woodstock bin
Moderator: Beheerdersteam
woodstock bin
Hallo lijst,
Wie bezit er formules of een diagram om een hoorngeladen b.r.kast te berekenen, het volume van die kast bedraagt wel een 800 liter. . .
mvg corneel
Wie bezit er formules of een diagram om een hoorngeladen b.r.kast te berekenen, het volume van die kast bedraagt wel een 800 liter. . .
mvg corneel
- bartsegers
Re: woodstock bin
Probeer het nog eens aub.....corneel schreef:Hallo lijst,
mvg corneel
je zoekt een hoorngeladen baskast, met BR pijpjes erin, en die 800 liter groot is ?
Uhm een dubbel 18" w-bin ofzo ?
Waar ga je dit voor gebruiken in vredesnaam ? Dit is namelijk niet meer te tillen met 2 man.
Leuke geheimzinnige openingspost trouwens....
Een dubbele 18" w-bin komt volgens mij wel boven de 1000 liter uit.
Eerste link op google gaat naar speakerplans.com
@corneel heb jij daar de bouwtekening van? lijkt me wel grappig om dat es te zien...
edit: nog een linkje: klik
Eerste link op google gaat naar speakerplans.com
@corneel heb jij daar de bouwtekening van? lijkt me wel grappig om dat es te zien...
edit: nog een linkje: klik
Laatst gewijzigd door sjons op wo 03 jun 2009, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
woodstock bin
De antwoorden:de kast word aangedreven door 4 speakers van 15"
de buitenmaten zijn i.d.d. overgenomen van die woodstock bin
de B.R. toevoeging dient om een extraatje te hebben waar de hoorn afvalt+/- @ 40 hz
het is een echte p.a. kast,als 2-weg tot 500 hz
waarom? ik hou van dit type kasten JBL 4560 4550, Altec 211
nostalgie...de tekening komt er aan nadat de eerste kast er is ,en uitgeprobeert
Wie nog vragen of ideeen heeft, laat het maar horen
mvg ,corneel
ps kijk eens hoe een 4550 van JBL eruit ziet,geen w-bin maar een FLH
de buitenmaten zijn i.d.d. overgenomen van die woodstock bin
de B.R. toevoeging dient om een extraatje te hebben waar de hoorn afvalt+/- @ 40 hz
het is een echte p.a. kast,als 2-weg tot 500 hz
waarom? ik hou van dit type kasten JBL 4560 4550, Altec 211
nostalgie...de tekening komt er aan nadat de eerste kast er is ,en uitgeprobeert
mvg ,corneel
ps kijk eens hoe een 4550 van JBL eruit ziet,geen w-bin maar een FLH
Laatst gewijzigd door corneel op do 04 jun 2009, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- bartsegers
Dan snap ik je openingspost niet...corneel schreef:de tekening komt er aan nadat de eerste kast er is ,en uitgeprobeert
mvg ,corneel
Maargoed, uhm je wilt dus een soort w-bin maken voor 4x15" en je hebt al tekeningen?
Ga je dit in je huiskmaer zetten ofzo ?
wide 2360 mm
high 1000 mm
deep 1220 mm
Wat heb je nog meer dan, en waarmee gaa je dit aansturen?
Welke drivers gebruik je?
en heb je iets gesimuleerd al met bv hornresp?
(nieuwsgierig)
Ik zag dat je zelf ook al op speakerplans actief was (in dat topic)
Ik en velen hoornliefhebbers hier zijn HEEL benieuwd wat je gaat doen!
MAaruhm, een hoorn met dik 90cm lengte is weinig vind ik, oke mondoppervlak is gigantisch, maar dan nog. Zet dit eens weg tegenover een LAB-hoorn bv...
@Bart,
Ik heb de tekening,maar ze is nog niet volledig(B.R.poorten)
Wat de drivers ,denk ik aan 18 Sound of DAS,vanaf 500 Hz word de baskast overgenomen door een 2" hoorn.
Overname gaat electronisch 12dB/okt ,voor de aansturing CA 1800 Crest.
Dit is een P.A.kast (ik heb een lieve en begrijpende vrouw,maar trop is teveel) en daarvoor zal ze ook dienen.
Het plan komt er echt aan,maar het moet juist zijn,ik heb geen simulator of zo.Als de kast af is gaat ze mee bij een bevriend P.A. bedrijf, gans de komende zomer lang ,
corneel
Ik heb de tekening,maar ze is nog niet volledig(B.R.poorten)
Wat de drivers ,denk ik aan 18 Sound of DAS,vanaf 500 Hz word de baskast overgenomen door een 2" hoorn.
