LAN kabel in zelfde goot als 230V
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V
Verbazingwekkend hoe diep we door kunnen gaan over een netwerkkabeltje. Heb hier honderden meters cat 5 door het huis lopen hier en strak langs de stroomkabels ( en zelfs in de schuur 40 meter op 2 cm afstand!) en geen centje pijn. Kijk als ik 10gig zou draaien wordt het een ander verhaal.......
Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V
Sja, ik heb met verbouwing in mijn huis zo'n 14 jaar geleden ook een heel netwerk in CAT5 uitgevoerd, er was bij mijn weten nog geen CAT6 en aanverwanten. aansluitmateriaal (dozen en stekkers) is ook ongeisoleerd spul. apparatuur was toen ook maar 10 Mbit/sec. inbouwdozen zitten netjes naast stopcontacten in de muur ingebouwd met meervoudige afdekramen.
Anno nu is het meeste spul wat hier draait 1 Gb/sec en anders wel 100. draait als een zonnetje.
Anno nu is het meeste spul wat hier draait 1 Gb/sec en anders wel 100. draait als een zonnetje.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V
zie t antwoord van Pjotr, voor streaming zou t wel van belang kunnen zijn. en voor de paar euro hoef je t niet te laten, en als bijkomende voordelen a) dat ik er langer mee bezig ben (het is en blijft hobby) en b) de zoektocht naar de spijkers wat langer duurt (het is en blijft hobby) en c) we weer wat geleerd hebbends23man schreef:Verbazingwekkend hoe diep we door kunnen gaan over een netwerkkabeltje. Heb hier honderden meters cat 5 door het huis lopen hier en strak langs de stroomkabels ( en zelfs in de schuur 40 meter op 2 cm afstand!) en geen centje pijn. Kijk als ik 10gig zou draaien wordt het een ander verhaal.......
ik heb vorig jaar 100m gekocht, dat was wat ze toen hadden bij Informatique (of 5E, maar scheelde bijna niets in prijs)Leon schreef:De keuze voor CAT6 vind ik nogal vreemd. Het is niet echt veel beter als een 5E kabel, en niet goedkoper als een 6A kabel. Kon je soms goedkoop een stuk krijgen?
Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V
Heb hier 6A gebruikt, het prijsverschil zat (en zit) vooral in het montagemateriaal. De eisen voor 6A zijn vrij strikt, dus je moet de kabel zorgvuldig trekken en afmonteren. En gelijk even met de Fluke van de zaak gemeten of het ook goed was voor 10Gbit.
De bandbreedte van CAT 7 is veel groter, en het afmonteren is helemaal een drama. CAT7 is vooral gemaakt voor gemixte netwerken, dus bijv. naast IP ook video over je bekabeling (in plaats van een aparte coax kabel). CAT8 wordt het denk ik niet meer, niet nu glas zo goedkoop aan het worden is. 30 meter is nogal een beperking.
Wat betreft spijkers op laag water zoeken: je wilt niet weten hoeveel aansluitingen door de mand vallen als je het netwerk gaat meten. Met name bij gewone installatiebedrijven denken ze nogal eens dat het hetzelfde is als een stroomkabel trekken, en trekken ze er ook net zo hard aan om de kabel door te voeren. Dat zie je dus terug op de meting, en vaak zelfs al bij gewoon CAT5E laat staan 6A. Afmonteren gebeurd heel vaak slordig, met open eindjes tot gevolg. Scheidingsschotjes kennen ze niet. En zo gaat het maar door. 20-50% uitval is heel normaal. En de eindgebruiker maar klagen over zijn switches...
De bandbreedte van CAT 7 is veel groter, en het afmonteren is helemaal een drama. CAT7 is vooral gemaakt voor gemixte netwerken, dus bijv. naast IP ook video over je bekabeling (in plaats van een aparte coax kabel). CAT8 wordt het denk ik niet meer, niet nu glas zo goedkoop aan het worden is. 30 meter is nogal een beperking.
Wat betreft spijkers op laag water zoeken: je wilt niet weten hoeveel aansluitingen door de mand vallen als je het netwerk gaat meten. Met name bij gewone installatiebedrijven denken ze nogal eens dat het hetzelfde is als een stroomkabel trekken, en trekken ze er ook net zo hard aan om de kabel door te voeren. Dat zie je dus terug op de meting, en vaak zelfs al bij gewoon CAT5E laat staan 6A. Afmonteren gebeurd heel vaak slordig, met open eindjes tot gevolg. Scheidingsschotjes kennen ze niet. En zo gaat het maar door. 20-50% uitval is heel normaal. En de eindgebruiker maar klagen over zijn switches...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V
is dat meten iets dat je ook zonder dure Fluke zelf zou kunnen doen?
of is er een andere manier om in elk geval een goed beeld te krijgen van of alles goed genoeg is aangesloten?
of is er een andere manier om in elk geval een goed beeld te krijgen van of alles goed genoeg is aangesloten?
Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V
Hier kun je mee zien of een kabel goed is aangesloten :
http://www.nowthatsit.nl/?c=447&i=14406
http://www.nowthatsit.nl/?c=447&i=14406
Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V
De simpele fouten kun je met een kabel en een multimeter opsporen. Als een ader geen goed contact of verkeerd contact maakt kun je dat uiteraard nameten met een weerstandsmeting, en ook of de aders in de juiste volgorde zijn aangesloten. Dat is ook precies wat een simpele tester doet. Of de kabel bijv. 1 of 5 meter verderop gebroken is, te ver ont-twist en of de shielding rond ieder aderpaar goed is aangebracht zijn heel andere problemen, dat lukt niet zonder echte analyser.
