Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Dankzij de snelle service van Tony Gee liggen de fronten nu al hier, 22mm MDF dus lekker dik voor zo'n klein kastje:
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Graag gedaan.
Het is watervast mdf met een iets hogere, maar vooral constantere dichtheid dan gewoon mdf
Het is watervast mdf met een iets hogere, maar vooral constantere dichtheid dan gewoon mdf
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Ze zien er keurig uit in ieder geval en voelen lekker zwaar aan.
Ik heb zojuist ook de factuur van Rumoh betaald, de ontwerp wedstrijd korting is netjes hierop verwerkt. Er zit wel enige levertijd op de Scanspeak 15W dus het echte bouwen zal nog een paar weken op zich laten wachten.
Uiteraard kan ik al wel gaan nadenken over de kast. De hoogte en breedte zijn nu alvast bekend, en uitgaande van 10 liter netto de diepte eigenlijk ook. Echter ik zit nog in dubio of ik het filter in de kast zal zetten of achterop en de zijwanden doortrekken. Als ik daar uit ben kan ik het hout voor de overige 2x 5 plankjes halen bij vriend Gamma en beginnen met zagen en lijmen.
Vraagje: is het nog raadzaam het midwoofer gat in de baffle aan de achterkant te voorzien van afschuining voor betere luchtstroom of maakt dit weinig uit voor een 15W korf/magneet?
Groetjes Walter
Ik heb zojuist ook de factuur van Rumoh betaald, de ontwerp wedstrijd korting is netjes hierop verwerkt. Er zit wel enige levertijd op de Scanspeak 15W dus het echte bouwen zal nog een paar weken op zich laten wachten.
Uiteraard kan ik al wel gaan nadenken over de kast. De hoogte en breedte zijn nu alvast bekend, en uitgaande van 10 liter netto de diepte eigenlijk ook. Echter ik zit nog in dubio of ik het filter in de kast zal zetten of achterop en de zijwanden doortrekken. Als ik daar uit ben kan ik het hout voor de overige 2x 5 plankjes halen bij vriend Gamma en beginnen met zagen en lijmen.
Vraagje: is het nog raadzaam het midwoofer gat in de baffle aan de achterkant te voorzien van afschuining voor betere luchtstroom of maakt dit weinig uit voor een 15W korf/magneet?
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Zullen we de rest van het ontwerp ook maar voor je doen?Walt schreef:
Vraagje: is het nog raadzaam het midwoofer gat in de baffle aan de achterkant te voorzien van afschuining voor betere luchtstroom of maakt dit weinig uit voor een 15W korf/magneet?
Groetjes Wallo
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Ik bouw tenminste iets voor de wedstrijd, jij niet... dus... ahum...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Ik bouw tenminste een systeem zonder tips&trics te vragen van anderen. Lees mijn draadjes daar maar eens op na.Walt schreef:Ik bouw tenminste iets voor de wedstrijd, jij niet... dus... ahum...![]()
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
De wedstrijd 'wie heeft de langste' mag jij anders wel organiseren 
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Misschien had je inderdaad meer tips moeten vragen dan waren die JBL's nu misschien wel netjes rereconed! 
Maar het schijnt dat afronden aan de achterzijde relatief bijna geen verschil maakt, tenminste als de korf redelijk open is en de magneet niet te groot, ik vroeg me af of hier vuistregels voor waren bijv. (montage gat / magneet diameter) > 2 dan geen afronding/afschuining nodig.
Groetjes Walter
Maar het schijnt dat afronden aan de achterzijde relatief bijna geen verschil maakt, tenminste als de korf redelijk open is en de magneet niet te groot, ik vroeg me af of hier vuistregels voor waren bijv. (montage gat / magneet diameter) > 2 dan geen afronding/afschuining nodig.
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Zei hij die zijn AT niet netjes gecentreerd krijgt!Walt schreef:Misschien had je inderdaad meer tips moeten vragen dan waren die JBL's nu misschien wel netjes rereconed!
Groetjes Wallo
Groetjes Kees
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Zolang dat niet goed is liggen die ook uit het zicht in de kast. Ik zou al gek worden bij de aanblik van zo'n vervormde rolrand!
Maar, jij bent al gek natuurlijk, dat scheelt!
Nu dan weer on-topic misschien?
Groetjes Walter
Nu dan weer on-topic misschien?
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Ik denk dat deze kleine 2-weg speakertjes toch anders aardig de potentie hebben om goed te gaan klinken!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Porno for the earWalt schreef:Vandaar die B&G units! Die staan fier omhoog!
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
walter neemt een s/g/o in blauwe uitvoeringDan adviseer ik je Viagra++
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Als je op de foto's op pagina 2 kijkt zie je de blauwe condensators als zitten. Dit zijn Jantzen standard Z-caps, deze heb ik ooit gekocht via Roland van Caps and Coils, deze zaten toen in het spoelen/condensator/weerstanden beginners setje.
Ik heb overigens nog best veel normale Audyn QS, Jantzen Standard Z-cap en Mundorf M-cap liggen, ik denk dat ik daarmee een lowbuget condensator shoutout voor de Vifa tweeters ga doen.
Groetjes Walter
Ik heb overigens nog best veel normale Audyn QS, Jantzen Standard Z-cap en Mundorf M-cap liggen, ik denk dat ik daarmee een lowbuget condensator shoutout voor de Vifa tweeters ga doen.
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Ik heb net een oud topic van B_force gevonden waarin hij ook de Vifa DX25 tweeters heeft ingezet, hij kwam uit op een 3e orde filter. Maar dat zou twee dure MKP's extra betekenen, waarin het budget niet voorziet.. Dus ik hoop dat het met een 2e orde filter ook goed zal gaan klinken.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Als je nou een cavia gebruikt als dempingsmateriaal heb je niet zulke dure C's nodig! 