Overname gaat electronisch 12dB/okt ,voor de aansturing CA 1800 Crest.
Dit is een P.A.kast (ik heb een lieve en begrijpende vrouw,maar trop is teveel) en daarvoor zal ze ook dienen.
Het plan komt er echt aan,maar het moet juist zijn,ik heb geen simulator of zo.Als de kast af is gaat ze mee bij een bevriend P.A. bedrijf, gans de komende zomer lang ,
corneel
- bartsegers
Het ontwerpen van een dergelijke hoorn gaat toch heel anders zijn werk dan de methode die je nu gebruikt.
Je hebt wel een tekening, ik kan nergens op het net wat vinden overigens. De baspoorten staan dan op die tekening toch ?
Zomaar een woofer in de hoorn schuiven kan helaas niet. althans niet zonder gevolgen. Je komt niet onder het simuleren van de hoorn met kast uit. Dit kan met hornresp bv. (gratis) Ik moet je veen schuldig blijven of de optie baspoorten ook in hornresp kan trouwens...
Toch blijf ik bij mijn standpunt, en kun je veel efficientere bashoorns bouwen in die afmetingen. Voor die 4x15"hoorn heb je echt een heftruck nodig....
Kun je eens de tekening plaatsen, of Pm-men?
Je hebt wel een tekening, ik kan nergens op het net wat vinden overigens. De baspoorten staan dan op die tekening toch ?
Zomaar een woofer in de hoorn schuiven kan helaas niet. althans niet zonder gevolgen. Je komt niet onder het simuleren van de hoorn met kast uit. Dit kan met hornresp bv. (gratis) Ik moet je veen schuldig blijven of de optie baspoorten ook in hornresp kan trouwens...
Toch blijf ik bij mijn standpunt, en kun je veel efficientere bashoorns bouwen in die afmetingen. Voor die 4x15"hoorn heb je echt een heftruck nodig....
Kun je eens de tekening plaatsen, of Pm-men?
- bartsegers
Kijk, nog meer hoornboys verzamelen zich hier.
@Ivo, ben jij net zo benieuwd naar wat hier gemaakt gaat worden als ik ?
Corneel, als je de tekening laat zien hier, kunnen mensen met feeling voor hornresp (of ander programma) je helpen bij je wooferkeuze.
Je gaat dit niet maken zonder simulaties, dat kun je niet menen namelijk. zit je dadelijk met dik 2500!! Liter aan hout wat niet klinkt.
Als je de maten tenminste aanhoud van het origineel dan. 1.0mx1.22mx2.36m

Corneel, als je de tekening laat zien hier, kunnen mensen met feeling voor hornresp (of ander programma) je helpen bij je wooferkeuze.
Je gaat dit niet maken zonder simulaties, dat kun je niet menen namelijk. zit je dadelijk met dik 2500!! Liter aan hout wat niet klinkt.
Als je de maten tenminste aanhoud van het origineel dan. 1.0mx1.22mx2.36m
- bartsegers
Dus je begrijpt de TSP wel, maar je hebt nog nooit een simulatie gedaan, moet je dan toch eens proberen.corneel schreef:aub ,kijk eens goed hoe zo'n 4550 kast van JBL eruit ziet, of een 211 van Altec Lansing.Ik weet wel de Thiele -Small parameters te begrijpen en te hanteren...
Je kunt nu eenmaal niet zomaar woofers in een kast schroeven...
Je gaat deze dus dubbel uitvoeren, zeg maar als 2 van deze op elkaar?
Originele woofers die daarin horen zijn onvindbaar schat ik.
je kunt wellicht zorgen dat je nieuwe woofers in de buurt komen van deze specs:
THEILE-SMALL PARAMETERS - 515-8(16)HHP
fs 37 Hz
Vas 342.6 liters (12.1 ft.3)
Qts 0.187
Qes 0.195
Qms 4.5
Vd 258.9 cm3 (15.8 in.3)
η0 8.6%
Jazekers.bartsegers schreef:Kijk, nog meer hoornboys verzamelen zich hier.
Tja, als de TS niet geïnteresseerd is in het simuleren, is hij misschien sneller dan wij tevreden. Daarnaast komt het denk ik wel goed bij zo'n Altecachtige kast. De basreflexkant is namelijk qua afstemming aan te passen aan het hoorngedeelte. Hou daarbij rekening met de verandering van TSP door hoornlading. Fs gaat omlaag, Qts gaat omhoog. Hoeveel hangt van de hoorn af, reken op 10% voor beiden. Vraag is alleen nog wat een eventuele driver in de hoorn doet.
