3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

bas focal m180
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door bas focal m180 »

Pjotr schreef:
Zeker en dat gaf ik ook aan. Maar daarmee werkt het nog niet als rem zoals in jouw citaat beschreven en beschermt het geenszins tegen oversturing. Zou het zo heftig zijn dan zijn ze in het lineare gebied ook waardeloos.
Dat citaat is van skaaning maar ben het helemaal met je eens dat het niet werkt tegen oversturing.

Wel zie je bij de eton's test in H&H dat membraam breakup iets minder zijn met aluspreekspoel.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
Dat van die alu spreekspoel als rem is flauwekul. Als je goed kijkt zit er een onderbreking (sleufje) in zo'n spreekspoel om de geïnduceerde stroom te onderbreken. Dat wil niet zeggen dat er nog wel wat kleine wervelstromen lopen maar toch niet genoeg om als rem te werken, hooguit veroorzaken ze een ietwat lagere Qms bij langeslag woofers. En bij underhung spreekspoelen zoals in veel tweeters heb je daar helemaal geen last van.
En de pizza gaat naar Pjotr! :D
Walt

Bericht door Walt »

Interessante discussie in ieder geval.

Ik zat er nog over te denken om misschien ook de K versie of de KA versie underhung nog een keer te gaan proberen, maar als Pjotr gelijk heeft dan zal dit voor een underhung variant klankmatig waarschijnlijk maar weinig verschil maken omdat de spoel zo kort is en de wervelstromen hierdoor minder kans krijgen.

Valt er trouwens in het algemeen iets te zeggen over het materiaal van de spoeldrager voor tweeters? Is daar 1 materiaal wat voornamelijk wordt gebruikt door de fabrikanten of is daar ook die diversiteit aanwezig?

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Walt schreef:
Volgens mij snapt ds23man het zelf ook niet meer! Hij zoekt nu naar de hendel voor de handrem op zijn JBL chassis...

:rofl: :rofl: :rofl:

Groetjes Walter
Volgens mij snapte hij het weldegelijk. En nu is het ineens interessant... Rare manier van van elkaar leren hier...
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Doordat de alu spoeldrager een spleet heeft ontstaan er geen wervelstromen Walt, zou niet best zijn dan zou je drager als rem werken. Het zelfde effect krijg je als 1 van de 2 spreekspoelen van een woofer met dubbele spreekspoel zou kortsluiten. Je moet nog veel leren...... :lol: :lol:

Schandalig trouwens dat een gerenommeerd bedrijf zo'n fout op de site heeft staan.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

For use in the drivers with 77 mm and 102 mm voice coils, we have made a hybrid between the two - the Kapton Alu system (KA system). It utilizes the advantages from both systems. When the driver is within it´s x-max, the voice coil works as a Kapton voice coil but if the driver exceeds x-max, it works like an aluminum voice coil, braking the cone.

Drivers with Kapton voice coil former, can have a tendency to a more pronounced break-up before roll off, because of the lack of mechanical brake.
Als ik deze passage lees, komt het volgende bij mij op:
Er wordt een combinatie van kapton en aluminium gebruikt. Het kapton is de spreekspoeldrager en met het aluminium worden aan het uiteinde van de spreekspoeldrager twee gesloten ringen gemaakt. Als de driver Xmax bereikt komt de aluminium ring in de magneetspleet terecht en is de magnetische flux het hoogst. Door de daardoor opgewekte inductiestroom en dientengevolge het tegengestelde magnetisch veld wordt de beweging afgeremd. Bij geringe uitslag is dat effect er ook, maar veel minder omdat de spreekspoel zich in de magneetspleet bevindt en de aluminium ringen daarbuiten.

