Tangent Amp-50 met ruis en brom
Moderator: Beheerdersteam
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Tangent Amp-50 met ruis en brom
Na de verhuizing heb ik hier in het n ieuwe appartement eens snel wat muziek aangesloten.
Eenmaal de versterker en dvd speler aangesoten, heb ik ineens flink lastg van ruis. (ook ruis zonder signaalkabels aangesloten etc)
Ik dacht, zal iets met de stroom te maken hebben, dus toen met verlengsnoer een geaard stopcontact gezocht (versterker heeft randaarde)
Maar met de versterker geaard aangesloten krijg ik een flinke brom ?
Hmm. ik heb hier echt geen kaas van gegeten, enige kennsi die ik heb is dat hij op zijn vroegere plekje in ouderlijk huis wel deed wat hij moest doen.
Wie weet in welke hoek ik nu de problemen moet zoeken ?
(ps versterker open gehaald, en is niets verdachts te zien voor een leek dan, zwarte verbrande dingen ofzo)
Eenmaal de versterker en dvd speler aangesoten, heb ik ineens flink lastg van ruis. (ook ruis zonder signaalkabels aangesloten etc)
Ik dacht, zal iets met de stroom te maken hebben, dus toen met verlengsnoer een geaard stopcontact gezocht (versterker heeft randaarde)
Maar met de versterker geaard aangesloten krijg ik een flinke brom ?
Hmm. ik heb hier echt geen kaas van gegeten, enige kennsi die ik heb is dat hij op zijn vroegere plekje in ouderlijk huis wel deed wat hij moest doen.
Wie weet in welke hoek ik nu de problemen moet zoeken ?
(ps versterker open gehaald, en is niets verdachts te zien voor een leek dan, zwarte verbrande dingen ofzo)
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
een fotoke van de tuner intern.
Ik merkte tevens op dat er ineens erg veel last ook is als er een gsm afgaat. Nooit last van gehad eerder...
De kap was er dan wel vanaf, dus dat heeft er iets mee te maken. Maar heeft dat ook met de ruis te maken ?
Ik probeer een andere versterker nog, maar dat doet niets af aan het feit dat ik de Tangent wil laten spelen natuurlijk.
Ik merkte tevens op dat er ineens erg veel last ook is als er een gsm afgaat. Nooit last van gehad eerder...
De kap was er dan wel vanaf, dus dat heeft er iets mee te maken. Maar heeft dat ook met de ruis te maken ?
Ik probeer een andere versterker nog, maar dat doet niets af aan het feit dat ik de Tangent wil laten spelen natuurlijk.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
aangesloten WAS een marantz dvd speler, gewoon zoals die altijd aangesloten was.
Zonder iets aangesloten te hebben, alleen speakers, is die ruis er ook.
(en geaard aangesloten, ook die flinke brom 50hz ofzo...)
Als ik de amp op 0dB zet, klikt de relais uit en is de ruis ook weg.
Flink balen, is er kans dat de versterker kapot is gegaan ofzo?
Zonder iets aangesloten te hebben, alleen speakers, is die ruis er ook.
(en geaard aangesloten, ook die flinke brom 50hz ofzo...)
Als ik de amp op 0dB zet, klikt de relais uit en is de ruis ook weg.
Flink balen, is er kans dat de versterker kapot is gegaan ofzo?
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
sorry voor de spraakverwarring, maar ook die brom is er als er niets is aangesloten.
Ruis en brom op beide kanalen, muziek speelt gewoon wel.
Ruis is achtjes, maar wel echt hoorbaar en irritant!
De brom is uiteraard niet om aan te horen.
Maar hoe kan het nu dat als ik de versterker op een geaard stopcontact aansluit er zon mega brom is?
Torren gaar? is dat zichtbaar op bijgeleverde foto?
EDIT, las net een stukje over lage SN verhouding, maar deze is per opgaaf >90dB. Dat is toch een heel nette waarde dacht ik.
Ruis en brom op beide kanalen, muziek speelt gewoon wel.
Ruis is achtjes, maar wel echt hoorbaar en irritant!
