Workshop meten en filter ontwerpen? animo check..

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Workshop meten en filter ontwerpen? animo check..

Bericht door CoenvanDongen »

Even kijken of er animo is daarvoor op het forum..

Ik heb al een jaar een stel ongefilterde speakers staan in mijn schuur.
meet microfoon aangeschaft en geluidskaart, maar weet niet waar ik moet beginnen.
Ik ben iemand die alleen informatie op neemt als mensen het voordoen (workshops, youtube turtorials etc)

Nu vroeg ik mij dus af of er meer mensen zijn die deel zouden willen nemen aan een workshop (basis) meten/ filter ontwerpen. En vooral of er een filtergoeroe bereid is om die te geven? (jeroend, b_force?)

Ik volg regelmatig workshops (koffie maken, houtbewerken) en ben daar ook bereid om geld voor neer te leggen.
Lijkt mij een win-win situatie. Een groepje van +/- 8 man die flink wat kan leren. en iemand die een zakcentje kan verdienen met zijn hobby.

Als er genoeg liefhebbers zijn wil ik de boel ook wel organiseren (ruimte, spullen, lunch)
Gebruikersavatar
m_cruiser
Berichten: 265
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 7:31
Locatie: Zuiderkempen Belgie ;-)

Re: Workshop meten en filter ontwerpen? animo check..

Bericht door m_cruiser »

Breda had een gelegenheid geweest... maar daar waren misschien iets te veel specialisten O:)
Ik heb wel geprobeerd een metingen te volgen, maar na het meten komt de interpretatie en wat doe je dan?

Ik sta op het punt van microfoon en geluidskaart te kopen.
Mocht het niet te overdreven ver zijn in afstand en tijd doe ik graag mee als deelnemer.
Laatst gewijzigd door m_cruiser op ma 26 mei 2014, 8:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Workshop meten en filter ontwerpen? animo check..

Bericht door RobertD »

Ik zit op hetzelfde punt. Wel al wat speakers gebouwd en een beetje getweakt. Ik heb een UMIK microfoon en ga binnenkort een betere meet laptop kopen.

Het was de bedoeling om tijdens de luisterdag in Alphen zoiets te organiseren, maar het is er niet van gekomen doordat het een heel drukke dag werd.
Het lijkt me geen probleem en moeite om daar nogmaals een ruimte te organiseren voor een workshop.

Is het dan zinvol om de ochtend te besteden aan boxsim / AJHorn e.d. en de middag aan het meten?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Workshop meten en filter ontwerpen? animo check..

Bericht door ds23man »

Ik denk dat het zeer zinvol is om dit soort workshops buiten de luisterdagen te organiseren, op zo'n dag is het gewoon te druk en rommelig. Een workshopdag in het midden van het land op goede locatie zou heel leuk kunnen zijn. Ook voor degene die de workshop geven. Ik zou best er 1 willen doen over filteren met DSP, maar niet op een luister/ouwehoerdag.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Workshop meten en filter ontwerpen? animo check..

Bericht door Zweitse »

Lijkt mij wel leuk, als de locatie maar een beetje centraal in Nederland gelegen is.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Workshop meten en filter ontwerpen? animo check..

Bericht door maikbike »

Zweitse schreef:
Lijkt mij wel leuk, als de locatie maar een beetje centraal in Nederland gelegen is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Workshop meten en filter ontwerpen? animo check..

Bericht door b_force »

Ik heb zoiets een keer gedaan in Breda en daar is Breda idd eigenlijk te druk voor.

In principe is het niet heel moeilijk, maar het lastige is dat er toch wel enige kennis nodig is.
Zeker wanneer het "fout" gaat of er vreemde resultaten zijn. (en dat heb je niet altijd in de hand).
Hoewel een stappenhandleiding wel te doen is (maar dan moet je de hoe-en-waarom vragen soms een beetje achterwege laten)

Het hangt ook vanaf welke software je gebruikt, omdat de handelingen toch weer anders zijn.
Ik raad altijd ARTA aan, aangezien die het meest "straid forward" is en je veel dingen in eigen handen hebt.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Workshop meten en filter ontwerpen? animo check..

Bericht door John P »

Ik zou een meet workshop doen in Breda, maar dat ging helaas mis. Mijn inschatting is, dat het voordoen en uitleggen inclusief calibreren ongeveer anderhalf a twee uur duurt. Wil je dan zelf nog iets meten (volgens mij noodzakelijk om het te onthouden), dan ben je ook weer twee uur verder. Het invoeren in Boxsim en het maken van een basisfilter duurt ook zeker twee uur met uitleggen. Ik had voor Breda dus al besloten dat het een minicursus moest worden. Wil je het geheel goed leren dan heb je volgens mij inderdaad wel een dag nodig. Ook een eigen of gezamelijke meetapparatuur (mic, amp, artabox, software op computer) en een box in ontwikkeling zijn noodzakelijk voor ieder (groepje). Ik zou wel willen helpen, maar het lukt mij niet (ivm gezondheid) een gehele dag te onderwijzen inclusief rijden naar locatie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Workshop meten en filter ontwerpen? animo check..

Bericht door Pjotr »

John P schreef:
Ik zou een meet workshop doen in Breda, maar dat ging helaas mis. Mijn inschatting is, dat het voordoen en uitleggen inclusief calibreren ongeveer anderhalf a twee uur duurt. Wil je dan zelf nog iets meten (volgens mij noodzakelijk om het te onthouden), dan ben je ook weer twee uur verder. Het invoeren in Boxsim en het maken van een basisfilter duurt ook zeker twee uur met uitleggen. Ik had voor Breda dus al besloten dat het een minicursus moest worden. Wil je het geheel goed leren dan heb je volgens mij inderdaad wel een dag nodig. Ook een eigen of gezamelijke meetapparatuur (mic, amp, artabox, software op computer) en een box in ontwikkeling zijn noodzakelijk voor ieder (groepje). Ik zou wel willen helpen, maar het lukt mij niet (ivm gezondheid) een gehele dag te onderwijzen inclusief rijden naar locatie.
Dat is het verhaal. Wil je dit serieus goed doen dan ben je daar 2x - 3x een halve dag mee zoet en moet je niets anders aan je hoofd hebben. Anders roept het veel vragen op die niet beantwoord (kunnen) worden.

Bart zou nog een een DVD samenstellen van de workshop in Breda van een paar jaar geleden. Nooit meer wat van gezien.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Workshop meten en filter ontwerpen? animo check..

Bericht door markbakk »

Daar ligt n mooie uitdaging voor Bart... Maar het lijkt me zinvol om eerst eens te bedenken wat je wilt gaan meten en waarvoor. Want je kunt op tientallen manieren metingen doen en het recept voor een goed metende luidspreker van de een doet een ander hard weglopen, overdreven gesteld.

Je zou in verschillende stappen kunnen denken. Voorzetje? Stap 1 is het meten van de niveau/frequentiekarakteristiek van een complete luidspreker, op 1m en op de luisteras, quasi-anechoïsch. Dat lijkt me, inclusief het instellen en afregelen van hard- en software, al goed voor een halve dag 'cursus'.
Stap 2 zou kunnen gaan over off-axismetingen en de interpretatie ervan. En het maken van de relevante plotjes. Stap 3 het meten van vervormingen en andere ellende.
En dan heb je het alleen nog maar over meten van de akoestische overdracht van een systeem, maar ik denk dat velen daarmee al wat verder komen.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Workshop meten en filter ontwerpen? animo check..

Bericht door John P »

Als het hoofddoel van het meten het maken van een filter is, dan zou ik eerder losse units in een kast opmeten. Het resultaat kan dan ook of axis e.d. getest worden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Workshop meten en filter ontwerpen? animo check..

Bericht door Pjotr »

Meten doe je ter verificatie, enerzijds om te controleren of de TS specs wel kloppen van de gegeven drivers en anderzijds of wat je bedacht en gesimuleerd hebt aan kast en filters in de praktijk ook zo uitpakt.

Een cursus "meten" kan niet anders dan eerst de theoretische beginselen uit te leggen van het ontwerpen van speakers. Dat meten doet niets anders dan in de praktijk verifiëren wat die theorie oplevert. Aan de andere kant zitten aan dat meten zelf een aantal theoretische aspecten die je moet weten om je resultaten te kunnen beoordelen: dus eigenlijk of wat je meet zelf wel te vertrouwen is.

Kortom tijd voor een DHZ luidspreker academie :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 26 mei 2014, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Workshop meten en filter ontwerpen? animo check..

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Een cursus "meten" kan niet anders dan eerst de theoretische beginselen uit te leggen van het ontwerpen van speakers.....
check. zie ook de inhoud van het boek van Joe d'A over meten, daar zit ook erg veel luidspreker theorie in. Als we dit van de grond krijgen, en het een "serieuze" cursus wordt, zouden we het boek van ome Joe als leidraad kunnen pakken? Wel ge-update aan de hand van de nu beschikbare tools uiteraard.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Workshop meten en filter ontwerpen? animo check..

Bericht door CoenvanDongen »

Zo te zien is er al hier en daar over na gedacht.
Het ging mij inderdaad vooral om een tweeweg te meten en daar een filter voor ontwerpen.
3-weg is al weer een stukje moeilijker heb ik begrepen.

De hamvraag is vooral nu dus... Wie wil er tijd in steken om de cursus te geven?
En weet diegene voor zichzelf dat hij binnen een dag in redelijke "jip en janneke" taal een stevige basis neer kan leggen?
Ik geef toe er zit wat werk in, maar zo'n cursus kan je denk ik makkelijk 1 a 2 keer per jaar geven.

Een voorbeeldje van je hobby je beroep maken dacht ik zo :D
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Workshop meten en filter ontwerpen? animo check..

Bericht door markbakk »

Opbrengsten voor het forum?
Toch moet je m.i. zaken wel opknippen. En meten en filtertechnieken en selecteren van units en weten van de interactie van units met kast en van luidspreker met luisterruimte wordt n beetje veel. Ook al zit r veel overlap in en zijn beginselen hetzelfde.
Herrieveld
Berichten: 11
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 16:21

Re: Workshop meten en filter ontwerpen? animo check..

Bericht door Herrieveld »

Mocht hier idd iets mee gedaan worden, dan zou ik (mochten de financiën het toelaten) graag meedoen aan een dergelijke workshop!

Hopelijk is er een manier om alle kennis die zich hier op het forum bevindt te bundelen tot iets dergelijks moois,
ookal zou een BA-Handboek der speaker-perikelen' ook erg leuk zijn!
Gebruikersavatar
Motorfret
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 23:04
Locatie: omg. nijmegen

Re: Workshop meten en filter ontwerpen? animo check..

Bericht door Motorfret »

Ik heb ook zeker interesse in een dergelijke workshop.

Zaal hiervoor heb ik ook indien gewenst. Ligt alleen niet bijster centraal.

Denk dat het eerste/belangrijkste thema "meten met Arta" zal zijn.
Als je dan weet hoe je moet meten en eea moet lezen kun/ben je al een stuk verder.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Workshop meten en filter ontwerpen? animo check..

Bericht door pappaleo »

Hier ook interesse !
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Workshop meten en filter ontwerpen? animo check..

Bericht door hannesie »

Weer Groesbeek, en dan met een Meetsessie alleen, om de dag goed te vullen.

Ik ben voor!! :sure:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Workshop meten en filter ontwerpen? animo check..

Bericht door bas focal m180 »

hannesie schreef:
Weer Groesbeek, en dan met een Meetsessie alleen, om de dag goed te vullen.

Ik ben voor!! :sure:
Dan kom ik ook.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Workshop meten en filter ontwerpen? animo check..

Bericht door FR_Aad »

Ik dacht ook al aan Groesbeek en hoopte dat dit een optie was. :sure:
p-54
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 16 mei 2011, 0:09

Re: Workshop meten en filter ontwerpen? animo check..

Bericht door p-54 »

Ik heb ook belangstelling.
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Workshop meten en filter ontwerpen? animo check..

Bericht door avdboom »

Ik zou ook wel belangstelling hebben, ik weet echter niet of ik momenteel de tijd er voor vrij kan maken??

Is het niet een idee voor aanvang van een bepaald onderwerp een lichte vorm van huiswerk te geven? Dat is het aan een ieder hoe voorbereid hij ter plaatse komt en hoeveel hij er uit kan halen. Dan bespaar je tijd aan absolute basis (daar race je dan doorheen) en heb je meer tijd voor het lastige?

Er is vast wel van diverse onderwerpen al e.e.a. al op het www te vinden, moet dat alleen "gearceerd" worden als verplichte kost :mrgreen:
Gebruikersavatar
Motorfret
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 23:04
Locatie: omg. nijmegen

Re: Workshop meten en filter ontwerpen? animo check..

Bericht door Motorfret »

ik denk dat we eerst eens op zoek moeten naar iemand die dit ons überhaupt wil gaan leren.

Animo is er iig genoeg.
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Workshop meten en filter ontwerpen? animo check..

Bericht door avdboom »

Motorfret schreef:
ik denk dat we eerst eens op zoek moeten naar iemand die dit ons überhaupt wil gaan leren.

Animo is er iig genoeg.
goed punt :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”