Brommetje in versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jorgatlet
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 03 dec 2004, 17:44

Brommetje in versterker

Bericht door jorgatlet »

Ik heb mezelf een versterker gemaakt met buizenvv en hypex 180 hxr eindverst in 1 kast. Nu heb ik een brom er in, het is een lichte brom alleen hoorbaar bij laag volume, en wordt niet versterkt. Potmeter en ingangskeuze zijn een JvE printje. Buizenvv. is een Menno vd Veen van de tubesociety waarvan ik alleen het lijngedeelte heb gebruikt.
Tips waar deze brom vandaan kan komen worden gezocht, vermoedelijk in de voeding van een van de ond. omdat de brom niet luider wordt bij hoger volume.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

komt de brom uit de versterker zelf of hoor je 'm uit de luidsprekers
jorgatlet
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 03 dec 2004, 17:44

Brommetje in versterker

Bericht door jorgatlet »

Brommetje komt uit de luidsprekers.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Een foto zegt meer dan duizend woorden..
jorgatlet
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 03 dec 2004, 17:44

Bericht door jorgatlet »

Zal eens proberen om een foto te plaatsen
jorgatlet
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 03 dec 2004, 17:44

Bericht door jorgatlet »

Hier zijn verschillende fotos van de versterker in aanbouw
Bijlagen
IMG_1241.JPG
IMG_1240.JPG
IMG_1239.JPG
IMG_1238.JPG
IMG_1237.JPG
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Paar vraagjes:
Ik neem aan dat je de JvE voor de buizentrap hebt en daar rechtsteeks achteraan de Hypex 180 versterkers?
Klopt het dat ik geen afgeschermde kabels zie?
Hoe en waar heb je je centrale aardpunt?

Probeer de indeling van de kast ook eens wat logischer te maken: korte verbindingen voor de audio en de voeding daar zover mogelijk vandaan, met name de trafo's

Je kunt ook om het maximale te behalen de JvE schematich opdelen in twee stukken: de ingangselectie en dan de volumeregeling tussen de buisjes en de Hypex plaatsen..

Kees
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

zoals audiomanics al zij :de centrale massa?
de draden van de buizentrap naar de hypex modules zou ik zeker afschermen
de draden van de trafo's naar de voeding flink in elkaar twisten verminderd de strooivelden aanzienlijk
mvg
audioot
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ook kabels van trafo's twisten.
jorgatlet
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 03 dec 2004, 17:44

Bericht door jorgatlet »

Allemaal bedankt voor de tips!! Hier ga ik even mee stoeien, ik kom terug
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Ik vraag me af of de buizen met AC of DC gstookt worden? AC wil ook nog wel eens brom veroorzaken bij een verkeerde indeling..
Nou moet ik toch wel zeggen dat ik de algehele indeling vragen is om ruis en brom problemen.
En dat zou zonde zijn van die prachtige modules...

Probeer alles zo te routen dat alle verbindingen zo kort mogelijk blijven. dan heb je al heel veel winst.
Denk en werk logisch, dan kom je al een heel eind. :D
Kijk eens goed naar andere projecten die die mensen hier laten zien.
Je bent niet de eerste die een JVE heeft gebruikt, en de UCD180 komt ook dagelijks langs.
Probeer zo te denken: als je de kast met de achterzijde van je af houdt moet het signaal een vloeiende U-bocht beschrijven.

Bijvoorbeeld:
Draai de JVE een kwart slag, zodat de ingangs relais vlak bij de chassisdelen komen. zo hoef je nog maar een paar centimenter te overbruggen ipv 10-15 cm.

Wat is dat stukje gaatjesprint wat ondersteboven zit :?:
(op z'n Haags: das geen porum!)
Succes. :wink:
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

ray5150 schreef:
Probeer alles zo te routen dat alle verbindingen zo kort mogelijk blijven. dan heb je al heel veel winst.
Denk en werk logisch, dan kom je al een heel eind. :D
Kanttekening hierbij is dat dit soms totaal tegen je intuïtie in gaat bij de massa's en dat de kortste zeker niet altijd de beste is en je soms de massa niet van A naar B moet laten lopen maar van A via C naar B (je wilt geen grote lussen maken en daarom is dit soms nodig! Heen en retour moeten bij elkaar blijven*). Het is belangrijk dat je weet waar de stromen langs gaan en waar je ze niet langs wilt hebben. Door gebruik te maken van referentiepunten dwing je de stromen in de goede richtingen. Doe je dit niet goed dan krijg je brom en andere storing.
Wat belangrijk om te weten is, is dat je de draden waar veel stroom door loopt (die potentie heeft om te storen, de versterker output bijv) uit de buurt houd van de draden waar weinig stroom door loopt (potentie om gestoord te worden, input bijvoorbeeld).

*; Ik zie daar rechtsonder bijvoorbeeld een losse rode draad.
jorgatlet
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 03 dec 2004, 17:44

Bericht door jorgatlet »

@ Ray, De JvE zit zo omdat ik dacht dat dan de voedingskabel niet kruist met de signaaldraden. Buizen zijn idd. met ac gestookt. indeling zo gemaakt dat aan een kant alle voeding zit, en aan de andere kant alle signaalwegen, dan ook de voedingskabels laag over de bodem en de signaaldraden door de "lucht", maar misschien heb ik hier een denkfout gemaakt. Buizen zitten op die plek omdat ik een kijkgat in het front wil maken.
Gaatjes print is een inschakelvertraging om een stand by stand via de JvE mogelijk te maken.
Ga eens stoeien met twisten en afgeschermde kabels, tips over welke als signaal draad te gebruiken zijn welkom.
@Juul Losse rode draad is speakerbeveilighing van de UCD.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Voor Signaaldraden kun je in principe alle coaxiaal draden gebruiken. Beter is het om een kabel te nemen met een getwist aderpaartje en afscherming: de ene ader gebruikje voor je signaal, de andere voor de massa en de afscherming verbind je aan slechts een zijde(!) met je centrale aardpunt.
Of je daar nu koper, verzilverd, massief zilver, goud of koolstof voor gebruikt is aan jou(w portemonee)
Heb je de AC van je gloeispanning wel met twee weerstandjes van 100 Ohm op de massa aangesloten? Zelfs bij indirect verhitte buizen scheelt dat wel eens een hoop brom.. Gewoon aan ieder 6,3V~ draadje een weerstandje van 100 Ohm en de andere kant van die weerstandjes aan massa..

Kees
jorgatlet
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 03 dec 2004, 17:44

Bericht door jorgatlet »

Na mijn vakantie begonnen aan het nieuwe indeelplan en afgeschermde kabels aan gekocht. Het resultaat is een Bromvrije Hybride Geintegreerde Versterker :D :D . Allen die gereageerd hebben op mijn post en tevens iedereen van wie ik wat afgekeken heb op dit forum, VAN HARTE BEDANKT.!!!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Graag gedaan! laat je nog een fototje zien zodat we voor en na kunnen vergelijken?
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Hee gefeliciteerd, eindelijk bromvrij genieten :)
jorgatlet
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 03 dec 2004, 17:44

Bericht door jorgatlet »

@ Ray, Binnenkort maak ik even een paar fototjes, eerst nog een beetje fatsoeneren, in goed nederlands,
Plaats reactie