De brom is uiteraard niet om aan te horen.
Maar hoe kan het nu dat als ik de versterker op een geaard stopcontact aansluit er zon mega brom is?
Torren gaar? is dat zichtbaar op bijgeleverde foto?
EDIT, las net een stukje over lage SN verhouding, maar deze is per opgaaf >90dB. Dat is toch een heel nette waarde dacht ik.
- sterremuur
- Berichten: 174
- Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
- Locatie: Haren Gn.
- Contacteer:
Mja, eigenlijk moet er dan aan de versterker gemeten worden.
Aan de torren zal er niet wat te zien zijn. Het enige wat eventueel te zien zal zijn (behalve uitgebrande componenten) is rotte soldeerverbindingen of elco's, maar ook dat kan je niet altijd zien.
Het makkelijkst is denk ik als je langs een forumgenoot gaat die dichtbij woont en hem door kan meten.
Aansluiten op geaard stopcontact: via je randaarde naar je dvd speler en de output van je dvd speler naar input versterker, dan heb je een lus. Zoiets kan de brom veroorzaken.
-edit-
Het kan denk ik ook liggen aan je aarding die je nu hebt aangesloten?
Aan de torren zal er niet wat te zien zijn. Het enige wat eventueel te zien zal zijn (behalve uitgebrande componenten) is rotte soldeerverbindingen of elco's, maar ook dat kan je niet altijd zien.
Het makkelijkst is denk ik als je langs een forumgenoot gaat die dichtbij woont en hem door kan meten.
Aansluiten op geaard stopcontact: via je randaarde naar je dvd speler en de output van je dvd speler naar input versterker, dan heb je een lus. Zoiets kan de brom veroorzaken.
-edit-
Het kan denk ik ook liggen aan je aarding die je nu hebt aangesloten?
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Ik ga vanmiddag nog eens in de weer met de versterker.
Paar opties die ik ga testen:
* geaard/niet geaard aansluiten,
* stopcontacten wissellen van verschillende groepen,
* Wel/geen randapparatuur aansluiten
* andere versterker heb ik niet voor handen helaas nu.
Is het niet weg, denk ik dat ik ermee naar de lokale electroboer stap, kijken of die iets zinnigs kan zeggen. (iig aansluiten bv.)
Ik heb op andere sites gelezen over de versterker, en pluspunten zijn de volledig modulaire opbouw, en printplaat layout. Blijkbaar zijn heel veel verbindingen genummerd en van voltages etc. voorzien.
Meeste is ook plug en play werk van binnen. (dat kan ik als leek ook nog zien)
Kan ik iets met de info uit dit topic van MichaelB ?
viewtopic.php?t=7707&highlight=ruis
Een zelfbouw ucd, maar ook met ruis en brom etc.
Paar opties die ik ga testen:
* geaard/niet geaard aansluiten,
* stopcontacten wissellen van verschillende groepen,
* Wel/geen randapparatuur aansluiten
* andere versterker heb ik niet voor handen helaas nu.
Is het niet weg, denk ik dat ik ermee naar de lokale electroboer stap, kijken of die iets zinnigs kan zeggen. (iig aansluiten bv.)
Ik heb op andere sites gelezen over de versterker, en pluspunten zijn de volledig modulaire opbouw, en printplaat layout. Blijkbaar zijn heel veel verbindingen genummerd en van voltages etc. voorzien.
Meeste is ook plug en play werk van binnen. (dat kan ik als leek ook nog zien)
Kan ik iets met de info uit dit topic van MichaelB ?
viewtopic.php?t=7707&highlight=ruis
Een zelfbouw ucd, maar ook met ruis en brom etc.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Oke ALLE opties leverden geen verbetering op.
De ruis, tja op een cm op 60-75 is het net hoorbaar nog. Doet niet af aan het fiet dat ik hem niet wil hebben, beetje gevoelskwestie zeg maar.
(minimalistische set-up, recent "nieuwe" versterker etc. Dan wil je ook geen ruis...
