wanden en het geeft enige demping, dus hiermee sla je meerdere vliegen in 1 klap. Normaal zou ik ook nog 4mm bitumen toepassen maar dat laat ik nu achterwege. De kast moet zelf maar sterk genoeg worden, gezien de kleine afmetingen zal dit wel lukken.
Twaron is lastig op zijn plek te houden, en ik wil het luchtpad naar de reflexpijp niet verhinderen, grote kans dat ik dus gewoon wat plakken BAF neem, goedkoop en echt prima qua werking.
Het plan is om de komende dagen een ei te gaan leggen over het kastontwerp, en dan volgende week te starten met het echte bouwen van de twee kastjes.
Groetjes Walter
Bij mij ligt het compromis is een goedkoper filter en minder fraaie tweeter dan ik normaal zou inzetten, ik hoop dus met name dat de Scanspeak 15W het goed gaat doen, die moet mijn ontwerp straks eruit laten springen qua klank.
Met 1 mat Damping 10 kan ik beide kastjes bekleden, dus zo bezien is het niet echt zo duur per kast. Het spul voegt massa toe aan de wanden, voorkomt resoneren van de wanden en het geeft enige demping, dus hiermee sla je meerdere vliegen in 1 klap. Normaal zou ik ook nog 4mm bitumen toepassen maar dat laat ik nu achterwege. De kast moet zelf maar sterk genoeg worden, gezien de kleine afmetingen zal dit wel lukken.
Twaron is lastig op zijn plek te houden, en ik wil het luchtpad naar de reflexpijp niet verhinderen, grote kans dat ik dus gewoon wat plakken BAF neem, goedkoop en echt prima qua werking.
Het plan is om de komende dagen een ei te gaan leggen over het kastontwerp, en dan volgende week te starten met het echte bouwen van de twee kastjes.
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Lekker bezig hoor!
Leuk, want het maakt denk ik iedereen enthousiast. Ik heb over 5 weken tijd en ga dan zeker een start maken!
Tot die tijd ergerlijk veel uurtjes denkwerk en 'hoe zal het worden' maar bouwen komt er nu nog even niet van.
Ik ga denk ik testen doen met de driverposities, dus wellicht wat spaanplaten testkasten ofzo. Jij kiest voor een BR, dat zal niet heel spannend worden lijkt me. Kun je direct de juiste kast ontwerpen en tijd steken in de afstemming van het geheel.
Uiteraard ben ik erg benieuwd of 2 stuks Tangband W5 a 37,- euro het met 74,- euro samen gaat redden tegen een Scanspeak 6,5" die minder kost
Maar als het werkt is mijn filter top, namelijk nul komma nul voor het -3dB bereik van 50 tot 5000 Hz 
Leuk, want het maakt denk ik iedereen enthousiast. Ik heb over 5 weken tijd en ga dan zeker een start maken!
Tot die tijd ergerlijk veel uurtjes denkwerk en 'hoe zal het worden' maar bouwen komt er nu nog even niet van.
Ik ga denk ik testen doen met de driverposities, dus wellicht wat spaanplaten testkasten ofzo. Jij kiest voor een BR, dat zal niet heel spannend worden lijkt me. Kun je direct de juiste kast ontwerpen en tijd steken in de afstemming van het geheel.
Uiteraard ben ik erg benieuwd of 2 stuks Tangband W5 a 37,- euro het met 74,- euro samen gaat redden tegen een Scanspeak 6,5" die minder kost
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Hallo Wouter,
Wat ik tot nu toe van Tangband heb gehoord, is me zeker niet tegengevallen. Dus ik denk dat jij goede resultaten hiermee kan gaan neerzetten!
Groetjes Walter
Wat ik tot nu toe van Tangband heb gehoord, is me zeker niet tegengevallen. Dus ik denk dat jij goede resultaten hiermee kan gaan neerzetten!
Groetjes Walter
