Groetjes Walter
3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Volgens mij snapt ds23man het zelf ook niet meer! Hij zoekt nu naar de hendel voor de handrem op zijn JBL chassis...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Eerste puzzelstukje...... Maar denk daar maar eens op door.......Leobus schreef:Hallo,
Ik denk dat er niet gewezen wordt op een "mechanical break", maar op een "magnetic break".
In Kapton worden geen werverstromen opgewekt. In aluminium wel. Die veroorzaken een magnetisch veld dat als rem werkt.
Klopt dit?
Groet,
Leobus
Wat is er eigenlijk te winnen? 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Eeuwige roem of de pizza die ik nog tegoed heb van Harry.dre schreef:Wat is er eigenlijk te winnen?
Als Leobus zijn uitspraak correct is, dan klopt het toch wel ongeveer wat er op de AT site staat. Dus dan blijft er geen puzzel meer over.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dacht dat jij een HBO opleiding had, ga eens even snel dat diploma inleveren!Walt schreef:Als Leobus zijn uitspraak correct is, dan klopt het toch wel ongeveer wat er op de AT site staat. Dus dan blijft er geen puzzel meer over.
Groetjes Walter
Als jij nou gewoon de puzzel even voor ons oplost... Is wat efficiënter denk je ook niet?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
De spreekspoeldrager moet dan wel langer/hoger zijn dan de spreekspoel zelf, want anders komt hij ook buiten het magneetveld terecht als de spreekspoel dat al doet.ds23man schreef:Eerste puzzelstukje...... Maar denk daar maar eens op door.......Leobus schreef:Hallo,
Ik denk dat er niet gewezen wordt op een "mechanical break", maar op een "magnetic break".
In Kapton worden geen werverstromen opgewekt. In aluminium wel. Die veroorzaken een magnetisch veld dat als rem werkt.
Klopt dit?
Groet,
Leobus
Groet,
Leobus
Dat zal altijd zo zijn, anders kan de konus niet naar binnen bewegen...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Hint:
Een aluminium spreekspoeldrager zou een kortsluiting veroorzaken als deze volledig rond zou doorlopen......
Een aluminium spreekspoeldrager zou een kortsluiting veroorzaken als deze volledig rond zou doorlopen......
Wervelstromen treden lokaal op, daarvoor maakt het niet uit of de cilinder wel of niet gesloten is.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Sjongejonge, jij weet inderdaad echt niet waar je het over hebt........Walt schreef:Wervelstromen treden lokaal op, daarvoor maakt het niet uit of de cilinder wel of niet gesloten is.
Groetjes Walter
Klok, klepel......laat maar.....
Volgens mij ben je erachter gekomen dat de AT tekst toch wel klopt, en probeer je er nu onderuit te komen...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Nou Gerhard, onderwijs ons dommerikken dan eens, leg het dan 's helder en duidelijk uit. Kan ik ook nog eens wat leren, vind het wel interessant.
Walt, plaats 's wat foto's als je wilt, ben nieuwsgierig.
Walt, plaats 's wat foto's als je wilt, ben nieuwsgierig.
Mijn AT underhung zien eruit als op de volgende foto, de linker unit:
http://digitalroomcorrection.hk/http___ ... mage_9.jpg
De bovenste poolplaat (blank) is rechthoekig en zeer dik.
EDIT:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
Dit zijn mijn units links (underhung) en rechts de oude overhung met LR magneet, die van jouw lijken daar meer op, dus ik vroeg me af of jij wel echt de underhung versie had, ik wist niet dat die ook met afgeronde poolplaten was te krijgen.
Groetjes Walter
http://digitalroomcorrection.hk/http___ ... mage_9.jpg
De bovenste poolplaat (blank) is rechthoekig en zeer dik.
EDIT:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
Dit zijn mijn units links (underhung) en rechts de oude overhung met LR magneet, die van jouw lijken daar meer op, dus ik vroeg me af of jij wel echt de underhung versie had, ik wist niet dat die ook met afgeronde poolplaten was te krijgen.
Groetjes Walter
Volgens mij zit ds23man nu met een zaklamp door de spider van zijn JBL 2235 te schijnen op zoek naar het kiertje in de spoeldrager...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- bas focal m180
- Contacteer:
Er wordt gezegt dat als men over de x-max heen gaat er een gebrekige mechanische rem is als er een kapton spreekspoel gebruikt wordt inplaats van aluminium.Due to the lack of mechanical brake, we do not recommend the use of Kapton drivers as bass driver, because if the x-max is exceeded there is nothing to prevent the driver from bottoming out. For sub woofer applications, please use drivers with aluminum voice coil formers.
Skaaning zegt
Maar ook buiten de x-max is er nog aandrijfkracht voorhanden.because if the x-max is exceeded there is nothing to prevent the driver from bottoming
Je ziet bij metaalmembramen dat de heftige membraam resonantie iets minder is als inplaats van een kapton een alu spreekspoel gebruikt wordt.
Maar een alu spreekspoel zal over het hele bereik wat ie weergeeft fijne details minder weergeven dan een kapton spreekspoel , Rms en Qms.
Maar het verhaal van spreekspoel buiten x-max is leuk , maar dan wordt het gewoon tijd om meer of een grotere woofer te gaan gebruiken, of meer en groter
Zo hebben overhung of underhung spreekspoelen zowel voor en nadelen.