Die brom echter vind ik veel erger, ik ben bang dat er iets niet in orde is met de stroomvoorziening ofzo...
Enige wat ik nog kan doen is vanavond ergens anders de versterker inpluggen bij mijn ouderlijk huis ofzo.
De ruis, tja op een cm op 60-75 is het net hoorbaar nog. Doet niet af aan het fiet dat ik hem niet wil hebben, beetje gevoelskwestie zeg maar.
(minimalistische set-up, recent "nieuwe" versterker etc. Dan wil je ook geen ruis...
Die brom echter vind ik veel erger, ik ben bang dat er iets niet in orde is met de stroomvoorziening ofzo...
Enige wat ik nog kan doen is vanavond ergens anders de versterker inpluggen bij mijn ouderlijk huis ofzo.
Mja zonder te meten is lastig.
Als het rechter input bordje zonder nare gevolgen afkoppelbaar is kan je dat doen om te kijken of daar de ruis vandaan komt. Dan ben je al een grote stap verder (haal hem dan los aan de kant van de versterker, anders heb je antennes aan de inputs hangen).
Je kunt alle massa verbindingen controleren, elco's kunnen ook uitgedroogd zijn, rotte soldeerverbindingen, het relais kan gaar zijn, etc etc. Rotte solderingen kan je nog wel zien, maar dat is dan gokzoekwerk. Beter is meten.
-edit-
Als ik het zo zie is de kleine, zwarte 4 polige, stekker op het rechterbordje voor de aansturing van de IC's.
De 6 polige stekker geeft het bordje voeding en krijgt het signaal binnen. Om deze stekker gaat het dus, maar bij loskoppelen krijgt het bordje geen voeding en misschien verwacht de microcontroller antwoord van de IC's en gaat hij in protection als deze het niet krijgt. Maar dat weet ik niet.
Beter is meten, dan fiets je er zo doorheen...
Als het rechter input bordje zonder nare gevolgen afkoppelbaar is kan je dat doen om te kijken of daar de ruis vandaan komt. Dan ben je al een grote stap verder (haal hem dan los aan de kant van de versterker, anders heb je antennes aan de inputs hangen).
Je kunt alle massa verbindingen controleren, elco's kunnen ook uitgedroogd zijn, rotte soldeerverbindingen, het relais kan gaar zijn, etc etc. Rotte solderingen kan je nog wel zien, maar dat is dan gokzoekwerk. Beter is meten.
-edit-
Als ik het zo zie is de kleine, zwarte 4 polige, stekker op het rechterbordje voor de aansturing van de IC's.
De 6 polige stekker geeft het bordje voeding en krijgt het signaal binnen. Om deze stekker gaat het dus, maar bij loskoppelen krijgt het bordje geen voeding en misschien verwacht de microcontroller antwoord van de IC's en gaat hij in protection als deze het niet krijgt. Maar dat weet ik niet.
Beter is meten, dan fiets je er zo doorheen...
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Wat je nog wel kan doen is even kijken of alle massakabels (doorgaans zwart) goed vastzitten en alle stekkertjes aandrukken. Ook de masasverbinding van je kast even checken die naar je printplaat gaat.
Ik woon twee uur rijden van je af, dus dat is niet echt een optie.
Ik zie trouwens dat de schroeven gezegeld zijn, dus niet aankomen als je nog garantie hebt en dan misschien wegbrengen voor garantie.
Ik woon twee uur rijden van je af, dus dat is niet echt een optie.
Ik zie trouwens dat de schroeven gezegeld zijn, dus niet aankomen als je nog garantie hebt en dan misschien wegbrengen voor garantie.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Gisteren helaas geen tijd gehad om naar mn ouders te slepen.
De versterker is nog geen 2 jaar oud, maar tweedehands en dus zonder garantie.
Op zich geen financiele strop mocht ik hem moeten vervangen, maar ondanks het lage prijskaartje speel(de) hij super! Ik heb er een 3x zo dure onkyo voor weggedaan zelfs.
Ik heb hem gisteren helemaal nagelopen, en elk componentjes bekekene, niks zot los, geen massa's los, geen bolle scheven elco's etc.