het is maar een gedachte. Weet iemand hoe die hybride KA constructie in elkaar zit?
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Als de aluminium ring niet gesloten is, dan is het hele verhaal inderdaad flauwekul, want wervelstromen spelen maar een heel kleine rol omdat die voornamelijk ontstaan in plaatmateriaal dat haaks op een magnetisch veld beweegt en dat is hier niet het geval.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Van welke site heb je dat geplukt Leo? Lijkt mij alleen maar een bak nodeloze extra vervorming op te leveren bij de geringste oversturing, als dat al effectief zou werken. Wel effectief dan: Zet je het gelijk zachter :lol:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Pjotr schreef:
Van welke site heb je dat geplukt Leo? Lijkt mij alleen maar een bak nodeloze extra vervorming op te leveren bij de geringste oversturing, als dat al zou werken. Wel effectief dan: Zet je het gelijk zachter :lol:
Dat citaat is gewoon van de AT site. Als ik zoiets lees probeer ik me gelijk voor te stellen wat ze bedoelen en dan komt dit beeld in me op. Hoe dat in de praktijk uit zal pakken weet ik natuurlijk niet. Voor hetzelfde geld zit ik er finaal naast en is het gewoon een combinatie van kapton en aluminium waarbij er een spleet in de lengterichting van het aluminium zit om kortsluiting te voorkomen. In dat geval heeft ds23man gelijk en is het betreffende citaat gewoon kletskoek.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Als ds23 nou eens een mailtje stuurt naar Per Skaaning... Die heeft iets op z'n site wat in twijfel getrokken wordt. Als het inderdaad fout blijkt mag je misschien wel als dank woofers naar wens laten samenstellen, weet ik wel wat de pstameters ongeveer zullen worden ;-)
Laatst gewijzigd door wouter op vr 30 mei 2014, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het is gewoon wat overdreven geformuleerd door Skaaning. Aluminium zorgt voor mechanische demping (wervelstromen), dat doet het bij kleine uitslag maar ook bij grote. Dat zie je aan de Qms. Bij de exemplaren met Kapton spreekspoeldrager is de Qms meer dan een factor 2 hoger, ik heb het zelf nagemeten, door het ontbreken van wervelstromen. Wervelstromen zijn ook aanwezig als de kring niet gesloten is doordat er een verticale spleet in het aluminium zit. Die spleet moet er altijd in zitten, anders zou de Qms lager dan de Qes worden.
Bij de combinatie van Kapton zorgt het aluminium aan het uiteinde van de spreekspoeldrager voor grotere mechanische stabiliteit en minder opbreken. Het gedrag van de driver met een KA spreekspoel is heel netjes.
GerardJ heeft bij zijn zelfbouw AMT middentoner het resonantiegedrag van het Kapton folie ook onder controle gekregen door er aluminium strips op te plakken.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

wouter schreef:
Als ds23 nou eens een mailtje stuurt naar Per Skaaning... Die heeft iets op z'n site wat in twijfel getrokken wordt. Als het inderdaad fout blijkt mag je misschien wel als dank woofers naar wens laten samenstellen, weet ik wel wat de pstameters ongeveer zullen worden ;-)
Dat lijkt me een slecht idee. Wat een veel beter idee is als we hier op dit forum onderhand eens ophouden met kijken wie de langste heeft over de rug heen van fabrikanten.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
Het is gewoon wat overdreven geformuleerd door Skaaning........
jeroen_d schreef:
Wat een veel beter idee is als we hier op dit forum onderhand eens ophouden met kijken wie de langste heeft over de rug heen van fabrikanten.
Misschien moet Skaaning dan eens wat minder overdrijven..............?

Mahja dan krijgen we ook geen discussie over hoe het werkelijk zit en leren we niks :roll: :mrgreen:
Walt

Bericht door Walt »

Pjotr,

Zou jij nog wat meer kunnen vertellen m.b.t. mijn vraag over spoeldrager materiaal bij tweeters? Op internet vind ik niet veel nuttigs, maar zo te horen heb jij de nodige kennis op dit gebied, heb jij bij Philips op de audio afdeling ofzo gewerkt?

@Wouter, ds23man, als ik het goed begrijp doen de wervelstromen wel iets, dus het citaat is misschien wat aangedikt maar het idee erachter klopt wel. De meeste spiders en rolranden zijn zeer progressief qua stijfheid als je op de x-max komt, dus die gaan ook wel als rem fungeren. Ik denk dat die invloed veel groter is op het totale gedrag bij grote amplitude.

Groetjes Walter
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Walt schreef:
Pjotr,

Zou jij nog wat meer kunnen vertellen m.b.t. mijn vraag over spoeldrager materiaal bij tweeters? Op internet vind ik niet veel nuttigs, maar zo te horen heb jij de nodige kennis op dit gebied, heb jij bij Philips op de audio afdeling ofzo gewerkt?
Nee dat laatste niet. Maar in dome tweeters zie je vrijwel altijd een alu spoeldrager. Gewoon vanwege de stijfheid, maar ook vanwege de warmteafvoer. En daar zit altijd een sleufje in.
Leobus

Bericht door Leobus »

jeroen_d schreef:
Het is gewoon wat overdreven geformuleerd door Skaaning. Aluminium zorgt voor mechanische demping (wervelstromen), dat doet het bij kleine uitslag maar ook bij grote. Dat zie je aan de Qms. Bij de exemplaren met Kapton spreekspoeldrager is de Qms meer dan een factor 2 hoger, ik heb het zelf nagemeten, door het ontbreken van wervelstromen.
Nu gaat er een lichtje bij mij branden.
Toen ik ooit het plan kreeg de Parsifals na te bouwen, wist ik natuurlijk niet welke middentoner Verity toegepast had. Op advies van de toenmalige "Audiofabriek" heb ik toen het model besteld dat ik nu heb. Met Kapton spoeldrager dus. Ik wist dat Verity de middentoner tot ca 5500 Hz door liet lopen en daar heb ik toen het filter op gebouwd. Dat ging niet lekker. Nu snap ik dus dat Verity waarschijnlijk een Aluminium spoeldrager heeft toegepast met minder opbreekverschijnselen bij hogere frequenties. Vermoedelijk ook omdat de speaker als monitor dienst moest kunnen doen. Toen Jeroen begon te meten aan mijn mid unit, viel hem het opbreken bij hogere frequenties op. Waarschijnlijk door die Kapton drager dus. Daarom heeft hij lager gecrosst. Gelukkig kon de tweeter dat makkelijk aan.

