Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2-weg Scanspeak/Vifa ontwerpwedstrijd
Hallo Pappaleo,
Dat component lijstje geeft in ieder geval een goed beeld wat nodig is qua orde grootte van de componenten, daarmee kan het budget worden getoetst. Het is natuurlijk goed mogelijk dat na mijn eigen metingen en luistertests de waardes zullen worden aangepast. Het budget is wel dermate krap met deze units, dat er geen ruimte is voor een hogere orde filter, dus wel handig om van te voren te weten dat 2e orde elektrisch afdoende is. Tevens is dit momenteel mijn favoriete schakeling, met de AT/AMT heb ik van alles geprobeerd maar uiteindelijk klinkt 2e orde het beste.
Qua kast zal ik de afmetingen ook wel wat aanpassen, i.v.m. gebrek aan een zaagtafel werk ik namelijk graag met 200mm en 300mm brede MDF stroken die ik zo bij de Gamma kan halen hier. De baffle zal dus 200mm breed worden i.p.v. 180mm.
De poort in de zijkant vind ik lelijk, dus die ga ik achterop zetten, al met al blijft er dan behalve qua aantal liters niet veel meer over van de voorbeeld kast. Ik wil de zijwanden ook laten oversteken aan de achterkant om een uitwendig crossover vak te maken. Het idee is om hier dan in eerste instantie een low budget filterplank in te zetten, eventueel later dan een high end versie die makkelijk is om te prikken zonder solderen.
Groetjes Walter
Dat component lijstje geeft in ieder geval een goed beeld wat nodig is qua orde grootte van de componenten, daarmee kan het budget worden getoetst. Het is natuurlijk goed mogelijk dat na mijn eigen metingen en luistertests de waardes zullen worden aangepast. Het budget is wel dermate krap met deze units, dat er geen ruimte is voor een hogere orde filter, dus wel handig om van te voren te weten dat 2e orde elektrisch afdoende is. Tevens is dit momenteel mijn favoriete schakeling, met de AT/AMT heb ik van alles geprobeerd maar uiteindelijk klinkt 2e orde het beste.
Qua kast zal ik de afmetingen ook wel wat aanpassen, i.v.m. gebrek aan een zaagtafel werk ik namelijk graag met 200mm en 300mm brede MDF stroken die ik zo bij de Gamma kan halen hier. De baffle zal dus 200mm breed worden i.p.v. 180mm.
De poort in de zijkant vind ik lelijk, dus die ga ik achterop zetten, al met al blijft er dan behalve qua aantal liters niet veel meer over van de voorbeeld kast. Ik wil de zijwanden ook laten oversteken aan de achterkant om een uitwendig crossover vak te maken. Het idee is om hier dan in eerste instantie een low budget filterplank in te zetten, eventueel later dan een high end versie die makkelijk is om te prikken zonder solderen.
Groetjes Walter
Re: 2-weg Scanspeak/Vifa ontwerpwedstrijd
Praktishe oplossing van die zijkanten
Enne je kunt mdf in elke gewenste maat laten zagen bij de bouwmarkt hoor
Enne je kunt mdf in elke gewenste maat laten zagen bij de bouwmarkt hoor
Re: 2-weg Scanspeak/Vifa ontwerpwedstrijd
De Gamma bij ons in de buurt heeft teveel afwijking daarvoor, met de standaard 200mm en 300mm stroken heb ik wel goede ervaring.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg Scanspeak/Vifa ontwerpwedstrijd
De Hubo doet het inderdaad een stukje beter.Walt schreef:De Gamma bij ons in de buurt heeft teveel afwijking daarvoor, met de standaard 200mm en 300mm stroken heb ik wel goede ervaring.
groet,
Aat
Re: 2-weg Scanspeak/Vifa ontwerpwedstrijd
Ik kwam net deze tegen, kant en klare CNC baffle's gemaakt door Tony Gee voor 15 euro per stuk. Deze zijn geschikt voor 15cm Scanspeak en 104mm tweeter. Zou voor mij een mooie oplossing zijn bij gebrek aan frees skills:
http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... baffle.pdf
Groetjes Walter
http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... baffle.pdf
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 2-weg Scanspeak/Vifa ontwerpwedstrijd
Correct, het is de bedoeling dat we als deelnemer met een eigen ontwerp komen.pappaleo schreef:Lees ik het nou goed dat jij gewoon een bestaand ontwerp gaat nabouwen, maar uiteindelijk voorziet van een andere tweeter?Walt schreef:Qua kast maak ik het simpel en neem ik de afmetingen over van de SCAMO 15 uit Hobbyhifi 2014, kastje is dan ongeveer h=360 x b=180 x d=270mm, reflexpoort aan de zijkant.
Ik dacht dat het de bedoeling was dat je zelf een ontwerp maakte, of heb ik een regeltje over het hoofd gezien?
Het aanmeten van een andere tweeter in een bestaand project valt daar niet onder. Wal(ter) kennende gaat dat ook niet gebeuren, maar zo las ik het in eerste instantie ook. Inmiddels is er een genuanceerder beeld ontstaan.
Zoals Hobby Hifi een beschrijving maakt van de driverselectie, kastconstructie en -vorm en -afstemming, de filtering op basis van metingen/simulaties en gehoormatige finetuning verwacht ik dat Walt dit ook gaat doen. Dat hoort uiteraard bij de ontwerpwedstrijd.
Voor wie het niet helemaal snapt dan even een metafoor:
Als we een kookwedstrijd gaan doen mag je geen pakjes wereldgerechten van Knorr o.i.d. gebruiken en daar wat extra's bij gooien
Zelf was ik met die Scan Speak units bezig geweest en als je een beetje nette drivers combineert kun je hier op uit komen:
18W/8434G00 62,33
D2604/830000 35,97
Totaal drivers 98,30
Rest voor filter 14,20
En dat in Google levert ook al weer een luidspreker op:
http://www.troelsgravesen.dk/DiscoveryW18.htm
Het is best lastig origineel te zijn. Als je in je topic overtuigend bent in dat je zelf de ontwerpkeuzes maakt/doorgrondt en kan verantwoorden is het wat mij betreft prima als het gedeeltelijk ergens op lijkt. Hobby Hifi geeft voor bijna elke unit wel 2 kastvoorstellen qua constructie, liters en afstemmingsfrequentie.
Mocht iemand 'verkeerd bezig zijn' dan kunnen we dit tijdig aangeven zodat niemand teleurgesteld raakt.
Walt is 'back on track' en zal waarschijnlijk 80 pagina's finetunen en geen spaan heel laten van een filter wat in zijn oren niet klopt. Te grote kasten en een verkeerde afstemming heeft hij al eens eerder meegemaakt, zijn uiteindelijk Open Baffle speakers geworden met 3 stuks AT units en een AMT
@ Walt:
Je mag "Project 01" voor je topic titel plaatsen, je bent de eerste deelnemer die zich met een project heeft aangemeld. Hoe het ook gaat lopen, je mag Project 01 blijven. Dit maakt het eenvoudig om te verwijzen naar elkaars topic en het registreert lekker eenvoudig.
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa ontwerpwedstrijd
Ik vind dat pappaleo wel een beetje gelijk heeft, op deze manier wordt het wellicht iets te makkelijk, juist in het filter wil ik zelf de uitdaging vinden.
Ik zal dan maar voor een compleet andere tweeter gaan kiezen, ik denk een Vifa dome, dan blijft er ook iets meer geld over voor het filter!
Groetjes Walter
Ik zal dan maar voor een compleet andere tweeter gaan kiezen, ik denk een Vifa dome, dan blijft er ook iets meer geld over voor het filter!
Groetjes Walter
Re: 2-weg Scanspeak/Vifa ontwerpwedstrijd
Het wordt ook erg lastig om hier "origineel" in te zijn, als je de parameters van de woof in de bereken programma's stopt dan komt er uit veel van de programma's een kast(je) wat qua maat erg op elkaar zal lijken.pappaleo schreef:Lees ik het nou goed dat jij gewoon een bestaand ontwerp gaat nabouwen, maar uiteindelijk voorziet van een andere tweeter?
Ik dacht dat het de bedoeling was dat je zelf een ontwerp maakte, of heb ik een regeltje over het hoofd gezien?
Re: 2-weg Scanspeak/Vifa ontwerpwedstrijd
Lijkt mij wel goed voor wat strafpunten?Walt schreef:Ik kwam net deze tegen, kant en klare CNC baffle's gemaakt door Tony Gee voor 15 euro per stuk. Deze zijn geschikt voor 15cm Scanspeak en 104mm tweeter. Zou voor mij een mooie oplossing zijn bij gebrek aan frees skills:
http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... baffle.pdf
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Prima, maar ik ga zelf echt niet zitten kutten met een baggerfrees zonder cirkelgeleiding op een 1x2m balkon op een druk bevolkte flat.
Als jij trouwens van mening bent dat je persé alles zelf moet doen, dan kunnen mensen zonder meetset bijv. ook geen hulp inschakelen? Mag je de bouwmarkt de panelen niet op maat laten zagen? Etc.