Ding ziet eruit als nieuw eigenlijk en alles is ook verzegeld met een soort loctite spul. (ook massa van behuizing etc.)
ik heb hem wel in een kamer getest aan de andere kant van het appartement, en ruist daar evenveel. met en zonder kap etc.
De brom heb ik trouwens niet meer nu
Ik kan hem nu wel aan een geaard stopcontact hangen zonder problemen.
Ruis echter is er nog steeds.
Wie kan mij vertellen waar een reparatie op uitdraait kwa kosten?
Moet natuurlijk niet heel veel meer zijn dan een deel van de nieuwwaarde...
De versterker is nog geen 2 jaar oud, maar tweedehands en dus zonder garantie.
Op zich geen financiele strop mocht ik hem moeten vervangen, maar ondanks het lage prijskaartje speel(de) hij super! Ik heb er een 3x zo dure onkyo voor weggedaan zelfs.
Ik heb hem gisteren helemaal nagelopen, en elk componentjes bekekene, niks zot los, geen massa's los, geen bolle scheven elco's etc.
Ding ziet eruit als nieuw eigenlijk en alles is ook verzegeld met een soort loctite spul. (ook massa van behuizing etc.)
ik heb hem wel in een kamer getest aan de andere kant van het appartement, en ruist daar evenveel. met en zonder kap etc.
De brom heb ik trouwens niet meer nu
Ik kan hem nu wel aan een geaard stopcontact hangen zonder problemen.
Ruis echter is er nog steeds.
Wie kan mij vertellen waar een reparatie op uitdraait kwa kosten?
Moet natuurlijk niet heel veel meer zijn dan een deel van de nieuwwaarde...
Bart ik zou hem naar een forumgenoot brengen of anders iemand vragen op www.circuitsonline.net/forum
Ik wil op zich ook wel kijken, maar niet practisch qua afstand. Kan geen garantie geven dat ik wat vind maar ik kan er wel met een scope doorfietsen en heb er een schema bij dus moet wel een heel eind komen.
Ik wil op zich ook wel kijken, maar niet practisch qua afstand. Kan geen garantie geven dat ik wat vind maar ik kan er wel met een scope doorfietsen en heb er een schema bij dus moet wel een heel eind komen.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Juul,
Bedankt voor je aanbod! Maar dat zal dan per post moeten gaan denk ik.
Als niemand zich in de buurt meld, mag je er van mij gerust vrijblijvend naar kijken. Ik ben ook bereid wat te betalen daarvoor uiteraard.
Ik vraag me alleen af WAT er nu kapot kan zijn... Kunnen dat dure componenten zijn zoals de trafo ofzo?
Bedankt voor je aanbod! Maar dat zal dan per post moeten gaan denk ik.
Als niemand zich in de buurt meld, mag je er van mij gerust vrijblijvend naar kijken. Ik ben ook bereid wat te betalen daarvoor uiteraard.
Ik vraag me alleen af WAT er nu kapot kan zijn... Kunnen dat dure componenten zijn zoals de trafo ofzo?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Doorgaans gaat er eigenlijk helemaal niet veel kapot in een versterker.
Mijn ervaring met verhuizing is dat vooral sommige soldeer verbindingen ineens brak worden.
Het is eigenlijk een vreemd probleem. Je zou toch ook even kunnen kijken of je ergens een andere versterker lenen om te kijken wat die doet.
Meest logische is misschien nog dat er iets geks is met het circuitje met de spanningsregelaars, die de voortrap voeden. Maar dan nog zul je meer ene brommend geluid moeten horen dan ruis.
Mijn ervaring met verhuizing is dat vooral sommige soldeer verbindingen ineens brak worden.
Het is eigenlijk een vreemd probleem. Je zou toch ook even kunnen kijken of je ergens een andere versterker lenen om te kijken wat die doet.
Meest logische is misschien nog dat er iets geks is met het circuitje met de spanningsregelaars, die de voortrap voeden. Maar dan nog zul je meer ene brommend geluid moeten horen dan ruis.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond

