hoe krimp jij de kous ?

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

hoe krimp jij de kous ?

Bericht door maikbike »

Krimpkous,
Met een aansteker is het soms best een gekloot.
Wat is jullie hulpmiddel ? Heteluchtpistool mischien ?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hoe krimp jij de kous ?

Bericht door hannesie »

Haardrogertje van mijn vrouw
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: hoe krimp jij de kous ?

Bericht door dre »

Heteluchtpistool,branderkopje op de gassoldeerbout of zo'n ding:
bleufire.jpg
Rien Kleinjan
Berichten: 124
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14

Re: hoe krimp jij de kous ?

Bericht door Rien Kleinjan »

Met een professionele Bosch heteluchtpistool, waarbij ik de temperatuur instel op iets tussen 250 en 350 graden.
Een gasvlam vind ik altijd wat amateuristisch en soms ook gevaarlijk.

Rien
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: hoe krimp jij de kous ?

Bericht door ray5150 »

Ik gebruik zowel een haarfohn als een hetelucht pistool. (verf-afbrander)
Wel met de laatste opletten, voor je het weet verbrand de isolatie van de bedrading.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: hoe krimp jij de kous ?

Bericht door dre »

Rien Kleinjan schreef:
Met een professionele Bosch heteluchtpistool, waarbij ik de temperatuur instel op iets tussen 250 en 350 graden.
Een gasvlam vind ik altijd wat amateuristisch en soms ook gevaarlijk.

Rien
Maar verdomd handig als je geen stroom in de buurt hebt. :wink:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: hoe krimp jij de kous ?

Bericht door SARK »

Bij gebrek aan een brander doe ik het met de soldeerbout (zo vaak doe ik het overigens ook niet).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: hoe krimp jij de kous ?

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
Rien Kleinjan schreef:
Met een professionele Bosch heteluchtpistool, waarbij ik de temperatuur instel op iets tussen 250 en 350 graden.
Een gasvlam vind ik altijd wat amateuristisch en soms ook gevaarlijk.

Rien
Maar verdomd handig als je geen stroom in de buurt hebt. :wink:
Jah, als jij op het strand bij mooi weer aan je phono pre gaat zitten klussen.

Typisch Dre weer :rofl:
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: hoe krimp jij de kous ?

Bericht door maikbike »

Toch maar een heteluchtpistool aanschaffen als ik het zo lees.
Ook wel handig om de kolen van de bbq mee aan te steken. :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: hoe krimp jij de kous ?

Bericht door dre »

Pjotr schreef:
dre schreef:
Rien Kleinjan schreef:
Met een professionele Bosch heteluchtpistool, waarbij ik de temperatuur instel op iets tussen 250 en 350 graden.
Een gasvlam vind ik altijd wat amateuristisch en soms ook gevaarlijk.

Rien
Maar verdomd handig als je geen stroom in de buurt hebt. :wink:
Jah, als jij op het strand bij mooi weer aan je phono pre gaat zitten klussen.

Typisch Dre weer :rofl:
Helaas Bestaat mijn leven ook nog uit werken.......
Soms moet ik op locatie ook werkzaamheden doen,daar is niet altijd stroom aanwezig.
En dan is alles op gas echt geweldig. :wink:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: hoe krimp jij de kous ?

Bericht door Pjotr »

Beste gaat toch met een elektronisch regelbaar heteluchtpistool op tussen de 200 en 300 gr. zoals Rien aangaf. Is heet genoeg en je verbrandt de isolatie en het krimpkous niet. Bovendien krimpt dat het hele kous overal gelijkmatig. Een set van dit soort opzetstukken is dan ook erg handig, vooral als je in een versterker bezig bent en niet de hele versterker heet wilt stoken:
stw_102269901.png
stw_102269901.png (7.34 KiB) 1763 keer bekeken
stw_102270801.png
stw_102270801.png (6.83 KiB) 1763 keer bekeken
stw_102270101.png
stw_102270101.png (6.04 KiB) 1763 keer bekeken
stw_102270001.png
stw_102270001.png (6.21 KiB) 1763 keer bekeken
Die kleinere opzetstukken werken ALLEEN met een elektronisch geregelde, met een gewone met vaste standen fikt het element er uit!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: hoe krimp jij de kous ?

Bericht door dre »

Gezien de meeste hier zullen ze een echt heteluchtpistool wel te prijzig vinden. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: hoe krimp jij de kous ?

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
Gezien de meeste hier zullen ze een echt heteluchtpistool wel te prijzig vinden. :mrgreen:
Pruttel, pruttel, pruttel, spreek jij nu maar voor jezelf :mrgreen: Bovendien, dat was de vraag niet...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: hoe krimp jij de kous ?