- bartsegers
Precies, daarom dacht ik dat er wel iets van een sim aan te pas zou komen.Vraag is alleen nog wat een eventuele driver in de hoorn doet.
Als ik zo even snel reken, krijg je met zulke hoorn ook een bakbeest van een BR speaker overigens.
Toch heb ik nog negrens de 4x15" bin gezien, geen tekening of plotjes of wat dan ook. misschien te oud en verdwenen.
@ TS, ga je gewoon een dubbele altec 211 maken nu ?
Yup, je zit hier op een forum met veel 'fanatieke' leden. Moet je je niet te veel door laten afschrikken, ze vreten je heus niet op...corneel schreef:als ik dit topic lees voel ik heftigheid?
Zoals eerder al opgemerkt is het voor velen een klein mysterie waarom je zulke grote kasten zou willen maken, zeker nu we vandaag de dag zoveel verder zijn zodat we met minder ruimte vele malen betere resultaten kunnen boeken. Aan de andere kant snap ik et ook wel weer... (mijn eerste 'subwoofer' was ook een grote glijbaan met 600pk
Zolang je duidelijk bent in wat je beoogde doel is, en wat je nu hebt, kom je hier een heel end.
- bartsegers
Er blijven ook veel vragen onbeantwoord hoor, dat zal ook tegengas geven.
Mij is bijvoorbeeld nog steeds niet duidelijk WELKE kast je nu precies gaat bouwen....
Snap je hornresp wel? Zoek anders op de tutorial geschreven door rademackers op www.new-line.nl/forum
Mij is bijvoorbeeld nog steeds niet duidelijk WELKE kast je nu precies gaat bouwen....
Snap je hornresp wel? Zoek anders op de tutorial geschreven door rademackers op www.new-line.nl/forum
Komt de topic starter nog terug of is hij in zijn hoorn gekropen?
Ik ben nog steeds wel benieuwd wat en of er iets uit gerold is, heerlijk dit soort projecten haha
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Op Woodstock werd erg veel Altec Lansing gebruikt aangedreven door McIntosh versterkers.
Een van de geluidsmensen was niemand minder dan John Meyer. De Woodstock bin met 4x 15" is de beruchte RCA bin. (Moet er nog ergens foto's van hebben) Altec had in die periode A1 A2 en natuurlijk de Voice of Theatre kast de A7. De A1 en A2 waren enorme hoornkasten en achter de luidsprekers zat geen kast immers er was geen kans op Akoestische kortsluiting. Ze werden terplekke gebouwd in bioscopen. In de jaren 70 heb een tiental in Nederland gesloopt Luidsprekers waren de 515 speakers en de waarzinige nooit overtroffen Multiecell hoorns (zand gevuld loodzaar) met ik dacht de 801 of 501 compressie drivers.
In de jaren 70/80 heeft Piet Meekel/Focus voor grote concerten een paar van deze RCA bins gebruikt niet te transporteren. Ed Wijncker/Stage Accompany die voor JBL Nederland de kasten bouwde kwam met de enkele W bin op de Nederlandse markt en later bracht Holland P.A. service de Court 2x 15" w-bin op de markt.
De andere laagkasten Hoorn uit die periode waren:
JBL 4560 1 x 15"
JBL 4550 2 X 15"
4550 was in feite een dubbele 4560 Front loaded horn zeer populair in de jaren 70/80
Verder de veel beter klinkende (octaaf meer laag !)
JBL 4530 1x 15"
JBL 4520 2 x 15"
4520 is de dubbele 4530.
Beter bekend onder de naam glijbaan, dit waren rearloaded Kasten.
Een van de best klinkende hoornkasten met het hoogste rendement is de veel latere op de markt (midden 80) gekomen de BH 800 geweest van Eastern Acoustic Works (EAW) met de RCF 18" luidspreker 109dB 1 w/1m. In Nederland werd hij vaak uitgevoerd met een Gauss 18" omdat deze luidspreker een 2dB hoger rendement had en veel hoger belastbaar zodat de max. SPL veel hoger lag. Ook werd RCF in nederland gezien als een very lowbudget luidspreker en gezien de prijs van deze EAW kast was dat commercieel niet echt een aanrader. RCF was hier ver ondergewaardeerd. In Discotheek RoXy te Amsterdam werden slechts 2 EAW BH 800 kasten gebruikt. In het laag moest het laagste octaaf -3dB weg gefilterd worden omdat je anders door het aller laagste laag de tent uitstuiterde en 3 panden verderop de ruiten zowat uit de sponningen vlogen.
Zou er een boek over de geschiedenis van dit soort kasten kunnen schrijven.
Groet,
en tot Horens ,
Hans
Een van de geluidsmensen was niemand minder dan John Meyer. De Woodstock bin met 4x 15" is de beruchte RCA bin. (Moet er nog ergens foto's van hebben) Altec had in die periode A1 A2 en natuurlijk de Voice of Theatre kast de A7. De A1 en A2 waren enorme hoornkasten en achter de luidsprekers zat geen kast immers er was geen kans op Akoestische kortsluiting. Ze werden terplekke gebouwd in bioscopen. In de jaren 70 heb een tiental in Nederland gesloopt Luidsprekers waren de 515 speakers en de waarzinige nooit overtroffen Multiecell hoorns (zand gevuld loodzaar) met ik dacht de 801 of 501 compressie drivers.
In de jaren 70/80 heeft Piet Meekel/Focus voor grote concerten een paar van deze RCA bins gebruikt niet te transporteren. Ed Wijncker/Stage Accompany die voor JBL Nederland de kasten bouwde kwam met de enkele W bin op de Nederlandse markt en later bracht Holland P.A. service de Court 2x 15" w-bin op de markt.
De andere laagkasten Hoorn uit die periode waren:
JBL 4560 1 x 15"
JBL 4550 2 X 15"
4550 was in feite een dubbele 4560 Front loaded horn zeer populair in de jaren 70/80
Verder de veel beter klinkende (octaaf meer laag !)
JBL 4530 1x 15"
JBL 4520 2 x 15"
4520 is de dubbele 4530.
Beter bekend onder de naam glijbaan, dit waren rearloaded Kasten.
Een van de best klinkende hoornkasten met het hoogste rendement is de veel latere op de markt (midden 80) gekomen de BH 800 geweest van Eastern Acoustic Works (EAW) met de RCF 18" luidspreker 109dB 1 w/1m. In Nederland werd hij vaak uitgevoerd met een Gauss 18" omdat deze luidspreker een 2dB hoger rendement had en veel hoger belastbaar zodat de max. SPL veel hoger lag. Ook werd RCF in nederland gezien als een very lowbudget luidspreker en gezien de prijs van deze EAW kast was dat commercieel niet echt een aanrader. RCF was hier ver ondergewaardeerd. In Discotheek RoXy te Amsterdam werden slechts 2 EAW BH 800 kasten gebruikt. In het laag moest het laagste octaaf -3dB weg gefilterd worden omdat je anders door het aller laagste laag de tent uitstuiterde en 3 panden verderop de ruiten zowat uit de sponningen vlogen.
Zou er een boek over de geschiedenis van dit soort kasten kunnen schrijven.
Groet,
en tot Horens ,
Hans
Laatst gewijzigd door JBLHANS op di 24 aug 2010, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
fundamental.sub
jammer dat je niet meer op dit forum aktief bent
Wat beweegt je dat je dit soort grote hoorn subs te willen bouwen, interesant
.
In de tijd voordat de ROXY in Amsterdam open ging was het oorsronkellijke idee om de eaw 18 inch de frequenties boven de 40 a 50 hz te laten weergeven ,hieronder 30 inch hoorn geladen ev (het oog wil ook wat) je leest dit goed de ev is 75 cm (dit ontwerp ontstond doordat een hifi audio luidspeker zaak en een dj (hoeveel db heb je nodig in het laag+sublaag!!!!!blazen!!) samen gingen werken .
Er is van ons idee om financiele + zeg maar bouwtechnische financiele redenen helaas vanaf gezien anders had Amsterdam een primeur gehad ook juist rond de tijd dat de trance +acid house etc door een paar engelse dj s in amsterdam (paul jay /groovemaster johnson /graham b )werd geintroduseerd wordt vervolgd
Wat beweegt je dat je dit soort grote hoorn subs te willen bouwen, interesant
.
In de tijd voordat de ROXY in Amsterdam open ging was het oorsronkellijke idee om de eaw 18 inch de frequenties boven de 40 a 50 hz te laten weergeven ,hieronder 30 inch hoorn geladen ev (het oog wil ook wat) je leest dit goed de ev is 75 cm (dit ontwerp ontstond doordat een hifi audio luidspeker zaak en een dj (hoeveel db heb je nodig in het laag+sublaag!!!!!blazen!!) samen gingen werken .