Cerwin vega heeft in het verleden subwoofers gebouwd die zeer hoog aangeschreven stonden die hadden een spreekspoel net zo lang als de poolplaat was , x-max dus eigenlijk 0 .
hoe harder je speelde hoe verder de spreekspoel buiten het magnetisch veld kwam, dat klonk en speelde tegen alle verwachting in erg goed , was toendertijd wel de reference woofer in car audio land.
Als je buiten de x-max komt heb je inderdaad nog wel aandrijfkracht, maar juist die kracht zou de spreekspoel tegen de achterste poolplaat kunnen laten aanslaan. Het is toch echt de progressieve stijfheid van de spider + rolrand die tegenwerking bieden.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Dat van die alu spreekspoel als rem is flauwekul. Als je goed kijkt zit er een onderbreking (sleufje) in zo'n spreekspoel om de geïnduceerde stroom te onderbreken. Dat wil niet zeggen dat er nog wel wat kleine wervelstromen lopen maar toch niet genoeg om als rem te werken, hooguit veroorzaken ze een ietwat lagere Qms bij langeslag woofers. En bij underhung spreekspoelen zoals in veel tweeters heb je daar helemaal geen last van.
Hallo Pjotr,
Komt dit omdat de wervelstromen dan alleen optreden in het deel van de spoeldrager waar de windingen lopen? Bij een underhung is dat inderdaad in een veel kleiner gebied dan voor een overhung, zijn de verliezen dan kleiner?
Groetjes Walter
Komt dit omdat de wervelstromen dan alleen optreden in het deel van de spoeldrager waar de windingen lopen? Bij een underhung is dat inderdaad in een veel kleiner gebied dan voor een overhung, zijn de verliezen dan kleiner?
Groetjes Walter
Die wervelstromen worden veroorzaakt door de geïnduceerde spanning in het magneetveld en kunnen dan i.d.d. bij een overhung spreekspoel gaan circuleren door het gedeelte buiten de magneet. Bij een underhung kan dat niet.
Hoi Walt, inderdaad een duidelijk verschil te zien.
Ik heb zeker de underhung versie, als je op de AT site kijkt naar de midrangeversie van de 15H, kun je het zien.
De poolplaat is 13 mm, niet 17 mm als bij jouw 18H, misschien dat het dan iets moeilijker te zien is en de verwarring veroorzaakte.
kan 'm geloof ik niet vinden, het blijft al een tijdje stil...
Ik heb zeker de underhung versie, als je op de AT site kijkt naar de midrangeversie van de 15H, kun je het zien.
De poolplaat is 13 mm, niet 17 mm als bij jouw 18H, misschien dat het dan iets moeilijker te zien is en de verwarring veroorzaakte.
op zoek naar het kiertje in de spoeldrager...
- bas focal m180
- Contacteer:
Dat kan een heel groot verschil zijn , en dat heeft niets met langeslag woofers te maken.Pjotr schreef:Dat van die alu spreekspoel als rem is flauwekul. Als je goed kijkt zit er een onderbreking (sleufje) in zo'n spreekspoel om de geïnduceerde stroom te onderbreken. Dat wil niet zeggen dat er nog wel wat kleine wervelstromen lopen maar toch niet genoeg om als rem te werken, hooguit veroorzaken ze een ietwat lagere Qms bij langeslag woofers.
Eton heeft drivers uitgebracht waarbij je kon kiezen tussen kapton of aluminium.
Verders waren de drivers identiek gebouwd Qms en Rms weken echt af maar ook rendement en lineariteit weken lichtjes af.
Het verschil alu of kapton is dus niet alleen meetbaar in Qms en Rms ook meetbaar in DB en lineariteit.
Dus ook hoorbaar
Ook zie je bij focal woofers enorme verschillen als ze alu of kapton spreekspoelen gebruiken in hun car hifi woofers.
Neem de 33kx en de 33wx Qms 2x zo hoog en Rms 3x zo hoog.
Ik heb een plaatje gevonden: inderdaad een spleet.RobT schreef:Hoi Walt, inderdaad een duidelijk verschil te zien.
op zoek naar het kiertje in de spoeldrager...kan 'm geloof ik niet vinden, het blijft al een tijdje stil...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ameter.jpg
Groet,
Leobus
Zeker en dat gaf ik ook aan. Maar daarmee werkt het nog niet als rem zoals in jouw citaat beschreven en beschermt het geenszins tegen oversturing. Zou het zo heftig zijn dan zijn ze in het lineare gebied ook waardeloos.bas focal m180 schreef:Dat kan een heel groot verschil zijn , en dat heeft niets met langeslag woofers te maken.Pjotr schreef:Dat van die alu spreekspoel als rem is flauwekul. Als je goed kijkt zit er een onderbreking (sleufje) in zo'n spreekspoel om de geïnduceerde stroom te onderbreken. Dat wil niet zeggen dat er nog wel wat kleine wervelstromen lopen maar toch niet genoeg om als rem te werken, hooguit veroorzaken ze een ietwat lagere Qms bij langeslag woofers.
Eton heeft drivers uitgebracht waarbij je kon kiezen tussen kapton of aluminium.
Verders waren de drivers identiek gebouwd Qms en Rms weken echt af maar ook rendement en lineariteit weken lichtjes af.
Het verschil alu of kapton is dus niet alleen meetbaar in Qms en Rms ook meetbaar in DB en lineariteit.
Dus ook hoorbaar
Ook zie je bij focal woofers enorme verschillen als ze alu of kapton spreekspoelen gebruiken in hun car hifi woofers.
Neem de 33kx en de 33wx Qms 2x zo hoog en Rms 3x zo hoog.