Bericht door dre »

O ja,we moeten on-topic blijven. :rofl:

Ik geloof dat alle manieren wel aan de beurt geweest zijn.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: hoe krimp jij de kous ?

Bericht door maikbike »

Bovenste opzetstuk ziet eruit alsof ze voor deze klus is gemaakt :?:
Je slaat de spijker op zijn kop, ik krijg met gas de warmte nu niet lekker onderin, terwijl mijn vuurvaste vingers toch niet zo vuurbestendig blijken te zijn :mrgreen:
Wie levert dat soort opzetstukken ?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: hoe krimp jij de kous ?

Bericht door dre »

Vaak zitten die er bij......
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: hoe krimp jij de kous ?

Bericht door maikbike »

dre schreef:
Gezien de meeste hier zullen ze een echt heteluchtpistool wel te prijzig vinden. :mrgreen:
http://www.kruis.nl/artikelen/706065/ma ... 51-vk.html
Is dit wat jij echt noemt ?
Electronisch regelbaar, en opzetstukken ook los verkrijgbaar :)

'' Ideaal voor het karameliseren van crème brûlée '' :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: hoe krimp jij de kous ?

Bericht door Pjotr »

maikbike schreef:
'' Ideaal voor het karameliseren van crème brûlée '' :mrgreen:
Yup en brood roosteren en tosti's maken gaat ook erg goed :mrgreen:

Weet niet hoe het met deze zit, maar die van Bosch, Metabo, Festool en Steinel komen allemaal uit de fabriek van Steinel. Voordeel is dat de losse opzetstukjes allemaal dezelfde maat hebben. Kocht een paar jaar geleden een regelbare voor mijn werk van Festool voor €89 als aanbieding. Zat in een net alu koffertje met een paar opzetstukken er bij.

Zelf heb ik er eentje van Steinel en die is al 25 jaar oud en doet het nog uitstekend.
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: hoe krimp jij de kous ?

Bericht door ronnydepony »

en als je een soldeerstation hebt kun je de temperatuur wel instellen zonder de boel te verbranden, je moet ook geen uren over die kous wrijven :D
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: hoe krimp jij de kous ?

Bericht door maikbike »

Pjotr schreef:
maikbike schreef:
'' Ideaal voor het karameliseren van crème brûlée '' :mrgreen:
Yup en brood roosteren en tosti's maken gaat ook erg goed :mrgreen:

Weet niet hoe het met deze zit, maar die van Bosch, Metabo, Festool en Steinel komen allemaal uit de fabriek van Steinel. Voordeel is dat de losse opzetstukjes allemaal dezelfde maat hebben. Kocht een paar jaar geleden een regelbare voor mijn werk van Festool voor €89 als aanbieding. Zat in een net alu koffertje met een paar opzetstukken er bij.

Zelf heb ik er eentje van Steinel en die is al 25 jaar oud en doet het nog uitstekend.
Top, dan weet ik waar ik naar moet zoeken.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: hoe krimp jij de kous ?

Bericht door maikbike »

ronnydepony schreef:
en als je een soldeerstation hebt kun je de temperatuur wel instellen zonder de boel te verbranden, je moet ook geen uren over die kous wrijven :D
Ja ik vind dat niet lekker werken, klein contactoppervlak, ongewenst contact met andere componenten, uitgesmeerd restant tin op de kous...
Meerendeel mijn onkunde waarschijnlijk :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: hoe krimp jij de kous ?

Bericht door Pjotr »

Kleine tip: Wat erg handig kan zijn is een model wat je stabiel rechtop op tafel kunt zetten. Je hebt dan 2 handen vrij voor als het lastig is, kleine connectors b.v. waarbij de pinnen erg dicht op elkaar zitten. Maar die uitvoering zie je niet veel.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: hoe krimp jij de kous ?

Bericht door Wowly »

Op mijn ayoue soldeerstation zit ook een hetelucht station, dat werkt prefect. Alleen, met witte krimpkous wordt deze wel eens minimaal bruin: waarschijnlijk toch te snel te heet?
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: hoe krimp jij de kous ?

Bericht door rjmulder »

Ik gebruik ook een ayoue soldeerstation 4in1 en als er geen stroom in de buurt is een gasboudje van de aldi met een heteluchtmondje erop.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: hoe krimp jij de kous ?

Bericht door ray5150 »

Witte krimpkous....doe altijd alles met zwart en rood.

Ik had vroeger zo'n mooie Steinel, elektronisch geregeld, opzet stukjes erbij....na een paar jaar was ie al kapot... :(
Nu al een jaar of 7 een hele goedkope van de Lidl (Parkside) ding is nagenoeg onverwoestbaar. :D
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”