Er is van ons idee om financiele + zeg maar bouwtechnische financiele redenen helaas vanaf gezien anders had Amsterdam een primeur gehad ook juist rond de tijd dat de trance +acid house etc door een paar engelse dj s in amsterdam (paul jay /groovemaster johnson /graham b )werd geintroduseerd wordt vervolgd
corneel schreef:
als ik dit topic lees voel ik heftigheid?
Laatst gewijzigd door fundamental.sub op wo 23 feb 2011, 6:56, 3 keer totaal gewijzigd.
-
fundamental.sub
corneel schreef:
Laatst gewijzigd door fundamental.sub op wo 23 feb 2011, 6:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik weet niet waar dit verhaal vandaan komt over die 30" subwoofer. Bij de aanbesteding zijn 3 bedrijven uitgenodigd Holland P.A. Service, Ampco en Stage Accompany. Na de eerste ronde was al duidelijk dat Holland P.A. Service de deal kreeg. Dit had oa. te maken dat Hans Tan van Holland P.A. Service alle grote Disco events van geluid voorzag en die ook duidelijk de toon heeft gezet in deze Disco-pre House wereld. Verder deed de reputatie van EAW ook veel immers Studio 54 in New York en Garage in San Francisco waar het allemaal gebeurde was ook voorzien met EAW. Eddy LeClerq, een van de 3 oprichters van de RoxY, vaarde min of meer blind op Hans Tan en hij werd ook regelmatig ingehuurd door hem net als de Gebroeders Duykersloot en DJ Alex. Let wel we hebben het hier over de periode 1976/1987.
De EAW bins waren zeker in staat tot onder de 40Hz te komen wegens de akoustische koppeling. De de kasten lagen ook tegen elkaar onder het podium, om de eerste plaats vanwege de beperkte ruimte en in de 2e plaats vanwege de geluidswinst. Wegens de belabberde akoestiek in de zaal moest zeker het laagste octaaf eruit gehaald worden. Het was totaal nutteloos een subwoofer oid. daar te gebruiken. Financieel gezien lag alles binnen budget, alleen wat de meeste mensen niet weten is dat de RoxY voor de opening al falliet was. De brouwerij heeft toen de schuldeisers gevraagd geduld te bewaren om de RoxY de kans te geven geld te maken. Door het succes zijn ze zeer snel uit de problemen gekomen. Er was een zeer ruim budget voor het geluid en zowel Eddy, Arjan en Peter waren overtuigd dat er geen compromissen gesloten mochten worden omtrent het geluid. Wel was bekend dat er allerlei lieden zich ermee begonnen te bemoeien het was destijds voor iedere audio leverancier een prestige kwestie geworden de deal te krijgen de uitstraling die het zou krijgen zou veel naams bekendheid en een mooie referentie met zich mee brengen. Echter zoals genoemd was het al een jaar voor dat de RoXy open ging min of meer bekend dat Hans Tan het mocht doen.
Rolf Dijkstra, toen freelancer bij Holland P.A. Service en nu directeur eigenaar van Audiopro te Amsterdam, heeft de boel geinstalleerd.
De EAW bins waren zeker in staat tot onder de 40Hz te komen wegens de akoustische koppeling. De de kasten lagen ook tegen elkaar onder het podium, om de eerste plaats vanwege de beperkte ruimte en in de 2e plaats vanwege de geluidswinst. Wegens de belabberde akoestiek in de zaal moest zeker het laagste octaaf eruit gehaald worden. Het was totaal nutteloos een subwoofer oid. daar te gebruiken. Financieel gezien lag alles binnen budget, alleen wat de meeste mensen niet weten is dat de RoxY voor de opening al falliet was. De brouwerij heeft toen de schuldeisers gevraagd geduld te bewaren om de RoxY de kans te geven geld te maken. Door het succes zijn ze zeer snel uit de problemen gekomen. Er was een zeer ruim budget voor het geluid en zowel Eddy, Arjan en Peter waren overtuigd dat er geen compromissen gesloten mochten worden omtrent het geluid. Wel was bekend dat er allerlei lieden zich ermee begonnen te bemoeien het was destijds voor iedere audio leverancier een prestige kwestie geworden de deal te krijgen de uitstraling die het zou krijgen zou veel naams bekendheid en een mooie referentie met zich mee brengen. Echter zoals genoemd was het al een jaar voor dat de RoXy open ging min of meer bekend dat Hans Tan het mocht doen.
Rolf Dijkstra, toen freelancer bij Holland P.A. Service en nu directeur eigenaar van Audiopro te Amsterdam, heeft de boel geinstalleerd.