Vergeet trouwens niet de kabels goed te labelen bij het aanleggen, dat scheelt je later veel tijd.
Vergeet trouwens niet de kabels goed te labelen bij het aanleggen, dat scheelt je later veel tijd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V
dat kan ik dus ook testen door de kabel gewoon te gebruiken (aan de switch en PC bv)?
ik ga voor de 230V kabel maar grondkabel pakken, daar zit ook een mantel omheen
ik ga voor de 230V kabel maar grondkabel pakken, daar zit ook een mantel omheen
Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V
Nope, een slecht aangesloten gigabit kabel kan nog steeds werken en terugvallen op 100 Mb. Zo'n kabeltestertje wat Ray aangaf is een een reuze handig ding om te bekijken of je het goed hebt aangesloten. Maar meer ook niet zoals Leon aangaf.Henkjan schreef:dat kan ik dus ook testen door de kabel gewoon te gebruiken (aan de switch en PC bv)?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V
die verbindingssnelheid zie ik toch op de PC. maar wat laat zo'n testertje dan wel zien?Pjotr schreef:Nope, een slecht aangesloten gigabit kabel kan nog steeds werken en terugvallen op 100 Mb. Zo'n kabeltestertje wat Ray aangaf is een een reuze handig ding om te bekijken of je het goed hebt aangesloten. Maar meer ook niet zoals Leon aangaf.Henkjan schreef:dat kan ik dus ook testen door de kabel gewoon te gebruiken (aan de switch en PC bv)?
Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V
Psiesray5150 schreef:Als mede ook in de juiste volgorde, niet onbelangrijk.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V
ray5150 schreef:Als mede ook in de juiste volgorde, niet onbelangrijk.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V
nou, de PC verbindt nu (zonder dat de 230V kabel is aangesloten) in elk geval op 1GB (vogens t lampje op de switch en volgens windows), dus in elk geval alle aders op de juiste plek aangeslotenPjotr schreef:Nope, een slecht aangesloten gigabit kabel kan nog steeds werken en terugvallen op 100 Mb. ....Henkjan schreef:dat kan ik dus ook testen door de kabel gewoon te gebruiken (aan de switch en PC bv)?
Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V
Maar heeft de PC dan ook daadwerkelijk internet verbinding ?
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V
Toch vallen er een paar lettertjes weg......Henkjan schreef:ja, ik plaatste dat bericht via de nieuwe kabel
Afschermen dus
Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V
Zonder elektriciteit ?Henkjan schreef:ja, ik plaatste dat bericht via de nw kabel
d'r gebeuren revolutionaire dingen daar, aan de Duinroos...Henkjan schreef:(zonder dat de 230V kabel is aangesloten)
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V
Ehmray5150 schreef:Zonder elektriciteit ?Henkjan schreef:ja, ik plaatste dat bericht via de nw kabel![]()
![]()
Henkjan schreef:(zonder dat de 230V kabel is aangesloten)
d'r gebeuren revolutionaire dingen daar, aan de Duinroos...
Laptop op batterij ?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12448
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V
Dan vind ik het ook nog steeds spijkers op laag water zoeken.Henkjan schreef:zie t antwoord van Pjotr, voor streaming zou t wel van belang kunnen zijn. en voor de paar euro hoef je t niet te laten, en als bijkomende voordelen a) dat ik er langer mee bezig ben (het is en blijft hobby) en b) de zoektocht naar de spijkers wat langer duurt (het is en blijft hobby) en c) we weer wat geleerd hebbends23man schreef:Verbazingwekkend hoe diep we door kunnen gaan over een netwerkkabeltje. Heb hier honderden meters cat 5 door het huis lopen hier en strak langs de stroomkabels ( en zelfs in de schuur 40 meter op 2 cm afstand!) en geen centje pijn. Kijk als ik 10gig zou draaien wordt het een ander verhaal.......
Ik kan hier prima full HD films kijken op 100mbit (en zelfs minder).
Snap het probleem niet zo.
(enige reden dat ik ben overgestapt naar gigabit is om files iets sneller over te pompen)
Maar als je wat zoekt om bezig te blijven heb ik nog wel een lijstje voor je met klusjes
Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V
Als HJ spreekt over een PC, mag ik aannemen dat hij zo'n ding bedoeld, en niet een laptop :pappaleo schreef:Ehmray5150 schreef:Zonder elektriciteit ?Henkjan schreef:ja, ik plaatste dat bericht via de nw kabel![]()
![]()
Henkjan schreef:(zonder dat de 230V kabel is aangesloten)
d'r gebeuren revolutionaire dingen daar, aan de Duinroos...![]()
Laptop op batterij ?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12448
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V
Dat is toch een laptop?ray5150 schreef:Als HJ spreekt over een PC, mag ik aannemen dat hij zo'n ding bedoeld, en niet een laptop :pappaleo schreef:Ehmray5150 schreef:Zonder elektriciteit ?![]()
![]()
d'r gebeuren revolutionaire dingen daar, aan de Duinroos...![]()
Laptop op batterij ?
![]()