Misschien moet Wouter een lijstje maken met de basis stappen die je minimaal moet doorlopen en kan bijv. iedereen 1 of 2 vrijstellingen krijgen, dus bijv. de stap van het fresen van de frontjes. Bij iemand anders (Dre?
) hulp met solderen etc...?
Groetjes Walter
Als jij trouwens van mening bent dat je persé alles zelf moet doen, dan kunnen mensen zonder meetset bijv. ook geen hulp inschakelen? Mag je de bouwmarkt de panelen niet op maat laten zagen? Etc.
Misschien moet Wouter een lijstje maken met de basis stappen die je minimaal moet doorlopen en kan bijv. iedereen 1 of 2 vrijstellingen krijgen, dus bijv. de stap van het fresen van de frontjes. Bij iemand anders (Dre?
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 2-weg Scanspeak/Vifa ontwerpwedstrijd
FR_Aad schreef:Lijkt mij wel goed voor wat strafpunten?Walt schreef:Ik kwam net deze tegen, kant en klare CNC baffle's gemaakt door Tony Gee voor 15 euro per stuk. Deze zijn geschikt voor 15cm Scanspeak en 104mm tweeter. Zou voor mij een mooie oplossing zijn bij gebrek aan frees skills:
http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... baffle.pdf
Groetjes Walter
Ik zou niet happen Walt. Ik vond het wel handig gevonden, daar heeft elke beginnende nabouwer die geen bovenfrees heeft ook wat aan. Extra punten dus
Okidoki, ik bepaal wel hoeveel strafpunten iets is en bij 1600 strafpunten ben je af
Laten we ons richten op de leuke dingen en elkaar rustig laten brainstormen in de oriëntatiefase. Ik zag ook al een miscommunicatie in een ander topic rondom drivers die iemand al dan niet als eerste gekozen zou hebben. Dat maakt niet uit, bijna een meerderheid wilde zelfs de wedstrijd met dezelfde units.
Je mag de ikea inlopen voor een blanda achtig ontwerp
Je mag een ander om hulp vragen bij een gedeelte van het werk.
Wat essentieel is aan luidsprekerontwerp is je keuzes, en je afstemming qua laag(midden)constructie en qua filtertopologie.
De vorm en de afwerking telt als ontwerp (lees: design) natuurlijk ook mee maar dat kun je bij vrijwel elk bestaand ontwerp ook enigszins variëren.
Bij onduidelijkheden, geef het gerust aan. "Ongoing" maken we de regels wel duidelijker. Ik weet van tevoren ook niet wat we samen helder willen hebben en willen afstemmen, maar organiseer het met plezier.
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Ik heb mijn idee aangepast, de woofers blijven dezelfde Scanspeak, maar nu een goedkopere Vifa dome. In het verleden heb ik een tijd gespeelt met de Vifa HT275D2, eigenlijk was daar niks mis mee.
2x Scanspeak 15W8434G00 2x 60.13 = 120.26 euro
2x Vifa DX25TG-09/04 2x 24.73 = 49.46 euro
4x 5W weerstand keramisch 4x 0.35 = 1.40 euro
1x 10uF IT Elco glatt 50V 2x 1.63 = 3.26 euro
2x 0.47mH Jantzen 0.4mm lucht 2x1.24 = 2.48
Bovenstaande zijn allemaal zo goedkoop mogelijk, alles wat overblijft stop ik in de serie componenten, dankzij de goedkopere tweeter kan hier nu mooi spul in:
2x 2.2mH 1.4mm Jantzen luchtspoel 2x 16.34 = 32.68 euro
2x 6.8uF Mundorf Mcap Evo 2x 7.15 = 14.3 euro
Totaal dan 223.84 euro.
(De spoel van 2.2mH zal nooit groter worden, en kleiner is hoogstens goedkoper. Voor de tweeter de 6.8uF zal vast geen 8.2uF worden)
Groetjes Walter
2x Scanspeak 15W8434G00 2x 60.13 = 120.26 euro
2x Vifa DX25TG-09/04 2x 24.73 = 49.46 euro
4x 5W weerstand keramisch 4x 0.35 = 1.40 euro
1x 10uF IT Elco glatt 50V 2x 1.63 = 3.26 euro
2x 0.47mH Jantzen 0.4mm lucht 2x1.24 = 2.48
Bovenstaande zijn allemaal zo goedkoop mogelijk, alles wat overblijft stop ik in de serie componenten, dankzij de goedkopere tweeter kan hier nu mooi spul in:
2x 2.2mH 1.4mm Jantzen luchtspoel 2x 16.34 = 32.68 euro
2x 6.8uF Mundorf Mcap Evo 2x 7.15 = 14.3 euro
Totaal dan 223.84 euro.