Groet,

Leobus
bas focal m180
Contacteer:

Leobus schreef:
jeroen_d schreef:
Het is gewoon wat overdreven geformuleerd door Skaaning. Aluminium zorgt voor mechanische demping (wervelstromen), dat doet het bij kleine uitslag maar ook bij grote. Dat zie je aan de Qms. Bij de exemplaren met Kapton spreekspoeldrager is de Qms meer dan een factor 2 hoger, ik heb het zelf nagemeten, door het ontbreken van wervelstromen.
Nu gaat er een lichtje bij mij branden.
Toen ik ooit het plan kreeg de Parsifals na te bouwen, wist ik natuurlijk niet welke middentoner Verity toegepast had. Op advies van de toenmalige "Audiofabriek" heb ik toen het model besteld dat ik nu heb. Met Kapton spoeldrager dus. Ik wist dat Verity de middentoner tot ca 5500 Hz door liet lopen en daar heb ik toen het filter op gebouwd. Dat ging niet lekker. Nu snap ik dus dat Verity waarschijnlijk een Aluminium spoeldrager heeft toegepast met minder opbreekverschijnselen bij hogere frequenties. Vermoedelijk ook omdat de speaker als monitor dienst moest kunnen doen. Toen Jeroen begon te meten aan mijn mid unit, viel hem het opbreken bij hogere frequenties op. Waarschijnlijk door die Kapton drager dus. Daarom heeft hij lager gecrosst. Gelukkig kon de tweeter dat makkelijk aan.

Groet,

Leobus
Die aluminium spreekspoeldrager is goed voor minder opbreekverschijnselen bij hogere frequenties , nadeel is wel dat het hele bereik wat de unit weergeeft ook wordt ''geremd'' dat is zal bij een kapton spreekspoeldrager dus ietsje beter.
AatV

Bericht door AatV »

Opbreekverschijnselen bij een spreekspoel? Zie zo snel niet gebeuren dat een uiteinde van de spoeldrager anders 'beweegt' dan het midden. :-s

groet,
Aat
bas focal m180
Contacteer:

AatV schreef:
Opbreekverschijnselen bij een spreekspoel? Zie zo snel niet gebeuren dat een uiteinde van de spoeldrager anders 'beweegt' dan het midden. :-s

groet,
Aat
Nee, opbreekverschijnselen van de konus, die opbreekverschijnselen van de konus beinvloeden ook de beweging van de spreekspoel wat je weer terug ziet in een impedantie meting, een klein piekje.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Maar het materiaal van de spreekspoeldrager beinvloedt het opbreekgedrag van de konus niet, vooropgesteld dat de massa van de spreekspoeldrager gelijk blijft.
bas focal m180
Contacteer:

pappaleo schreef:
Maar het materiaal van de spreekspoeldrager beinvloedt het opbreekgedrag van de konus niet, vooropgesteld dat de massa van de spreekspoeldrager gelijk blijft.
Toch wel.

Zoals ik al eerder aangaf is dat in het blad Hobby hifi gemeten met Eton drivers die hetzelfde waren, op de spreekspoel na dan.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het gaat natuurlijk om dat beetje wervelstroomdemping wat je houdt bij een alu spreekspoeldrager die buiten de magneetgap uitsteekt. Die dempt dan ook trillingen die daarop overgedragen worden vanuit de conus en daarmee ook de conus zelf een beetje.
Walt

Bericht door Walt »

1 van mijn oude AT's liep aan, daarom deze vandaag eens uit elkaar geschroeft, zo ziet een AT er van binnen uit:

Waarom deze AT nou precies aanloopt is mij niet echt duidelijk, de luchtspleet is schoon en de spoel ziet er nog goed uit. Ik zal eens proberen de spoel opnieuw te centeren.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1373[1].JPG
IMG_1374[1].JPG
IMG_1375[1].JPG
IMG_1376[1].JPG
Walt

Bericht door Walt »

Goed nieuws, na het reinigen van de luchtspleet en het opnieuw plaatsen van de membraan voelt het geheel weer goed aan. Volgende week zal ik de gerepareerde unit eens gaan beluisteren.

Groetjes Walter
Zweitse

Bericht door Zweitse »

En dat bij een unit van die prijs :?
Gesloten