(De spoel van 2.2mH zal nooit groter worden, en kleiner is hoogstens goedkoper. Voor de tweeter de 6.8uF zal vast geen 8.2uF worden)
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Eh... het is een 4 Ohm tweeter heWalt schreef:(De spoel van 2.2mH zal nooit groter worden, en kleiner is hoogstens goedkoper. Voor de tweeter de 6.8uF zal vast geen 8.2uF worden)
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Weerstandjes in serie/parallel dan moet het wel goedkomen lijkt me?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Vanavond ben ik begonnen aan de testfilter plank. Zoals op de foto is te zien zitten de componenten vast met krokodil bekjes, op deze manier kan ik straks snel meten, aanpassen, meten etc. De topologie is 2e orde elektrisch met een L-pad netwerk voor de tweeter:
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op di 10 jun 2014, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Deze plankjes heb ik toch een keer nodig, kan ik maar net zo goed gelijk beginnen, dan hebben we tenminste ook al wat foto's hier!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Vraagje aan Rumoh, komen de IT spoelen nog op een lijstje te staan?
Ik ben wel benieuwd of ik mijn huidige twee stuks 2.2mH IT 1.4mm draad luchtspoelen kan hergebruiken, oftewel welk deel van het budget nemen deze dan in? De Jantzen 1.4mm lucht is 16.34 euro, hopelijk zijn deze IT's ongeveer even duur...
Groetjes Walter
Ik ben wel benieuwd of ik mijn huidige twee stuks 2.2mH IT 1.4mm draad luchtspoelen kan hergebruiken, oftewel welk deel van het budget nemen deze dan in? De Jantzen 1.4mm lucht is 16.34 euro, hopelijk zijn deze IT's ongeveer even duur...
Groetjes Walter
- RumoH
- ZA-sponsor: RumoH
- Berichten: 374
- Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
- Locatie: De Wilp (Gn)
- Contacteer:
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Op pagina 8 in het algemeen discussie topic staan alle lijsten.
Rudy
Rudy
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 2-weg Scanspeak/Vifa ontwerpwedstrijd
En nog een leuke:wouter schreef:Zelf was ik met die Scan Speak units bezig geweest en als je een beetje nette drivers combineert kun je hier op uit komen:
18W/8434G00 62,33
D2604/830000 35,97
Totaal drivers 98,30
Rest voor filter 14,20
En dat in Google levert ook al weer een luidspreker op:
http://www.troelsgravesen.dk/DiscoveryW18.htm
.
http://bambergaudio.com/products/
De series 2 SS Kit
http://bambergaudio.com/products/series ... binder.pdf
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
@Rumoh: ik heb de lijst met IT spoelen inmiddels gevonden, deze stond er eerst nog niet bij vandaar de verwarring.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
De filter testplank is klaar, twee complete 2-weg elektrisch 2e orde filter met L-pad op één hardhouten plaat:
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Ik zet niet alles op de foto natuurlijk... Ik heb wel zin om deze filterplank in gebruik te gaan nemen, nu is het echt makkelijk tunen geworden.
Echter nu moet ik eerst kasten gaan bouwen, de fronten staan inmiddels in bestelling. Ik ben er echter nog niet uit of ik de zijwanden wil laten doorsteken en het filter achterop. Wellicht is het toch mooier het filter in de kast te bouwen.
Ik zit te denken aan een verwijderbare achterwand die met flinke spaanplaatschroeven op 4 latten 25x25mm zit geschroeft. Deze achterwand bevat dan de aansluitingen, de reflexpoort en het filter. Doordat de achterwand verwijderbaar is, kan de demping ook makkelijk worden aangepast.
Groetjes Walter
Echter nu moet ik eerst kasten gaan bouwen, de fronten staan inmiddels in bestelling. Ik ben er echter nog niet uit of ik de zijwanden wil laten doorsteken en het filter achterop. Wellicht is het toch mooier het filter in de kast te bouwen.
Ik zit te denken aan een verwijderbare achterwand die met flinke spaanplaatschroeven op 4 latten 25x25mm zit geschroeft. Deze achterwand bevat dan de aansluitingen, de reflexpoort en het filter. Doordat de achterwand verwijderbaar is, kan de demping ook makkelijk worden aangepast.
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Ik begrijp dat bestellen met korting inmiddels mogelijk is, dus ik ga de Scanspeak midwoofers en Vifa dome tweeters zometeen bij Rumoh bestellen. De frontjes staan al in bestelling bij Tony Gee dus ik kan straks in ieder geval open baffle's maken!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
